A világ egyik leghíresebb üzletasszonyának magyar vér folyt az ereiben
Kilenc évtizeddel ezelőtt tört be a szépségiparba Estée Lauder, akinek neve ma már egyet jelent a minőségi kozmetikumokkal. Amerika egyik leghíresebb üzletasszonya egy egész birodalmat épített fel és sikerét a családjának tulajdonította, valamint annak, hogy megkérdőjelezhetetlenül hitt a termékeiben.
Estée Lauder több mint 25 márkáját mintegy 150 országban értékesítik, éves bevétele meghaladja a 17 milliárd dollárt, és több mint 60 000 embert foglalkoztat. Vállalkozása felépítése során nemcsak számos, mára ismert kozmetikai terméket dobott a piacra, hanem egy sor olyan gyakorlatot is bevezetett, ami a mai szépségipar alapját képezik. A XX. század legbefolyásosabb üzletasszonyaként meghatározta az amerikai kozmetikai ipar fejlődését.
Már tinédzserkorában beleszeretett a kozmetikumkészítésbe
Josephine Esther Mentzer a New York-i Queens munkásnegyedében született 1908-ban. Anyja és apja zsidó bevándorlók voltak Magyarországról, illetve Csehszlovákiából. Eredetileg az Eszti nevet adták volna neki, édesanyja kedvenc magyar nagynénje előtt tisztelegve, de végül a Josephine Esthernél maradtak. Viszont Estee-nek (Eszti) becézték, és amikor már megalapította birodalmát, ékezettel kezdte használni a nevét, hogy franciásnak tűnjön.
Estée Lauder már kamaszként rátalált a szenvedélyére. A vegyész nagybátyjával, Dr. John Schotz-al kezdett el dolgozni, aki egy kis üzletet vezetett, ahol arcápoló krémeket és parfümöket gyártott, valamint egyéb bőr- és szépségápolási termékeket. 1930-ban, a húszas évei elején Estée Lauder feleségül ment Joseph Lauterhez (később Lauderre változtatták a családnevet), akitől két fia született: Leonard és Ronald. Közben folytatta nagybátyja krémeinek reklámozását és értékesítését.
Átnevezte és újracsomagolta termékeit, továbbá házilag készített sminktermékeket, majd elkezdte ezeket szépségszalonokban bemutatni a hölgyeknek. Kilenc évvel később elvált Joseph-től, de mindenki legnagyobb meglepetésére 1942-ben újraházasodtak, és együtt is maradtak a férj 1982-ben bekövetkezett haláláig. Két évvel később a Lauder család számos manhattani szalonban üzemeltetett szépségstandokat, és a munkásokon keresztül árusítottak termékeket a városon kívüli szalonoknak.
1946-ban hivatalos cégként indították el az Estée Lauder Cosmetics-t, a terv az volt, hogy Estée a termékfejlesztést, az értékesítést és a marketinget fogja vezetni, míg Joseph a pénzügyeket és a műveleteket irányítja.
Született tehetsége volt az üzlethez
Idővel a cég akkorára nőtt, hogy bezárták szépségstandjaikat a szalonokban és az előkelő áruházakra kezdtek koncentrálni a forgalmazás érdekében. Lauder maga utazott minden helyre, hogy kiképezze az üzlet értékesítőit, felállítsa a pultokat és az árubemutatókat, sajtóinterjúkat tartson, nem utolsósorban pedig találkozzon az ügyfelekkel. Erősen hitt a személyes érintésben (szó szerint – testápolók és rúzsok felvitele az arcra) és a szájról szájra történő marketingben.
Az üzletasszony jól tudta, mitől döglik a légy és hogyan lehet megnyerni a vásárlókat: bőkezűen osztogatta a termékmintákat. „Tudtam, hogy a vásárlással járó ajándék nagyon vonzó” – írta az Estée: A Success Story című önéletrajzában. Aztán jött a nagy áttörés, mikor bemutatták a Youth-Dew-t, amit fürdőolajként forgalmaztak, de parfümként is funkcionált. A sok illat közül az első, amelyet a cég kifejlesztett, és óriási sikert aratott. Hirtelen dőlni kezdett hozzájuk a pénzt és ezzel az Estée Lauder a szépségipar egyik legismertebb márkájává vált.
Innentől kezdve egyenes volt az út a csillagos ég felé. A cég többfelé kezdett ágazni és megjelentek külföldön, új gyárakat hoztak létre és új termékeket dobtak piacra. A további terjeszkedésnek köze volt a közönséghez is. Lauder felismerte a férfiakban rejlő kiaknázatlan ügyfélkört, elkezdett nekik termékeket fejleszteni, aminek az lett a vége, hogy özönlöttek hozzájuk a férfi vásárlók is. Az 1970-es évektől Estée Lauder cégéből birodalom lett.
Estée Lauder is kivette a részét a rózsaszín szalag elterjesztéséből
Termékei ott voltak a filmiparban, a divat világában, de még az orvosi innovációk között is.
Az 1960-as évektől az 1980-as évekig a vállalat új márkákat hozott létre, köztük az Aramist, a Clinique-t és a Prescriptivest. Már nem csak az áruházakban voltak jelen, hanem szerte a világon különböző helyeken nyitottak önálló üzleteket. Aztán az 1990-es és 2000-es évek közepén a vállalat felvásárlásokba kezdtek: Bobbi Brown, Jo Malone London, MAC, Bumble and Bumble és a Smashbox voltak a legnépszerűbb márkák, amikre lecsaptak.
Olyan divatnagyágyúkkal kötöttek licencszerződéseket, mint Michael Kors, Donna Karan, Tom Ford és Tommy Hilfiger. Az 1960-as években az üzletasszonynak már akkora vagyona volt, hogy nyugodtan megengedhette magának a jótékonykodást. A cég jótékonysági alapítványának egyik első akciója az volt, hogy játszótereket hoztak létre a New York-i Central Parkban. Miután Estée Lauder férje 1983-ban meghalt, két fia megalapította a Joseph H. Lauder Menedzsment és Nemzetközi Tanulmányok Intézetet a Pennsylvaniai Egyetemen.
Ám a cég talán legismertebb kezdeményezése az 1992-ben alapított Breast Cancer Campaign. A Susan G. Komen Mellrák Alapítvány és Estée Lauder együttműködése révén nők millióhoz jutott el a rózsaszín szalag, ami a mellrák elleni küzdelem jelképévé vált. A Lauder cég támogatta a Breast Cancer Research Foundationt is, ami több mint 108 millió dollárt adott globális kutatásra, oktatásra és egészségügyi szolgáltatásokra a mellrák diagnosztizálására, kezelésére és gyógyítására.
A családnak, a kemény munkának és a jó időzítésnek köszönhette sikerét
Miután igazán felért a csúcsra és felépítette birodalmát, Estée Lauder szép lassan elkezdett a háttérbe vonulni és átadta cégét legidősebb fiának, Leonard Laudernek. Mindig is családi vállalkozásként tekintett a cégre, és a mai napig a Laudereké a tulajdoni részének többségé. Idővel Leonard felesége Evelyn, majd fia, William is a cégnél helyezkedett el, akárcsak az unokák. Az üzletasszony méltán volt büszke arra, hogy cége egy harmadik generációs vállalkozás, és sikerét nagyrészt ennek tulajdonította.
Ám a sikert valószínűleg a jó időzítésnek is köszönhette. A második világháború után mindenki vágyott a jólétre, a csillogásra, Estée Lauder pedig lehetőséget kínált nőknek és férfiaknak egyaránt, hogy újra jól érezzék magukat a bőrükben. Estée-nek különleges érzéke volt a hálózatépítéshez, a marketinghez, fergeteges munkabírással rendelkezett és mindig volt egy jó ötlet a tarsolyában.
Számos, általa népszerűsített technika széles körben elterjedt a kozmetikai területen, beleértve a vásárláshoz kapcsolódó ajándékokat, az életkor és nem szerinti célzást, az önálló üzleteket, valamint a tervezői licencszerződéseket. Sikerét azzal is magyarázta: „életemben egy napot sem dolgoztam úgy, hogy ne adtam volna el. Ha hiszek valamiben, azt eladom.” 2004. április 24-én, 95 évesen hunyt el manhattani otthonában. Hosszú és eredményes élet állt mögötte, olyan birodalmat épített, ami a mai napig virágzik, és ebből is látszik, hogy amit megteremtett, annak valódi értéke van.