Sosem tanulta a rendezést, mégis ő készítette az elmúlt évek legfontosabb filmjeit - De ki az a Greta Gerwig?
Greta Gerwig egykor az alacsony költségvetésű filmek koronázatlan királynője volt, mostanra ő az első női filmrendező, akinek az alkotása meghaladta az egymilliárd dolláros bevételt. Napjaink egyik legsikeresebb rendezőjének karrierje üstökösként ível felfelé, egyre nagyobb közönséghez eljuttatva progresszív gondolatait a nőiségről.
Greta Gerwig színésznőként kezdte pályafutását, azonban a széleskörű elismertséget forgatókönyvíróként és rendezőként végzett munkássága hozta meg számára. Sosem tanulta a filmezést, a forgatásokon összegyűjtött ismereteinek és zsenialitásának köszönhetően azonban ő a filmtörténet első rendezője, akinek élete első három alkotását mind Oscar-díjra jelölték a legjobb film kategóriában.
A független színésznő
Greta Celeste Gerwig 1983-ban született a kaliforniai Sacramentóban. Kislányként balett táncos szeretett volna lenni, később New Yorkban akart színházi diplomát szerezni, végül angol nyelv és filozófia szakon végzett a Barnard College hallgatójaként. Eredetileg drámaírónak készült, majd a színészkedés felé fordult, és a húszas éveiben olyan filmeken dolgozott Joe Swanberg független rendezővel, mint a LOL (2006), a Hannah Takes the Stairs (2007) és a Nights and Weekends (2008).
Pályafutása kezdetén az alacsony költségvetésű független filmek mumblecore-nak nevezett hullámának vált szerves részévé, amelyet a természetes színészi alakítás, a gyakran improvizált párbeszédek, valamint a fiatal felnőttek személyes kapcsolatainak alakulásáról szóló cselekmény jellemeznek. 2010-ben dolgozott együtt először Noah Baumbach rendezővel a Greenberg című filmen – a férfi 2011 óta Greta Gerwig élettársa, 2023 óta a férje, akivel két közös gyermekük is született.
2011-ben Whit Stillman Hölgyek a pácban című filmjében tündökölt, 2012-ben pedig Woody Allen Rómának szeretettel című alkotásában kapott szerepet, miközben a kritikusok elismerése egyre hangosabbá vált körülötte. Ebben az évben készült el Baumbach következő filmje, a Frances Ha is, amelynek nemcsak főszereplője, de társírója is volt. A fekete-fehér, francia újhullámos utalásokkal tűzdelt filmben nyújtott alakításáért Greta Gerwiget Golden Globe-díjra jelölték.
Később Baumbach Amerikai álomlány (2015) című filmjének szintén társírója és főszereplője volt, majd Rebecca Miller Maggie terve (2015), Pablo Larraín Jackie (2016), valamint Mike Mill Huszadik századi nők (2016) című alkotásaiban is szerepelt. Greta Gerwig először 2008-ban, a Nights and Weekends készítésekor próbálta ki magát társrendezőként – közel egy évtizeddel később egy sokáig elérhetetlennek vélt álma vált valóra, amikor első saját rendezésű filmjével debütált.
A feltörekvő rendező
Greta Gerwig a 2017-es Ladybird című önreflexív drámával mutatkozott be önálló forgatókönyvíróként és rendezőként, és elsöprő sikert aratott. A Saoirse Ronan főszereplésével készült felnövéstörténetet méltán sorolják a 2010-es évek legjobb filmjei közé. Az alkotás öt Oscar-jelölést kapott, köztük a legjobb film, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb rendező kategóriákban – utóbbiban ráadásul Greta Gerwig volt az ötödik női jelölt a szobor közel százéves történelmében.
Ezt követte a 2019-es Kisasszonyok, Louisa May Alcott azonos című regényének modern feldolgozása, amelyben Saoirse Ronan mellett olyan fiatal tehetségek szerepelnek, mint Florence Pugh, Emma Watson és Eliza Scanlen. A romantikus dráma hat Oscar-jelölést kapott, köztük ismét a legjobb film és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban, a legjobb jelmeztervezésért járó díjat pedig be is zsebelte. Nem sokkal később rendkívüli kihívásnak ígérkező felkérést kapott.
A 2023-as Barbie nemcsak a főszereplők, de Greta Gerwig karrierjében is hatalmas mérföldkő volt, aki férjével közösen írta, és önállóan rendezte az ikonikus babát életre hívó filmet Margot Robbie producer felkérésére. A rózsaszínbe csomagolt modern feminista kiáltvány túlzás nélkül meghódította a világot, miközben a létező összes rekordot megdöntötte: az év legsikeresebb filmjével Greta Gerwig lett az első női rendező, akinek az alkotása meghaladta az egymillió dolláros bevételt.
A Barbie hét Oscar-jelölést kapott, köztük a legjobb film és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban, a szobrot pedig Billie Eilish és Finneas O'Connell nyerte el a legjobb eredeti dal kategóriában a What Was I Made For? című számért. Greta Gerwiget azonban sem a Kisasszonyok, sem a Barbie rendezéséért nem jelölték Oscar-díjra, ami mind 2020-ban, mind 2024-ben komoly felháborodást váltott ki az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémiát kritikával illetők között.
Greta Gerwig kezdetben rettegett a Barbie-projekttől, kutatása közben azonban lenyűgözte a Barbie-baba árnyaltsága, aki mindig egy lépéssel előrébb jár, mint a hús-vér nők.
Barbie azelőtt ment a Holdra, hogy a nők hitelkártyát szerezhettek volna
– mesélte a rendező a film debütálásakor a The Guardian magazinnak. Barbie „ikonként mindig is bonyolult volt”, Greta Gerwig azonban hibátlanul vette az akadályt, és nemcsak a legendás baba, de az egész patriarchális rendszer ellentmondásait sikerrel nagyító alá vette.