Egy évszázadok óta férfiak uralta szakmában egy női parfümőr hátrányból indul - beszélgetés Minya Viktróriával
Minya Viktória az egyik legismertebb parfümőrök egyike, akinek mindig nagy vágya volt, hogy az illatok világában találja meg a hivatását. Ismerd meg a rendkívül kiemelkedő, és mára sikeres illatkreátort, aki minden alkalommal egyedi kreációkkal hívja fel magára a figyelmet.
Minya Viktória történetéből akár filmet is lehetne forgatni. Adott egy hétköznapi életet élő nő, aki szabadságra és önmegvalósításra vágyik, egy olyan jövőre, amelyben saját kreatív vágyait élheti ki. A fizetéséből pénzt kezd el félretenni azért, hogy a világ egyik leghíresebb parfümakadémiáján tanulhasson Dél-Franciaországban, Grasse-ban. Az álma, hogy egyedi illatkreációkat készítsen. Tizenöt évvel később…
Tizenöt évvel később Dél-Franciaországban, Grasse-ban egy kicsi, ám annál izgalmasabb laborban fotózom egy kristályoktól ragyogó arany parfümös üveget, amelyen ez a felirat olvasható: Hedonist by Viktoria Minya.
Abban az időben, amikor csak a pénzt gyűjtögettem a parfümiskolára, minden reggel úgy mentem dolgozni, hogy állandóan azt mantráztam magamnak, „szabad vagyok, szabad vagyok”. Mert közel sem éreztem annak magam. Megterhelő volt számomra az irodai HR-es munka, de tudtam, hogy csak azért csinálom, hogy legyen pénzem a tandíjra. Amikor megvolt a pénz, azonnal felvettek. Az első magyar voltam, aki Grasse-ban tanulhatott az akadémián.
A képzés egyéves volt, és a parfümőrök szerint is az egyik legértékesebb akadémiai oktatás a témában. Több százszoros a túljelentkezés ahhoz képest, ahány embert felvesznek. Évente összesen tizenkettőt a világ minden tájáról. A felvételi során arra kíváncsiak leginkább, hogy mennyi affinitása van az embernek a parfümökkel kapcsolatban, a benyomásukat egy írásbeli teszt és egy személyes elbeszélgetés alapján alkotják meg. Emellett nyersanyagokat kell szagolni és egy matematikai intelligenciatesztet kitölteni.
Nem árt ugye, ha az ember tud százalékot is számolni.
Emlékszel, mit mondtál a felvételi bizottságnak?
A legtöbb hallgató azzal a céllal jön az akadémiára, hogy parfümőr, azaz Orr legyen majd belőle.
Ehhez képest én nagyon nyitott voltam, annyira szerettem az illatok világát, nem ragaszkodtam ahhoz, hogy parfümőr legyek, csak az illatok közelében lehessek. Mondtam nekik, hogy bármilyen „illatos” munkát szívesen végzek majd a képzés után.
Ehhez képest egy világszinten elismert és népszerű saját márkát alapítottál.
Magamtól nem csináltam volna egy saját céget, engem „nem úgy neveltek”. Azért létezik ma a Parfums Viktoria Minya nevű márka, mert volt egy osztálytársam, akivel később összebarátkoztam az együtt töltött év során. Rengeteg mindenben hasonlítottunk, de az egyik legszembetűnőbb különbség az volt, hogy ő mennyire másképp gondolkodik arról, amit alkot. Hatalmas önbizalma volt.
Szépen lassan megértettem, hogy pusztán azért, mert amerikai volt és Amerikában sokkal magasabb önértékelésre nevelik a gyerekeket, mint Magyarországon. Most éppen a Debreceni Egyetem pszichológiai szakára járok, úgyhogy pontosan tudom, milyen hatalmas előnyt jelent ez, és hogy milyen pozitív hatásai vannak az emberre egész élete során. Az én amerikai barátnőm például összeszedett nyersanyagokat az iskolából, csinált hozzájuk egy kis emelvényt, és elkezdte árulni parfümorgonaként az interneten.
Egy másik esetben virágokat rajzolt az órán, majd azokat is elkezdte árulni. Engem egészen lesokkolt az, hogy neki ilyen sok önbizalma van. Egyébként ma is egy sikeres parfümcéget vezet New Yorkban. Én miatta tettem fel magamnak a kérdést, hogy:
akkor ezt így is lehet csinálni?
Ma már, tizenöt évvel később szerencsére rengeteg magyar alkotó gondolkozik hasonlóan, de nekem ez akkor egy radikálisan új felfogás volt. A mai napig azt gondolom, ha nem vagyok szemtanúja ennek a vakmerő önbizalomnak, akkor soha nem indítottam volna saját vállalkozást.
Hogyan épült fel a képzés? Milyen tanóráitok voltak?
A képzés elején megtanítják nekünk az alap nyersanyagok illatait, körülbelül háromszáz ilyen van. Ezeket vakteszteken kell felismernünk. Vannak természetesek, mint a rózsaolaj, a levendulaolaj, és vannak aroma molekulák is, amelyek szintetikusak, mert ezeket már nem lehet a természetből beszerezni, ilyen például a pézsma.
Nemcsak úgynevezett alkoholos parfümöket tanulunk meg készíteni, amiket a drogérák polcain árulnak, hanem funkcionális parfümillatokat is, amelyek samponokba, krémekbe, gyertyákba valók. Emellett volt marketing, jogszabály és kémia óra is. A szaglás egyébként olyan érzékszerve az embernek, amelyet nagyon ritkán használ tudatosan, de ha fejleszti, rendkívül kifinomult lesz.
A szaglás fejlesztése mellett milyen képességekre van még szükség ahhoz, hogy valakiből parfümőr legyen?
Érzék, orr és tapasztalat kell hozzá. Az alapokat el lehet sajátítani, de az nem elég. Azt tanultuk, hogy tíz év is kell ahhoz, hogy egy parfümőr fejében összeálljon a lényeg. És ez tényleg így van. Azért tart ilyen sokáig, mert parfüm alapanyagokból több ezer van, amely összes kombinációja gyakorlatilag végtelen számot eredményez. Nagyon limitált az a kombináció mennyiség, amit egy emberöltő alatt ki tudunk próbálni.
Itt lép be a képbe a kreativitás, az affinitás, a művészet és az innovatív készség. Miután eldöntöttem, melyik alapanyagokat keverem össze, ott már kevésbé számít a szerencse, a következő lépéseket már az ember befolyásolja az előbb felsoroltakkal.
Mi történt, miután elvégezted az akadémiát?
Néhány évig Grasse-ban maradtam dolgozni különböző cégek alkalmazottjaként, majd elköltöztem Párizsba, ahol az elmúlt tíz évben laktam, és ahol igazán elkezdtem fejleszteni a saját cégemet. De mindig is visszavágytam ide, ahol évi háromszáz napot süt a nap, csodalatos a környezet és húsz percre van a tengerpart is.
Mi a különbség egy olyan parfümőr között, aki egy cégnek dolgozik és aki saját vállalkozást indít?
Ha az embernek saját márkája van, sok mindent megengedhet magának, például speciálisabb nyersanyagokat használhat. Egy parfümcégnél vannak olyan megrendelések, amelyeket nagyon olcsón kell kihozni. A karrierem kezdetén sok kijutott ezekből a munkákból, és ugyan rengeteget tanulunk ezekből a projektekből is, nyilván nagyobb élvezet nemesebb, különlegesebb nyersanyagokkal alkotni. Ez volt az egyik fő motivációm, hogy ne legyenek anyagi megkötései az ötleteimnek, szabadon megélhessem a kreativitásomat.
A szabadságnak nincs meg az a hátránya, hogy túl nagy a nyomás rajtad azért, mert mindig kreatívnak kell lenned?
Nekem mindig sok ötletem volt, de most, hogy hat hónappal ezelőtt visszaköltöztem Grasse-ba, kifejezetten kreatívnak érzem magam. Azt gondolom, hogy egy idő után más lesz a kapcsolata az embernek a művészettel, az alkotással. A karrierem kezdetén csináltam olyan parfümöket, amelyekről azt gondoltam, hogy működni fognak, aztán idővel egyre önzőbb lettem azzal kapcsolatban, hogy mit adok ki a saját kezemből.
Szerettem volna, ha a parfüm tényleg kifejezi mindazt, ami vagyok.
Azt hiszem, a költők szokták azt mondani, hogy a versek nem bennük születnek, azokat kapják, jönnek maguktól inspirációk útján. Nekem egy pár éve volt először hasonló élményem; megtapasztalhattam, milyen így alkotni, és teljesen más részeim kezdenek rezonálni az ötlettel, mint előtte.
Volt olyan akadály, kihívás, amit nehezen éltél meg?
Egy évszázadok óta férfiak uralta szakmában egy női parfümőr hátrányból indul. Én ezt tetőztem azzal, hogy magyar vagyok, francia környezetben. Sokkal többet kell letennem az asztalra ugyanazért az elismerésért, mint bárkinek. De amikor ezzel szembesültem, eldöntöttem, hogy annyit fogok dolgozni, hogy ne lehessen ignorálni. Ez meghozta a gyümölcsét. Például hívtak már meg sztárvendégként Sanghajba, egy parfümkiállítás megnyitójára három másik francia, középkorú férfi parfümőrrel.
A Párizsban töltött éveid alatt született meg a Hedonist by Viktoria Minya parfüm, amely az évek folyamán több illattal is bővült.
A Hedonist 2013-ban jelent meg és nagyon meglepett, hogy ekkora nemzetközi visszhangja lett, és szinte egy csapásra ismerté vált. Szerencsém is volt, mert akkoriban még nem volt annyi parfüm márka, mint most. A Hedonist alapja még az akadémián elkészült, ahol megnyertem vele egy versenyt. Utána még tovább dolgoztam rajta, megpróbáltam a legtöbbet beletenni önmagamból. Végül igen, a Hedonist sorozattá nőtte ki magát az évek folyamán.
A nevedet viselő parfümök mellett személyre szabottan is kreálsz illatokat. Mihez igazítod valaki egyéni parfümjének az elkészítését?
A parfüm a megrendelő bőréhez készül, természetesen az ő igényei alapján; azokat a nyersanyagokat használom az illathoz, amiket szeret és ami jól is áll neki. Sokat megtudni már valakiről pusztán csak abból, ahogyan öltözködik, vagy hogy milyen illatokat kedvel, illetve, ha beszélgetünk egy kicsit, kirajzolódik egy kép róla. Ez egy nagyon izgalmas, de hosszú folyamat, hiszen minimum hónapokba telik, mire a végleges parfüm elkészül.
Ez a történet úgy lesz kerek, ha azzal fejezzük be, hogy az egykori tanítványból oktató lett.
Igen, kifejlesztettem egy négynapos kurzust, ahol a tudásom legjavát igyekszem átadni a parfümvilágban elmélyülni vágyóknak. Ezek egyéni órák, és a világ minden tájáról érkeznek hozzám diákok, akikre nagyon büszke vagyok, mert szinte kivétel nélkül szép sikereket érnek el.
Aki pedig csak bele akar kóstolni ebbe a varázslatos világba, a havi rendszerességgel szervezett csoportos parfümkészítő workshopjainkon, Budapesten tudja ezt megtenni. Megalkottam egy olyan rendszert, amivel amatőrök is szuper parfümöket tudnak készíteni egy kétórás foglalkozás keretében. A résztvevők - és én is – csak ámulnak, hogy milyen kellemes illatok születnek!
Mi a következő cél?
Már régóta dolgozom egy nagyon személyes sorozaton, amihez kaptam inspirációt – ahogyan azt már említettem. Remélem, hamarosan megjelenhet és majd arról beszélgetünk legközelebb, ha újra találkozunk.