Készíthetne habos-babos romantikus filmeket is, de Kathryn Bigelow a valóság sokszor kegyetlen arcát akarja képernyőre vinni

Ki mondja, hogy egy nő nem írhat vagy rendezhet erőszakos filmeket? Kathryn Bigelow biztosan nem
Ki mondja, hogy egy nő nem írhat vagy rendezhet erőszakos filmeket? Kathryn Bigelow biztosan nem
Fotó: GLAMOUR/Getty Images

A bombák földjén című filmjével Kathryn Bigelow széles körű elismerést vívott ki, 2010-es történelmi jelentőségű Oscar-díjának befolyása a filmiparra tagadhatatlan és annak a jele, hogy ideje volt a nőkkel is komolyan számolni a szakmában.

Íróként, rendezőként és producerként Kathryn Bigelow olyan magával ragadó filmek kánonját alkotta meg, amelyek felpezsdítik a nézőket és mély benyomást tesznek rájuk. A műfaji elvárásokkal és társadalmi szokásokkal szembeszegülő filmrendező mindig érzékletes képeket használ ahhoz, hogy elérje a célját. Bigelow átírja a műfajokat és sajátosan értelmezi őket: vámpírfilmet kombinál westernnel (Alkonytájt, 1987), szörfös filmet akció-thrillerrel (Holtpont, 1991), film noirt sci-fivel (Strange Days – A halál napja, 1995), vagy intim jeleneteket ágyaz be egy háborús filmbe (A bombák földjén, 2008).

Kathryn Bigelow áttörte az üvegplafont

Kathryn Bigelow 1951-ben született a kaliforniai San Carlosban Gertrude Kathryn könyvtáros és Ronald Elliot Bigelow festékgyár vezető egyetlen gyermekeként. Bigelow művészi karrierje festészethallgatóként vette kezdetét a San Francisco Art Institute képzőművészeti alapképzésen. Később a Columbia Egyetemen filmelméleti és kritika szakon végzett mesterképzést. 1981-ben debütált rendezőként a The Loveless című motoros filmmel, és innentől kezdve útja felgyorsult az Oscar-díj felé a már említett Alkonytájt, Holtpont és a Strange Days filmekkel.

glamour plusz ikon Sosem tanulta a rendezést, mégis ő készítette az elmúlt évek legfontosabb filmjeit - De ki az a Greta Gerwig?

Sosem tanulta a rendezést, mégis ő készítette az elmúlt évek legfontosabb filmjeit - De ki az a Greta Gerwig?

Az utóbbit Bigelow exférje, James Cameron rendező írta, akivel 1989 és 1991 között voltak házasok. Bigelow magánéletét azóta homály fedi, ám a sikerei annál nyilvánvalóbbak, hiszen A bombák földjénnel történelmet írt, ami többek között a legjobb filmért járó Oscart is elvitte. A háborús dráma nemcsak a kritikusok elismerését vívta ki, hanem azt a kitüntetést is megadta Bigelownak, hogy ő lehetett az első nő, aki elnyerte 2010-ben a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat, ami átütő teljesítménynek számított, hiszen megtörte a nemek közötti korlátokat az iparágban.

Ő volt a negyedik nő a történelemben, akit jelöltek a kitüntetésre. Emellett elnyerte az Amerikai Rendezők Céhe díját a kiemelkedő rendezői teljesítményéért a mozifilmekben, amit ugyancsak először adtak egy nőnek.

Filmjeit az erőszak jellemzi

Amennyi dicséret érte, annyi kritika is. Olyan írók kritizálták a filmjeiben előforduló erőszak miatt, mint Mark Salisbury, aki a The Guardian-ben azt kérdezte: „Miért olyan filmet csinál, amilyet?” Marcia Froelke Coburn pedig arra szeretett volna választ kapni a Chicago Tribune-ben: „Miért csinál egy olyan kedves nő, mint Bigelow, erotikus, erőszakos vámpírfilmeket?" Valóban, a legtöbb filmje erőszakos jeleneteket tartalmaz, és az erőszak témáját járja körül, de ez már pályafutása legelejétől így van.

Első rövidfilmjében, a The Set-Up-ban (1978) két professzor verekszik össze, a The Loveless-ben a motoros bandák megjelenését is erőszak követi. Következő filmje, az Alkonytájt egy fiatal fiúról szól, aki beleszeret egy vámpírba, miután megharapta, és a sztori tele van lövöldözős-üldözős jelenetekkel. A Kék acél volt az első vállalkozása az akciófilm műfajában, ráadásul a film egy női főszereplőt helyez a középpontba, megfordítva a tipikus műfaji konvenciókat.

A főhős egy rendőrnő, akit hamisan vádolnak meg gyilkossággal és természetesen megpróbálja kinyomozni az igazságot. A film komoly feminista kérdéseket feszeget, emiatt gyakran tanítják és tanulmányozzák a feminista filmkutatók. A bombák földjén az iraki háborúban szolgáló bombaosztag tagjait követte nyomon, majd megjelent a Zero Dark Thirty - A Bin Láden hajsza, ami arról szól, hogy a szeptember 11-ei terrortámadások után egy CIA-ügynökökből álló kis csoport Oszama bin Láden terroristavezető nyomába ered.

glamour plusz ikon Lefilmezték, ahogy megszületik, később Oscar-díjas rendező lett belőle - Sofia Coppola, a rendező, akinek egyetlen férfi sem diktál Hollywoodban

Lefilmezték, ahogy megszületik, később Oscar-díjas rendező lett belőle - Sofia Coppola, a rendező, akinek egyetlen férfi sem diktál Hollywoodban

A filmet sokat kritizálták a CIA kínzási gyakorlatának explicit bemutatása miatt. Legutóbbi alkotása, a 2017-es Detroit azt dolgozza fel, amikor a rendőrség 1967-ben megszállta a címszereplő várost, és ennek következtében az Egyesült Államok történelmének legnagyobb felkelése tört ki. Annak ellenére, hogy női filmrendezőként szkepticizmussal és kritikákkal szembesült a férfiak által uralt iparágban, Bigelow rendíthetetlen elkötelezettsége a mestersége iránt a siker soha nem látott magasságaiba lendítette.

Hiszen ki mondja, hogy egy nő nem írhat vagy rendezhet erőszakos filmeket?

Innen is látszik, hogy még mindig olyan világban élünk, ahol a nőkhöz kizárólag a szelídséget és a gyengédséget társítják, mintha csak főző- vagy gyerekműsorokat készíthetnének. Miért kell azt feltételezni, hogy a nő, aki vérengzős vagy durva filmeket rendez, azzal csak baj lehet? Nem valószínű, hogy Kathryn Bigelow a lelke mélyén egy pszichopata. Ő egy merész művész, aki a filmjein keresztül mutatja meg, hogy mennyire erős.

Készíthetne rózsaszín, habos-babos romantikus filmeket is, de ő valóság sokszor kegyetlen arcát akarja képernyőre vinni és ehhez bátorságra, valamint nagyfokú lelki erőre van szükség, ami neki egyértelműen megvan. Nem elnyomni, hanem elismerni kellene, amiért szakít a társadalmi konvenciókkal és bebizonyítja, hogy egy nő is lehet ugyanolyan sikeres egy férfiak által uralt területen.

Hosszú idő után új filmen dolgozik

Kathryn Bigelow filmrendezőként való sokoldalúsága a televízióban is megmutatkozott, mivel ő rendezte a népszerű sorozat, a Gyilkos utcák (1998–1999) epizódjait. Ezenkívül reklámfilmeket, videoklipeket is forgatott és 2015-ben Primetime Emmy-díjat nyert a dokumentumfilm-készítésben nyújtott kivételes érdemeiért, amit a Netflix Cartel Land című filmjével vívott ki.

2024 májusában a Netflix bejelentette, hogy Bigelow új játékfilmet fog rendezni a streaming platformra. A jelenleg cím nélküli projekt a hírek szerint a Fehér Ház tisztviselőinek egy csoportjára összpontosít, akik egy közelgő rakétatámadás megfékezésére törekednek, a forgatás feltehetően ősszel kezdődik. Bigelow kitörölhetetlen nyoma a filmiparban túlmutat az elismeréseken és a díjakon, és világszerte inspirációként szolgál a feltörekvő filmesek számára.

Könyörtelen csúcsra törése folyamatosan formálja a filmes világot, lehetővé téve, hogy a szakma kapui végre megnyíljanak a nők előtt. És ahogy továbbra is feszegeti a művészi kifejezés határait, hatása kétségtelenül érezhető lesz az elkövetkező nemzedékeken keresztül.