Ki az az Olivia Cooke, és hogyan vált a Sárkányok háza rendíthetetlen királynéjává?
Olivia Cooke angol színésznő leginkább Alicent Hightower királyné szerepe révén tett szert nemzetközi ismertségre a Sárkányok házában, széles repertoárja azonban Westeros határainál lényegesebben messzebbre terjed. A színésznő tulajdonképpen a színpadon nőtt fel, a felemelkedése mégis meglepetésként érte őt.
Csaknem két évszázaddal Daenerys Targaryen születése előtt járunk, amikor a Sárkányok háza játszódik. Alicent Hightower a segítő lánya, a trónörökös egykori legjobb barátnője, a király felesége, majd özvegye, és négy gyermek édesanyja, akit egy végzetes félreértés polgárháborúba sodor. Kétségkívül árnyalt karakterről van szó, de ki is az a ragyogó tehetségű Olivia Cooke, aki életre hívja?
Mindig is szeretett színészkedni
Olivia Kate Cooke 1993-ban született az angliai Oldhamben rendőrtiszt édesapja és értékesítő édesanyja első gyermekeként. Kislányként balettozott és gimnasztikázott, és mindössze nyolcéves volt, amikor elkezdett délutáni drámaórákat venni az Oldham Theatre Workshop társulat tagjaként. Később is drámát tanult az Oldham Sixth Form College-ban, ahol egyre komolyabb szerepeket kapott, azonban még a tanulmányai befejezése előtt otthagyta a főiskolát, hogy a karrierjére koncentráljon.
Ekkor kapta meg első televíziós szerepét a BBC Blackout (2012) minisorozatában, amelyet még ugyanebben az évben a The Secret of Crickley Hall című minisorozat követett. A tengerentúli áttörést Emma Decody szerepe jelentette számára a Bates Motel – Psycho a kezdetektől (2013-2017) című lélektani horror előzménysorozatban. Sokoldalúságát 2014-ben olyan amerikai filmekben bizonyította, mint a The Signal című sci-fi thriller, valamint Az elnémultak és az Ouija misztikus horrorfilmek.
Olivia Cooke elmondása szerint a film, amely megváltoztatta az életét az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni (2015) című dráma volt, amely kétségkívül elsöprő sikert és kritikai elismerést hozott számára: „Úgy éreztem, ez volt az első alkalom, hogy egy rendező (Alfonso Gomez-Rejon) tényleg hitt bennem, mint egy igazi színészben, mellette úgy éreztem, hogy egy kicsit büszkélkedhetek, és megmutathatom, mi van a tarsolyomban.” – emlékszik vissza a Harper’s Bazaar videós interjújában.
Független és kasszasiker alkotások
A következő években a feltörekvő színésznő olyan indie filmekben nyújtott kiemelkedő alakítást, mint a Katie búcsút int (2016) című dráma, valamint a Telivérek (2017) című fekete komédia Anya Taylor-Joy oldalán. Egy évvel később főszerepet játszott a Steven Spielberg rendezésében készült Ready Player One kasszasikerű sci-fiben. A legendás rendezővel való közös munka megtiszteltetés volt számára, ahhoz azonban nem volt hozzászokva, hogy hírességekkel találkozzon.
Steven Spielberg rendszeresen fogadott ikonikus vendégeket a forgatás során, Olivia Cooke pedig teljesen leblokkolt, amikor a rendező bemutatta őt Tom Cruise-nak. Persze annak ellenére, hogy betekintést nyert a hollywoodi életérzésbe, nem feledte, honnan indult, és továbbra is hű maradt a gyökereihez. „Azt hiszem a kisebb projektjeimre vagyok a legbüszkébb, a független filmekre, amelyeknek alacsony volt a költségvetése” – tekint vissza a színésznő a szívéhez legközelebb álló munkáira.
Külön kiemeli A metál csendje (2019) című indie drámát, amely a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon debütált, és fantasztikus sikert aratott. A 2020-as Pixie és Kis hal, valamint a 2021-es A meztelen egyediség című filmek sikerét követően Olivia Cooke létrehozta saját produkciós cégét Chippy Tea néven. Azóta az Apple TV+ Utolsó befutók (2022-) című thrillersorozatában, valamint a Max rendkívül népszerű Sárkányok háza (2022-) című fantasy sorozatában is követhetjük.
A királyné visszatalál önmagához
Olivia Cooke bevallotta a Sárkányok háza első évadának debütálásakor, hogy füllentett a meghallgatás során: annak ellenére, hogy feltétel volt a Trónok harca iránti rajongás, ő csak azután nézte végig a közkedvelt sorozatot, hogy megkapta Alicent Hightower szerepét. Azzal is tisztában volt, hogy a közönség magas elvárásokat fog támasztani az előzménysorozat felé, így izgatottan várta a prequel fogadtatását – persze a rekordokat döntő nézettségi adatok magukért beszélnek.
A Sárkányok háza kétségkívül tudatosabban épít a diverzitásra és az inkluzivitásra a Trónok harcánál, azonban nő még mindig nem ülhet a vastrónra.
Alicent és Rhaenyra évtizedes ellentétének remélhetőleg pont az fog véget vetni, hogy mindkettőjüket megpróbálják félreállítani a férfiak, a sárkányoknál ugyanis csak a női összefogás jelenthet erősebb fegyvert. A sorozatnak kifejezetten célja, hogy a feminista törekvések útjába állva görbe tükröt mutasson a társadalmunknak.
Olivia Cooke karakterét a patriarchátus elveire hivatkozva megfosztják királynéi tekintélyétől, a mellőzöttség azonban szép lassan egyfajta felszabadulással tölti el, különösen, amikor a tóban lebegve megtisztítja magát minden szégyenétől. „Furcsa módon ez Alicent felnőtté válásának pillanata – az élete hátralévő részének kezdete” – fogalmaz a színésznő a Time magazinnak a fiatal királynéról, aki elmondása szerint egy lényegesen alázatosabb oldalát fogja megmutatni a folytatásban.