Téged is nosztalgiával töltenek el a kétezres évek színpompás sminktermékei? Van egy jó hírünk
Te is észrevetted már, hogy minden szépségtermék egyforma? A márkaneveket szinte vadászni kell a csomagoláson, mert egy kaptafára épülnek fel a minimalista, egyenes vonalvezetésű dizájnok, amik a letisztultságot és a high-endet hirdetik. De miért lett ilyen unalmas minden termék? Hová tűntek a trendi és színes csomagolású sminkek? Erre keressük most a választ.
Az utóbbi időben teljesen eltűntek a polcokról a színes, csilli-villi sminktermékek, amiket már a megjelenésük miatt is hajlamosak voltunk megvenni. Hol vannak már azok a cuki kompaktok, amikben egyszerre volt jelen a mini tükör, a mini szájfény meg a szemhéjfesték? És az epres meg a görögdinnyés ízű ajakbalzsamok, amik igazából nem is csináltak semmit, de mégis olyan menők voltak? Nosztalgikus érzéssel gondolunk vissza tinikorunk kedvenc sminktermékeire, amik hiába voltak menők (esetleg még praktikusak is), ma már teljesen más szempontok mentén tervezik meg a sminktermékek csomagolását. Most minden a letisztultságról szól, ami odáig fajult, hogy ha sminkre gondolunk, minden eszünkbe jut, ami az unalom szóval kezdődik.
A letisztult dizájn prémium érzést kelt
„A színes, vidám csomagolások visszaszorulása és a letisztult, minimalista dizájnok előtérbe kerülése tényleg észrevehető. A fogyasztóknál most ez a trend, egyre inkább a minimalista esztétikát és a ’kevesebb több’ filozófiát keresik” – mondja Szőke-Vigh Emese art director, aki szerint az egyre tudatosabb fogyasztói létnek és a fenntartható, környezetbarát termékek növekvő igényének is betudható ez a trend. „Az ilyen csomagolás gyakran kevesebb anyagot használ, könnyebben újrahasznosítható és fenntarthatóbbnak tűnik, ami vonzó lehet a tudatos fogyasztók számára.”
Hasonlóként gondolkodik Mezriczky Marcell csomagolástervező és grafikus is, aki szerint több oka is van annak, amiért a minimalista csomagolások és arculatok az utóbbi időben hihetetlen népszerűségre tettek szert. „A jelenlegi életünk vizuális zaja egyre sűrűbb: mindenhol a színes, mozgó, villogó dolgokkal találkozunk és mindezt egyre sűrűbben kapjuk az arcunkba. Érthető, ha a fogyasztók egy ilyen zajos világban a nyugalomra, a letisztult és könnyen emészthető dizájnra vágynak.
Különösen igaz ez a felsőkategóriás termékek csomagolására, ahol mindig is a minimalizmus és a letisztultság volt a jellemző. Ez azért van, mert az elegáns, egyszerű dizájn prémium érzetet kelt. Többek között ezért is alkalmazzák egyre gyakrabban az alacsonyabb árkategóriát képviselő márkák is." – mondja a grafikus. Ezek után jogosan merül fel bennünk a kérdés: akkor mostantól már minden egyes szépségmárka egyhangú és szürke, illetve minden-bézs-és-fehér terméket fog a piacra dobni?
Sok tényezőből áll az, hogy egy adott sminktermék csomagolása éppen "jó" vagy "rossz"-e, azon túl, hogy az egyes fogyasztó preferenciáihoz igazodik, a megfelelő dizájn kidolgozásának mélyebb háttere van.
Színtiszta üzlet
Rengeteg mindenre kell figyelnie annak, aki elérhető és eladható, kívánatos terméket akar megalkotni, hiszen már annyiféle termék és változat áll a rendelkezésre, hogy szinte lehetetlen dönteni. Valahogyan mégis ki kell tűnni dizájnban. De hogyan? „Az aktuális szépségápolási termékek dizájnja mindig attól függ, hogy éppen milyen ciklusban vannak a szépségipari trendek. Ez folyamatosan változik.
Általában egy csomagolás dizájnja több szakember kezén átmegy, mielőtt megszületik a végleges forma, de erre szükség is van, mert egy csomagolásnak mindig nagyon tudatosnak kell lennie. De egyébként a vásárlók is azok, mert az egyre ritkább, hogy valaki a polcon észrevesz egy terméket leemelje azt, mindenféle online utánanézés nélkül” – mondja Mezriczky Marcell, aki mielőtt elkezdi egy adott termék csomagolását tervezni, alapos háttérmunkát végez.
Olyat is, amire elsőre egy laikus nem is gondolna. „Fontos ismerni a célközönséget, a terméket, az adott márkát, az identitást, szóval sok szempontot figyelembe kell venni, ha egy csomagolást tervezünk. Egy fiatal vidéki lánynak például teljesen más vágyai és igényei lehetnek, mint egy felső társadalmi rétegben élő, fővárosi ügyvédnőnek.
Igaz, ezek a metszetek gyakran találkozhatnak. Épp ezért szükséges, hogy a márkának legyen egy saját karaktere, ami egyszerre felismerhető és könnyen megjegyezhető” – mondja a csomagolástervező szakértő. Ehhez a színpszichológiával is tisztában kell lenni, mert a grafikus szerint ez egy nagyon is létező jelenség, amin gazdasági befektetések és piaci bukások is múlhatnak. Nem szabad például a csomagolás dizájnjának színéről csak úgy ad hoc dönteni, mert egy rossz választással teljesen más karaktert vihetünk a márkába, ami tévútra terelheti a vásárlókat.
„A tapasztalatom szerint a zöld és barna a környezettudatos; a pink és narancs pedig nőies hangulatú. A halvány pasztellszínek (mint például a bézs) prémium irányt sugallanak; az erősebb, rikítóbb színek pedig az egészen fiatal tiniket célozzák meg. Az előző példán bemutatva: a felső osztálybeli ügyvédnő nagy valószínűséggel a letisztult, pasztellszínű termékeket fogja választani, míg a fiatal lány valószínűleg a színesebb csomagolásokat.”
Persze, mint mondja, egy cégnek nemcsak a külsőségeket, a színeket és a megjelenést kell figyelembe venni, hanem az olyan háttérdolgokat is, melyek egy laikus számára unalmasan hangozhatnak.
A technológiára és a nyereségre is figyelni kell
Az egyik ilyen például a technológia. Mert első ránézésre úgy tűnhet, hogy egy alapozó és egy szemhéjfesték is ugyanolyan üvegben van, de ez nem így van. Más típusú üvegekbe lehet ugyanis tenni egy por vagy egy folyékony állagú terméket. Emellett természetesen fontos a nyereség, a gazdasági szempontokról ugyanis még nem is esett szó.
Fontos, hogy az adott dizájn kedvező áron legyen legyártható, különben már önmagában a gyártási folyamat is veszteség lesz a cégnek. „Hiába néz ki varázslatosan egy csomagolás, amibe mindenféle különleges gyártástechnológiát bevetettünk, ha az végül megfizethetetlen lesz. A végén azt is a fogyasztónak kell megfizetni. Egy egyszerűbb csomagolás pedig olcsóbb csomagolás. emiatt nagyobb lesz a profit a cégnek vagy kedvezőbb áru termék a fogyasztónak.”
És hogy mi várható a jövőben? A szakértők szerint a csomagolások dizájnja még nagyobb hangsúlyt fog kapni a fenntarthatóság és a környezettudatosság jegyében, csakúgy, mint a technológiai extrák, beleértve a QR kódokat és az interaktív elemeket, amik teljesebbé tehetik a vásárlói élményt. De külsőségekben is hatalmas áttörés várható a következő években: véget fog érni az unalmas, egyszínű szépségápolási termékek egyeduralma.
„Úgy gondolom, hogy egy ideig még a letisztultság fog dominálni, de én már kezdem észrevenni, hogy ez a trend szépen fokozatosan átfordul és újra előre fog törni a ’90-es, 2000-es évek színes, árnyékolt világa. Ha ugyanis már mindenki bézs csomagolást fog csinálni egy fekete talpas felirattal, akkor egy szivárványos csomagolás ki fog tűnni közülük!” – mondja a grafikus. Végső soron pedig az a cél, hogy kiemelkedően esztétikus és karakteres szépségápolási termékekkel legyenek tele az üzletek, hiszen azokat fogják először leemelni a polcról a vásárlók.