A világ egyik leghíresebb üzletasszonyának magyar vér folyt az ereiben

2024. szeptember 27.
Vajon ki állt a gigantikus, világhírű Estée Lauder márka mögött?
Vajon ki állt a gigantikus, világhírű Estée Lauder márka mögött?
Fotó: GLAMOUR/Getty Images

Kilenc évtizeddel ezelőtt tört be a szépségiparba Estée Lauder, akinek neve ma már egyet jelent a minőségi kozmetikumokkal. Amerika egyik leghíresebb üzletasszonya egy egész birodalmat épített fel és sikerét a családjának tulajdonította, valamint annak, hogy megkérdőjelezhetetlenül hitt a termékeiben.

Estée Lauder több mint 25 márkáját mintegy 150 országban értékesítik, éves bevétele meghaladja a 17 milliárd dollárt, és több mint 60 000 embert foglalkoztat. Vállalkozása felépítése során nemcsak számos, mára ismert kozmetikai terméket dobott a piacra, hanem egy sor olyan gyakorlatot is bevezetett, ami a mai szépségipar alapját képezik. A XX. század legbefolyásosabb üzletasszonyaként meghatározta az amerikai kozmetikai ipar fejlődését.

Már tinédzserkorában beleszeretett a kozmetikumkészítésbe

Josephine Esther Mentzer a New York-i Queens munkásnegyedében született 1908-ban. Anyja és apja zsidó bevándorlók voltak Magyarországról, illetve Csehszlovákiából. Eredetileg az Eszti nevet adták volna neki, édesanyja kedvenc magyar nagynénje előtt tisztelegve, de végül a Josephine Esthernél maradtak. Viszont Estee-nek (Eszti) becézték, és amikor már megalapította birodalmát, ékezettel kezdte használni a nevét, hogy franciásnak tűnjön.

Estée Lauder már kamaszként rátalált a szenvedélyére. A vegyész nagybátyjával, Dr. John Schotz-al kezdett el dolgozni, aki egy kis üzletet vezetett, ahol arcápoló krémeket és parfümöket gyártott, valamint egyéb bőr- és szépségápolási termékeket. 1930-ban, a húszas évei elején Estée Lauder feleségül ment Joseph Lauterhez (később Lauderre változtatták a családnevet), akitől két fia született: Leonard és Ronald. Közben folytatta nagybátyja krémeinek reklámozását és értékesítését.

Átnevezte és újracsomagolta termékeit, továbbá házilag készített sminktermékeket, majd elkezdte ezeket szépségszalonokban bemutatni a hölgyeknek. Kilenc évvel később elvált Joseph-től, de mindenki legnagyobb meglepetésére 1942-ben újraházasodtak, és együtt is maradtak a férj 1982-ben bekövetkezett haláláig. Két évvel később a Lauder család számos manhattani szalonban üzemeltetett szépségstandokat, és a munkásokon keresztül árusítottak termékeket a városon kívüli szalonoknak.

1946-ban hivatalos cégként indították el az Estée Lauder Cosmetics-t, a terv az volt, hogy Estée a termékfejlesztést, az értékesítést és a marketinget fogja vezetni, míg Joseph a pénzügyeket és a műveleteket irányítja.

glamour plusz ikon Szóváltással indult, tettlegességig fajult Elsa Schiaparelli és Coco Chanel párharca

Szóváltással indult, tettlegességig fajult Elsa Schiaparelli és Coco Chanel párharca

Született tehetsége volt az üzlethez

Idővel a cég akkorára nőtt, hogy bezárták szépségstandjaikat a szalonokban és az előkelő áruházakra kezdtek koncentrálni a forgalmazás érdekében. Lauder maga utazott minden helyre, hogy kiképezze az üzlet értékesítőit, felállítsa a pultokat és az árubemutatókat, sajtóinterjúkat tartson, nem utolsósorban pedig találkozzon az ügyfelekkel. Erősen hitt a személyes érintésben (szó szerint – testápolók és rúzsok felvitele az arcra) és a szájról szájra történő marketingben.

Az üzletasszony jól tudta, mitől döglik a légy és hogyan lehet megnyerni a vásárlókat: bőkezűen osztogatta a termékmintákat. „Tudtam, hogy a vásárlással járó ajándék nagyon vonzó” – írta az Estée: A Success Story című önéletrajzában. Aztán jött a nagy áttörés, mikor bemutatták a Youth-Dew-t, amit fürdőolajként forgalmaztak, de parfümként is funkcionált. A sok illat közül az első, amelyet a cég kifejlesztett, és óriási sikert aratott. Hirtelen dőlni kezdett hozzájuk a pénzt és ezzel az Estée Lauder a szépségipar egyik legismertebb márkájává vált.

Innentől kezdve egyenes volt az út a csillagos ég felé. A cég többfelé kezdett ágazni és megjelentek külföldön, új gyárakat hoztak létre és új termékeket dobtak piacra. A további terjeszkedésnek köze volt a közönséghez is. Lauder felismerte a férfiakban rejlő kiaknázatlan ügyfélkört, elkezdett nekik termékeket fejleszteni, aminek az lett a vége, hogy özönlöttek hozzájuk a férfi vásárlók is. Az 1970-es évektől Estée Lauder cégéből birodalom lett.

Estée Lauder is kivette a részét a rózsaszín szalag elterjesztéséből

Termékei ott voltak a filmiparban, a divat világában, de még az orvosi innovációk között is.

Az 1960-as évektől az 1980-as évekig a vállalat új márkákat hozott létre, köztük az Aramist, a Clinique-t és a Prescriptivest. Már nem csak az áruházakban voltak jelen, hanem szerte a világon különböző helyeken nyitottak önálló üzleteket. Aztán az 1990-es és 2000-es évek közepén a vállalat felvásárlásokba kezdtek: Bobbi Brown, Jo Malone London, MAC, Bumble and Bumble és a Smashbox voltak a legnépszerűbb márkák, amikre lecsaptak.

Olyan divatnagyágyúkkal kötöttek licencszerződéseket, mint Michael Kors, Donna Karan, Tom Ford és Tommy Hilfiger. Az 1960-as években az üzletasszonynak már akkora vagyona volt, hogy nyugodtan megengedhette magának a jótékonykodást. A cég jótékonysági alapítványának egyik első akciója az volt, hogy játszótereket hoztak létre a New York-i Central Parkban. Miután Estée Lauder férje 1983-ban meghalt, két fia megalapította a Joseph H. Lauder Menedzsment és Nemzetközi Tanulmányok Intézetet a Pennsylvaniai Egyetemen.

Ám a cég talán legismertebb kezdeményezése az 1992-ben alapított Breast Cancer Campaign. A Susan G. Komen Mellrák Alapítvány és Estée Lauder együttműködése révén nők millióhoz jutott el a rózsaszín szalag, ami a mellrák elleni küzdelem jelképévé vált. A Lauder cég támogatta a Breast Cancer Research Foundationt is, ami több mint 108 millió dollárt adott globális kutatásra, oktatásra és egészségügyi szolgáltatásokra a mellrák diagnosztizálására, kezelésére és gyógyítására.

Estée Lauder a kozmetikaipar nagyasszonya volt
Fotó: Ron Galella/Getty Images

A családnak, a kemény munkának és a jó időzítésnek köszönhette sikerét

Miután igazán felért a csúcsra és felépítette birodalmát, Estée Lauder szép lassan elkezdett a háttérbe vonulni és átadta cégét legidősebb fiának, Leonard Laudernek. Mindig is családi vállalkozásként tekintett a cégre, és a mai napig a Laudereké a tulajdoni részének többségé. Idővel Leonard felesége Evelyn, majd fia, William is a cégnél helyezkedett el, akárcsak az unokák. Az üzletasszony méltán volt büszke arra, hogy cége egy harmadik generációs vállalkozás, és sikerét nagyrészt ennek tulajdonította.

Ám a sikert valószínűleg a jó időzítésnek is köszönhette. A második világháború után mindenki vágyott a jólétre, a csillogásra, Estée Lauder pedig lehetőséget kínált nőknek és férfiaknak egyaránt, hogy újra jól érezzék magukat a bőrükben. Estée-nek különleges érzéke volt a hálózatépítéshez, a marketinghez, fergeteges munkabírással rendelkezett és mindig volt egy jó ötlet a tarsolyában.

Számos, általa népszerűsített technika széles körben elterjedt a kozmetikai területen, beleértve a vásárláshoz kapcsolódó ajándékokat, az életkor és nem szerinti célzást, az önálló üzleteket, valamint a tervezői licencszerződéseket. Sikerét azzal is magyarázta: „életemben egy napot sem dolgoztam úgy, hogy ne adtam volna el. Ha hiszek valamiben, azt eladom.” 2004. április 24-én, 95 évesen hunyt el manhattani otthonában. Hosszú és eredményes élet állt mögötte, olyan birodalmat épített, ami a mai napig virágzik, és ebből is látszik, hogy amit megteremtett, annak valódi értéke van.