Magyar rendezőnek köszönheti a világ, mégis keveset tudunk a gázlángolás pszichológiai jelenségéről
A gázlángolás az érzelmi bántalmazás toxikus fegyvere, amely túlzás nélkül őrületbe kergetheti az elszenvedőjét. Ha szeretnénk többet megtudni a működéséről, akkor érdemes megnéznünk a filmtörténet egyik ikonikus alkotását, amely nem véletlenül a kifejezés névadója, hiszen iskolapéldája a jelenségnek.
A gázlángolás a szisztematikus pszichológiai manipuláció egyik legalattomosabb megnyilvánulása, amelynek során az abuzív személy következetesen kétségeket próbál elültetni partnerében. A folyamatos félrevezetés és hamis vádaskodás során az elkövető fokozatosan hitelteleníti áldozata valóságképét, mindez pedig odáig is fajulhat, hogy az illető a saját józanságát is elkezdi megkérdőjelezni. De honnan ered a gázlángolás elnevezés, és hogyan vált ismertté világszerte?
Egy magyar rendező filmjének diadala
George Cukor 1899-ben született New York-ban, magyar zsidó bevándorlók gyermekeként. Tudott magyarul, de anglofil amerikainak vallotta magát. Fél évszázadon átívelő briliáns karrierje során ötven filmet rendezett, amelyek közül a My Fair Lady (1964) című musicallel a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat is elnyerte. A gázlángolás névadó klasszikusában egy férfi megpróbálja az őrületbe kergetni feleségét, hogy elvonja figyelmét bűnözői tevékenységéről.
Patrick Hamilton 1938-as, azonos című színműve alapján, és a brit filmfeldolgozást követően George Cukor 1944-ben készítette el a Gázláng című filmet Charles Boyer, Ingrid Bergman és Joseph Cotten főszereplésével. Az amerikai adaptáció elsöprő sikert aratott, és meghozta a tehetséges Ingrid Bergman számára élete első Golden Globe- és Oscar-díját, ráadásul a mindössze tizenhét éves Angela Lansbury is ekkor debütált először a filmvásznon, mint incselkedő szobalány.
Egy csokor piros zászló a szerelem zálogaként
A Gázláng cselekménye szerint Paula Alquist szeretett nagynénje, a híres énekesnő Alice Alquist gyilkosság áldozatává válik – a traumatizált lányt Itáliába küldik, ahol énekelni tanul. Tíz évvel később beleszeret Gregory Anton zongoristába, aki miatt otthagyja az éneklést. A pszichológiában jártasabb nézők számára azonban a film első tíz percében egyértelművé válhat, hogy a férfi egy két lábon járó veszélyforrás.
Első közös párbeszédükből kiderül, hogy mindössze két hete ismerik egymást, és alig tudnak valamit a másikról. A fiatal nő hiába kérne egy kis időt, hogy megbizonyosodjon az érzéseiről, a férfi „romantikus gesztusként” követi őt a Comói-tóhoz tervezett utazására. Feleségül akarja venni, és érdekes módon pont Londonba költözne vele, ahol az elhunyt nagynénitől örökölt ház is található.
Most komolyan egy olyan korért rajongunk, amiben a nő túlélése a férje vagyoni helyzetétől függ?
Nem véletlenül hívjuk gázlángolásnak
Paula látszólag retteg, de mivel megtalálta a békességet a szerelemben, úgy érzi, nem kell félnie a „borzalmak házától”. Londonba érkezve azonban Gregory viselkedése teljesen megváltozik. Az esküvőt követően elszigeteli a nőt, és nemcsak a ház személyzetével, de a feleségével is elhiteti, hogy gyengélkedik, valamint elfelejt és elveszít dolgokat – utóbbi tárgyakat természetesen ő maga rejti el.
A fiatal nő minden este látja, amint a gázvilágítás elhalványul, ráadásul hangokat és lépteket hall a padlásról, ahová a nagynéni összes holmiját vitték. Férje módszeresen összezavarja Paulát azzal, hogy mindezt tagadja, pedig ő az, aki a padláson az egykori énekesnő drágakövei után kutat. Megpróbálja meggyőzni arról, hogy téveszméi vannak és kezd megőrülni – a terve pedig nagyon is működik.
Paula szerencséjére Brian Cameron felügyelő, aki gyermekkorában nagy rajongója volt Alice Alquistnak, gyanúsnak találja a házaspár viselkedését, és újra megnyitja az énekesnő gyilkosságának ügyét: letartóztatja az álnevet használó férfit, aki egykor megölte a nagynénit, ezzel pedig a fiatal nőt is kisegíti mérgező házasságából. A Gázláng nem véletlenül a pszichológiai manipuláció etalonja, amely abban is segítheti az érintetteket, hogy időben felismerjék azokat a bizonyos piros zászlókat.
Micimackó ADHD-s, Nyuszi OCD-s, Róbert Gida skizofrén - Gyerekkorunk kedvenc karakteri valóban mentális zavarokat reprezentálnak?
Ismerd fel a gázlángolást
Foglaljuk össze, mik is azok a bizonyos árulkodó jelek, amelyek alapján biztosak lehetünk abban, hogy a gázlángolás jelenség áldozatává váltunk. Ha szeretnénk eltávolítani magunkat egy toxikus kapcsolatból – legyen szó romantikus, családi vagy munkahelyi kötelékről –, az első és legfontosabb lépés, hogy tiszta elmével, egy lépéssel távolabbról tudjunk ránézni a helyzetünkre.
Jellegzetes piros zászló a bántalmazás tagadása: a gázlángoló azt sem tudja, miről van szó, szerinte a helyzet meg sem történt, esetleg elferdíti a történetet, elhitetve a másikkal, hogy sosem emlékszik jól a részletekre – ezzel előbb utóbb saját maga megkérdőjelezésébe kergetve áldozatát, olyan mondatokkal minimalizálva az érzéseit, mint a „túlreagálod” és a „túlérzékeny vagy”.
Fontos piros zászlók továbbá a hibáztatás és a hiteltelenítés: a bántalmazó szimplán a másikra fogja a konfliktus kialakulását, vagy pajzsként tartja maga elé partnere korábbi hibáit, esetleg beszámíthatatlannak bélyegzi áldozatát – akit egyébként ő kerget az őrületbe. A gázlángoló végül a szerető szavak fegyverként való használatával nyeri vissza áldozata bizalmát: a „nagyon szeretlek” és a „tudod, hogy sosem bántanálak szándékosan” azonban csak addig működnek, amíg a másik fél szeme fel nem nyílik a méltatlanság ellen.