Tüdőig behúzott fűzőben guggolni a pottyantós felett - miért szeretjük annyira a kosztümös filmeket?
Fűzők, legyezők, bálok, elrendezett házasságok - a kosztümös sorozatok és filmek újra virágkorukat élik. De miben rejlik a varázsuk, hogy valósággal megbabonázzák a nézőket és függést okoznak?
77 évvel ezelőtt mutatták be a filmtörténelem legmeghatározóbb kosztümös drámáját, és azóta is rabjai vagyunk a műfajnak. 1939-ben jelent meg Margaret Mitchell regényének filmadaptációja, az Elfújta a szél és Scarlett O'Hara, valamint Rhett Butler románca generációk életére volt hatással. A film nemcsak kulturális szempontból aratott elsöprő sikert, hanem a gyártó cég számára pénzügyileg is igen jövedelmező volt - minden idők legnagyobb bevételét hozó filmjének számít.
Napjainkban pedig a Bridgerton család izgalmas szerelmi élete vonz minket a képernyő elé vagy éppen Sissi és Ferenc József kapcsolatának alakulása A császárnéban, de a közkedvelt királyné életét már hatvan évvel ezelőtt is szívesen nézték a magyarok a Sissi-trilógiában. Azon kívül, hogy a műfaj sajátosságai - a romantika, a szenvedély, az ármány és intrika - már önmagukban is csábítóak, mi egyebet képesek nyújtani a kosztümös filmek és sorozatok?
Szórakoztató a kiszínezett történelem
Egy-egy kosztümös filmnek vagy sorozatnak már maga a látványa is üdítő, legyen szó a mesés bálokról, a pazar kúriákról, vagy a sírnivalóan gyönyörű ruhaköltményekről, de a legtöbben arra vagyunk kíváncsiak, milyen volt az élet ezekben a letűnt korokban. Hogyan udvaroltak a férfiak? Mennyire volt kényelmes a nők élete? Milyen gondokkal küzdöttek az átlagemberek?
Bár némelyik sorozat törekszik a valósághű ábrázolásra, sosem kaphatunk igazán pontos képet egy korról, hiszen az valószínűleg kevésbé lenne olyan izgalmas, mint a kiszínezett történelem. Ezt a Nagy Katalin - A kezdetek tökéletesen kommunikálja is, hogy bár a sztori valós eseteken alapul, a java része kitaláció, de pont ettől olyan emlékezetes, humoros és szórakoztató Katalin és Péter cár szerelmi története.
Így a természetes kíváncsiságunk kielégítésére és arra, hogy közben lehetőleg szórakozzunk is, teljesen alkalmasak a kosztümös produkciók, amik ha felületesen is, de bemutatják a letűnt korszakok hagyományait.
Az időutazás eszköze
Bár fizikai időutazásra - még - nincs lehetőség, de egy nagyon kellemes lelki időutazásba kezdhetünk azzal, hogy bekapcsoljuk A koronát és megszűnnek a saját problémáink miközben a brit királyi család mindennapjain izgulhatunk. Mennyivel jobb néha elmerülni Az aranykorban, és az úri társaság ügyes-bajos gondjai miatt tépelődni, vagy remegve várni, ahogy Jamie újfent megmenti a bajbajutott Claire-t az Outlanderben ahelyett, hogy a számlákon vagy a határidőkön aggódnánk.
Szeretjük azt hinni, hogy régen minden jobb volt, de a tények ezt nem feltétlenül támasztják alá. Nem valószínű, hogy sokan vállalnák ma azt, hogy internet és áram nélkül éljenek, vagy ki legyenek téve a rasszizmusnak, az osztálybeli különbségeknek, a betegségeknek és a jogfosztottságnak. Tökéletes példa erre a Tudorok, ahol mesebeli ruhákban, látszólag kényelmes és gondtalan életet éltek a nők, de valójában két dologhoz volt joguk: házasodni és szülni.
Szó sincs arról, hogy a jelenlegi világ tökéletes lenne, de valószínűleg élvezetesebb csak nézni a kosztümös filmeket, semmint valóban a tüdőig behúzott fűzőben guggolni a pottyantós felett. De kétségkívül lélekemelő tud lenni, amikor a Büszkeség és balítéletet nézve a nagy szerelemről álmodunk. Szinte kivétel nélkül találni a kosztümös filmekben és sorozatokban egy olyan szeretethő karaktert, akinek érzelmi világával, vágyaival vagy gondjaival együtt tudunk érezni, és egy kicsit a bőrébe bújva magunk mögött hagyhatjuk a saját életünket.
Egynek érezzük magunkat a szereplőkkel
„A TV kockázatmentes és alacsony ráfordítási módot kínál a másokhoz való kötődés és szórakozás érzésére" - mondja Dr. Shira Gabriel pszichológus. A kutatásai azt sugallják, hogy amikor elmerülünk a kosztümös filmek világában, az olyan érzést ébreszt bennünk, mintha a látott világ részei lennénk. „Bár logikusan tudjuk, hogy nem vagyunk azok, úgy érezzük, mintha ott lennénk" - mondja a szakértő.
Azt is kifejtette: az embernek ősi vágya a közösséghez való tartozás, és ez abban az esetben is kielégülhet, ha egy képzelt csoporthoz tartozunk, vagyis azt hisszük, mi vagyunk az ötödik lány a Bridgerton családban, és úgy aggódunk Eloise sorsa miatt, mintha a saját testvérünk lenne. Persze nemcsak a képzelet világában kaphatjuk meg a közösség élményéét, hanem a valóságban is azáltal, hogy megosztjuk másokkal, mely kosztümös filmeket és sorozatokat nézzük, és aztán együtt rajongjunk értük.
Mindig van egy példaértékű nő
Elizabeth Bennet, Jane Eyre, Jo March, Emma - még hosszan lehetne sorolni azokat a példaértékű nőket, akikhez hasonló karakter rendre megjelenik egy-egy kosztümös produkcióban. Ott van a tipikus erős nő vagy az álmodozó, aki meri követni a vágyait. Ezek a szereplők a modern nők számára is példák lehetnek, és arra motiválhatják őket, hogy merjenek küzdeni az álmaikért, álljanak ki önmagukért vagy legyenek merészek, ha ismerkednek.
Ez is az oka annak, hogy a mai napig előszeretettel forgatjuk Jane Austen regényeit, ugyanis hiába teltek el évszázadok, a témák, amikkel foglalkozik, ugyanúgy aktuálisak. Az sem mellékes, milyen „hatalommal” rendelkeznek a férfiak felett, mivel ezek a nők képesek voltak a legkeményebb diókat is feltörni.
… és egy ideális férfi is
Mr. Darcy, Anthony Bridgerton, Edward Rochester, Hastings hercege. Olyan férfiak, akiket manapság sok nő elfogadna férjéül, persze azután, hogy már átestek a karakterfejlődésen, Hiszen egyikük sem indul tökéletes férfiként, de ugyebár csak a végeredmény számít: egy romantikus úriember, aki kész a tenyerén hordozni szíve hölgyét megadva neki a gazdag, gondtalan áloméletet.
Bár régen valóban lassabban és megfontoltabban zajlott az udvarlás, mint ma - szigorúan egy gyertyatartó gardedám jelenlétében -, és a férfi előbb édes szavakat súgott szíve hölgyének fülébe, semmint letépte a fűzőjét, de a letűnt korok férfijainak pozitív tulajdonságai erőteljesen fel vannak nagyítva. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy régen bevett szokás volt elrendezi a házasságokat, és nem minden férfi volt kifinomult, udvarias vagy éppen érzelmes.
Nem hiányozhat a boldog vég
Akárcsak Jane Austen regényei, úgy a szóban forgó műsorok is boldogan végződnek, hiszen ez a romantikus műfaj egyik alapszabálya. Imádjuk a Bridgertont, mert tudjuk, hogy úgyis össze fognak jönni a szerelmesek, és ezredszerre is megnézzük a Büszkeség és balítéletet, elvégre ott sem marad el a happy end.
Meglehet, a saját szerelmi életünk éppen viharos vagy lagymatag, de a kosztümös filmekben bármi is történjék, végül úgyis boldogan végződik, és néha ennyi is elég lehet ahhoz, hogy lendületet adjon a kapcsolatunk rendbetételéhez, és újra nekifussunk az ismerkedésnek vagy egyszerűen sikerüljön úgy nyugovóra térni, hogy tudjuk: van számunkra remény.