A szépségtermékeknél már nem a minőség számít, hanem hogy milyen menő és trendi a marketingjük
A 2000-es években glitteres sminkcuccok és a csillogó szájfények számítottak a legmenőbbnek, később mindenhonnan a kontúrstickek és a highlighteres cseppek folytak (szó szerint és átvitt értelemben is). Aztán volt egy idő, amikor mindenki a hajnövesztő szérumokat és luxus hajszárítókat akarta, de a matt textúrájú rúzsoknak és az ajakceruzáknak is volt egy nagy korszaka. De vajon mi a titkuk az aktuálisan népszerű szépségtermékeknek? Tényleg párhuzamba lehet állítani a menőségüket a minőségükkel?
Megvizsgáltuk, mi is kell ahhoz, hogy egy szépségipari termék tényleg nagyot arasson a kasszáknál, ugyanis az, hogy valami minőségi, hatékony, esetleg bőrbarát vagy fenntartható is már rég nem elegendő ahhoz, hogy a terméket el lehessen adni. Talán nem mondunk újat, de a jó reklám sokat segít. Ha például egy aktuális mémvonatra felülve egy marketinges el tudja érni, hogy felfigyeljenek az emberek a márka adott termékére, az már tuti fizetésemelést hoz neki. Hiszen a közösségi média korában már a vásárlások nagy része múlik azon, melyik márkának van trendibb, megjegyezhetőbb videója vagy hány influenszer említi meg nap, mint nap a nevüket.
Ha bemész egy parfümériába vagy drogériába, százszor nagyobb az esélye, hogy azt veszed meg, aminek a nevét már többször hallottad, olvastad az interneten, azzal szemben, amiről még soha nem hallottál. Ezt Magyar Eszter, a Makeupbrutalism alapítója is így gondolja: „A vásárlási szokások jelentős változásokon mentek keresztül az utóbbi 5-10 évben a social media miatt. A mai krónikusan online világban a siker kulcs a viralitásban rejlik, azaz, hogy egy adott pillanatban melyik terméket kapják fel a felhasználó, az influencerek és a hírességek.
A fizetett és az organikus elérés is fontos, akárcsak a megfelelő marketing stratégia, tökéletes pozicionálás és az időzítés. Hogy csak egy példát említsek: Jeffree Star Cremated palettája a pandémia középén jött ki és nem lett nagy siker. De nem azért, mert ne lenne jó a termék” – mondja a szépségszakértő, aki szerint a sminktermékek reklámja és marketingszerepe ma minden sikeres szépségápolási termék mérvadó eleme. „Az emberek sokszor érzelmi alapon döntenek egy sminktermékről. Vágynak, szeretnének birtokolni valamit, amit a marketing megerősíthet vagy megszűntethet.”
Nem mind arany...
Éppen ezért nem érdemes minden tündérmesébe illő reklámnak vagy influencertől érkező ajánlásnak hinni, mert nem biztos, hogy jól fogunk vele járni. „Ne higgyünk el mindent. A tartalmak nagy része sok esetben fizetett hirdetés vagy gifting (ajándék a márkától, esetleg PR cégtől) eredménye. Nem sok tartalomkészítő merne rossz véleményt megosztani, mert ezzel rontaná a kapcsolatát egy potenciális jövőbeli partnerrel. (Robert Welsh mondjuk a ritka kivételek egyike, aki őszintén beszél egy-egy termékről Youtube csatornáján.)
Továbbá, még a termékértékeléseknek sem érdemes minden esetben hinni. Vannak cégek, amelyek ingyenes termékmintákat küldenek ki civileknek értékelésekért cserébe. Az adott márka pedig csak azokat az értékeléseket integrálja a honlapjára, amelyek megfelelnek az elvárásainak – mondja Magyar Eszter beauty szakértő. Ez pedig baj, hiszen általában pont azért vásárolunk meg egy terméket, mert jókat hallunk róla másoktó, akik szintén használják, ajánlják.
Milyen szempontokra lehet támaszkodni, ha egy új szépségterméket veszünk?
Az elmondottak után bebizonyosodott, hogy kár bárki másra hallgatni, csak a saját tapasztalataidra és meggyőződésedre, így érdemes eldönteni, hogy milyen szépségtermékre költöd a pénzed. Mielőtt tehát mindent bepakolnál a kosaradba, ami első látásra megtetszik, vagy amit a kedvenc influenszered, sztárod ajánlott az Instagramon, érdemes egy kicsit átgondolnod a dolgokat és ésszel vásárolni.
„Én azt mondanám, hogy először el kell dönteni, mi a sminkelés célja: magunknak vagy másoknak szeretnénk megfelelni? Mert a sminkelés sokkal bonyolultabb, mint ahogyan azt sokan hiszik. Mielőtt felvásárolnál mindent, meg kell ismerni önmagadat, a bőröd állapotát, a hozzád illő színeket, valamint a termék összetevőit, a textúrákat viselkedését és a többi, hogy a megfelelő harmóniát tudd létrehozni az arcon” – mondja Magyar Eszter, aki ezért két különböző csoportba osztaná a sminkvásárlókat.
„Ha azt akarod, hogy mások szépnek, egészségesnek lássanak, követned kell a formákról, színekről, színelméletekről szóló szabályokat. Ezután jöhetnek az egyéb szociális kérdésekhez igazoló szempontok: milyen sminket hová illik viselni, milyen korhoz, státuszhoz milyen smink illik? Milyen smink a túl sok vagy a túl kevés?
Ezek a szempontok aztán jócskán korlátozzák az elérhető termékek körét, amelyek majd megfelelned az elvárásoknak” – sorolja a szépségszakértő, aki szerint ehhez azonban nem kell görcsösen ragaszkodni, sőt! Igazából az a legjobb és legegészségesebb, ha nem másnak, hanem magadnak akarsz tetszeni, mert akkor tudod a legjobban kifejezni önmagadat. A másik vásárlói csoport ezért a következő: „Ha viszont önmagadat akarod boldoggá tenni, akkor a fenti dolgokkal nem érdemes foglalkozni.
Elég csak annyit tudni, hogy a bőrtípusodhoz milyen állagú krémet válassz, azt is csak a biztonságos és az egyszerű használat végett. Mert a szemed színméhez pont az a szemhéjpor áll a legjobban, ami neked a legjobban tetszik. Én legalábbis ezt ajánlom mindenkinek. Persze, az anyagi vonatkozás is számít” – mondja Magyar Eszter. aki azonban nem gondolja úgy, hogy az áron kívül minden egyes esetben túlságosan nagy különbség lenne egy drogériás és egy luxuskategóriás szépségápolási termék között.
Luxus vs. drogéria – most akkor melyik a jobb?
Örök kérdés a luxuskategóriás vs. drogériás sminktermékek közötti harc, amiben mindenki tud valamilyen állást foglalni. A szépségszakértő szerint nem igazán lehet különbséget tenni a kettő között minőségben, maximum csak az ár miatt, mert az azért nem mindegy, hogy egy rúzs négyezer vagy huszonnégyezer forintba kerül. „Alapvetően minden márka felhelyezi magát egy árutengelyre, ami az arculat alappillére.
Ez határozza meg a márka termékeinek árfekvését. Itt azonban érdemes tudni, hogy bár a magasabb árnak automatikusan jobb minőséget kellene jelentenie, ez azért nem minden esetben igaz” – vallja be a szakértő, akinek tapasztalatai szerint összetevőileg ritkán lehet különbséget tenni egy luxus és a drogériás rúzs között. „Hiába készít el egy luxusmárka ugyanolyan alapanyagokból egy rúzst vagy szempillaspirált, mint a drogériában megtalálható márkák, az attól még többszörösébe fog kerülni!” – mondja Magyar Eszter.
A lényeg, hogy a megvásárolt termék nyerje el használója tetszését és váljon be. Azonban akkor sem kell megrögzötten ragaszkodni tíz-húsz éven át ugyanazokhoz a sminktermékekhez, néha érdemes kilépni a komfortzónából és olyan dolgokat is kipróbálni, amikhez első pillanatra nem fűzöl túl sok reményt. „Előfordult már velem is, hogy kaptam egy rúzst, amit sosem választottam volna saját magamnak – és teljesen meglepett, mennyire jól illik az aktuális hangulatomhoz.
Hiába volt más a stílus, mégis meggyőzött! Szóval, érdemes néha kalandozni, mert még maguktól, magunkról is tanultunk valami újat!”