Komáromi Alexandra: „India és az indiai tánc segített abban, hogy elfogadjam roma származásomat”
Komáromi Alexandra táncos négy éve él Párizsban, ahová egy szerelem vitte Indiából. Tűzzsonglőrök, artisták, táncosok látványos performanszaival lép fel, közben workshopokat tart Ozorától Párizson át, és ő maga is utazik, a legkülönfélébb tánctechnikákban mélyül el, legyen az tradicionális, vagy improvizáció
Lángoló eszközök, égő peremű, hosszú pörgős szoknya, ezek mind Komáromi Alexandra kellékei évek óta. Alit akkor ismertem meg, amikor egy női körbe hívó dalhoz készítettünk videóklipet, és ő koregrafálta a körtáncunkat. Ali lenyűgöző, ahogyan minden porcikája táncra termett, mintha ő maga is Firebender lenne, tudjátok, mint az Avatar: The Last Airbender című sorozatban a tűzhajlítók. Illetve Ali más, ő simán lehetne Earthbender, Waterbender, Fire - és Airbender egyszerre.
A klasszikus észak-indiai táncot, a kathakot éppen úgy éli, mint a magyar néptáncot, az utcai és klub táncokat, a dervis táncot, fúziós improvizációt indiai szitárművésszel, vagy éppen az utcán drum and bass ütemekre. Néha úgy tűnik, a világ bármelyik sarkába elutazna egy olyan tánctanfolyamra, ami kellőképpen különleges.
Legutóbb dervisként láttalak forogni egy lángoló szoknyában Párizs egyik terén. Tűzzsonglőr csapattal dolgozol, tűztáncosként számos fellépésed volt, de ez a szoknyában forgás most jött először. Ahogy ismerlek téged, a felkészülés nálad a kellő tisztelet is, például a tűz elem tisztelete.
Ez nagyon fontos. Lelkileg is, technikailag is szeretek felkészülni. Egy ideje érdekel a a szúfi forgás, szúfi kultúra. A tánc nekem abszolút spirituális utazás, és ennek a dervis táncnak is mély spirituális forrása van. Mikor a mozgás és a tűz egységbe kerül, az csodálatos élmény, és nagyon ősi. Amikor tűzzel táncolok, akkor valami egészen különlegeset érzek. Megtanít a jelenlétre, és az elemek tiszteletére is.
Hatalmas energiája van, ha csak nézzük a tüzet, és megtapasztahatjuk akár, hogy mennyire kiszámíthatatlan, ha jön a szél például. Óriási jelenlétet igényel, teljes figyelmet, különben megégetheted magad.
Milyen élmény volt a tüzes szoknyával táncolni?
Elképesztően féltem, ideges voltam, hogy egy tűzkör lesz körülöttem, és ha elkezdem, ha begyújtom, akkor nem állhatok meg. Nyilván vannak opciók arra, hogy hogyan állj meg, de mivel még sosem próbáltam, maga a tudat, az volt, hogy most mi lesz? De hál' Istennek olyan helyen voltunk, ahol biztonságban éreztem magam. Persze lefújtam a szoknyát vízzel, de nagyon sok félelmet felhozott.
Ha megállsz, akkor mi történhet?
Ha leállsz, akkor begyulladhat a nadrágod, vagy egy cipőd, főleg, ha nem megfelelő anyagból készültek. Van egy technikája annak, hogy hogyan lehet megállni szükség esetén, hogyan veszem le a szoknyát.
Például azonnal lerántod magadról?
Igen, van tépőzár, azt gyakoroltam előtte, hogy hogyan forgok ki belőle, és hogyan ugrok ki a szoknyából. Utána csak fogtam a fejem, na ettől féltem annyira? Víz van körülöttem, szóval a legrosszabb esetben csak beleforgok a vízbe, és leengedem a szoknyát. Csak a félelmünk annyira nagy ismeretlen dolgok előtt, mielőtt még nem próbáljuk, talán mert nem tudjuk, hogy mi fog történni.
Valaki írta rólad, amikor látott táncolni, hogy a csontjaid szinte folyékonyak, ahogy mozdulsz, ez éppen egy gyönyörű improvizáció volt egy indiai szitárossal. Te ide Európába születtél, de akár egy indiai hercegnő is lehetnél.
Az édesapám roma származású. Annyira nem szoktam hangoztatni, de amikor Indiában vagyok, és akkor is, amikor indiai táncmozdulatokat gyakorlok, vagy fellépek, érzem, hogy engem ez visszaköt egy olyan gyökeremhez, aminek segítségével egy puzzle darab megérkezik a múltamból a maga egyszerűségében. A zsigeremben, a lelkemben érzem.
Nem voltam a származásomra büszke gyerekkorban, mert nagyon sok diszkrimináció éri a cigányságot itthon. Viszont bennem ez megváltozott. India és az indiai tánc valamiért segített abban, hogy elfogadjam.
Érte apukádat megkülönböztetés, vagy téged, amikor pici voltál?
Nagyon sokszor. Vegyes osztályba jártam Jászfényszarun, ahol felnőttem. Az elején az osztály több mint fele roma kisgyerek volt, ott, akkor nem tűnt fel a megkülönböztetés. Viszont később már megértettem, megéltem, de erről nem nagyon beszéltünk otthon.
Iszonyú nehéz helyzet ez egy apának és egy anyának, és hosszú az út, ami odavezet, hogy megbeszélje a gyermekével, mi történik, de igazából saját maga sem érti, így a tradíciót is nehéz tovább örökíteni, ami esetleg segíthet a gyermekének.
Emlékeim szerint a romák egy része egy helyen élt a városomban. Mi nem ott laktunk, és gyerekként éreztem, hogy az egy kicsit más világ, de nem abban a környezetben nőttem fel. Édesapám nem beszéli a roma nyelvet, én is csak pár kifejezést tudok. Mondhatjuk hogy nem romaként nevelkedtem fel, és furcsán hangzik, ha azt mondom, hogy magyar és roma származásom van - merthogy magyar vagyok én is, és akkor úgy kettő között vagyok? Nálunk a zene és a tánc mindig jelen volt, a ritmus gyerekkoromtól az életem nélkülözhetetlen része.
Mi az, ami segített neked beleérkezni abba, hogy kényelmes és komfortos legyen neked a roma származás?
Nekem India segített ebben, ahonnan a legnagyobb európai kisebbség, a romák elődei felkerekedtek vagy másfél évezrede. Amióta visszajárok Indiába, látom ezt a kultúrát, és hogy mennyi mindent köszönhetünk a cigányságnak. Rengeteg tradíciót megőriztek, átadták nekünk a vándorlásaik során összeszedett tudást is más kultúráktól, népektől. Rájöttem arra, hogy mekkora kincs van a kezükben, hogy a zenében, táncban, összességében művészeti területen kiemelkedően tehetségesek. Elkezdtem egy kicsit jobban arról tanulni, hogy mit is jelent romának lenni, de még mindig fejtegetem ezt a kérdést.
Az, hogy érdeklődöm és tanulok róla, segít elfogadni. Meg azért a külvilágból is már más érkezik be. Amikor azt mondják, hogy „te vagy a leggyönyörűségesebb cigánylány, akit láttam valaha”, először megüti a fülemet, de egy ideje már rendben vagyok vele. Én már annyi nemzetiséget hallottam, hogy ki lehetek, néztek töröknek, mások azt kérdezték, Egyiptomból jöttem-e? Édesapám szerint van amerikai indián ősünk is. Gyerekkoromban, amikorkét hosszú copfba volt fonva a hajam, Pocahontasnak hívtak.
Szeretem ezt a kulturális kavalkádot, mert mindannyiunkban vannak különböző archetípusok, karakterek, különböző nemzetiségű ősöktől. És ez a kulcs a különböző műfajú táncokhoz is, úgy érzem, hogy ajtókat nyitogatnak bennem.
Rengeteg mindent tanultál és tudsz, talán emiatt is Ali Fusion Dance a neve az oldaladnak. Tudatosan építkeztél a tanulmányaid során?
Részben tudatosan. Van egy gyűjteményem a Youtube-on, imádtam kutatni a különböző táncokat mindenféle országból. Vannak olyan dolgok az életemben, amik csak elém jönnek, az élet odateszi, én meg kipróbálom, kíváncsi vagyok. De nyilván vezetnek a vágyaim, saját ötleteim, hogy még hova szeretnék utazni, és mit szeretnék kipróbálni.
Magyar néptáncos gyökereim vannak, Jászfényszarun az Iglice Néptánc Csoporttal rendszeresen felléptünk, sőt utána is táncoltam, amikor már a Gödöllői Egyetemre jártam. Közben sok minden más is inspirált az utamon. Az indiai tánc is megtalált. Nem én kerestem, hanem csak megjelent egy erős érzés, hogy valami különlegeset szeretnék tanulni. Egy fesztiválon találkoztam egy lánnyal, aki szárit és lábcsörgőt viselt, mesélte, hogy indiai táncot tanul, ő volt Szabó Timi barátnőm.
Neki köszönhetem, hogy megismerkedtem először a Bharatanatyammal, ami egy dél-indiai klasszikus tánc, több ezer éves hagyománnyal. A tánctanárom, Cserepes Panni mondta, hogy egy kathak tánctanár, Saumya Shukla érkezik majd az Indiai Nagykövetségre, elmentem és ez nagy találkozás volt. Saumya mintha a nővérem is lenne, és egyben a gurum is. Így érkezett az életembe a kathak tánc és az indiai tradíció iránti szerelem.
Kimentem Indiába tanulni, másfél hónapot voltam Noidában, Delhi mellett, intenzíven minden nap tanultam. Most már több éve visszajárok, Pushkarba, amit az otthonomnak érzek.
A tradíciót tudva, táncolva nem félsz kivinni a táncot az utcára, keverni a műfajokat?
Szeretnék tisztelettel lenni a tradíciók iránt. Viszont van egy olyan oldalam, ami egyszerűen csak művészet, ami nem ismer határokat. Erős bennem a szabadságvágy, ez az én saját történetem, és ha sikerül elengedem magam, akkor belőlem olyan dolgok jönnek ki, amiket eddig tanultam, de már transzformálom magamban, és egyszerűen csak a szabad művészi kifejezés marad.
A táncevolúció egy létező, élő, organikus folyamat, a kathak is egy multikulturális tánc, hindu és muszlim hatások is vannak a mozdulatokban. A kathak táncosok a brahminok voltak (a hindu templomok papjai, az indiai kasztrendszer legfelsőbb kasztjának tagjai), ők kántálták a vallásos mitológiai történeteket, az imádságokat tánccal és zenével adták elő. Aztán a muszlimok bejöttek Indiába, és nyilván a művészet mindig inspirálódik abból, ami éppen körülötte pulzál, és ez a két kultúra összefonódott a kathak táncban. A sok forgás is ebből eredeztethető. Napjainkban is fejlődik, már vannak kathak fúziók és a bollywoodi táncok is inspirálódtak a kathakból.
Néha szándékosan teszed bele magadat helyzetekbe, ami kihívás. Arra gondolok, amikor improvizálsz, vagy táncos battle-ökön veszel részt. Hogyan inspirálódsz, mi az, ami ilyenkor erőt ad, visz téged?
Attól függ, hogy milyen improvizáció. Egy kathak előadásnál meg tudom tartani az alaprendszerét egy táncnak, mert vannak alaplépések, kéztartások, testpozíció, stílus. Ahhoz, hogy tudjak improvizálni, tudni kell az alapokat. De ha azt mondom, hogy most én elengedem magam, nincsenek keretek, akkor bármilyen mozdulat és azok kombinációja azokból fog táplálkozni, amiket én eddig tanultam, tudod az útját, érted a tested.
Komplex, de alapvetően arról szól, hogyan használod a testedet és a kreativitásodat, hogyan mesélsz el egy történetet, hogyan fejezed ki magadat. De igazából a zene a legfontosabb, ha táncról van szó. Itt Párizsban tudatosan kezdtem el járni dance battle-ökre. A krump az, ami nagyon lenyűgözött, ennek is megvan a maga kultúrája, történelme és tere arra, hogy a dühöt és fájdalmat kifejezhesd. Akik a kör szélén állnak azok ‘hype’-olnak, visszaadják az energiát annak, aki a körben táncol, akkora energia van a térben, még ilyet nem láttam.
A tánc összeköt. Örülök a bátorságomnak hogy mostanában már teljesen más műfajban is merek táncolni. A listámra írtam, hogy táncos battle-ökre kezdjek el járni, mert látom hogy ezen az úton sokat fejlődhetek. Kapcsolódni is szerettem volna az itteni, Párizsban élő tehetséges táncosokkal. A mai napig félek tőle. Itt nincs olyan, hogy előkészültem valami koreográfiával. Nem, a jelen pillanat számít, fogalmad sincs, hogy milyen zenét kapsz.
Önelfogadás, önfelvállalás, a jelen pillanatnak élni, nem összehasonlítani magadat másokkal. Ez annyira intim, mert tényleg a lelkedből, a szívedből táncolsz. Ahhoz, hogy tényleg tudjak a zenére figyelni, megfelelő tudatállapotban kell lenni. Felkészíteni a testemet és a lelkemet, hogy a saját örömömre itt vagyok és mozdulni fogok a zenére. Ez egy új út és elképesztő nehéz, mert közben tudat alatt hasonlítgatom magamat a másikkal.
Rengeteg ember próbálja felszabadítani magát, hogy kicsit hadd tudjon bízni az univerzumban és azt csinálni, amit szeretne, szenvedéllyel, mint ahogyan te ezt teszed. Ez neked egy adottság, vagy tettél érte sokat?
Érdekes, hogy erre rávilágítasz, nekem ez természetes volt, sőt, inkább úgy érzem, hogy sokkal jobban a földön kéne lennem, és kitartóan építeni. Mindig is művészettel, tánccal akartam foglalkozni, de mást tanultam, és rengeteg munkahelyem volt, dolgoztam felszolgálóként, aztán környezetmérnökként. Nem mondom azt, hogy elértem a célom, de sok mindent sikerült megvalósítani. Még szeretnék nagyobb dolgokat meglépni, például egy elvonulást tartani Indiában.
De hatalmas félelmet érzek, szerintem azért, mert most megint egy szintet szeretnék ugrani. Látom, ahogy komfortzónán kívülre viszem saját magam, és tudom, nagyon keveseknek adatik meg, hogy ezt ilyen szépen, könnyedséggel tegyék.