Nemcsak királynők, harcosok is - de még mindig kevesen vannak az igazi női hősök a filmvásznon
A nőkben felbecsülhetetlen erő lakozik, egy nőkből álló katonai egység pedig épp annyira elszánt és kemény, mint a férfiak. A The Woman King – A harcos olyan valós eseményeken alapuló fiktív történetet mesél el, amelynek vibráló energiájától a lehető legjobb értelemben rázza ki a hideg a nézőt.
A mai Benin helyén a 17. és 20. század között a Dahomey Királyság terült el Nyugat-Afrikában. A dahomey királyokat kíméletlen női harcosok, az agojie-k védelmezték, akiket az európaiak a férfiak módjára harcoló nők görög mitológiai elnevezése alapján amazonokként emlegettek.A szüzességet fogadó katonák különleges kiképzést kaptak, és vadságukról váltak hírhedtté. Viola Davis főszereplésével a The Woman King – A harcos című film ennek a női közösségnek a mindennapjaiba enged betekintést.
Ilyen az igazi női perspektíva
A The Woman King – A harcos 2022-ben bemutatott történelmi akciófilm, amelynek stábja hemzseg a tehetséges női alkotóktól: a filmet Gina Prince-Bythewood rendezte, Dana Stevens és Maria Bello írták, Polly Morgan fényképezte és Terilyn A. Shropshire vágta. Mindez azért különleges, mert a nők által vezényelt stábok máig ritkaságszámba mennek a férfiak által uralt hollywoodi filmes szcénában.
A történet 1823-ban játszódik Ghezo király (1818-1858) uralkodása alatt, amikor a Dahomey Királyság az Oyo Birodalom uralma alatt állt. A film középpontjában két erős női harcos áll: Nanisca, a királyt védő nőkből álló katonai egység tábornoka, valamint elveszett lánya, a fiatal Nawi. Természetesen nem ez az első film, amelynek nők a főszereplői, de egyike azon keveseknek, amely női perspektívából készült.
Mindez azt eredményezi, hogy a The Woman King – A harcos karakterei egytől egyig hús-vér nők, akik keménységük és vadságuk ellenére igenis mély érzésű anyák, lányok és nővérek. Elszántságuk nemcsak a király, de a saját közösségük védelmére is olyan mértékben terjed ki, amelyről napjainkig csak álmodozunk, amikor a női összetartásról beszélünk: feltétel nélkül támogatják egymást, rivalizálás nélkül.
Film az egyenlőség diadaláról
Nanisca tábornok épp fiatal harcosokat toboroz az agojie elit alakulat soraiba, megerősítve hazája védelmét az oyókkal szemben, akik a háborúskodás során bilincsre vert dahomey foglyokat eladják az európai rabszolga kereskedőknek. Mindeközben arra biztatja a királyt, hogy ő maga mellőzze az ellenséges foglyok eladását, és inkább kereskedjen pálmaolajjal, hiszen gazdag benne a királyság.
A vérszomjas női katonákhoz csatlakozik Nawi is, akit saját nevelőapja ajánl fel a királynak, miután egy abuzív férjjelöltnek sem sikerült eladnia őt. A lány dacossága ellenére rövidesen a legtehetségesebb harcossá válik. A filmkészítők az ő karakterével tisztelegtek az utolsó dahomey amazon, a százéves Nawi előtt, aki elmondása szerint 1892-ben még harcolt a francia gyarmatosítók ellen.
Nanisca tábornokot hősként tisztelik a királyságban, hiszen egykor élve tért vissza az oyók fogságából. Arról azonban csak hozzá legközelebb álló nővére, Amenza tud, hogy teherbe esett az őt rendszeresen megerőszakoló ellenséges katonák tábornokától. Magára hagyott kisbabája bőre alá egy darab cápafogat rejtett, amelyet később heves érzelmek közepette a végső próbát kiálló Nawi vállában találnak meg.
Ghazo király hisz a Nőkirály hagyományában, amely az ikeristenek, Mawu és Lisa mitológiáján alapul: a nő és a férfi egyenlő felek, így az uralkodó is választ magának egy női társat. Miután Nanisca vezetésével a dahomey sereg sikeresen felszabadítja a népet az oyók kilencvenéves elnyomása alól, a testőrség tábornoka méltóképp veszi át a kiérdemelt Nőkirály címet.
Beszéljünk többet a női összetartásról
A film szerint az agojie harcosok tiszteletet és fizetséget kaptak, meghallgatták a véleményüket, és a nép még a tekintetét sem emelhette rájuk. Kiváltságaikért cserébe lemondtak a szerelemről, a házasságról és a gyermekvállalásról, életüket pedig a királyi palota falai között élték le. A testőrség tagjaiként kemény kiképzésben volt részük, és rendíthetetlenül védték hazájukat, nővéreiket és a királyukat, relikviaként gyűjtve az ellenséges katonák koponyáit.
A The Woman King – A harcos dramaturgiai okokból több helyen is eltér a történelmi eseményektől, ez azonban nem akadályozza meg abban, hogy a fekete nővériség rendkívüli energiája átjárja a közönséget. A világnak több afrikai kultúrát ünneplő filmre, és több olyan alkotásra is szüksége van, amely nemcsak nők szemszögéből mesél nők történetéről, de a női közösségek összetartó erejét is reprezentálja a filmiparban, amelyben napjainkig a férfi perspektíva dominál.
Nők nélkül nincs élet
Ahhoz azonban, hogy a nők teljes mértékben tisztában legyenek a bennük rejlő elképesztő potenciállal, rendkívül fontos, hogy megfelelően és sokszínűen legyenek reprezentálva a filmvásznon és a képernyőkön, és semmiképp nem szabad, hogy a férfiak dominanciája marginalizálja őket.
Nanisca Nőkirállyá válásának inspiráló története például kulcsszerepet játszik abban, hogy öntudatosságra, és a bennük rejlő végtelen lehetőségek feltárására biztassa a nőket a férfiak uralta világban.