Digitális nekromancia: te megnéznél egy filmet, amiben az AI támasztotta fel kedvenc színészedet?
Képzeld csak el, ahogy James Dean, Marilyn Monroe vagy akár Robin Williams visszatér a képernyőre egy vadonatúj filmben. A mesterséges intelligencia segítségével ma már ez is megtörténhet. Ha a hideg ráz a gondolattól, nem vagy vele egyedül!
A mesterséges intelligencia előtt nincsenek korlátok. Nem is csoda, hogy amíg Hollywood egyik fele ujjong az ötlettől, a másik része a gondolatától is viszolyog, hogy újra „munkára fogják” a holtakat, ami elég bizarr, valahol sértő is az elhunytra nézve. Ha csak nem a Szellemekkel suttogó Melinda Gordonja által szereznek beleegyezést a halottól, akkor kicsit olyan, mintha semmit sem jelentene napjainkban az, hogy „nyugodjon békében”.
James Dean visszatér
A BBC írt arról tavaly nyáron, hogy a színész és kulturális ikon James Deant mesterséges intelligencia által vezérelt digitális klónként támasztják fel a Vissza az Édenbe című új filmben. Az amerikai filmszínész 1955-ben halt meg autóbalesetben és ugyan élete során csupán három filmben szerepelt, de azok nagy elismerést hoztak számára. Most, közel hét évtizeddel a halála után új főszerepet kapott. Aki hisz a túlvilágban, az nyugodtan felteheti a kérdést: vajon James Dean örül ennek?
De nem ez lesz az első alkalom, hogy megidézik őt, mivel 2019-ben már megpróbálták hadra fogni a Finding Jack című vietnámi háborús filmben, de végül nem lett semmi a projektből, ám a jelek szerint a Vissza az Édent már nem ússza meg Dean - ha tetszik neki, ha nem. A színész digitális klónja sétálni, beszélni fog és interakcióba is lép majd a képernyőn a film többi szereplőjével pontosan úgy, mintha élne, „hála” a mesterséges intelligenciának és a CGI-nak.
Dean halála utána gazdag emlékgyűjtemény maradt hátra filmek, fényképek és hanganyagok formájában. A fotorealisztikus ábrázolás érdekében beszkennelik a képeit, majd hozzáadják a hangját a meglévő videóit és a mesterséges intelligencia segítségével így létrehozzák a digitális klónját, ami úgy néz ki, beszél, mozog, és gesztikulál is, mint maga Dean. Többek között emiatt is sztrájkoltak a forgatókönyvírók és színészek tavaly Hollywoodban.
Érthető módon a művészek aggályukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat. Márpedig a halott színészek foglalkoztatása nem csak egyszerűbb lehet - mert nyilvánvalóan nincsenek ellenvetései és könnyű „vele dolgozni” - de költséghatékonyabb is. Nemcsak a színészek, hanem a szinkronszínészek is bajban vannak.
Tim Friedlander, a szinkronszínészek egyesületének elnöke és alapítója azt nyilatkozta, hogy amikor meghal Mickey egér, Cucu malac vagy Hófehérke hangja, egy új szinkronszínészt kérnek fel a helyére, de aggódik, hogy nem lesz szükség erre a mesterséges intelligencia mellett. Elég disztópikus ugyan, de épp a küszöbén állunk annak, amikor a holtak vehetik át az élők munkáját. Legalábbis a művészek munkáját elveszi, közben viszont a digitális szakembereknek munkát ad, elvégre rájuk szükség lesz, ha netán ez egy bevett szakmává válik.
Nem ez az első, hogy bevált a digitális nekromancia
James Dean digitális feltámadása nem az első alkalom, hogy a fejlett digitális technológia és a hollywoodi varázslat segítségével már elhunyt színészek tértek vissza a képernyőre. A Guardian csokorba szedte azokat a színészeket, akiket már megidézték. Például a Halálos Iramban-filmek sztárját, Paul Walkert már sikerült „visszahozni” , aki 2013-ban hunyt el egy tragikus autóbalesetben.
A készítők úgy tudták befejezni a széria hetedik részt, hogy a producerek a CGI-t és Walker öccseit, - Calebet és Cody-t -, használták ahhoz, hogy valósághűen a vászonra varázsolják Brian O'Conner karakterét. Milliók rajongtak Paul Walkerért, így a rajongók lelkesen fogadták a dolgot, hogy képernyőn keresztül elbúcsúzhattak tőle. A 2016-os Zsivány Egyesnél már kevésbé volt ilyen megható a körülmény. A Star Wars: Egy új remény közvetlen előzményének forgatott filmben a lázadók egy csoportja el akarja lopni a Halálcsillag tervrajzát.
Mivel az épülő Halálcsillag parancsnoka a Peter Cushing által alakított Wilhuff Tarkin kormányzó volt az eredeti moziban, így újra színre kellett lépnie, de volt egy kis bökkenő: a színész 1994-ben eltávozott az élők sorából. Hogy oldották meg a visszatérését? Felkérték Guy Henry színészt a szerepre, aki egy speciális mozgásrögzítő maszkot viselt, így később rá tudták szerkeszteni Cushing egyedi arcvonásait. Ahogy Paul Walker esetében, itt is egyeztettek előbb a férfi örököseivel, akik áldásukat adták a projekt megvalósítására.
Hasonló történt Brandon Lee esetében is, aki A holló forgatása során hunyt el 1994-ben egy szörnyű hibának köszönhetően, ugyanis vaktöltény helyett éles lőszerrel lőttek rá. Azonban még hátra volt pár jelenet Lee-vel, akinek így a sajnálatos körülmények miatt digitálisan leképezték az arcát és egy kaszkadőr fejére “varázsolták”. A közönségnek szinte fel sem tűnt a különbség.
Bár első blikkre nem ezt gondolnánk, a lista valójában rémesen hosszú, hiszen láthattuk már feltámadni Carrie Fishert Leia hercegnőként a Star Wars: Skywalker korában, de az 1982-ben, 36 éves korában jobblétre szenderült brazil énekesnő, Elis Regina is egészen eleven volt egy autós reklámban, ahol lányával, Maria Ritával duettezett. Magyar példát is lehet találni a digitális szellemidézésre. A 24.hu még 2022-ben írta meg, hogy a Respeecher nevű ukrán start-up cég mesterséges intelligencia alapú szoftvere újra elővarázsolta Kránitz Lajos hangját.
Ha valakinek így nem lenne ismerős: a 2005-ben elhunyt színész többek között Jockey Ewing és Darth Vader hangját szolgáltatta a hazai nézőknek.
Milyen jogai vannak az elhunyt hírességeknek?
Erik Kahn ügyvéd a társszerzője annak a cikknek, ami az Amerikai Ügyvédi Kamara Landslide című magazinjában jelent meg, és mai hírességek post mortem nyilvánossághoz közvetítésével kapcsolatos jogáról szól. Kahn szerint az Egyesült Államok minden egyes államában más a helyzet, és többnyire nincs erre egy egységesített jogrendszer. Általában, ha egy híresség meghal, a "nyilvánossághoz közvetítés történő joga" a legközelebbi hozzátartozóra száll, vagy arra a személyre, akit a végrendeletben megjelöltek.
De Kahn szerint azonban még a végrendeletnek is korlátozott jogi súlya van, mivel nem kétirányú, mint egy szerződés. Például ott van Robin Williams, aki ugyan rendelkezett képmásának használatáról, korlátozta azt a végrendeletében - azonban 2023-ban ezt is sikerült bizonyos tekintetben megkerülni. A Walt Disney Studios századik születésnapja alkalmából egy több száz karaktert felvonultató rövidfilmet készítettek, a Volt egyszer egy stúdióban pedig természetesen helyet kapott mindenki kedvenc dzsinnje az Aladdinból, aki Robin Williams hangján szólal meg.
A jogsértést azzal küszöbölték ki Disneyék, hogy nem a mesterséges intelligenciát hívták segítségül, hanem a korábbi felvételekből vágták össze a néhány soros szöveget, és a végső változat Williams családjának beleegyezésével került felhasználásra. Ugyanakkor a sztárok egyfajta védelemben is részesülnek az úgynevezett Lanham-törvénynek köszönhetően, ami megvédi az elhunyt hírességeket attól, hogy a képmásukat hamis vagy félrevezető színben tüntessék fel, például egy reklámban.
Éppen ezért például Marilyn Monroe-t nem lehetne posztumusz megidézni egy pornográf filmben, csak akkor, ha az örökösei azt jóváhagyják.
Ha a családod el akar adni téged, és már meghaltál, nem sok mindent tehetsz
- mondja Pou-I "Bonnie" Lee New York-i ügyvéd, aki Kahnnal közösen írta a Landslide jogi cikkét. Ez a mondat pedig igencsak találó, hiszen sokaknál van az a pénz, amiért eladnák a saját halottaikat. Friedlander és Kahn egyetértenek abban, hogy előbb-utóbb törvényt kell alkotni az elhunytak jogainak és hagyatékának védelme érdekében - mind a hírességek, mind a magánemberek esetében. Hiszen a technológia gyors ütemben fejlődik, és a halottak digitális ábrázolásával kapcsolatos etikai viták már most is kellően aktuálisak.
Miért nem nyugodhatnak békében?
A digitális nekromancia egy halom kérdést felvet. Kinek van joga valakinek az arcához, hangjához és személyéhez a halála után? Kik és hogyan irányíthatják a hírességek karrierjét, ha ők már nem élnek? Ha például valaki egész életében drámai főszerepeket játszott, felhasználhatják-e őt egy vígjátékban? Ki kapja majd a gázsit, és egyáltalán - mekkora gázsit kapnak majd? Mint láthattuk, a probléma az, hogy még a jogrendszer sem tud válaszolni ezekre a kérdésekre.
Természetesen vannak pótolhatatlan hírességek, akiket imádtak az emberek, meghajoltak a tehetségük, a szépségük, vagy a hangjuk előtt. Generációkra voltak mai napig érezhető hatással. De ez elég ok lehet arra, hogy önző módon vagy a pénzeső reményében „visszahozzák” őket az életbe? Robin Williams lánya, Zelda Williams a 2023-as hollywoodi sztrájkot követően elmondta, mennyire felzaklatta, amikor meghallotta édesapja mesterségesen újraalkotott hangját:
„Már hallottam, ahogy a mesterséges intelligencia az ő hangján beszél, és azt mondta, amit az emberek hallani akartak, és bár személy szerint zavarónak tartom, a következmények messze túlmutatnak a saját érzéseimen. (…) Ezek valójában nagy emberek szegényes utánzatai, Frankenstein förtelmes szörnyei.” - idézi Zelda Williamst a People.
Teljesen jogos a kifakadása színésznőként és lánygyermekként is, hiszen óriási fájdalmat és lelki sérülést okozhat az, ha a filmipar azon munkálkodik, hogy sunyin megkerülje a jogokat és feltámassza a holtakat, nem törődve azzal, milyen érzéseket keltenek az élő hozzátartozókban és azokban a rajongókban, akik nem támogatják a digitális nekromanciát. Ez az egyik legnagyobb tiszteletlenség, amit egy elhunyttal szemben meg lehet tenni: kihasználni.