A Miénk lesz a holnap lenyomta az Oppenheimert és a Barbie-t is, és nem véletlenül
Paola Cortellesi nemcsak megírta és megrendezte, hanem a főszerepet is eljátszotta első filmjében (Miénk lesz a holnap), ami egy fekete-fehér feminista komédia – mindezt olyan briliáns módon, hogy az olasz mozikban lekörözte vele a Barbie-t és az Oppenheimert is.
A Miénk lesz a holnap a legnézettebb film volt bemutatása évében Olaszországban, 2023-ban elnyerte a Római Nemzetközi Filmfesztivál közönségdíját és a zsűri különdíját is. De mit tud ez az alkotás, amivel tömegeket húz be a mozikba immár a határokon túl is?
A humor fegyvere
Mindenekelőtt egy olyan kérdést jár körül, ami minden nőt közelről érint: a női egyenjogúságot és a családon belüli erőszakot, mindezt azonban könnyed, életszerű módon. A film sodrása már az első képsoroknál „behúzza” a nézőt és az utolsóig el nem ereszti. 1946 májusában járunk, Róma a háború csapásai után éledezik: bár a férfiak hazajöttek a hadifogságból és a dolgok látszólag visszarendeződnek a régi kerékvágásba, a felszín alatt lebegő feszültségből érezhető, hogy már semmi nem lehet a régi.
Talán semelyik filmben nem tette Sorrentino ennyire egyértelművé, hogy mit tud tenni az emberrel egy nő szépsége
A főszereplő, Delia hétköznapjain keresztül látunk bele a szegénység és családi elnyomás prése alatt vergődő nők világába: gondoskodik neveletlen gyerekeiről, ellátja magatehetetlen apósát, elviseli férje agresszióját, két helyen dolgozik feleannyiért, mint férfi kollégái, vezeti a háztartást és mindenben magát helyezi az utolsó helyre. Látszólag. Mert Delia valójában okos és tisztán látja a helyzetét – csak nem lát belőle kiutat és a humor fegyverét használja, hogy mégis elviselje. De most valamire készül, miután egy titokzatos levelet hoz neki a postás…
A cselekmény több szálat is felvet, mint menekülő útvonalat: első szerelmét, az autószerelőt, aki meg akarja szöktetni, egy békefenntartó amerikai katonát, a barátnője biztatását – de mindez figyelemelterelés. Delia már rég letett a férfiakról, egészen más dolog tartja lázban. Miközben gépiesen szalad végig a mindennapokon, egy számunkra ismeretlen cél felé halad. Közben a fizikai történetszál sem szakad el – az egyetlen személy, akinek a sorsát mindenekfelett a szívén viseli, arra készül, hogy elkövesse élete legnagyobb hibáját: Marcellát, a lányát eljegyzi a helyi kávézó tulajdonosának fia és az eseményt mindenki kitörő örömmel fogadja.
De Delia pontosan látja a jeleket a szerelmes máz alatt és nem akarja, hogy lánya is az ő sorsára jusson, ezért titokban magához ragadja a helyzet irányítását és sikerrel jár – miközben nem veszti szem elől saját célját sem.
Súlyos kérdések, könnyed eszközök
A Miénk lesz a holnap (C'è ancora domani) érdekessége, hogy minél súlyosabb, fájdalmasabb témához közelít, annál könnyedebb eszközökkel dolgozik: a brutális verés táncba fordul át, alatta korabeli olasz slágerek feldolgozása szól, aminek szintén van egy furcsa áthallása: a régi nóta, újra hangszerelve. Ez elmondható a párkapcsolati erőszak társadalmi kezeléséről is, hiszen közel 80 év elteltével sincs használható megoldás a problémára.
A másik, elgondolkodtató elem a női közösségek működése, amiből erőt meríthetnek: elbújnak a férfiak elől cigarettázni, mint a kamaszlányok, együtt fejtik a borsót az udvaron a vacsorához, pletykálnak, perlekednek – de mégis érezhető köztük a támogató, összetartó erő, ami segítette őket a háború során, hiszen akkor az ő vállukra nehezedett a hétköznapi lét, a család túlélésének súlya. Csak a férfiak maradtak vakok erre a problémára: bár még mindig a nők húzzák az igát, ők visszakövetelik az irányító szerepet a családon belül, ami egyre erősebb feszültséghez vezet.
Nem csak Hollywood létezik - A kedvenc sütim olyan történet az újrakezdésről, amit neked is látnod kell
Közben komikus formában megismerjük a férfi szereplők hátterét: az ágyban fekvő, ápolásra szoruló nagypapa levitézlett fasiszta uzsorás, aki titokban visszasírja Mussolinit és legszebb emlékei közé tartozik, mikor a fiát kitanította a sírrablás praktikáira. Most arról tart neki előadást, hogy kell verni az asszonyt, hogy valóban tartós hatást érjen el. A fia, Delia férje piti maffiózó, aki ki tudja, hol jár egész nap, míg a felesége és a lánya pénzt keres a megélhetésre.
A két kisebb gyerek kezelhetetlen kisfiú, de mégis ők járhatnak iskolába, okosabb nővérük egy vasalóműhelyben dolgozik és esténként Deliával együtt átadják fizetésüket a család fejének, aki ezzel indul kártyázni. Az új rend és az élet ezekre az ellentmondásokra épül, világos tehát, hogy nem lehet tartós. A megoldás felé a titokzatos szál vezet… A film végén célba érünk Deliával és az egész tragikomédia, mely valójában nőként kicsit a mi életünk is, egy könnyes katarzisban oldódik fel.
A filmet már nézhetjük a mozikban a Mozinet kínálatában.