Hogy jutottunk el hagyományos szépségideáloktól a sokszínűségig?
Komoly elvárásoknak kell megfelelnie egy márkának manapság, hiszen a kiváló minőség mellett nem csupán a környezettudatosabb megoldásokra, de a befogadó közeg megteremtésére is nagy hangsúlyt kell helyezniük. A társadalom felől érkező nyomás pedig egyre erősebb. Szerencsére.
A diverzitás és az inkluzivitás jól csengő hívószavak manapság – a divat- és szépségmárkák egyre gyakrabban hangoztatják és jelenítik meg ezeket kampányaikban. Valóban érzékelhető az elmozdulás a „hagyományos” ideáloktól a sokszínű, befogadó koncepciók felé, de vajon egy tartós eredményt hozó változásról, egy tendenciáról van szó, vagy van még hova fejlődni?
A Fenty-hatás
Rihanna 2017-ben robbantotta be a Fenty Beauty-t, és az alapozó tónusok széles választékával nemcsak utat mutatott a többi márkának, illetve érzékenyített, de egy új és meglehetősen nagy célközönséget is kiszolgált. Később több márka is felismerte, hogy napjaink fogyasztói bizony olyan értékvezérelt márkákat keresnek, amelyek iránt személyes szinten is elköteleződhetnek.
Manapság a márkák a bőrtónusok sokszínűségének bemutatásán túl a nemek közötti egyenlőségre, a különböző nemi identitások vagy fizikai képességek bemutatására, a testpozitivitásra vagy épp a healthy aging-re összpontosítanak. Ezeket az új üzeneteket sokoldalú marketing stratégiákkal, erős közösségimédia tartalmakkal és a kampányaikban szereplő modellek – mint legfőbb üzenetközvetítők – sokféleségével igyekeznek átadni. De hogyan és miért?
Negyven éve varázsolja szebbé a nők arcát - interjú Sipos Zita sminkmesterrel
Akik beálltak a sorba
Az utóbbi néhány évben megnövekedett az inkluzív és diverzív szépségkampányok száma, ami természetesen nagy előrelépés az iparág számára és egy tendencia kibontakoztatását jelentheti. A befogadó és sokszínű szépségipar zászlóvivői azok a márkák és projektek, amelyek – különböző okokból – bátran nyitnak a hagyományostól eltérő szépségnormák felé, „múzsáikkal” kifejezve a pozitív irányba való elmozdulást.
MAC: Ilyen például a MAC is, amely az „All Ages, All Races, All Genders” jegyében működik. A márka megalakulása óta támogatja az LMBTQ+ mozgalmakat, továbbá az etnikai kisebbségeket, de a legendás divatikon, belsőépítész és üzletasszony, Iris Apfel is inspirációt jelentett számára.
Bobbi Brown: A különböző árnyalatú sminktermékek piacra dobásán túl a Bobbi Brown 2016-ban, huszonötödik évfordulójuk alkalmából negyven, különböző rasszú, hátterű és bőrtónusú nőt reprezentált „Be Who You Are” kampányában.
Haus Laboratories: A Haus Laboratories, amely egy vegán és cruelty-free szépségápolási márka és Lady Gaga tulajdonában áll, az önelfogadást, az autenticitást és az inkluzivitást hirdeti. Gaga egy sajtónyilatkozatban elmondta: „Mi tényleg
azt szeretnénk, hogy az emberek szabadnak érezzék és szeressék magukat, függetlenül attól, hogyan azonosítják magukat.
A márka első kampánya a társadalmi sztereotípiák megtörésére összpontosított, és LMBTQ+, nem bináris és fekete modelleket is szerepeltetett.
Maybelline: A Maybelline Matt + Poreless alapozója összesen negyven árnyalattal jött ki, és a márka a megfizethető kategóriában kínálja termékeit. Együttműködött többek között Shayla Mitchell-lel és Manny Gutierrezzel is a diverzív és szókimondó márkaépítés részeként, amely minden identitás és etnikum mellett igyekszik kiállni.
Make Up For Ever: A Make Up For Ever nevű francia márka - amely egyébként már a Fenty-hatás előtt foglalkozott a sminktermékek színskálájának kibővítésével - „Blend In. Stand Out” kampánya az inkluzivitást és a sokszínűséget ünnepelte hat, különböző etnikumú és identitású beauty influenszerrel a világ minden tájáról. Hamar a figyelem középpontjába kerültek a sztereotípiák lerombolásával, valamint az LMBTQ+ és a gendersemleges szépséget népszerűsítő kampányaikkal.
A humán faktor
Nemcsak márkák, de modellek is kiállnak bizonyos ügyekért. A The Model Diversity Project nevű közösségimédia-kampány, amelyet Liris Crosse veterán modell és Christopher Michael sminkes indított el, rávilágít az elfogadás szükségességére az iparágban. A kampányhoz készített fotókon Crosse mellett négy modell látható – Naimah Terry, Monique Robinson, Denka Obradovic és Elly Mayday –, akik mind plus-size-ok, és évek óta dolgoznak a szakmában. Azonban, amint arra Michael rámutatott,
a telt vagy sötétebb bőrű modellek néha nehezebben jutnak lehetőségekhez a niche kampányokon túl, és ez ellen tenni kell.