Paul Mescal nemcsak orrszarvúval, de imposztor szindrómával is megküzdött a Gladiátor II forgatásán
Paul Mescal ír színész egy évtizede sem dolgozik a szakmában, nagyrészt független projekteket tudhat a háta mögött, de máris lehetőséget kapott, hogy Russell Crowe nyomdokaiba lépjen Hollywood egyik legikonikusabb rendezőjének szárnyai alatt. Közel negyed évszázaddal Maximus halálát követően megérkezett a Gladiátor II.
Hat hónapos intenzív gladiátor tréning – erőnléti és lovas edzés, harci koreográfia és kardforgatás – előzte meg a bosszúra éhes Lucius megtestesítését Paul Mescal számára, aki az elmúlt években sikert sikerre halmozott, de még sosem szerepelt ekkora volumenű produkcióban. Ridley Scott valósággal kitárta Hollywood kapuit előtte, de vajon hogyan kapaszkodott ilyen magasra? Paul Mescal portréja.
Született tehetség
Paul Colm Michael Mescal 1996-ban született Írországban gárdista édesanyja és tanár édesapja első gyermekeként. Versenyszerűen kelta futballozott a Kildare GAA és a Maynooth GAA színeiben, egy állkapocs sérülést követően azonban abbahagyta a sportot. A világot jelentő deszkákra tizenhat évesen lépett először, amikor a Fantomot alakította Az Operaház fantomjában. Később felvételt nyert a dublini Trinity College Lir Akadémiájának színművészeti szakára, ahol 2017-ben végzett.
A frissen diplomázott Paul Mescal A nagy Gatsby címszereplőjeként lépett fel először a dublini Gate Színházban, amelyet még számos dublini és londoni darab követett. A képernyőn 2020-ban debütált a Sally Rooney könyvéből adaptált Normális emberek című televíziós minisorozatban Daisy Edgar-Jones oldalán. A tizenkét epizódos romantikus dráma főszerepe ismertséget és elismertséget hozott a fiatal tehetség számára, kiemelkedő alakításáért televíziós BAFTA-díjban és Primetime Emmy-jelölésben részesült.
A feltörekvő színész nagyjátékfilmes bemutatkozására a Maggie Gyllenhaal rendezésében készült 2021-es drámában, Az elveszett lányban került sor. Egy évvel később két filmje, az Isten teremtményei és a Charlotte Wells rendezésében készült Volt egyszer egy nyár is a cannes-i filmfesztiválon került bemutatásra. Az önreflexív felnövéstörténet elsöprő sikert aratott, Paul Mescal alakításával pedig nemcsak élete első BAFTA- és Oscar-jelölését, de a nemzetközi közönség figyelmét is kiérdemelte.
Ridley Scott bizalma
2023-ban Laurence Olivier-díjban részesült Stanley Kowalski szerepéért A vágy villamosa című színdarabban, majd ismét BAFTA-jelölést kapott a Mind idegenek vagyunk című drámáért. Bár karrierje kezdettől fogva sebes üstökösként ívelt felfelé, talán az idei év jelentheti az igazi áttörést számára, hiszen ő a 2024-es Gladiátor II. főszereplője – Ridley Scott 2000-es klasszikusának folytatásában Luciust, vagyis a korábban Russell Crowe által megformált Maximus fiát alakítja.
Mescal a Normális emberekben keltette fel a legendás rendező figyelmét, tehetsége és sportolói háttere is meggyőzőnek bizonyult a széles érzelmi és fizikai skálán mozgó szerephez. Nem véletlen, hogy a meghallgatást „hihetetlenül gyorsan megszervezték – egy Zoom beszélgetés volt, ami nem tartott tovább harminc percnél.” – meséli a Deadline magazinnak az intuitív casting kapcsán hozzátéve, hogy Ridley Scott tíz perc alatt a lényegre tért, húsz percben pedig egészen másról beszélgettek.
Az első film azért hatott rám, mert az előadás nyelvét egy előre meghatározott vászonként állítja fel, és csodás erről a vászonról dolgozni.
– fogalmazza meg Paul Mescal a Screen Rant videós interjújában, amelyben arról is kérdezték, hogy érzett-e magán nyomást az ötszörös Oscar-díjas Gladiátor folytatásának címszereplőjeként: „Mindkét történet középpontjában Ridley volt, aki az első filmet briliánsan rendezte, így a tény, hogy ő állt a kamera mögött, önbizalommal töltött el.”
Róma felégetése
Paul Mescal tizenhárom évesen látta először a Gladiátort az édesapjával, tizenöt évvel később pedig az a megtiszteltetés érte, hogy ő vált a franchise fiatal hősévé. Elmondása szerint a lenyűgözően realisztikus díszletbe lépve a rendező lendületes munkamorálja segítette őt a kezdeti megilletődöttség leküzdésén: „Az első forgatási napon szivarozva hátba vert, és azt mondta: »Az idegességeddel nem megyek semmire!«” – osztja meg nevetve Pedro Pascallal az Entertainment Weekly videós interjújában.
„Igazából nem emlékszem a pillanatra, amikor először léptem be a Colosseumba, mert úgy érzem, hogy három-négy hétig ott éltem.” – teszi hozzá. Arra viszont tisztán emlékszik, hogy milyen érzés volt életében először részese lenni egy olyan pátosszal fűszerezett projektnek, amely várhatóan kasszasiker lesz: „A színészek közül sokan még nem dolgoztunk ilyen léptékű filmen, és azt hiszem ez traumakötődést, egyfajta imposztor szindrómát okozott.” – vallja Ridley Scott látványos alkotása kapcsán.
Paul Mescal szerint a legfontosabb különbség a két gladiátor, vagyis apa és fiú között a Rómáról alkotott elképzelésük: „Maximus véleményem szerint az első film során a becsület helyreállítására törekszik Rómában. Lucius viszont úgy kezdi a filmet, hogy teljesen le akarja rombolni. Ha felgyújthatná az egészet, megtenné, de eljut arra a pontra ahol megpróbálja helyreállítani a becsületet, szóval egy hatalmas 180 fokos fordulatot kell vennie.” – részletezi az Entertainment Weekly címlap interjújában.