Azt mondták, hogy az akcentusa a házvezetőnőkre fogja emlékeztetni a közönséget - Salma Hayek sztorija
Salma Hayek az első mexikói színésznő, akit Oscar-díjra jelöltek. Munkásságát ugyan kevés elnyert díj dicséri, a latin nők reprezentációját szorgalmazó törekvései azonban minden kitüntetésnél jelentősebbek. Sorsaként követte a csúcsra vezető utat, ahol felismerte, hogy őt bizony nem lehet beskatulyázni.
Salma Hayek tehetséges, gyönyörű, ráadásul fantasztikus stílusa van – emlékszünk még az 1997-es Oscar-gála hercegnői megjelenésére? Nemcsak beragyogja a filmvásznat és a vörös szőnyeget, de ír, rendez és producerkedik is. Évtizedeken átívelő karrierje során a színésznő kikövezte az utat a latin színésznők következő generációi előtt, és rendszeresen felszólalt a nők elleni erőszak sürgető ügyében is.
„Ha nincsenek szerepek a latin nők számára…”
Salma Valgarma Hayek Jiménez 1966-ban született a mexikói Coatzacoalcosban, libanoni származású, üzletember édesapja és spanyol származású, operaénekes édesanyja első gyermekeként. Épp nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a mexikóvárosi ibero-amerikai egyetemen, amikor úgy döntött, hogy megszakítja tanulmányait, hogy színésznőként kövesse az álmát. Első tévés szerepét a mexikói Nuevo amanecer (1988) című telenovellában kapta, amelyben rögtön felfigyeltek rá.
Ezt követően személyesen választották ki a Teresa (1989-1991) című telenovella főszerepére, amelynek köszönhetően egész Mexikó megismerte a nevét. Mivel azonban a szíve a hollywoodi filmek felé húzta, a sorozat befejezését követően a huszonöt éves színésznő egyenesen Los Angeles felé vette az irányt, ahol maga Stella Adler tanította színészkedni. Akcentussal, korlátozott nyelvtudással és diszlexiával vágott neki a munkának, de mindvégig tudta, hogy sikerrel fog járni.
A kilencvenes évek filmipara nem hemzsegett a latin nőknek szánt szerepektől, Salma Hayeknek ráadásul azt is mondták, hogy az akcentusa a házvezetőnőkre fogja emlékeztetni a közönséget. Néhány televíziós vendégszereplést követően 1993-ban mégis megkapta első nagyjátékfilmes mellékszerepét a Mi vida loca című drámában. Egy évvel később Robert Rodríguez mexikói származású rendezővel dolgozott együtt a Roadracers című tévéfilmen, amellyel életre szóló baráti kapcsolat vette kezdetét.
„…majd én megalkotom őket!”
Az első kritikai elismerést A Milagros sikátor/ Csodák utcája (1994) hozta meg Salma Hayek számára – minden idők egyik legsikeresebb mexikói filmjének főszerepéért a mexikói filmakadémia Ariel-díjában részesült. Ezt követte a Robert Rodríguez rendezésében készült Desperado (1995) Antonio Banderas oldalán, amely elsöprő nemzetközi sikert aratott, egzotikus szexszimbólummá avanzsálva a színésznőt, akit azonban traumatizált a film szerelmi jelenetének forgatása.
„Nagyon nehezen viseltem, végigsírtam a szerelmi jelenetet. Ez az oka annak, hogy nincsenek benne hosszú snittek – az apró darabokat kellett összevágni.” – részletezte később a megterhelő élményt Oprah-nak. „Nem akartam meztelenül szerepelni a kamera előtt. Végig az apukámra és az öcsémre gondoltam.” A bombázó karakter korlátai közé szorított Salma Hayek ezután Rodríguez Alkonyattól pirkadatig (1996) című vámpírfilmjében szerepelt Quentin Tarantino és George Clooney oldalán.
A hollywoodi áttörést olyan filmek követték, mint a Bolond szél fúj (1997), a Dogma (1999) és a Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat (1999), Salma Hayek azonban egyre erősebb késztetést érzett, hogy a vadító szépség szerepéből kilépve megtalálja egyedi hangját. 1999-ben létrehozta a Ventanarosa, vagyis “rózsaszín ablak” névre hallgató produkciós cégét, hogy saját projekteket kreálhasson önmaga, és más latin nők számára. Első filmje producerként Az ezredes úrnak nincs, aki írjon (1999) volt.
A diverzitás jegyében
Sokéves álmodozást követően 2002-ben végre megvalósulhatott a Frida, amelynek Salma Hayek főszereplője és producere is volt. A legendás mexikói festőnő megformálásáért nemcsak élete első BAFTA-, Golden Globe- és SAG-jelölését, de első Oscar-jelölését is kiérdemelte. Egy évvel később megrendezte első tévéfilmjét, A Maldonado-csodát, amelyért Daytime Emmy-díjat kapott. Ekkor szerepelt a Volt egyszer egy Mexikóban, Rodríguez Mariachi-trilógiájának befejező részében is.
Amikor Penélope Cruz először utazott Los Angelesbe, Salma Hayek a saját házában látta őt vendégül, a két csodás színésznő tehát már rég nővérként szerette egymást, amikor a 2006-os Bandidas western komédiában meghódították a közönséget. Mindeközben elindult a Ventanarosa Ki ez a lány? (Ugly Betty, 2006-2010) című sorozata America Ferrera főszereplésével, amelynek Salma Hayek producere és vendégszereplője is volt, és amely 2007-ben Golden Globe-díjban részesült.
2009-ben a mexikói színésznő összeházasodott François-Henri Pinault üzletemberrel, a francia Kering luxusvállalat vezérigazgatójával. A következő években a nagysikerű Nagyfiúk-filmekben (2010, 2013) nevettette meg a nézőket, valamint olyan animációs karaktereket szólaltatott meg, mint Puha Pracli Cicus a Csizmás kandúr-filmekben (2011, 2022), valamint Teresa Taco a Virslipartiban (2016). Ez idő alatt több európai filmben is szerepelt, bizonyítva drámai sokoldalúságát.
Chloé Zao személyesen választotta ki Aiak szerepére az Örökkévalók (2021) című szuperhősfilmben, így ő lett az első arab származású színésznő, aki főbb szerepet kapott a Marvel-univerzumban. Azóta A Gucci-házban (2021), a Magic Mike utolsó táncában (2023), valamint egy Fekete tükör epizódban is láthattuk.