„A zene mindenkié” – Interjú Tabár-Halász Mariannal, a KoncertBooking nevű startup társalapítójával
A KoncertBooking nevű koncertszervező platformot a férjével, a szintén a zeneiparban évtizedek óta tevékenykedő Tabár Zoltánnal hozták létre. Tabár-Halász Mariannal beszélgettünk.
Tabár-Halász Mariann zenei menedzserként a legnagyobb magyar előadók útját egyengeti, miközben a kisebb, vidéki produkciók és a fiatal zenészek támogatását, valamint a lelki egyensúly megteremtését, az önfejlesztést is fontosnak tartja.
Egy korábbi interjúdban olvastam, hogy küldetésednek érzed a Kárpát-medence zenei szcénájának helyzetbe hozását. Mesélj erről, honnan ered ez a törekvés és pontosan milyen aktivitások mentén valósul meg?
Én Miskolcról indultam. Testközelből láttam, mekkora a különbség egy vidéki és egy fővárosi tapasztalattal és kapcsolatrendszerrel bíró előadó lehetőségei közt. Később volt lehetőségem több nagyon tehetséges határon túli művésszel is dolgozni, és ugyanezt tapasztaltam. Ez az egész karrieremre hatással volt, hiszen a nyelvi és kulturális egység összeköt bennünket.
Hiszem, hogy a globalizáció nemcsak a világot nyitja meg a magyar előadók számára, de megteremt egy, a kulturális közösségen belüli, földrajzi helytől független esélyegyenlőséget is. Ennek csodálatos eszköze a digitalizáció. A KoncertBooking a világ bármely pontjáról elérhető és megteremti annak lehetőségét, hogy a Kárpát-medence akár két legtávolabbi pontján alkotó magyar művész egymásra találjon.
Mindemellett az elmúlt évtizedek tapasztalatai alapján létrejött funkciók - az ajánlatok elkészítése, a szerződéskötés vagy a koncertek promóciója – egységesen elérhetők egy már befutott budapesti és akár egy induló erdélyi művész számára. A víziónk az, hogy a projektünk egy aktív online közösségi térré válik.
Miért tartottátok fontosnak a rendezvényszervezés teljes, 360 fokos digitalizációját?
Az elmúlt közel 30 évet a zeneiparban töltöttük mindketten – ismerjük kívülről és belülről, szervezőként, booking oldalról, menedzserként, zenészként… Dolgoztunk egymás versenytársaiként, majd egymást segítő társakként is. A szakmaiság tisztelete mellett a legjobbra való törekvés is mindig közös volt bennük. Egyetértettünk abban, hogy az innováció az egyetlen út.
A KoncertBooking ennek a több évtizedes tapasztalatnak az eredménye. Kicsit mintha minden korábbi utunk egyenesen ehhez a platformhoz vezetett volna minket. Úgy gondolom, a digitalizáció 2023-ban evidens, valójában már 2020-ban is az volt… Így amikor egy a hagyományos munkák digitális változásaival kapcsolatos előadáson ültem küldtem egy üzenetet a férjemnek: „Lehetne a mi szakmánk bizonyos részeit kizárólag online végezni?”
A válasz csak ennyi volt: Koncertbooking.com
Tulajdonképpen miért csináljunk mindent ugyanúgy, mint húsz éve, ha közben a világ megváltozott, és olyan lehetőségeket kínál, amivel hatékonyabbá és gyorsabbá, mindeközben precízebbé és – mindezek miatt vagy mellett – olcsóbbá tehetjük egy rendezvény megvalósulásának minden elemét?
Egy tavalyi, Artisjus által készített felmérés szerint a nők még mindig alulreprezentáltak a zenei szcénában, főleg, ami a dalszövegírói, produceri és ehhez hasonló pozíciókat illeti. Szerinted mi lehet erre a megoldás, hogyan kaphatnának nagyobb teret a nők a hazai zeneiparban?
Alapvetően nem gondolom, hogy ez gender kérdés lenne, egyik említett terület sem követel kifejezetten kizárólag férfiak által birtokolt képességeket. A zene mindenkié! Minél szorosabb az együttműködés az alkotók közt, annál teljesebbé válik maga a folyamat és ez érződik a végeredményen is. Ilyen értelemben inkább azt mondanám, hogy az alkotók közti energiák szempontjából lehet fontos a nőiség, a női gondolkodás.
Nem ismerek olyan előadót, aki kifejezetten azért szeretne vagy épp nem szeretne dolgozni valakivel, mert az illető nő. De a számok persze makacs dolgok, így én csak biztatni tudom a nőket, hogy bátran induljanak el ezen úton, mert a tehetség utat tör, és bizton állítom, független attól is, hogy ki birtokolja!
Úgy tudom, elsajátítottad Dr. Buda László pszichiáter rendszerét, az ultrarövid terápiás módszert. Mit takar ez? Hogyan tudod alkalmazni a munkád és a mindennapjaid során?
A módszer gyors, hatékony és mély. Egy egyéni konzultáció keretében a leglényegesebb dolgokkal – és kizárólag azokkal – foglalkozunk, és olyan belső felismeréseket, mély döntéseket hozunk, amelyekkel válaszokat adhatunk életünk nagy kérdéseire. A showbizniszben az ember sokat él, sokat lát és sokat tapasztal. Nekem is voltak nagy örömet okozó pillanataim és hatalmas csalódásaim is.
Van egyfajta íve egy művész karrierjének, és az indulástól a sikerig vezető úton elképesztően sok hatás éri.
Ennek feldolgozása egyéni, és minden fázis tartogat nehézségeket, egyik sem könnyebb vagy egyszerűbb a másiknál. Mindig éreztem a fontosságát az önfejlesztésnek, rendszeresen hallgatok előadásokat ezzel kapcsolatban és néhány évente képzésekre is eljárok. Ma már nem reális, hogy az ember egyetlen szakmai végzettséggel, ugyanazon munkahelyről menjen nyugdíjba, mint ahol az egyetem után dolgozni kezdett.
Kiváltképp igaz ez a vállalkozói létre, ahol az, aki nem követi a világ változásait, óhatatlanul lemarad. Mindazonáltal a szakmai képzések mellett fiatal korom óta volt egy csillapíthatatlan vágyam a lelki folyamatok megértésére és a segítségnyújtásra. Ezt persze a mindennapjaim, a hétköznapi tapasztalások csak erősítették, hiszen az előadókat az előbb említett úton kísértem, kísérem végig – minden esetben a karrierjük éppen aktuális szakaszán.
Így számomra az a fontos, hogy az adott pillanatban a megfelelő támogatást tudjam nyújtani. Mindemellett a saját lelki fejlődésem és békém szempontjából is fontos, hogy a helyes arányok és nézőpontok megtalálásával a helyén tudjam kezelni a sokszor nehéz pillanatokkal és legalább annyi, ha nem több örömmel járó munkát.
Hogyan látod a fiatal előadók aktuális helyzetét itthon? Mennyire könnyű vagy nehéz ma minőségi zenével egyről a kettőre jutni feltörekvőként?
Egyfelől nyitott a világ, mindenkinek adott a lehetőség, hiszen a social media platformok és zenei megosztók bárki számára elérhetőek. Tehetség és rengeteg munka árán lehet előre lépkedni. Másfelől viszont épp a nyitottság okán elképesztően nagy a zaj, amiből ki kell tűnni. Minden platform más és más célközönséggel bír, mások a felhasználói szokások, amiket figyelembe kell venni. Nagyon messze vagyunk már az egycsatornás tévétől, attól, amikor az egész ország ugyanazt nézte…
Mindezek mellett mégis azt gondolom, hogy minden helyzetnek megvan a maga előnye vagy a másik oldalról épp a nehézsége. Régen ugyan az egész ország ismerte másnap a tévében előadott dalt, de valaki döntött arról, hogy kinek adatik meg ez a lehetőség. Ma ilyesmivel nem kell a fiataloknak számolniuk.
Mi jut eszedbe, ha azt mondom, jövő?
Hosszútávú célunk, hogy a KoncertBooking ne csak a hazai zenei élet színtere legyen, hanem a nemzetközi előadók és produkciók számára is megkönnyíthesse a mindennapokat. Lehet persze, hogy ez nincs is olyan messze, mert egyre több európai érdeklődő keres meg minket. Amikor a legsikeresebb francia, angol vagy német szakemberek úgy fogalmaznak, hogy az, amit csinálunk, „egyedi és hiánypótló”, akkor valójában már most is kicsit jobban kihúzzuk magunkat a megbeszéléseken.
Hol tart most a KoncertBooking.com?
A KoncertBooking.com lett a legjobb művészeti webshop 2023-ban! Nem mi mondjuk, rólunk mondták! Az oldal ma már túl van a tízezredik regisztrált felhasználón, és több mint 1200 megrendelést bonyolítottunk le az oldalon. A zeneipar egyre nyitottabb az újdonságok iránt, a kezdetektől támogatnak bennünket olyan nagy ismertségű művészek, mint Kökény Attila vagy Bereczki Zoltán. Példájukat egyre többen követik, köztük fiatal feltörekvő tehetségek is.
Végtelenül hálásak vagyunk a szakmának, hogy nyitottak a 21. századi innovációkra és velünk együtt vesznek részt a digitális forradalomban, kihasználva annak minden előnyét.
Nagyon fontos számunkra, hogy olyan szakemberekkel dolgozzunk, akik osztoznak a céljainkon és a platformunk életét megalapozott szakmai tudással tudják támogatni. Így nagy tudásbázissal rendelkezünk a zeneipar, az informatika vagy a kommunikáció terén, ugyanakkor (vagy talán éppen ezért) látjuk azokat a területeket is, amiben fejlődnünk kell, mélységében is ki kell ismernünk. Ilyen az e-kereskedelem.
Ezért is nagyon megtisztelő számunkra a tény, hogy közel 200 jelentkező közül a KoncertBooking.com-ot választotta az Ecommerce Hungary a Szórakozás-Művelődés kategóriában a legjobbnak 2023-ban. Nekünk ez a díj azt üzeni, hogy jó irányba haladunk!
Stylist: @judipinter
Smink: Gyetvai Viktória
Haj: Radván Simon