Közel ötven évnyi rajongás - így formálta életünk minden területét a Star Wars

Közel ötven éve szeretik kicsik és nagyok a Star Wars filmeket - de mi a titkuk?
Közel ötven éve szeretik kicsik és nagyok a Star Wars filmeket - de mi a titkuk?
Fotó: Profimedia

A Star Wars az a filmfranchise, amiről már mindenki hallott. Aki még egy részt sem látott belőle, az is tudja, honnan származik az „Erő legyen veled!” kifejezés, és ez jól mutatja, hogy az elmúlt 50 évben milyen mélyen befészkelte magát a popkultúrába. Mi a titka?

Az eredeti Star Wars-trilógia 1977. május 25-én mutatkozott be az Egy új reménnyel, az alcímet egyébként csak később kapta, a moziba kerüléskor Csillagok háborúját olvashattak a látogatók. A nézők belecsöppentek egy teljesen másik univerzumba, ahol Luke Skywalker arra a küldetésre vállalkozik, hogy megmentse Leia hercegnőt a fogságból, majd jön az újabb feladat: el kell elpusztítani a Halálcsillagot. Azóta a Star Wars népszerűsége csak nőtt és újabb filmekkel, sorozatokkal bővítették ki a világát. Az olyan kifejezések, mint a „Jedi elmetrükk” és „Én vagyok az apád” a mindennapi beszédünk részévé váltak.

A Star Wars technikai és tudományos forradalmat indított el

Az Egy új remény a filmek készítési módjának megváltoztatásában is nagy szerepet játszott. Annyira látványos lett, hogy más filmeseket is arra inspirált, hogy a filmek látványvilágát különböző megoldásokkal tegyék még minőségibbé. George Lucas, a Star Wars alkotója a The Beacon Beat cikke szerint a Dykstraflex-et használta a vizuális effektusok feljavítására. Ez volt az első mozgásvezérlésű kamerarendszer, amelyet John Dykstra készített, és kifejezetten a film látványvilágához és effektusaihoz használtak.

Bár a vizuális effektusok azóta óriásit fejlődtek, 1977-ben a Dykstraflex legendássá vált, mivel segített jobb képeket alkotni a mozgó tárgyakról, sőt, sikerült az 1983-as A Jedi visszatérrel is megütni a mércét. A film úttörő vizuális effektusai és innovatív történetmesélési technikái számtalan rendezőt inspiráltak arra, hogy tovább feszegessék a határokat. A Star Wars franchise a filmes kiválóság mércéjévé vált, ráadásul a szórakoztatóipar mellett a tudományra és a technológiára is jelentős hatással volt. Az űrrepülőgép-tervezéstől a robotikáig a franchise számtalan innovációt és fejlesztést inspirált. Elon Musk például a Falcon rakétáit a Millennium Falconról, vagyis az Ezeréves sólyomról nevezte el​.

Népszerűségének kulcsa: az univerzális témák

Az 1950-es évek igencsak kezdetleges sci-fi produkcióitól az Egy új remény abban különbözött, hogy nem a jövőben, hanem egy múltbeli univerzumban játszódott és a Monarch Studios szerint a film tartós népszerűségének egyik oka az univerzális témák, amelyeket feltár.

A Star Wars szereplői nagy dilemmákkal szembesültek és a valós életből fakadó problémákkal kellett megbirkózniuk. Akadnak családi, szerelmi, erkölcsi nehézségeik, miközben a szabadságért és a békéért harcolnak egy háborús időszakban. A készítők olyan mély témákat pedzegetnek, mint a megváltás és a megbocsátás, a sötét erők és hatalmak iránti vágy legyőzése, és a jó és a rossz epikus harca. A Star Wars sikere arra ösztönözte a filmipart, hogy vegyék elő a sci-fit és kezdjenek el életet lehelni a műfajba.

Luke Skywalker sztorija egy összetett felnövéstörténet, Han Solo volt a kor antihőse, aki jó útra tért és persze a Leiával való szerelmi viszonya a sci-fi műfaj egyik leghíresebb románca lett. És természetesen ott van minden idők legnagyobb gonosza, Darth Vader is, akinek szuszogása a mai napig akut hidegrázást okoz. Ezek a karakterek egytől egyig jól felépítettek.

glamour plusz ikon Morálisan megkérdőjelezhető, de odavagyunk érte - mi az antihős varázsa?

Morálisan megkérdőjelezhető, de odavagyunk érte - mi az antihős varázsa?

A Star Wars vezette be a gyűjtői célokra szánt játékokat

Az Egy új remény megjelenése forradalmasította a popkultúrát, kezdve azzal, hogy Star Wars termékek árasztották el a piacot. A játékok és akciófigurák olyan népszerűvé váltak, hogy nemcsak a gyerekek, a felnőttek is vitték, mint a cukrot. Sharon Scott történész azt írja a Toys and American Culture: An Encyclopedia című könyvében: „Amikor a jó állapotú, vintage Star Wars játékok meglehetősen drágává váltak, a fogyasztók kezdték felismerni, hogy idővel értékesek is lehetnek”.

A 80-as évektől kezdve a játékokat nem csak szórakozásból vásárolták a gyerekeknek, hanem a felnőttek is gyűjteni kezdték hobbiból vagy hogy később jó pénzért eladják őket. A Star Wars emellett számos médiumban is jelen van, beleértve a televíziós műsorokat, videojátékokat, könyveket és képregényeket. A franchise különböző paródiák és tisztelgések tárgyává vált más művekben, például a Family Guy epizódjaiban, amelyek humorosan dolgozták fel a Star Wars univerzumot​.

A régi részek tényleg jobbak, mint az újak?

A keményvonalas rajongók körében gyakran találkozni azzal a panasszal, hogy a régi filmek jobbak voltak az újonnan legyártott produkcióknál. Technikailag a mostani filmek látványosabbak és valósághűbbek, de vajon a történetük és a karaktereik is megütik a szintet? Az igazság az, hogy meglehetősen nagy befolyása van a kérdésben a nosztalgiafaktornak. Azok, akik gyerekként vagy fiatal felnőttként látták a legelső filmeket, mély érzelmi kötődést alakítottak ki velük.

Az idősebb generációk számára ezek a filmek nemcsak szórakozást jelentettek, hanem egy kulturális eseményt is, ami meghatározta fiatalságukat. Ez a nosztalgia sok esetben elhomályosíthatja az újabb filmek objektív megítélését​. „Egy ilyen hosszú ideje létező franchise esetén az újonnan belépő generációból csodálatot vált ki, de annak, aki már átélte azt az élményt, amit először adott neki a Star Wars univerzum, nyilván nem fogja tudni újra megadni.

Hiába jött vissza Harrison Ford meg Chewbacca és Carrie Fisher, már nem nyújtották ugyanazt azt élményt, mint régen. Nagyon okos és jól felépített a franchise, és mindig az új generáció igényeihez igazítják, de úgy, hogy azért adjanak valamit a régi generációnak is. A moziba látogató közönség a tinédzserek és fiatal felnőttek, és elsősorban az ő igényeiket kell kiszolgálni, ezt pedig nagyon jól csinálja a Star Wars. Minden médiatermék célja a haszonszerzés és ebben a Star Wars és a Marvel is élen jár” - mondja Dudás Viktor újságíró, filmszakértő és filmmenedzser.

A keményvonalas rajongók körében gyakran találkozni azzal a panasszal, hogy a régi filmek jobbak voltak az újonnan legyártott produkcióknál
Fotó: Profimedia

Ugyanakkor sokak szerint van még csiszolnivaló a történeten és a karaktereken. Az eredeti trilógia karakterei, mint Luke Skywalker, Han Solo és Leia hercegnő kidolgozottak és emlékezetesek voltak. A rajongók hosszú éveken át követték történetüket és fejlődésüket. Az újabb produkciók esetében néhány néző úgy érzi, hogy a karakterek és történetek nem kapnak elég mélységet vagy következetességet.

Az ébredő Erő még aránylag nagy durranás volt, hiszen volt egy tízéves kimaradás A Sith-ek bosszúja után. Persze sokan nem voltak kibékülve a női főhőssel, és a történetre is azt mondták, hogy valójában a klasszikus trilógia leporolása történt. A további részek újabb háborgást szültek, ugyanis a készítők igazodtak napjaink trendjeihez és megpendítették egy homoszexuális pár lehetőségét (Finn és Poe Dameron). Az utolsó részt, a Skywalker korát pedig sokan néha követhetetlennek és fantáziátlannak tartották, de legalább választ kaptak minden kérdésükre, amiket az előző részekben lógni hagytak a levegőben.

Szóval, nincsenek rossz ötletek a Disney és a Lucas rezidencián, hiszen remek húzás volt elővenni Ahsoka Tanót vagy éppen Darth Plagueist, akik tovább bővítik, mélyítik az univerzumot. Igaz, hogy az Ahsoka sokak számára volt vontatott és eseménytelen, ráadásul kiszámítható, unalmas, semmitmondó párbeszédekkel. Nem kevésbé volt csalódás az új Az akolitus, ahol viszont villámgyorsan elpuffogtatták a meglepetéseket, és rengetegen nem örültek a leszbikus boszorkányoknak sem.

Az igazság kedvéért azt is hozzá kell tenni, hogy végül sokan megváltoztatták a véleményüket, mert a sorozat végére megkapták azt, amire azt szokás mondani „Na, ez már Star Wars”. Ugyanez volt a helyzet A mandalórival is, ami kifejezetten jól indult a szokásos lassú történetvezetés mellett, de a harmadik évadra Din Djarin és Grogu szép lassan kiszorulnak a főszerepeikből és mondhatni lebegnek az éterben.

Valójában mindez valahol csupán szőrszálhasogatás és el kell fogadni: nem lehet egyformán jó Star Wars filmeket és sorozatokat alkotni, és nem lehet minden igényt kielégíteni. Az újabb Star Wars filmek megjelenésével hatalmas elvárások nehezedtek a készítőkre, akik többnyire figyelnek a nosztalgiafaktorra, miközben próbálják behozni az újdonság varázsát. Az eredeti trilógia sikerét és kultuszát nehéz felülmúlni.

Mindent összevetve, a Csillagok háborúja nemcsak új korszakot jelentett a filmipar számára, hanem összehozta az embereket. Megjelenése után a Star Wars milliók gyermekkorának a része lett. A premier óta a rajongói tábora folyamatosan növekszik. Az elkötelezett fanok számára a Star Wars egy életforma, sőt, vallás, ha figyelembe vesszük 2000-res évek elején kialakult jedizmust. Akár megrögzött rajongó az ember, akár hétköznapi néző, tagadhatatlan a Star Wars öröksége és a popkultúrában elfoglalt helye.