Állatkísérletektől mentes természetes alapanyagok, környezetbarát csomagolás, és a többi - legyen végre a szépségipar valóban fenntartható
A dinamikus szépségipar meghatározó változásokon megy keresztül, amelyeket a fiatalabb generációk eltérő viselkedése és szépségről alkotott elképzelése, az öngondoskodás növekedése, valamint a közösségi platformok egyedülálló szerepe alakít. A szépségipari márkák növekvő számban ismerik fel a felelősségüket és a lehetőségeiket arra, hogy pozitív hatást gyakoroljanak a környezetre és a társadalomra.
A fenntarthatóság elérése érdekében a márkáknak átfogó stratégiát kell kialakítaniuk, amely minden szempontot figyelembe vesz, az alapanyagok beszerzésétől kezdve a gyártási folyamatokon át a csomagolásig és a társadalmi felelősségvállalásig.
Mitől nevezhető egy szépségipari márka fenntarthatónak?
Az első és egyik legfontosabb lépés a fenntartható alapanyagok használata. Ez magában foglalja a természetes, organikus és etikus forrásokból származó alapanyagok kiválasztását, valamint az olyan összetevők kerülését, mint a mikroműanyagok, parabének és szulfátok. A csomagolás terén is fontos a környezetbarát megoldások alkalmazása.
Az újrahasznosított vagy biológiailag lebomló anyagok használata, valamint a csomagolás minimalizálása, a visszatölthető, illetve az újrahasználható csomagolások előnyben részesítése mind hozzájárulnak a hulladék csökkentéséhez és a környezeti lábnyom mérsékléséhez. A csomagolásmentes - úgynevezett „naked” - termékek előállítása szintén egyre népszerűbb megoldás.
Az etikus és méltányos kereskedelmi gyakorlatok szintén alapvető kritériumok. A márkáknak biztosítani kell, hogy az alapanyagokat etikus módon szerezzék be, és támogassák a fair traidet, valamint, hogy a beszállítói láncban méltányos munkakörülményeket szolgáltassanak.
A környezetbarát gyártási folyamatok során is lehet zöldebb megoldásokat alkalmazni, ideértve az energiahatékonyság növelését, a megújuló energiaforrások használatát, a hulladékcsökkentést és a megfelelő hulladékgazdálkodási gyakorlatokat.
A társadalmi felelősségvállalás részeként a márkáknak támogatniuk kellene közösségi és környezetvédelmi projekteket, valamint átlátható működést és folyamatos kommunikációt kéne folytatniuk a fenntarthatósági erőfeszítéseikről. Az innováció és kutatás terén is fontos a zöld technológiákba és kutatásokba történő befektetés, valamint az innovatív megoldások folyamatos keresése.
Míg az Ulta pozitív hatásról alkotott víziója egyet jelent a visszaadással, azaz olyan márkákat mutat be, amelyek elkötelezettek a kisebbségek és a sebezhető közösségek iránt, addig a Sephora inkább a márkák bolygóra gyakorolt hatására összpontosít.
Példamutató szépségipari márkák
Néhány szépségipari márka már példamutató módon működik fenntartható szemléletben. A Douglas európai kiskereskedő saját márkáit kihasználva bővítette a zöld szépségápolási termékek kínálatát, különös tekintettel az átlátszó címkézésre, a vegán és organikus összetevőkre, valamint az újrahasznosított és újrahasznosítható csomagolásra.
„Jelenleg a Douglas fő prioritása, hogy klímabarátabbá váljon - a kibocsátás csökkentése mellett - a műanyag hulladék csökkentésére összpontosítunk” - nyilatkozta Peter Wübben, a Douglas kommunikációs és fenntarthatósági alelnöke.
A Lush például jól ismert a környezetbarát és állatkísérletektől mentes termékeiről, törekszik a csomagolásmentes termékek előállítására, minimalizálva a hulladékot. A tégelyeket, flakonokat pedig vissza lehet vinni és kedvezményre tudod beváltani.
A The Body Shop volt az egyik első olyan nagyobb szépségipari márka, amely elkötelezett a cruelty-free és vegán termékek mellett, fenntartható alapanyagokat használ, és támogatja a fair trade gyakorlatokat, valamint erős társadalmi felelősségvállalási programokat működtet.
Az RMS Beauty természetes és organikus összetevőkre építi termékeit, újrahasznosítható és biológiailag lebomló csomagolásokat használ, és átlátható és etikus gyártási gyakorlatokat alkalmaz. Az Aveda hajápolási termékekre fókuszál, több mint 90%-ban természetes eredetű összetevőket használ, megújuló energiaforrásokat alkalmaz a gyártási folyamatokban, és támogatja a fenntarthatósági kezdeményezéseket és közösségi projekteket.
2021-ben a Guerlain lett az egyik első luxusház, amely az UEBT (Union for Ethical BioTrade) tagjává vált, és ellenőrzési folyamatot kezdeményezett mind az ötven emblematikus természetes összetevőire, például mézekre, orchideákra és Guerlinade illatanyagokra. A luxusmárka szimbóluma a méh és egy saját projekt keretein belül minden évben körülbelül egymillió eurót gyűjtenek a méhek védelméért.
A „Bee Respect” pedig egy átláthatósági és nyomon követhetőségi platformjuk, amely lehetővé teszi mindenki számára, hogy felfedezhesse a termékkínálat kulisszák mögötti részleteit: összetevők, beszállítók, gyártási helyszínek, csomagolás és szénlábnyom. Ezek a márkák különböző módokon mutatják be, hogy miként integrálható a fenntarthatóság a szépségiparba, és ez nemcsak a környezetnek kedvez, hanem hosszú távon a márka hírnevét, megítélését is erősítheti.
Körforgásos modell: utántöltés, újrahasznosítás, hulladék csökkentés
A hulladék csökkentése a legnagyobb kihívás, amellyel a szépségiparnak szembe kell néznie. Becslések szerint csak a szépségipar évente több mint 100 milliárd egységnyi hulladékért felelős, így az egyszer használatos csomagolás az iparág szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb hozzájárulója.
A hagyományos szépségápolási termékek gyártása általában lineáris folyamatot követ, amely során bizonyos erőforrásokat felhasználnak a kozmetikai cikkek előállításához, majd a csomagolás végül hulladékként végzi. Ezzel szemben a körforgásos üzleti modell olyan megközelítést alkalmaz, amelyben az összes anyag és termék újrahasznosítható vagy újrafelhasználható, így nem kerül a szemétbe. Az ilyen modell célja, hogy minimálisra csökkentse az ökológiai lábnyomot és támogassa a fenntartható fejlődést.
A körforgásosra fókuszáló kezdeményezések, mint például az üzleten belüli újrahasznosítási programok vagy az újratölthető termékállomások, egyre népszerűbbek. A beauty cégek arra törekszenek, hogy teljesen zárt újrahasznosítási ciklust hozzanak létre, amely révén termékeik valóban kiérdemlik a „zero waste” címkét. Ezáltal a meglévő csomagolás tovább használható, és elkerülhető az új erőforrások felhasználása.
Azonban a legnagyobb kihívás az, hogy ezeket a rendszereket nagy léptékben is hatékonyan működtetni tudják. Fontos kérdés, hogy az üzletek képesek lesznek-e ezt megvalósítani, és ha igen, milyen módon.
Az új-zélandi Emma Lewisham kozmetikai márka úttörő ezen a területen, mivel elsőként valósított meg olyan körforgásos üzleti modellt, amely pozitív CO2-mérleggel és 100%-os zárt ciklussal rendelkezik. Az Emma Lewisham különlegessége, hogy CO2-pozitív vállalatként tanúsították, ami egyedülállóvá teszi őt a globális szépségiparban.
A márka aktívan dolgozik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésén azáltal, hogy optimalizálja a logisztikai láncot, csökkenti a szállítási távolságokat és előnyben részesíti a helyi beszerzést. Emellett a márka kompenzálja a fennmaradó kibocsátást olyan környezetvédelmi projektek támogatásával, amelyek CO2-megkötéssel és a kibocsátás csökkentésével foglalkoznak. Ezek lehetnek erdőtelepítési programok, megújuló energiaforrások fejlesztése vagy fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok.
Ez a példa jól mutatja, hogy a fenntartható fejlődés és a körforgásos gazdaság elvei hogyan alkalmazhatók sikeresen a gyakorlatban, miközben pozitív hatást gyakorolnak a környezetre és a társadalomra.
Magyarországon még van hová fejlődni
Hazai viszonylatban a Beautycle StartUp misszióját érdemes kiemelni, ők azon dolgoznak, hogy közösségi gyűjtőprogramon keresztül minél több kozmetikai hulladékot adjanak le az emberek. Céljuk, hogy a már nem használt, lejárt vagy kifogyott termékeket szelektíven összegyűjtsék és amiket lehet, azt még újrahasznosítsák.
Összességében számos globális beauty márka felismerte már a fejlődés, az ipari környezet és a vásárlók elvárásaihoz való alkalmazkodás szükségességét, és a fenntarthatóság határozottan hajtóereje ezeknek a változásoknak. A gyártási és innovációs szabványok javulnak, de folyamatos előrelépésre van szükség egy valóban tiszta, bolygóbarát szépségipar és vásárlási élmény érdekében.