„A képzőművészetben is alap a fizikai és mentális állóképesség” - interjú Horváth Éva Mónika képzőművésszel

Horváth Éva Mónika képzőművész hitvallása szerint, ha elakadsz, akkor várni kell, tudni kell, hogy amit elkezdtél, azt be is fogod fejezni - mint bármit az életben - Stylist: Lévay Fruzsina Smink: Marencsák Zsófia Haj: Szepeshelyi Gabriella Fekete ingruha PROENZA SCHOULER-Spark Le Monde
Horváth Éva Mónika képzőművész hitvallása szerint, ha elakadsz, akkor várni kell, tudni kell, hogy amit elkezdtél, azt be is fogod fejezni - mint bármit az életben - Stylist: Lévay Fruzsina Smink: Marencsák Zsófia Haj: Szepeshelyi Gabriella Fekete ingruha PROENZA SCHOULER-Spark Le Monde
Fotó: Anita Festy

Horváth Éva Mónika képzőművésszel műhelytitkokról, nőiségről, alkotói függetlenségéről beszélgettünk – és egy örökzöld témáról, a szerelemről.

Nagyon izgalmas ma művésznek lenni, és ezt a nézetet osztja Horváth Éva Mónika is, aki szerint sokkal szabadabb a művészi lét, mint bármikor, de ezzel együtt a felelősség is nagyobb. Az alkotás számára nyitás mindenre, amit még nem látott, és örül annak, ha újra megtalálja az, amit pedig már látott és tapasztalt.

Mesélted, hogy a téli időszakban a konyhátok sarkába húzódva, egy átlagos méretű asztalnál dolgozol, holott karnyújtásnyira van az otthonotok különlegessége, a csodás, múltszázadi műterem.

Télen én is összehúzódom, intimebb légtérben érzem jól magam, bensőséges közelségben a képeimmel. Inkább nyáron használom a műterem nagy terét: a nagy műfajokhoz mérten nagyobbak a gesztusaim, ami az erőnlét számára is nagyobb kihívás. A képzőművészetben is alap a fizikai és mentális állóképesség.

Hogyan teremted meg ezt az állóképességet?

A lehetőségek szerint egészségesen élek, szeretetkapcsolatban - ami az élet totális szeretetéről szól. Georges Bataille filozófus beszél az egyik művében erről, a testek szerelmének, a szívek szerelmének, és a szent szerelemnek a triásza kapcsán. Az idei Valentin napi Aranyeső című kiállításomnak is ez az üzenete, ahogy az eddigi legtöbb munkámnak.

A már említett „téli képek” ceruzával, a „nyáriak”, a nagyok olajjal készülnek – de a performanszaid során extrém „anyagokat” is használsz, például tojásokat.

Képzőművészként az anyagok különösen fontosak számomra, de a tojás több mint anyag: „szuperanyag” – és egyben az élet szimbóluma.

A modern élet szorongásai közt egyre nehezebb a cselekvőképesség megélése – ennek az élménynek a felfokozott terepe, számomra, a performansz.

Az említett alkalommal 120 tojást tudtam mérművesen kirakni egy emelvényen.

glamour plusz ikon A komédia katartikus módja lehet a személyes traumák feldolgozásának - tíz éve hunyt el Robin Williams

A komédia katartikus módja lehet a személyes traumák feldolgozásának - tíz éve hunyt el Robin Williams

Mérművesen? Az mit jelent?

A teherhordó képesség növelésére ennyi tojásra volt szükség. A tojásokra jött egy plexilap, amin próbaként először egy macska ugrált - majd egy táncosnő, aki mellé én is becsatlakoztam.

Mondhatni, borotva élen táncoltatok: nem törtek el a tojások, ami kész csoda…

Inkább „csak” fizika, meg geometria. Szerencsés vagyok, hogy kísérletezhetek, játszhatok, többek közt ez a művészi függetlenségem záloga.

Hogy indult a művésszé válásod?

Igazából észre se vettem, hogy azzá váltam, már nem is tudom, hány évtizede. Belenőttem, hamarabb mostam ecsetet, mint készítettem egy tojásrántottát. A szüleim és barátaik képzőművészek voltak, ezért van, hogy mélyebben ismerem a festészeti hagyományokat, és a műhelymunkáról is többet tudok, mivel többféle technikával találkoztam.

Mint nagyon sok művészpalánta, gyerekkoromban különböző művésztelepeken játszadoztam, elsősorban anyám mellett, és több mindenkit láttam alkotni közelről, Bálint Endrétől kezdve egészen a Szász Endréig. Magamba szívtam a képzőművészet praxisát, amiben a folyamat megtervezése, logisztikája is nagyon fontos.

Kezdve onnan, hogy beszerzed az ecsetet?

És tisztán tartod. Ismerni kell a receptúrákat, melyik festék milyen hígítóval működik. Mindenki tudja, hogy a ceruzát hegyezni kell, csak azt nem, hogy nem mindegy, hogyan. Engem Tóth Tibor tanított ceruzát hegyezni, ő egy művészetteoretikus volt, a Báthory utcában lakott, ahol felnőttem.

Sok-sok apró titok van … Hogy hogyan forgatod a ceruzát rajzolás közben - ami a színváltósoknál különösen érdekes. Én összesen három színváltós, és egy nem színváltós ceruzával készítettem mind a százötven kis képemet – bár lehetne huszonöt kiló cerkám, meg lehetne ezerféle színű is.

Ez is a titkok egyike?

Hogy megszabom, mit igen és mit nem, az eszközhasználatban? Annyiban igen, hogy az eszközkorlátozással felszítom az alkotói fantáziámat, és egyben a szabadságom határait feszegetem. Aztán vannak az anyaghasználatban is trükkös dolgok.

Nem minden arany, ami fénylik a képeken?

Néha trombitaréz… De volt, hogy arany hatású kozmetikumot használtam, máskor meg, rétegekben felhordva, összekevertem mindhármat.

Horváth Éva Mónika művészcsaládból származik, a pályaválasztás így magától értetődő volt számára - Stylist: Lévay Fruzsina Smink: Marencsák Zsófia Haj: Szepeshelyi Gabriella Ruha ROHE-Spark Le Monde
Fotó: Anita Festy

Igaz, hogy még egyetlen papírt sem dobtál ki, amire elkezdtél rajzolni? Sose rontod el?

Nem hiszem, hogy van elrontott rajz: csak rajz van. Ha elakadsz, akkor várni kell, tudni kell, hogy amit elkezdtél, azt be is fogod fejezni - mint bármit az életben. Ez a bulldog típusú kitartás is a szabadság felé visz. Csak ehhez nekem sok idő kell. Hat-nyolc éven át fejlesztem a kis képeket - és a nagyokat is. Érdekes dolog, hogy ezt a mai, művészeti ipari termelésben is meg lehet valósítani, ez az egyik legizgalmasabb alkotói élmény a negyven-ötven éves működésem alatt.

Soha nem festem át a már meglevőt, hanem maximálisan tiszteletben tartva, mindig folytatom őket, akár több éven keresztül.

Ahogy szeretem a rajzoknál is, ha az első pillanatban letett vonal végig ott van. Nem radírozok - inkább lavírozok…

Ez is az apró titkok egyike?

Ez egy grafikai eljárás, amivel elérem, hogy a vonal ne eltűnjön, csak kicsit hátrébb kerüljön: ott van, de már nem a páholy elsősorban ül. Ennyi idősen ilyen lettem… A múltkor is, eltörtem egy csorba poharat és két napig nem tudtam túltenni magam rajta. Nem szeretem a pusztítást, a háborúsdit, semmit, ami tönkretesz, kárt okoz.

Mikor megismerkedtünk, van vagy húsz éve, azon gondolkodtam, mit jelent számodra az akkori képeid egyik fő motívuma, a piros tűsarkú cipő? A mostani, a nagy képeidet látva az érdekelne, mit jelent számodra a tömeg?

A tűsarkú cipő egyrészt nekem is ugyanazt jelenti, mint neked: fölveszed, megfeszül a vádlid, más a statikád…

Has behúz, mellkas kitol?

Kihúzod magad. A bennünk szunnyadó nő kap ilyenkor egy lehetőséget. Az intimitás – ami „a piros tűsarkú” egy másik vonatkozása - egészen más viselkedéssel közelíthető meg, mint a tömeg, de mindkettő belső megélés kérdése. Tudok a saját nőiségem húrjaim pendülni, tudok befelé utazni – és tudok a tömeggel együtt lenni, kitárulkozóan figyelni.

glamour plusz ikon „A vezetőnek nem kell a legokosabb embernek lennie a csapatban, sőt!” - Interjú Zolnay Judittal

„A vezetőnek nem kell a legokosabb embernek lennie a csapatban, sőt!” - Interjú Zolnay Judittal

Eddig három-négy hosszabb, hat-nyolc éves szakaszom volt az alkotói folyamatban. Ami ezeket összeköti, az az érzelemmel átitatott viszonyulás ahhoz, amit vizsgálok. Hogy ezt milyen eszközzel oldom meg, azt a téma dönti el: az olajjal készült nagy képeken a monumentalitás más témákat hoz elő.

Befolyásol-e az alkotásban, hogy egy művésszel élsz együtt? A férjed az Európa Kiadó zenekar frontembere, Menyhárt Jenő. Van-e neki köze ahhoz, hogy megjelent a képeiden az a bizonyos „a tömeg”, amit említettünk, a koncertek közönségeként vagy, akár utcai demonstrálókként?

Azért ez nem ilyen egyszerű… Az igaz, hogy elkezdtem újra, már felnőttként a tömegrendezvényekre, koncertekre figyelni, és ebben ott volt Jenő művészete is, amire kíváncsi voltam, amit megszerettem, és a legnagyobb rajongója lettem… De minden azért alakulhatott így, mert ugyanazt a nyelvet beszéljük mindketten: a rácsodálkozás nyelvét.