Pályi Zsófia képein keresztül mesél a Balatonról, egyúttal rólunk, magyarokról

Pályi Zsófi fotográfus Balaton-sorozata analóg eszközökkel készült, így sokkal megfontoltabb lett a munkafolyamat, mint egy digitális eszközzel lett volna
Pályi Zsófi fotográfus Balaton-sorozata analóg eszközökkel készült, így sokkal megfontoltabb lett a munkafolyamat, mint egy digitális eszközzel lett volna
Fotó: Pályi Zsófi/Hirling Bálint/Glamour

Főtt kukorica és hekk illata, neon színű gumimatracok, a kékeszöld vízben órákig tartó pancsolás – a balatoni nyár egy mindenkinek nagyon személyes, mégis kollektív élmény. Pályi Zsófi a Balaton, a magyar tenger sorozatával rátapintott erre a kettősségre; a különféle idegenekről készült portrékon és tájképekben akarva-akaratlanul megtaláljuk saját magunkat is.

Zsófi eredetileg portugál és kommunikáció szakon végzett az ELTE-n, de mellette már a Szellemkép Szabadiskolába is járt, majd a MOME fotográfia képzésére, ahol mélyebben elmerült a fotóművészetben. Pályafutását az Origónál kezdte, először képszerkesztőként, majd fotóriporterként tevékenykedett kilenc éven át.

Ma már a legnagyobb hazai magazinoknál dolgozó szabadúszó, de a fotóriporteri látásmód még ma is a hatással van munkáira. Az alanyok megszólítása, a bizalmuk elnyerése kulcsfontosságú a jó kép elkészítéséhez, amely utána még évek múlva is képes szavak nélkül mesélni – a Balaton-projektnél ugyanezt a megközelítést alkalmazta a vízben fürdőző emberek leszólítására.

Kézenfekvő választás volt

A fotográfus első nagyszabású projektjéhez a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj apropóján fogott bele 2014-ben, olyan témát keresett, amihez igazán kötődik, ami feltölti és a munkafolyamata közben eléri az igazán jó flow élményt – a balatoni nyár életérzése kézenfekvő választás volt.

A Balaton-sorozat ugyanakkor másféle léptékű munkát igényelt, mint Zsófi korábbi projektjei. A digitális gépek adta korlátlan lehetőségek helyett középformátumú színes negatív filmre dolgozott, egy Hasselblad 500 C/M kamerával: „Nyilván már maga a technika kíván egy megfontoltságot, nincsen annyi képkocka, mint egy digitális kamerában – emiatt leválik a hétköznapi munkáról. Ezért ez egy sokkal nyugodtabb és megfontoltabb munkafolyamat.”

Ugyan a sorozat első képei több mint tízévesek, évről évre újra felbukkannak a köztudatban
Fotó: Pályi Zsófia

Elsőre egyértelmű témaválasztásnak tűnne az önfeledten relaxáló emberek fotózása, de Zsófi mélyebbre ásott, és inkább a magyarok Balatonhoz fűződő szoros kapcsolatát örökítette meg felvillanó mozzanatokban: a tengernélküliség öniróniáját. „Az országunknak nincs kapcsolata a tengerrel, a határtalan vízzel, pedig erre sok ember vágyna. A képeken ezt a határtalan horizontot szerettem volna megjeleníteni, mintha a Balaton a mi tengerünk lenne.”

Zsófi főleg a déli parton fotózott, ahol elég sekély volt a víz ahhoz, hogy ő és az alanyai is besétálhassanak mélyebbre, távol a zajos tömegtől; a tudatosan megkomponált képeken a háttérben eltűnik az északi part dimbes-dombos látképe és semmi más nem látszódik, csak a lehetetlenül kék ég, a távolba nyúló horizont. A Balatonban gyalogolva a lehető legkülönbözőbb embereket kapta lencsevégre, a vízipisztolyos fiúktól kezdve, lubickoló gyerekeken át, a tetovált férfiakig különleges, színes karakterek köszönnek vissza a képeken.

Alanyainak semmilyen instrukciót nem adott, teljesen rájuk bízta, hogy mi az, amit szívesen megmutatnak magukból – éppen ezért a sorozatot Zsófi nem csak művészi munkának tartja, hanem „abszolút dokumentarista jellegű fotósorozatnak” is. A sorozat portréi egymagukban is képesek megidézni a szikrázó napsütötte tópartot, de a kulcstárgy-és tájképekkel kiegészülve egészen izgalmas, fragmentált narratívát közvetítenek.

A Balaton-sorozat Zsófi legelső projektje, ennél fogva jó kiindulási alap a továbbiakhoz
Fotó: Pályi Zsófia

A Műcsarnokban rendezett csoportos kiállításon plusz élményt adott a fotókat kiegészítő hangsáv, amihez ha elég közel sétáltak a látogatók, hallhatták a strandok univerzális nyüzsgését: a főtt kukorica árusokat, a vízbe ugráló, nevetgélő gyerekek csobbanásait.

Munkáira külföldön is felfigyeltek

Bár a Balaton-projekt első képei már lassan tíz évesek lesznek, a sorozat mégis minden évben újra felbukkan, és az országban turnézik egy kiállítás vagy interjúmelléklet erejéig – egyszerűen nem vész el az aktualitása.

A Balaton, a magyar tenger bejárta a nemzetközi sajtót, szerepelt a CNN oldalán is, és az amerikai National Geographic magazin nyitó képriportként mutatta be hét oldalon át, melyet közel harminc ország helyi lapja vett át szerte a világon, többek között az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország és Magyarország is.

glamour plusz ikon Így plázáztunk volna 100 évvel ezelőtt

Így plázáztunk volna 100 évvel ezelőtt

Zsófi elmondása alapján nem csak az elismerés és a jelentős sajtóvisszhang miatt fontos számára a projekt: „Ez az első sorozat, ami meghatározta azt a vizuális képi világot, amiben azóta is dolgozom.” A Tranzitország, és zarándokokról készült Bűnbánók című fotóesszék hasonlóképpen picit ironikusak és már-már festői szépségű a látványviláguk – a mondandó időtlen képi formátumban maradt meg.

A Tranzitországot a 2015-ös menekültválság kirobbanásakor fotózta; a hátrahagyott tárgyakra koncentrált, amelyeket lebegő állapotban örökített meg, ezzel kifejezve a menekülő emberek életének konstans bizonytalanságát.

Zsófi Balaton-sorozata bejárta a világot: többek között a CNN és a National Geographic oldalain is szerepelt
Fotó: Pályi Zsófia

A Kárpát-medencei zarándok-hagyományokat felölelő sorozat az „átalakuló világ mozzanatait” mutatja be, Zsófi tizenöt alkalommal indult útnak és számtalan búcsút mutat be projektjében, ahol a hétköznapi életből való kivonulás, a legősibb áhítat forma és a vallási giccs - mint a forgatagok szükséges velejárója - foglalkoztatja. Utóbbi anyaga idén rövidlistás lett a Helsinki Fotó Fesztiválon és a finn fővárosban kiállításra is kerül és szintén finalista lett vele a Kolga Tbilis Photo Award nemzetközi pályázaton.

A teljes életművét áttekintve – attól függetlenül, hogy az Obama-kultusszal foglalkozott egy kenyai lányiskolában, vagy külhoni magyarokat fotózott az Egyesült Államokban, a sorozatok az identitáskérdéseket járják körbe. A Balaton, a magyar tenger is ezt a kérdést boncolgatja, Zsófi szerint a Balaton a „nemzeti identitásunk”, és a sorozatból ki is tűnik, hogy nem maga a tó, az évszak, vagy a miliő az igazán különleges, hanem mi tesszük azzá.

Pályi Zsófia azt a határtalan horizontot szerette volna megjeleníteni képein, amely a magyar emberek tenger iránti vágyát jeleníti meg
Fotó: Pályi Zsófia

Mi lesz a Balatonnal?

Ha szóba kerül a Balaton, egymásra licitálva tudnak mesélni az emberek a kedvenc élményeikről, a legfinomabb gombóc fagyikról, a legjobb bulikról és fesztiválokról – de környezetvédelmi kontextusban viszonylag keveset beszélünk a tó védelméről. Az Összefogás a Balatonért civilszervezet azért dolgozik, hogy helyi és állami szinten is fókuszba kerüljön a Balaton óvása, és felhívják az ott élők, illetve a strandolók figyelmét is az aggasztó problémákra.

Pályi Zsófi Balaton-sorozata jó apropó arra, hogy felhívja a figyelmet a környezetvédelem fontosságára
Fotó: Pályi Zsófia

Badzsó Angéla, a szervezet szóvivője szerint nem a tó kiszáradásától kell tartani, sokkal inkább a vízminőség romlásától. Az egyre melegebb nyarakon csökken a víz oxigéntartalma, ez pedig a tó élővilágára lehet káros hatással, halpusztulást okozhat. De az emberi tevékenység is legalább annyira romboló, mint a klímaváltozás okozta nyári kánikula. A tóparti kempingek helyén sorra tornyosuló nyaralóépületek, szállodák, a nádas és a fák kivágása csak tovább ront a „tó természetes működési mechanizmusán”.

glamour plusz ikon Szerelem a munkahelyen: igen vagy nem?

Szerelem a munkahelyen: igen vagy nem?

Angéla még megemlíti a szúnyogok elleni kényelmes, de annál nagyobb bajt okozó permetezést, és a „biológiai gyéritést”, amivel a katasztrófavédelmi szervek csak „mérgezik” a környező településeket, állítja az Összefogás a Balatonért.

Angéla és a szervezet csak azt látja egyetlen fenntartható és működő megoldásnak, ha helyet hagyunk az élővilágnak, takarékoskodunk a vízkészleteinkkel, és valódi energiát fordítunk arra, hogy átalakítsuk a fogyasztási szokásainkat – akkor megőrizhetjük a Balatont olyannak, amilyennek szeretjük. A szervezet állandó álláspontja szerint „a Balaton mindenkié, így nem csak a tönkretétele, de a védelme is közös felelősségünk.”