Szép új világ: Férfiakért versengenek a legnagyobb szépségmárkák

2025. január 3.
David Beckham nem az első sztársportoló, aki nyíltan vállalja, hogy rajong a kozmetikumokért és fontos számára az ápolt, hidratált bőr, valamint a fiatalos megjelenés
David Beckham nem az első sztársportoló, aki nyíltan vállalja, hogy rajong a kozmetikumokért és fontos számára az ápolt, hidratált bőr, valamint a fiatalos megjelenés
Fotó: Carmen Mandato/Getty Images

Az e-kereskedelem és a pandémia erősítette fel a divathullámot, ami tartóssá is válhat a jövőben. A trendre a vezető divatházak és hírességek is felfigyeltek. A potenciális vásárlóréteg egyre nagyobb szeletét adja a 90-es évek elején született Z generáció, melynek férfi tagjai körében is mutatkozik igény a szépségápolási termékek iránt.

Részben a karantén hatásának tudható be, hogy a közösségi média, mint a Youtube vagy a Tiktok ontja magából a férfiakat megcélzó beautytartalmakat, de az ágazatra a sztereotip nemi normákat megkérdőjelező fiatalok, hírességek és az influencerek is nagy hatással vannak.

Az Euromonitor International piackutató cég elemzése alapján sosem látott változások előtt áll a piac, ami az elkövetkezendő években megduplázhatja ügyfélkörét, és megháromszorozhatja a körülbelül hatvan milliárd dollárt kitevő éves bevételeit. A WGSN trendelőjelzése azt jósolja, hogy a 2024-re a férfi kozmetikumok divatja tartóssá válik. A szakemberek szerint az a tévképzet, hogy a férfiakat nem érdekli a jól ápoltság és a testük karbantartásának kérdése, elavult és ráerősít a kulturális különbségekre.

A férfiak nagyon is tisztában vannak az egészség és betegségmegelőzés fontosságával, nyitottak az újdonságokra, a professzionális kezelésekre és bőrápolásra. A jelenség az ókorig nyúlik vissza: Egyiptomban a nők és a férfiak is nagy gondot fordítottak a testük ápolására, a szemhéjukat és szemöldöküket szénnel feketére festették, testüket különféle olajokkal vagy zsírral kezelték.

glamour plusz ikon Slow living: A tökéletesség hajszolása kiégéshez vezet, ezért keresik egyre többen a lelassulást - szakértőkkel beszélgettünk

Slow living: A tökéletesség hajszolása kiégéshez vezet, ezért keresik egyre többen a lelassulást - szakértőkkel beszélgettünk

Az antik görög világban nagy gondot fordítottak a hajviseletükre, míg a római nemesek parfümben fürödtek, borotválkoztak, gyantáztak, fürdőbe és masszíroztatni jártak. Az Egyesült Királyságban a férfiak hetvenegy százaléka részesíti előnyben a kifejezetten nekik készült bőr- és hajápoló termékeket, bár itt és az Egyesült Államokban továbbra is az úgynevezett „alfahím” hozzáállás a jellemző.

Elmozdulás a nemsemleges kozmetikumok piacán?!

A fejlődő piacok, köztük Kína, Brazília és India lendületet adnak a növekedésnek. „Dél-Koreában nagyon is elfogadott, hogy férfiak sminkelnek, van néhány nagyon népszerű férfimárka is a piacon. A fiatal városi kínai férfiak egyre jobban odafigyelnek a megjelenésükre. Attól tartanak, hogy az ápolatlanság káros hatással lehet a társadalmi, magánéleti vagy karrier lehetőségeikre” – fejti ki az Euromonitor elemzője, Chloe Maarek, aki osztja azt az elméletet is, miszerint a pandémiával egyszerűen véget ért a sminktelenség romantizálása, és soha nem látott igény mutatkozik a smink és kozmetikai szerekre.

A Shiseido tizenkilenc év után újra piacra dobja férfi vonalát, drámai változásra számít a férfi kozmetikumok piacán. A Chanel 2018-ban debütált a Boy de Chanel-el, az alapozót, ajakbalzsamot és szemöldökceruzát tartalmazó termékcsaládot azóta szemceruzával és körömlakkal bővítették. De az Estée Lauder és a Tom Ford is elmozdulást lát a nemsemleges kozmetikumok piacán, úgy vélik, a világjárvány sokakat ráébresztett az öngondoskodás és az önkifejezés fontosságára.

Nem véletlen az sem, hogy Harry Styles is uniszex szépségmárkát alapított, körömlakkokat és kozmetikumat árul majd Pleasing néven. Utánpótlásban sincs hiány, az új generációs Health London 2018-as indulása óta éves szinten több, mint százharminc százalékos növekedést generál, és olyan kiskereskedőkkel áll szerződésben, mint a Galeries Lafayette vagy a japán Barneys.

A borotválkozási termékekben utazó Harry’s négy új árucikkel bővítette kínálatát, a színes bőrű férfiakra specializálódott Ceylon pedig kétszámjegyű növekedést ér el minden negyedévben. A világ legkeresettebb szépségmárkáival szerződésben álló Superordinary vezérigazgatója, Julian Reis is úgy látja, hogy határozott változás történt a fiatalabb generáció körében, aminek hatására egyre elfogadottabbá vált a férfi kozmetikumokra való igény.

glamour plusz ikon Jákob Zoli: Spontán hozza az élet, hogy éppen mikor és kiket támogatok, de azt teljes szívvel teszem

Jákob Zoli: Spontán hozza az élet, hogy éppen mikor és kiket támogatok, de azt teljes szívvel teszem

Az új célközönséggel olyan menő platformokon teremtenek kapcsolatot, mint az Amazon tulajdonában álló Twitch, míg a Bulgari az Oculus VR headseten keresztül mutatta legújabb férfi illatát.- írja a VogueBusiness.com.

A férfiaknak is szükségük van az információra

Az e-kereskedelem különösen erős kiskereskedelmi csatorna lett a férfiak számára, 2021 áprilisában a férfi bőrápolókra való robbanásszerű kereslet felülmúlta a nőit az előző évhez képest. A piackutatók szerint a jelenség annak is betudható, hogy míg férfiak egy drogériába kevésbé térnek be, az online vásárlást határozottan élvezik. A videókonferenciák, Teams és Zoom meetingek hatására pedig imázstudatosabbak is lettek. A Spotify-on is elérhető City Boy Radio podcastokban és egyéb IGTV adásokban például gyakori téma a bőrápolás.

Fontos, hogy a márka kulturálisan is integrálva legyen az ügyfelek életébe. Nincsen férfi részleg a Sephorában. Nincs egy olyan hely, ahol az eladó felvilágosítást adhatna nekik a bőrápolásról” – jegyzi meg a Ceylon alapítója, Patrick Boateng. Ezek a csatornák kiváló felületet biztosítanak arra, hogy a követők választ kapjanak a bőrápolással kapcsolatos kérdéseikre. A márkák marketing stratégiájának középpontjában már az edukáció áll, fontosnak tartják az olyan platformok biztosítását, ahol a férfiak is információhoz juthatnak ezen a téren is.

Az uniszex hozzáállás a jövő?

Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy volt idő, mikor a bőrápolás a nők privilégiuma volt. De nemcsak a fogyasztók, hanem a márkák szépségápoláshoz való hozzáállása is még gyerekcipőben jár. A fogyasztói magatartás és gondolkodásmód megváltoztatása időigényes.

Ez olyasmi, amit nem láttunk az előző generációknál.

Több szépségmárka a nemi szempontból semlegesebb termékekkel kívánja meglovagolni a változás hullámát” – magyarázza Maarek, aki szerint az uniszex hozzáállás sok márka esetében egyelőre elfogadottabb és modernebb, többen hangolták át hirdetéseiket, amelyekben a nembináris termékcsaládok és a „smink mindenkinek” szlogenek kapják a főszerepet.

glamour plusz ikon Alpha, Béta, Théta: indulj el egy belső utazásra, hogy közelebb kerülj önmagadhoz

Alpha, Béta, Théta: indulj el egy belső utazásra, hogy közelebb kerülj önmagadhoz

Ezek a márkák inkább az egyszerűbb, visszafogottabb csomagolást és a nemek szempontjából semleges marketingeszközöket részesítik előnyben, így azokat is elérik, akik esetleg tétováznak egy termék kipróbálásán. Bár az uniszex megszólítás szélesebb körben vonzóbbnak tűnhet, azért van néhány különbség a férfi és a női vásárlók között, így a hatékony nem-alapú marketingben is.

A praktikusság például remek módja a férfi ügyfelek megtartásának – ők, ha egyszer megállapodnak egy márkánál, valószínűleg ki is tartanak mellettük. A kutatások arra engednek következtetni, hogy a férfiak hagyományosan lojálisabbak és egyben kényelmesebbek termékvásárláskor, kevésbé valószínű, hogy kísérletezni fognak vagy elcsábulnának egy másik márka kedvéért.

Azok a márkák, amelyek megfizethető árut, termékmintákat, akciókat vagy fél évenkénti automatikus kiszállítást kínálnak, könnyebben feloldják a férfiak kódolt tétovázását. Ugyanakkor a vásárlók bőr-és szépségápolással kapcsolatos edukációja, mentális egészsége ma már elengedhetetlen része ennek a virágzó piacnak a meghódításához.

képalá:

A hidratált, egységes bőr nem csak a nők számára fontos. Egyes márkák férfiak számára megalkotott termékcsaládja nem csak a hatékony bőrápolókra, de az apróbb bőrhibák elfedésére is megoldást nyújt!