„Ha egyszer elkezded gyűjteni, utána már nincs megállás” – a divatkönyvek nyomában, amik könnyen függővé teszik a rajongókat
Ikonikus divattervezők életét és divatházak történetét mesélik el a divatkönyvek, melyek közül sok kiadvány nemcsak mesés editorialokkal, kulisszatitkokkal és kollekciós kampányképekkel van tele, hanem korlenyomattal is, hiszen a divatvilág evolúcióját mesélik el. Egy pillanatra kinyitva őket bárki a részese lehet egy csodásan csillogó, glamúros divatvilágnak.
A divatkönyvek - fashion bookok - művészeti és jelentéstartalmi szempontból már rég túljutottak az egyszerű könyv kategórián, sokan egyfajta műremekként, műalkotásként tekintenek rájuk. E cikk szerzője is rajongva gyűjti a divatkönyveket és -magazinokat, természetesen nyomtatott formában. A magyar GLAMOUR magazin példányai például egészen az első számig visszamenőleg megvannak és egy gyönyörű könyvespolcon díszelegnek – a ház éke, amit minden vendég megcsodál.
A legtöbb előfizetéssel lett vásárolva, némelyik újságostól, a régebbi példányok pedig ismerősöktől, barátoktól, valamint különböző vásárokon, piacokon és antikváriumokban lettek felkutatva. Hosszadalmas folyamat eredménye volt ez, nem egy időszakos hobbi eredménye, hiszen egy szép divatkönyvtár kialakítása több évbe is beletelhet – arról nem is beszélve, hogy igazából sosem készül el és sosem lesz teljes.
Ha egyszer belekóstolsz a divatkönyvek világába, nincs megállás
Hiába kezdjük el őket gyűjteni tiniként, valószínűleg még hatvanéves korunkban is lesz egy olyan lapszám, egy kiadvány vagy egy september issue (– a divatmagazinok legjelentősebb kiadványa mindig a szeptemberi szám), ami megdobogtatja a szívünket. Mindig van valami új, érdekes, valami megkapó, ami egészen magába szippantja a divatrajongókat. Ez lehet egy kitűnő címlap, egy jó fotós munkája vagy egy szupermodell szereplése.
Ezért, ha valaki elkezdi őket gyűjteni, könnyen függővé válhat. A tapasztalataim szerint annak, aki vesz egyet-kettőt, már könnyen jön a negyedik és az ötödik darab. A vízválasztó talán a tizedik, amitől kezdve már egy kisebb gyűjteményről beszélni. Innentől kezdve már könnyű lesz a dolog, hiszen minél többet látunk belőle, annál profibbak leszünk, annál magabiztosabban fogjuk tudni, milyen kiadvány az, amire vágyunk.
Ezt Szakács Gábor divatszakértő, haute couture szakértő, divatblogger is így gondolja, akinél ma már egy méretes könyvespolcot elfoglalnak a divattörténeti ritkaságok és a szakmai magazinok. A szakértő a pandémia alatt kezdett el sportot űzni abból, hol és milyen módon tud hozzájutni a legszebb és legkülönlegesebb kiadványokhoz, az úgynevezett coffee table bookokhoz. Legbecsesebb kincsei között van egy négy kilós, díszdobozos album, ami Zuhair Murad munkásságát mutatja be, de a Patrick Demarchelier divatfényképész fotóival illusztrált Dior Couture könyvet is nagyon szereti.
Stella McCartney, a divattervező, aki a fenntarthatósági törekvésekben is élen jár