Negyven éve varázsolja szebbé a nők arcát - interjú Sipos Zita sminkmesterrel

2025. április 1.
Sipos Zita sminkmester negyven éve meghatározó név a szakmában
Az elmúlt 40 évben a legjobb sminkesek kerültek ki keze alól, számos tévéműsorban és divatbemutatón találkozhattunk munkáival
Fotó: Ajkai/GLAMOUR

Az életműdíjasok egyike Sipos Zita, aki sminkesként vehette át a Fashion Awards Hungary életműdíját. Zita keze alól ma is a legjobb sminkesek kerülnek ki, ő és csapata munkáival számos tévéműsorban, divatbemutatón találkozhattunk már. Meríts róla inspirációt.

Sipos Zita sminkmester a divatfotózásoktól kezdve a filmes, televíziós és színházi produkciókon át az oktatásig rengeteg módon segíti hozzá a nőket, hogy teljes pompájukban tündökölhessenek. Nevéhez olyan filmek köthetők, mint az Állítsátok meg Terézanyut! vagy a Post mortem, de közreműködött a Royal Albert Hallban évről évre megrendezett Alternative Hair Show-ban is.

Jelenleg többek közt a Daalarna esküvői ruhák bemutatóihoz készíti mesteri sminkjeit. Két éve, a Fashion Awards Hungary eseményén életmű díjban részesült, idén pedig negyvenéves pályafutását ünnepelheti – interjúnk apropóját e jubileumi év adja.

Kozmetikusként végeztél, mert akkoriban másként nem élhettél volna szenvedélyednek, a sminkelésnek. Kaptál a kozmetikusiskolában olyan útravalót, amit máshol nem szerezhettél volna meg, viszont a sminkmesteri pályádon hasznát láttad?

A kozmetikusiskolákban hadilábon álltak a sminkeléssel – később ketté is vált a kozmetikus és sminkes szakma. Pályatársaim egyiket vagy másikat csinálják, a kettőt együtt, mint én, kevesen – sosem tudtam választani a kettő közül. A kozmetika nyugalmas elvonulás és az arcon kívül jó kapcsolat ápolása a vendégekkel, „tiszta”, szemben a sminkeléssel, amikor minden csupa festék, csupa szín.

glamour plusz ikon „Nem létezik életkor, csak egyéniség” - interjú Hajas Lászlóval

Népszerű

Egy filmforgatás nehéz fizikai munka, ugyanakkor színészekkel dolgozni, lépésről lépésre látni a mű elkészültét, nagy élmény. Olyan filmekben is találkozhatunk alkotásaiddal, mint a Post mortem és az Állítsátok meg Terézanyut! A forgatásokon mi volt a legnagyobb kihívás?

Semmi nem okoz kihívást, ha sminkelnem kell – ez nagyképűen hangzik, pedig alázat az oka. Bármit is kell csinálnom a sminkelés terén, az nekem szolgálat és szinte ösztönös tevékenység. Mindkét filmet Bergendy Péter barátom rendezte, akivel harminc éve ismerjük egymást. Amióta először együtt dolgoztunk, más sminkest nem is hívott.

A Post mortem horrorfilm, egy fotósról szól, aki képeket készít a halottakról. Be van öltöztetve a hulla, mintha élő lenne, úgy ül családja körében. A fotós az így elkészített fotót adja emlékbe a családnak. A film minden perce meglepetés, a forgatásán izgalmas volt részt venni, az volt a feladatom, hogy „szép” hullát csináljak.

Nem viselt meg ez a lelkileg esetleg megterhelő munka?

Egyáltalán nem. A horrornak meg van az a hozadéka, hogy segít legyőzni a saját démonjainkat. Horrort nézni arra jó, hogy ne féljünk az élettől.

Mit tekintesz a magyar divat szakma aranykorának? Te abban hogyan érvényesültél?

Számomra a kilencvenes évek, kicsit a nyolcvanas vége az aranykor. Hosszú pályám során a divatban dolgoztam a legkevesebbet, viszont azt a keveset akkoriban. Hetente két divatbemutatónk volt, rengeteg sminket csinálhattam, és

ha valamit igazán jól csinálok, az a kifutós smink.

Akkoriban nagyon ment a magyar dizájn, az emberek hazai dizájnerruhákat vásároltak, voltak szponzorok, pezsgett a divatélet. Mindegyik hazai tervező megengedhette magának a divatbemutatót.

Milyen egy jó kifutós smink?

A koreográfus kitalálja a koncepciót, képi világa és a tervező útmutatásai alapján dolgozom ki a sminkeket. A kilencvenes években még az erős festés volt a divat, kétezer után kezdődött a trend, hogy a modelleknek kevés sminkje és egyszerű haja legyen. Kezdetben nem voltam elragadtatva ettől az újdonságtól, de később rájöttem, így mind a ruha, mind a lányok természetes szépsége jobban érvényesül. A jó „no make up” precizitást igényel, például az alapozásnak hibátlannak kell lennie.

glamour plusz ikon „Nem kell mindig tudatosnak lennem” - Mazzag Izabella filmrendezővel beszélgettünk kedvenc filmjéről és a nézőpontváltásról

Népszerű

Negyven éve vagy a pályán, nem akármilyen nevet szerezve. 2022-ben, a Fashion Awards Hungary eseményén életmű díjjal jutalmaztak. Mit jelent számodra ez a trófea?

Az egyik legnagyobb elismerésem, nagy megtiszteltetés, de ugyanekkor kaptam meg a Fodrász- és Kozmetikus Egyesülettől is az életmű díjat, ami szintén fontos. Sokszor nyernek a tanítványaim nagy nemzetközi díjakat, ezért pedig a minisztérium legkiválóbb mesternek járó kitüntetését is átvehettem. Ha az embernek megvan hozzá az életkora, jönnek a díjak.

Karrieredben a legnagyobb mérföldkő, amikor sminkesként dolgozhattál az Alternative Hair Show-ban, a Royal Albert Hallban. Mitől volt az ottani munka más, mint a többi?

Kétezer óta magyar színekben Hajas Laci lép fel a show-n, ahol a világ legjobb fodrászai egy-egy ötperces programot mutatnak be. Amikor részt vettem a műsorban, Náray Tamás készítette a koreográfiát. Óriási élmény a világ legjobbjaival egy színpadon dolgozni, az pedig külön szívet melengető, hogy a rendezvény bevételeiből a leukémiában szenvedő gyerekeket segítik. A tizennyolcadik születésnapomra a szüleimtől egyhetes londoni utat kaptam, amiben benne volt egy színházi előadás a Royal Albert Hallban – hihetetlen érzés volt a magam erejéből újra ott lenni!

Kivel tudtál eddig a leggördülékenyebben dolgozni? Talán pont Náray Tamás az?

Norman Gábort emelném ki először, aki azóta Amerikában kreatív producer. Modellként-koreográfusként indult, álom volt vele dolgozni. Amikor elment Amerikába, akkor kezdtem el Náray Tamással együttműködni a saját kollekciói kapcsán. Akkorra már mindketten annyi tapasztalatot szereztünk, hogy

mire kimondta, mire lenne szükség, az már a kezemben is volt.

Epres Panniban te láttad meg a szupermodellt. Bár hangoztatod, hogy Panni felfedezése nem akkora érdem, mert ha te nem teszed, megtette volna más.

Egy szépségversenyen zsűriztem, ahova Panni nővérét, Juditot is elhívták. Azt mondta, hogy ő magát nem gondolja annyira szépnek, de van egy húga, aki gyönyörű. Eljöttek mindketten, és amikor megláttam a tizenhat éves Panni nyakig érő lábait, biztos voltam a sikerében.

Melyik divatstílus áll hozzád a legközelebb, és mi jellemző az ahhoz passzoló sminkre?

Aranykornak a kilencvenes éveket mondom, a hatvanas évek pedig ámulatba ejt. Napjaink divatjából Dolce & Gabbana stílusa a kedvencem, főként annak szicíliai vonala, a délolasz hangulat: fekete csipke, piros rúzs, tusvonal – Monica Belluccit látom magam előtt.

Hogyan sminkeljünk a mindennapokban?

Szomorúan látom, hogy minden nő egyforma, a sminkelést a közösségi videókból tanulják, mindenki másnak akar látszani, mint ami. Pedig

úgy kell sminkelni, hogy kiemeld a szépségedet, az esetleges hibáidat pedig elrejtsd.

Ha van egy piros foltod vagy pattanásod, eltünteted, a szemkarikádat lealapozod. Ha kék a szemed, azt kispirálozod, tus vonallal kihúzod, a szádra csak egy fénylő balzsamot raksz, és nyert ügyed van.

Te hogyan sminkeled magad?

Mindig a fekete szempillás-piros rúzsos nő voltam, de a mindennapokban már nem mindig használok pirosat a számra. Barnával hangsúlyozom a szemem és inkább erős pirosítót viszek fel.

glamour plusz ikon Tenki Dalma: Világ életemben Vízöntőnek hittem magam - a színésznő asztrológiai képletét Nagy Katica elemzi

Népszerű

Mostanában milyen fajta munkákban leled örömödet?

Pihenő időszakban vagyok, mert az utóbbi két évben a nyári forgatások túlpörgettek. A Hazatalálsz című sorozat nyolcvannapos forgatásai fizikailag megterhelők voltak, és tizenéve csinálom a Sztárban sztárt is, ami hetente más-más kihívást tartogat. Ez utóbbi munka nemcsak kreatív, de tudni kell jól alkalmazkodni más kreativitásához is.

Évek óta heti egy napot tanítok, a pályán lévők körülbelül nyolcvan százaléka nálam tanult, akik nagy része azóta befutott a divat- vagy a filmes világban. Terveim közt szerepel, hogy ha már kevesebb eseményen tudok közreműködni, több időt szentelek a tanításnak, ami ugyanúgy örömforrás, mint egy forgatás, csak fizikailag nem annyira megterhelő.

Kapsz a díjakon kívül is visszajelzéseket?

Nemrég egy tánccsoportból egy fiatal hölgy személyre szóló sminktanfolyamot nyert nálam, a végén gyönyörű levelet írt az edzőjének: mire végzett, még a gondolatai is megváltoztak, nem csak az arca. Ezek a visszajelzések igazolják leginkább, hogy jó úton járok.