Korábban a gazdagok és híresek kiváltsága volt, ma már mainstream lett a botox - a huszonévesek körében is
Korábban a hírességek és a tehetősebb osztály privilégiuma volt a ránctalanító injekciózás, mára a huszas-harmincas éveikben járó átlagemberek is előszeretettel élnek a „felfrissítő” befecskendezés lehetőségével. Az eljárások finomodásával egyre többen szavaznak bizalmat az esztétikai beavatkozásoknak. Főleg a fiatalok körében népszerű a fiatalodás.
A The New York Times által megkérdezett bőrgyógyászok szerint az Y- és a Z-generáció fontosnak tartja a testi-lelki állapotjavító selfcare-t a szépségápolásban, ami nem feltétlenül fullad ki a hűsítő szemmaszkokban vagy a meditatív illatgyertyázásban. A botoxra rákapott és azt népszerűsítő fiatalok száma megsokszorozódott a járvány ideje alatt. Ez többek között a végeláthatatlan online meetingeknek és szelfiőrületnek is betudható. Soha ennyit nem néztünk magunkkal farkasszemet, mint az elmúlt években.
Korábban indul a szorongás a ráncok miatt
Nem könnyű a jelenséget megérteni a Babyboom és az X-generáció tagjainak, akik a húszas-harmincas éveikben még egyáltalán nem szorongtak és izgultak úgy az öregedés miatt, mint a mai fiatalok. Mára a baby vagy micro botox szinte egy polcra került a fényvédőkkel és a hialuronsav szérumokkal.
„Mindig is voltak finom redők a homlokomon, amire a smink csak ráerősített. Elképesztő a különbség. Ha korábban tudtam volna, mire képes a botox, rég kipróbáltam volna” – magyarázza a huszonhét éves termékmenedzser, Leah Walkiewicz, aki huszonnégy éves kora óta körülbelül tíz havonta töltet botoxot a homlokába. Bár többek között genetikai okok miatt döntött a kezelés mellett, tavaly már a haragos ráncok (két szemöldök közötti terület) és a szarkalábak elhalványítására is kipróbálta az injekciót.
Az önelfogadás nem azt jelenti, hogy nincs beavatkozás
A közösségi média egyszerre áldás és átok a botox miatt felmerülő ellenérzésekkel kapcsolatban. Számos Tiktok-poszt segít a jelenség megértésében és a sokáig tabunak tartott téma edukációjában. Az alkalmazáson nem kell sokáig keresni, hogy miként érdemes manapság gyorsan eltüntetni a mimikai ráncokat, ahogy az is világossá válik, hogy mennyire nyitott ez a generáció az akupunktúrás szakembertől a humoristán át a jógatanárig a kezelésekre.
Az önelfogadás ma már jól láthatóan nem egyenlő azzal, hogy belenyugszunk az öregedéssel járó természetes változásokba. A botox beszivárgott a kreatív tudatunkba. Korábban elektív izombénulásként gondoltunk rá, most az „énidő” kis színese.
„Olyan huszonévesek jelentkeznek be nálam, akik semmit nem tudnak a botoxról, a FOMO-érzés hajtja őket.Nem részesítem ilyen kezelésben ezt a korosztályt, inkább megpróbálom elmagyarázni nekik, miért nincs rá szükségük" – mondja Dr. Sheila Farhang bőrgyógyász és kozmetikai sebész, akinek bőrápolási tippjei az Instagramon és a YouTube-on is elérhetőek.
Sokat változott a kezelés
A botoxkezelést ma már nem feltétlenül társítják olyan negatív jelzőkkel, mint a merev, fagyott arc vagy az elrettentő példaként gyakran emlegetett Jocelyn Wildenstein. Míg korábban az orvosok húsz-harminc közötti egység botulinum toxin hatóanyagot használtak egy területre vagy izomra, ez a mennyiség jelentősen csökkent.
Valószínűleg ennek is betudható, hogy ez a ránckezelés világszerte a legtöbbször végzett esztétikai beavatkozás, az elmúlt tíz évben megyvenegy százalékkal nőtt a 18-25 év közötti nők aránya a botox kezeléseket igénybe vevők körében.
A Baby-botox a még kialakulóban lévő ráncok, barázdák kezelésének egy finom módja.
„Az eljárás során húsz-harminc egységnyi hatóanyagot oszlat el az arc több területén. Általában a homlokban két-tizenkét közötti egység, a szemöldök közötti területen húsz-huszonkettő közötti egység, a szemzugokban három-tizenkét közötti egység elegendő az esztétikus hatás eléréséhez” – mondja a Dr. Schaffer orvoskozmetikus.
A szakember szerint a baby-botox a modern kozmetológiai tudomány egyik új szemléletű, de egyre elfogadottabb módszere, ami túlmutathat a ráncmegelőzésen, teltebbé teheti az ajkakat, megemelhető vele az orrcsúcs és slankíthatja az állkapcsot is.
Az internetes kultúra, Kardashianék vagy az injekciós tűkkel hadonászó Tiktok sztárok is szemléletformálóak voltak a botox körüli tévhitek eloszlatásában. Míg korábban a botoxolt arc szokatlanul és megbotránkoztatóan hatott, ma olyan friss asszociációkkal van felruházva, mint a magabiztosság, a rugalmasság és a hitelesség. A botox több más öregedésgátló kezeléssel együtt annyira elterjedt, hogy a jövőben egyre nehezebb lesz felismerni, hogy ki az, aki természetes vagy szépségápolási kúrák segítségével öregszik.