Digitális nekromancia: te megnéznél egy filmet, amiben az AI támasztotta fel kedvenc színészedet?

2024. augusztus 10.
Vajon hamarosan új produkciókban látjuk majd egykori nagy színészeinket?
Vajon hamarosan új produkciókban látjuk majd egykori nagy színészeinket?
Fotó: Profimedia

Képzeld csak el, ahogy James Dean, Marilyn Monroe vagy akár Robin Williams visszatér a képernyőre egy vadonatúj filmben. A mesterséges intelligencia segítségével ma már ez is megtörténhet. Ha a hideg ráz a gondolattól, nem vagy vele egyedül!

A mesterséges intelligencia előtt nincsenek korlátok. Nem is csoda, hogy amíg Hollywood egyik fele ujjong az ötlettől, a másik része a gondolatától is viszolyog, hogy újra „munkára fogják” a holtakat, ami elég bizarr, valahol sértő is az elhunytra nézve. Ha csak nem a Szellemekkel suttogó Melinda Gordonja által szereznek beleegyezést a halottól, akkor kicsit olyan, mintha semmit sem jelentene napjainkban az, hogy „nyugodjon békében”.

James Dean visszatér

A BBC írt arról tavaly nyáron, hogy a színész és kulturális ikon James Deant mesterséges intelligencia által vezérelt digitális klónként támasztják fel a Vissza az Édenbe című új filmben. Az amerikai filmszínész 1955-ben halt meg autóbalesetben és ugyan élete során csupán három filmben szerepelt, de azok nagy elismerést hoztak számára. Most, közel hét évtizeddel a halála után új főszerepet kapott. Aki hisz a túlvilágban, az nyugodtan felteheti a kérdést: vajon James Dean örül ennek?

De nem ez lesz az első alkalom, hogy megidézik őt, mivel 2019-ben már megpróbálták hadra fogni a Finding Jack című vietnámi háborús filmben, de végül nem lett semmi a projektből, ám a jelek szerint a Vissza az Édent már nem ússza meg Dean - ha tetszik neki, ha nem. A színész digitális klónja sétálni, beszélni fog és interakcióba is lép majd a képernyőn a film többi szereplőjével pontosan úgy, mintha élne, „hála” a mesterséges intelligenciának és a CGI-nak.

James Dean csupán három filmben szerepelt, de azok nagy elismerést hoztak számára (Óriás, 1956)
Fotó: Northfoto

Dean halála utána gazdag emlékgyűjtemény maradt hátra filmek, fényképek és hanganyagok formájában. A fotorealisztikus ábrázolás érdekében beszkennelik a képeit, majd hozzáadják a hangját a meglévő videóit és a mesterséges intelligencia segítségével így létrehozzák a digitális klónját, ami úgy néz ki, beszél, mozog, és gesztikulál is, mint maga Dean. Többek között emiatt is sztrájkoltak a forgatókönyvírók és színészek tavaly Hollywoodban.

Érthető módon a művészek aggályukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat. Márpedig a halott színészek foglalkoztatása nem csak egyszerűbb lehet - mert nyilvánvalóan nincsenek ellenvetései és könnyű „vele dolgozni” - de költséghatékonyabb is. Nemcsak a színészek, hanem a szinkronszínészek is bajban vannak.

Tim Friedlander, a szinkronszínészek egyesületének elnöke és alapítója azt nyilatkozta, hogy amikor meghal Mickey egér, Cucu malac vagy Hófehérke hangja, egy új szinkronszínészt kérnek fel a helyére, de aggódik, hogy nem lesz szükség erre a mesterséges intelligencia mellett. Elég disztópikus ugyan, de épp a küszöbén állunk annak, amikor a holtak vehetik át az élők munkáját. Legalábbis a művészek munkáját elveszi, közben viszont a digitális szakembereknek munkát ad, elvégre rájuk szükség lesz, ha netán ez egy bevett szakmává válik.

glamour plusz ikon Tizenháromszor jegyezték el, nyolcszor házasodott, és ő volt az első színésznő, aki egymillió dolláros fizetést kapott - Elizabeth Taylor elképesztő életútja

LEGOLVASOTTABB

Nem ez az első, hogy bevált a digitális nekromancia

James Dean digitális feltámadása nem az első alkalom, hogy a fejlett digitális technológia és a hollywoodi varázslat segítségével már elhunyt színészek tértek vissza a képernyőre. A Guardian csokorba szedte azokat a színészeket, akiket már megidézték. Például a Halálos Iramban-filmek sztárját, Paul Walkert már sikerült „visszahozni” , aki 2013-ban hunyt el egy tragikus autóbalesetben.

A készítők úgy tudták befejezni a széria hetedik részt, hogy a producerek a CGI-t és Walker öccseit, - Calebet és Cody-t -, használták ahhoz, hogy valósághűen a vászonra varázsolják Brian O'Conner karakterét. Milliók rajongtak Paul Walkerért, így a rajongók lelkesen fogadták a dolgot, hogy képernyőn keresztül elbúcsúzhattak tőle. A 2016-os Zsivány Egyesnél már kevésbé volt ilyen megható a körülmény. A Star Wars: Egy új remény közvetlen előzményének forgatott filmben a lázadók egy csoportja el akarja lopni a Halálcsillag tervrajzát.

Mivel az épülő Halálcsillag parancsnoka a Peter Cushing által alakított Wilhuff Tarkin kormányzó volt az eredeti moziban, így újra színre kellett lépnie, de volt egy kis bökkenő: a színész 1994-ben eltávozott az élők sorából. Hogy oldották meg a visszatérését? Felkérték Guy Henry színészt a szerepre, aki egy speciális mozgásrögzítő maszkot viselt, így később rá tudták szerkeszteni Cushing egyedi arcvonásait. Ahogy Paul Walker esetében, itt is egyeztettek előbb a férfi örököseivel, akik áldásukat adták a projekt megvalósítására.

A holló forgatása közben elhunyt Brandon Lee-t a még fel nem vett jelenetekbe számítógépes technikával varázsolták oda
Fotó: Northfoto

Hasonló történt Brandon Lee esetében is, aki A holló forgatása során hunyt el 1994-ben egy szörnyű hibának köszönhetően, ugyanis vaktöltény helyett éles lőszerrel lőttek rá. Azonban még hátra volt pár jelenet Lee-vel, akinek így a sajnálatos körülmények miatt digitálisan leképezték az arcát és egy kaszkadőr fejére “varázsolták”. A közönségnek szinte fel sem tűnt a különbség.

Bár első blikkre nem ezt gondolnánk, a lista valójában rémesen hosszú, hiszen láthattuk már feltámadni Carrie Fishert Leia hercegnőként a Star Wars: Skywalker korában, de az 1982-ben, 36 éves korában jobblétre szenderült brazil énekesnő, Elis Regina is egészen eleven volt egy autós reklámban, ahol lányával, Maria Ritával duettezett. Magyar példát is lehet találni a digitális szellemidézésre. A 24.hu még 2022-ben írta meg, hogy a Respeecher nevű ukrán start-up cég mesterséges intelligencia alapú szoftvere újra elővarázsolta Kránitz Lajos hangját.

Ha valakinek így nem lenne ismerős: a 2005-ben elhunyt színész többek között Jockey Ewing és Darth Vader hangját szolgáltatta a hazai nézőknek.

Milyen jogai vannak az elhunyt hírességeknek?

Erik Kahn ügyvéd a társszerzője annak a cikknek, ami az Amerikai Ügyvédi Kamara Landslide című magazinjában jelent meg, és mai hírességek post mortem nyilvánossághoz közvetítésével kapcsolatos jogáról szól. Kahn szerint az Egyesült Államok minden egyes államában más a helyzet, és többnyire nincs erre egy egységesített jogrendszer. Általában, ha egy híresség meghal, a "nyilvánossághoz közvetítés történő joga" a legközelebbi hozzátartozóra száll, vagy arra a személyre, akit a végrendeletben megjelöltek.

De Kahn szerint azonban még a végrendeletnek is korlátozott jogi súlya van, mivel nem kétirányú, mint egy szerződés. Például ott van Robin Williams, aki ugyan rendelkezett képmásának használatáról, korlátozta azt a végrendeletében - azonban 2023-ban ezt is sikerült bizonyos tekintetben megkerülni. A Walt Disney Studios századik születésnapja alkalmából egy több száz karaktert felvonultató rövidfilmet készítettek, a Volt egyszer egy stúdióban pedig természetesen helyet kapott mindenki kedvenc dzsinnje az Aladdinból, aki Robin Williams hangján szólal meg.

A jogsértést azzal küszöbölték ki Disneyék, hogy nem a mesterséges intelligenciát hívták segítségül, hanem a korábbi felvételekből vágták össze a néhány soros szöveget, és a végső változat Williams családjának beleegyezésével került felhasználásra. Ugyanakkor a sztárok egyfajta védelemben is részesülnek az úgynevezett Lanham-törvénynek köszönhetően, ami megvédi az elhunyt hírességeket attól, hogy a képmásukat hamis vagy félrevezető színben tüntessék fel, például egy reklámban.

Robin Williams 2014-ben hunyt el, de Dzsinnként tavaly megszólalt
Fotó: Northfoto/GLAMOUR

Éppen ezért például Marilyn Monroe-t nem lehetne posztumusz megidézni egy pornográf filmben, csak akkor, ha az örökösei azt jóváhagyják.

Ha a családod el akar adni téged, és már meghaltál, nem sok mindent tehetsz

- mondja Pou-I "Bonnie" Lee New York-i ügyvéd, aki Kahnnal közösen írta a Landslide jogi cikkét. Ez a mondat pedig igencsak találó, hiszen sokaknál van az a pénz, amiért eladnák a saját halottaikat. Friedlander és Kahn egyetértenek abban, hogy előbb-utóbb törvényt kell alkotni az elhunytak jogainak és hagyatékának védelme érdekében - mind a hírességek, mind a magánemberek esetében. Hiszen a technológia gyors ütemben fejlődik, és a halottak digitális ábrázolásával kapcsolatos etikai viták már most is kellően aktuálisak.

Miért nem nyugodhatnak békében?

A digitális nekromancia egy halom kérdést felvet. Kinek van joga valakinek az arcához, hangjához és személyéhez a halála után? Kik és hogyan irányíthatják a hírességek karrierjét, ha ők már nem élnek? Ha például valaki egész életében drámai főszerepeket játszott, felhasználhatják-e őt egy vígjátékban? Ki kapja majd a gázsit, és egyáltalán - mekkora gázsit kapnak majd? Mint láthattuk, a probléma az, hogy még a jogrendszer sem tud válaszolni ezekre a kérdésekre.

Rengeteg etikai és jogi kérdést vet fel egy elhunyt színész "feltámasztása" a képernyőn (Halálos iramban, 2001)
Fotó: Northfoto

Természetesen vannak pótolhatatlan hírességek, akiket imádtak az emberek, meghajoltak a tehetségük, a szépségük, vagy a hangjuk előtt. Generációkra voltak mai napig érezhető hatással. De ez elég ok lehet arra, hogy önző módon vagy a pénzeső reményében „visszahozzák” őket az életbe? Robin Williams lánya, Zelda Williams a 2023-as hollywoodi sztrájkot követően elmondta, mennyire felzaklatta, amikor meghallotta édesapja mesterségesen újraalkotott hangját:

Már hallottam, ahogy a mesterséges intelligencia az ő hangján beszél, és azt mondta, amit az emberek hallani akartak, és bár személy szerint zavarónak tartom, a következmények messze túlmutatnak a saját érzéseimen. (…) Ezek valójában nagy emberek szegényes utánzatai, Frankenstein förtelmes szörnyei.” - idézi Zelda Williamst a People.

Teljesen jogos a kifakadása színésznőként és lánygyermekként is, hiszen óriási fájdalmat és lelki sérülést okozhat az, ha a filmipar azon munkálkodik, hogy sunyin megkerülje a jogokat és feltámassza a holtakat, nem törődve azzal, milyen érzéseket keltenek az élő hozzátartozókban és azokban a rajongókban, akik nem támogatják a digitális nekromanciát. Ez az egyik legnagyobb tiszteletlenség, amit egy elhunyttal szemben meg lehet tenni: kihasználni.