Beautycle: magyar innováció a fenntartható szépségápolásban
Három eltökélt nőnek köszönhetően új szintre lépett idehaza a fenntartható szépségápolás: Farkas-Iványi Kinga, Kovács Zsófia Adrienn és Varga Viktória tavaly nyáron azért dugták össze a fejüket, hogy megoldást kínáljanak a csomagolási hulladékot képző szépségápolási termékek használatára. Így született meg a Beautycle.
Egy jogász, egy közgazdász, egy környezetkutató, na meg némi muníció. Mindössze ennyire volt szükség ahhoz, hogy létrejöjjön a Beautycle közösség, ám a lányok nem érik be ennyivel: a hazai kozmetikaihulladék-gyűjtő hálózat kialakítása után a környező országokba is átültetnék modelljüket.
Mi az a Beautycle? Van tudomásotok arról, hogy a világ bármely pontján létezik hasonló megoldás?
Viki: A Beautycle elsősorban egy olyan közösség, amely azokat a környezettudatosan gondolkozó embereket tömöríti, akiket érdekel a szépségápolás is. Hitvallásunk szerint nem lemondani kell a csomagolási hulladékot képző termékek használatáról, hanem fenntartható megoldást kell találni a probléma kezelésére.
Mi, itt a Beautycle -nél vállaljuk a csomagolások gyűjtését, a hulladék szakszerű kezelését és amennyiben lehet, a csomagoló anyagok újrahasznosítását, mindezt a körkörös gazdaság elvének szem előtt tartásával.
Zsófi: Az ötlet több szempontból is innovatív és egyedi! A világpiacon eddig csak olyan hulladékgyűjtési programok léteznek, amelyek termékmaradványokat nem tartalmazó csomagolásokat gyűjtenek, ám számtalanszor előfordul, hogy ezeket a csomagolásokat nem lehet, de nem is ajánlott a csapvíz segítségével kimosni, hiszen így a termék összetevői is az ökoszisztémába juthatnak.
Honnan jött a Beautycle ötlete? Miért pont a kozmetikai iparra esett a választásotok?
Zsófi: Fiatal korom óta áthatja az életemet a környezetvédelem, ami később a tanulmányaim során a hivatásommá is vált. (Zsófi környezetmérnök, környezetkutató szakokon végzett, mostanra a környezettudományi doktori iskolát is a háta mögött tudhatja, – a szerk.) Ennek kapcsán rengeteg környezeti problémát, káros környezeti hatást ismertem meg, mire mindez összeállt egy komplex szemléletté. Rá kellett jönnöm, hogy a klímaváltozás okozói nemcsak a cégek, hanem végső soron mi, emberek vagyunk, ennél fogva mi, fogyasztók is tehetünk a változásért!
Tavaly nyáron egy női magazinban olvastam egy hosszabb cikket a szépségápolás fenntarthatatlanságáról, és az átláthatatlan, egységesen szabályozásmentes rendszerről. Ennek kapcsán fogalmazódott meg bennem először a tettvágy! Elkezdtük kidolgozni az üzleti modellt, piackutatást végeztünk, felmértük az igényeket, beszéltünk a hulladékgazdálkodási üzleti szereplőkkel és részt vettünk egy inkubációs startup programban is. Ezalatt a pár hónap alatt született meg a Beautycle.
Meséljetek kicsit a folyamatokról! Hogy néz ki egy hetetek?
Viki: Jelenleg a hálózat bővítésén és a jövőbeli partnerek, tervek és kampányok előkészítésén dolgozunk, de számtalan megkeresés érkezik a fogyasztóktól is, akinek próbálunk szakszerű segítséget nyújtani a gyűjtőpont rendszer használatához! A közösségi média oldalainkon keresztül törekszünk a szemléletformálásra is: iskolákba, multinacionális vállalatokhoz, fesztiválokra is járunk edukatív előadásokat tartani a témában: nem lehet elég korán kezdeni a nevelést!
Neves egyetemi napokon, zöld innovációs rendezvényeken is beszéltünk már a tevékenységünkről, de kaptunk már meghívást különböző beauty témájú eseményekre is. Emellett szívesen részt veszünk olyan kerekasztal-beszélgetéseken, amelyek során a műanyaghulladék problémakörét és lehetséges megoldásait járjuk körbe.
Zsófi: Ezen felül fontosnak tartjuk, hogy naprakészen tartsuk a szaktudásunkat: folyamatos kutatásokat végzünk a minél kisebb ökológia lábnyommal járó kozmetikaihulladék-ártalmatlanítás érdekében,
nyomon követjük az Európai Unió Zöld ajánlásait, jogszabályait, irányelveit, s a legújabb zöld innovációkat is.
Hogyan hasznosítotok újra, és mi lesz azokkal a tégelyekkel és flakonokkal, amit már nem lehet újrahasznosítani?
Viki: A Beautycle hulladékgyűjtő pontokon leadott termékeket összegyűjtjük, elszállítjuk, egyúttal gondoskodunk a szakszerű tárolásukról is. Ezt követően az összegyűjtött termékek mechanikai és vegyi úton ártalmatlanításra kerülnek, és a másodlagos nyersanyagok kinyerése mellett újrahasznosítjuk azokat a csomagolásokat, amiket még lehetséges. Víziónk szerint hosszútávon ugyanis az upcycling (azaz amikor egy adott – hulladékként kezelendő – anyagból valami olyat alkotunk, amely értéktöbblettel bír) és az újrahasználat dominál majd jobban.
Zsófi: A helyzetet súlyosbítja, hogy a kozmetikai csomagolóanyagok kilencven százaléka műanyagból van. Sajnos az utóbbi időben megjelentek a piacon a bioműanyagok is, amire rendre ráírják, hogy száz százalékban lebomlók és komposztálhatók. Sajnos ez fals információ:
ha ezek a bioműanyagok a szelektív műanyag hulladékba kerülnek, azzal csak az újrahasznosítandó műanyag minősége romlik!
Mik a flakonokkal szembeni elvárások? Van olyan, amit nem lehet leadni?
Viki: Nincs kimondott elvárás a gyűjtés során, a termékek vegyesen leadhatóak: a csomagolások tartalmazhatnak termékmaradványt, lehetnek kiürültek, lejártak vagy már nem használt termékek is.
Kinga: Valóban nincs különösebb elvárásunk, azonban szeretnénk hangsúlyozni, hogy a teljesen elmosott flakonoknak nem a mi gyűjtőnkben, hanem a szelektív műanyag-, és üveggyűjtőben a helye!
Zsófi: Ha az olvasó esetleg nem biztos abban, hogy az adott terméket leadhatja-e a Beautycle ponton, arról nyugodtan írjon nekünk a közösségi média-felületeinken: szívesen válaszolunk a felmerülő kérdésekre.
Mik a hosszútávú terveitek? Hol tart most a projekt, és hova szeretnétek eljuttatni?
Kinga: Jelenleg figyelemfelkeltő-, gyűjtési fázisban tartunk: megjelenéseinkkel, edukációs tevékenységünkkel szeretnénk valós eredményeket felmutatni a szépségipari hulladéktermelés mértékének visszaszorításában.
Viki: Végső célunk egy olyan kozmetikai hulladékot gyűjtő hálózat kialakítása idehaza, ahol a kozmetikai termékek teljes életciklusáról gondoskodunk. Ezen túlmutatóan szeretnénk fenntarthatósági tanácsadást is nyújtani a szépségipari gyártóknak, segítve őket abban, hogy felkészüljenek a zöld átállásra és optimalizálják a termékek csomagolását, ezzel is eleget téve az Európai Unió által javasolt irányelveknek.
Egyelőre Magyarország az elsődleges validáló piacunk, de hosszú távú céljaink között szerepel a modell átültetése a környező országokba is, ezzel is hozzájárulva a fenntartható szépségmozgalomhoz.
Stylist: Pintér Judit
Smink: Marencsák Zsófia
Haj: Márkus Eszter