Évekig érte testszégyenítés, mégsem riad vissza a meztelenségtől Kate Winslet
Kate Winslet Oscar-díjas angol színésznő öt BAFTA-, öt Golden Globe-, négy SAG- és két Emmy-díjjal is büszkélkedhet, II. Erzsébet királynő pedig a Brit Birodalom Rendjének parancsnokává is kinevezte. Nem véletlenül tartják számon generációja egyik legtehetségesebb művészeként. Hogy mi a titka? A kitartó és alázatos munka.
Nemrég debütált a hazai mozikban a 2023-as Lee című életrajzi dráma, amelynek Kate Winslet nemcsak főszereplője, de producere is volt, és amely Lee Miller amerikai fotóriporter előtt tiszteleg. A színésznő fiatalon került reflektorfénybe, és rendkívüli karriert tudhat maga mögött, széles repertoárral, mindez felkészítette a közel egy évtizeden át fejlesztett szerelemprojekt megvalósítására.
Színésznek született
Kate Elizabeth Winslet 1975-ben született Angliában. Anyai nagyszülei színészek voltak, édesanyja a színészkedés mellett pincérnőként dolgozott, édesapja szintén színészként próbált szerencsét, de egyéb munkákat is kellett vállalnia, hogy fenntartsa a négygyermekes családot. Kate Winslet szerény körülmények között nevelkedett, de a színész család már kislányként arra inspirálta, hogy ő is a művészetnek éljen – mindössze ötéves volt, amikor először színpadra lépett.
Később felvették a Redroofs Theatre School-ba, amely ügynökségként is működött, és londoni meghallgatásokra vitte a diákokat. A fiatal tehetség diákelnök volt, iskolai darabokban szerepelt, és feltűnt egy gabonapehely reklámban is. Mindeközben a Starmaker Theatre Company tagjaként több mint húsz társulati darabban vett részt. Első televíziós szerepét tizenöt évesen kapta a Dark Season (1991) című brit sci-fi sorozatban, majd a Mennyei teremtményekben (1994) debütált a filmvásznon.
Megdolgozott az elismerésért
Mindössze tizenkilenc éves volt, amikor Emma Thompson beválogatta őt a Jane Austen regénye alapján készült Értelem és érzelem (1995) című drámába. Marianne Dashwood szerepéért a feltörekvő színésznő BAFTA- és SAG-díjban, valamint Golden Globe- és Oscar-jelölésben részesült. 1996-ban a Lidércfény és a Hamlet című kosztümös drámákban tűnt fel, az igazi áttörés azonban csak ezt követően érkezett meg, amikor 1997-ben elkészült a Titanic James Cameron rendezésében.
Kate Winslet kitartóan küzdött Rose szerepéért, amelyet a rendező kezdetben másnak szánt:
Te ezt nem érted! Én vagyok Rose! Nem tudom, egyáltalán miért gondolkodsz máson!
– mondta James Cameronnak a telefonban, akit végül meggyőzött a lelkesedése. A színésznő négy órákat aludt, majdnem megfulladt és hipotermiában szenvedett a rendkívül megterhelő forgatás alatt, minden idők egyik legsikeresebb alkotása azonban a legnagyobb hollywoodi sztárok közé emelte őt.
A Titanicért Golden Globe-, SAG- és Oscar-jelölésben részesült, amelyet a 2000-es években olyan kritikailag elismert filmek követtek, mint az Iris – Egy csodálatos női elme (2001), az Egy makulátlan elme örök ragyogása (2004), az Én, Pán Péter (2004), az Apró titkok (2006) és A szabadság útjai (2008), amelyért első Golden Globe-díját is kiérdemelte. Karrierje csúcsát kétségkívül A felolvasó (2008) jelentette, amelyért a BAFTA-, Golden Globe- és SAG-díjak mellett első Oscar-szobrát is hazavihette.
Lee Miller és a női narratíva
A sikerszériát övező fokozott médiafigyelemtől kimerült színésznő két év kihagyást követően a Mildred Pierce (2011) című minisorozatban tért vissza, amelyért első Primetime Emmy-díja mellett Globe- és SAG-díjban is részesült. A következő években kevesebb színészi munkát vállalt, hogy a családjával töltse az időt, láthattuk azonban antagonistaként A beavatott-filmekben (2014-2016), femme fatale-ként A ruhakészítőben (2015) és Joanna Hoffmanként Steve Jobs (2015) életrajzi drámájában.
Az elmúlt években Kate Winslet producere és főhőse volt az Easttowni rejtélyek (2021) című minisorozatnak, amelyért ismét Primetime Emmy-, Golden Globe- és SAG-díjakban részesült, valamint Ronalként tűnt fel James Cameron Avatar: A víz útja (2022) című produkciójában. A fent említett Lee az első nagyjátékfilm, amelyen producerként is dolgozott: „Egy hibákkal teli középkorú nő történetét akartam elmesélni, aki elment a háborúba, és dokumentálta azt.” – meséli a Vogue magazinnak.
„Lee egy olyan nő volt, aki a saját feltételei szerint élte az életét, és mindezért szörnyű érzelmi árat fizetett.” – véli a merész fotográfusról, aki a Vogue tudósítójaként női perspektívát képviselt a második világháború idején. Kate Winslet korábban sem riadt vissza a meztelenségtől, ezúttal is vállalt topless jeleneteket: „Tudom, hogy nem érdemes értékes energiát pazarolni a fizikai énem kritizálására. Minden nő jobban teszi ha annyit mond: Hiszek magamban. Nem számít, mások mit gondolnak, ez vagyok én.”
Természetesen ez számára sem volt mindig egyszerű. A filmcsillag visszatekintve „pufók” gyerekként írta le magát, akit az iskolatársai bálnának csúfoltak, de a testét illető kéretlen megjegyzések a húszas éveiben, karrierje hajnalán sem csillapodtak. Mindez azonban nem állhatott az útjába. Felnőtt nőként a háromgyermekes édesanya köszönetet is mondott egyik volt rosszindulatú osztálytársának, hogy viselkedésével erősebbé tette.
Ez az én bosszúm. Ez a gyönyörű karrier, amivel meg vagyok áldva.
– nyilatkozta pár évvel ezelőtt – „Egészséges gyerekeim vannak. Nagyon boldog életem van. Számomra ez olyan, mintha azt mondanám: most nézzetek rám, lányok!” – tette hozzá.