„Annyira rossz, hogy már jó” – miért szeretünk megszállottan valóságshow-kat nézni?

A versengést középpontba helyező reality-k mellett vannak átalakító, párkereső és tehetségkutató műsorok, valamint olyan narratív és dokumentarista valóságshow-k is, amelyek intim bepillantást nyújtanak a szereplők magánéletébe
A versengést középpontba helyező reality-k mellett vannak átalakító, párkereső és tehetségkutató műsorok, valamint olyan narratív és dokumentarista valóságshow-k is, amelyek intim bepillantást nyújtanak a szereplők magánéletébe. Illusztrátor: Kránicz Dorottya
Fotó: Kránicz Dorottya

Sokféle guilty pleasure, azaz bűnös élvezet létezik, de valóságshow-kat nézni egyértelműen egy ezek közül. Ciki vagy nem ciki, mindannyian néztünk már reality műsorokat, szimplán kíváncsiságból vagy éppen azért, mert valóban szórakoztatónak találtuk őket – de vajon mi a titkuk?

A reality a televízióval egyidős műfaj, amely valós, előre meg nem írt helyzetekben dokumentál amatőr szereplőket. Már a negyvenes években közvetítettek spontán, vagy éppen rejtett kamerás programokat, a valóságshow azonban a kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején ért el népszerűsége csúcsára, olyan franchise műsorokkal, mint a Big Brother és a Survivor. Hazánkban az első valóságshow a Tégla volt 2001-ben, ezt követte a Bár, amelynek során már be is költöztették a szereplőket, a magyar közönség pedig hamar meg is kedvelte az ambivalens műfajt.

Mit érdemes tudni a reality műsorokról?

Többféle valóságshow létezik, az egyik klasszikus típus, amelynek résztvevői számukra új környezetben vannak elzárva a külvilágtól: átmeneti közösséget alkotva kell különféle feladatokat teljesíteniük vagy konfliktusokat megoldaniuk, miközben minden lépésüket kamerák figyelik. Az adás legtöbbször interaktív, kiszavazós vagy kieséses rendszerben működik, a nyertes pedig különleges díjazásban részesül.

A versengést középpontba helyező reality-k mellett vannak átalakító, párkereső és tehetségkutató műsorok, valamint olyan narratív és dokumentarista valóságshow-k is, amelyek intim bepillantást nyújtanak a szereplők magánéletébe. A közönség passzív megfigyelőként, falon ülő légyként követheti nyomon az eseményeket, amelyeknek személyes drámákkal túlfűtött jellege a szappanoperákra emlékeztet.

Ciki vagy nem ciki, mindannyian néztünk már reality műsorokat, szimplán kíváncsiságból vagy éppen azért, mert valóban szórakoztatónak találtuk őket
Fotó: Violeta Stoimenova/Getty Images

A reality műsorokat vulgáris jellegük miatt sokan kifejezetten elítélik, mások pontosan azért követik őket, mert élvezik a trágárságot. A valóságshow-kat azért is érte kritika az elmúlt évtizedekben, mert megkérdőjelezhető a hitelességük: amennyiben előre megírt forgatókönyv alapján, a készítők által szándékosan generált konfliktusokat látunk, már nem is olyan valóságos a helyzet – arról nem is beszélve, hogy a műsor szerkesztése milyen részleteket hallgat el a nézők elől.

Miért szeretünk valóságshow-kat nézni?

Hiába számít trashnek, manapság nehéz elkerülni a reality műfaját, amely egy-egy hosszú nap után olyan könnyed szórakozást biztosít a közönség számára, mintha csak a közösségi médiát görgetnék – és ezzel természetesen az égvilágon semmi baj nincs. Van, hogy valami annyira rossz, hogy már jó, és az legyen a legkisebb probléma, ha valaki számára az Ellenállhatatlan kísértés jelent bűnös élvezetet.

glamour plusz ikon A divattörténelem legdurvább konfliktusa is lehetett volna Chanel és Dior rivalizálása

A divattörténelem legdurvább konfliktusa is lehetett volna Chanel és Dior rivalizálása

De valóban olyan rosszak a valóságshow-k, vagy ezt csak a szégyenérzet mondatja velünk, amiért élvezzük őket? Ezek a műsorok az ember természetes voyeurisztikus igényét elégítik ki. Valljuk be, néha igenis szórakoztató belesni mások életébe, állást foglalni a drámákban, tanulni a hibákból, és másnap megbeszélni a véleményünket az ismerőseinkkel, egészséges párbeszédet folytatva az emberi viselkedésről.

Amerika egyik legnézettebb reality-je az évek óta futó The Real Housewives of Beverly Hills
Fotó: Bravo/Getty Images

Akár tanulhatunk is az élményből

Egy valóságshow során a szereplőknek gyakran kell olyan döntéseket meghozniuk, amelyek az önérdek és az önfeláldozás dilemmája elé állítják őket. A kibontakozó dráma arra készteti a közönséget, hogy maguk is elgondolkodjanak azon, miként cselekednének, ha hasonló helyzetben találnák magukat – és mire vezet rá a saját értékrendünk melletti elköteleződés, ha nem egy tudatosabb életmódra?

glamour plusz ikon Beleszerettem egy nemlétező karakterbe - Most akkor mentálisan beteg vagyok?

Beleszerettem egy nemlétező karakterbe - Most akkor mentálisan beteg vagyok?

Mindez azonban csak akkor lehetséges, ha képesek vagyunk kritikus szemmel nézni a reality műsorokat. Természetesen leginkább a korábbi élettapasztalatok határozzák meg az értékeinket, de talán észre sem vesszük, hogy a minket körülvevő elképesztő mennyiségű információáradat milyen hatással van a gondolataink, a véleményünk és a viselkedésünk alakulására.

Mint minden médiatartalom, úgy a reality műsorok befogadása során is érdemes tudatosnak maradnunk, és – ítélkezéstől mentesen – megfigyelnünk, hogy miért pont ezt a szórakozást választjuk a szabadidőnk eltöltésére. Megvizsgálhatjuk például, hogy az általunk favorizált résztvevő, akinek már az elejétől fogva szurkolunk, milyen tulajdonságaival váltott ki belőlünk szimpátiát.

Truman show (1998) - A valóságshow-k térhódítása egyértelműen nyomot hagyott a populáris filmeken és sorozatokon egyaránt
Fotó: Northfoto

Miközben leülünk a kedvenc valóságshow-nk következő epizódja elé, tegyük fel magunknak a kérdést, hogy mit élvezünk az adott műsorban, és milyen érzéseket vált ki belőlünk, valamint hogy milyen értékeket fogadunk el az életünkben, és ezeket betartják vagy elhagyják a szereplők. Ezeknek a szempontoknak a feltérképezése egy kis önismerettel fűszerezi meg a könnyed szórakozást.

A reality hatása a popkultúrára

A valóságshow-k térhódítása egyértelműen nyomot hagyott a populáris filmeken és sorozatokon egyaránt, gondoljunk csak Jim Carry ikonikus alakítására a Truman Show mesterségesen létrehozott valóságában, vagy az Oscar-díjas Gettómilliomos című filmre, amely Dev Patel főszereplésével egy vetélkedő nyertesének történetét mutatja be. Mindeközben az áldokumentarista stílusnak olyan sorozatokat köszönhetünk, mint a The Office és a Modern család.