Az Operaház kulisszáiból tudósít a spicc-cipők és tütük világáról Czank Lívia újságíró, mi pedig nem tudunk betelni vele!

2025. január 28.
Czank Lívia újságíró-fotográfus által betekintést nyerhetünk a balettosok különös, zárt világába
Czank Lívia újságíró-fotográfus által betekintést nyerhetünk a balettosok különös, zárt világába
Fotó: Czank Lívia

Czank Lívia különleges színfoltja a magyar újságíró társadalomnak: olyasfajta elmélyedésre képes egy-egy témában, amelyről sokan csak álmodnak. A fotóriporter 2016-ban, egy évad erejéig beköltözött az Operaházba, majd 2018-2020 között a Magyar Táncművészeti Egyetemen írt könyvet a balettnövendékek mindennapjairól, hogy a balett táncosok és mesterek szemüvegén keresztül tudósítson minket, halandókat a kulisszák mögötti életről.

Munkássága nyomán végül két kötet is született (A függöny mögött, Szép, zárt világ), az átélt élmények pedig örökre megváltoztatták a testéhez való kapcsolatát, a fájdalomtűrő képességét és átértékelődött benne az alázat jelentése is.

A táncosok között van egy mondás. Vagy a balettcipő tör be téged, vagy te töröd be azt” – kezdi a beszélgetést Czank Lívia. Az újságíró-fotóművész balett iránti rajongása gyermekként kezdődött, ma pedig már nem tud úgy megnézni egy Diótörőt, hogy ne izgulna a táncosokért.

A függöny mögött című kötetedben szerepel egy fotó rólad, amelyen kisgyermekként balett ruhában pózolsz. Milyen kapcsolat fűz ehhez a mozgásformához?

Gyermekkoromban nagyjából ennyiben ki is merült „balettos karrierem”. (Nevet.) Nagyon tetszett a ruha és persze a cipő, így a szüleim odáig mentek, hogy szereztek nekem egy magántanárt, aki eljött a lakásunkba, hogy balett órákat tartson. Nagyjából az első alkalom után feladtam, mert unalmasnak találtam. Érdekesség, hogy katonacsaládból származom: előbb vettem részt katona bálon, minthogy operában jártam volna.

A balerinák élete nem csak a gyönyörű ruhákról és a meseszép koreográfiákról szól
Fotó: Czank Lívia

Vissza tudsz emlékezni arra, mikor láttál először balettelőadást?

Az első, konkrét balett élményem Felméry Lilihez köthető. Huszonöt éves voltam, amikor először láttam vele a Rómeó és Júliát az Operaházban.

glamour plusz ikon Ladányi Andreát háromezer gyerek közül válogatták be a balett intézetbe, mára az egész világ a lábai előtt hever

Ömleni fog a pénz, siker, szerencse jön ennek a 3 csillagjegynek április 22-től a cigánykártya szerint

Két, balett-tematikájú kötettel a hátad mögött emlékszel még, milyen prekoncepcióid voltak a balettal kapcsolatban?

Jó kérdés! Néhány hónappal azelőtt, hogy elmentem volna erre az előadásra, a tipikus kép élt bennem a balettról: csillogás- villogás, kecses mozdulatok... Lilivel egy fotózás kapcsán találkoztam először, épp akkor, amikor kijött a Fekete hattyú című film. Emlékszem, hogy teljesen lesokkolt, amit láttam!

Bár azt tudtam, hogy nem lehet minden igaz, amit ebben a filmben láttam, sejtettem, hogy egyfajta fél igazságot viszont tartalmaz. A Lilivel való találkozás és a film hozta meg az érdeklődésem a balett világa iránt, az pedig már csak ráadás volt, hogy Lilinek köszönhetően bepillanthattam a kulisszák mögé.

Megfogalmaztad már magadban, mi az, ami annyira rabul ejtett ebben a mozgásformában, hogy végül két kötetet is szenteltél neki?

Ez egy egészen vicces történet: emlékszem, a Secret Stories felületére készítettem egy hosszabb interjú sorozatot, amelyben a Csipkerózsika mese balettot követhettem végig öt héten keresztül a kulisszák mögül. Nagyjából a második héten jártunk, amikor a büfében az egyik balettos srác odaszólt nekem, szuper, hogy erről a témáról írok cikksorozatot, de nem érne meg ez egy könyvet is?

Emlékszem, azonnal bekattant valami! Néhány héttel később meg is kértem az engedélyt az Operaháztól a könyvíráshoz. Úgy hiszem, az ötlet már régóta ott motoszkált a fejemben, de kellett egy külső löket, hogy fizikailag is manifesztálódjon.

Kőkemény munkát, alázatot és kitartást követel a balett
Fotó: Czank Lívia

A két kötetnek hála összesen négy évet töltöttél el ezzel a témával. Mire tanított meg téged a balett ezalatt az időszak alatt?

Biztos vagyok benne, hogy sokkal nehezebb lett volna kitartanom, ha nem tapasztalom meg a bőrömön a balettművészek szorgalmát és alázatát! Korántsem volt egyszerű megírni ezt a két könyvet: sokszor voltam bizonytalan a felépítést és a struktúrát illetően. Ugyanakkor jó volt látni, hogy gyakran a táncosoknak sem áll rendelkezésére minden érzelmi és fizikai faktor ahhoz, hogy a premieren kihozzák magukból a maximumot. Inspirálóan hatott rám ez a tapasztalat, mert megértettem, hogy az alkotás során mindannyian elérünk mélypontokat!

A kötetedben megszólaltatott balerinák által megmutatkozik a műfaj kemény oldala is: a kitartás, a fegyelem és a fájdalom a táncosok alapértékei között szerepelnek. Te magad mennyire tudsz azonosulni ezekkel az „alapértékekkel”? (Bár most, hogy megemlítetted, hogy katonacsaládból származol, érzek némi áthallást a két világ között...)

Szokták mondani, hogy minden okkal történik! Hogy mennyire értek vele egyet? Kívülállóként soha nem fogjuk megérteni, mi vonzza ezeket az embereket a színpadra. Nehéz ép ésszel felfogni, mire föl ez a hihetetlen önfeláldozás, amelyet ők korántsem annak élnek meg. Még beszélni is nehéz úgy a balettról, ahogy ők gondolkodnak! Egész egyszerűen valami átkattan bennük: valakinek már hatéves korában, valakinek csak később. A balettművészek valamiért balettozni szeretnek, talán maguk sem tudják sokszor megfogalmazni a miértjét!

A halandó ember számára talán a fájdalom-faktor a legkevésbé értelmezhető: önmagában a spicc-cipő mindennapi használata is kész gyötrelemnek tűnik külső szemlélőként. Te hogy bírod a fájdalmat?

Érdekes, hogy előkerült ez az aspektus, mert az egész könyv megszületése egy törött kisujjon múlt! 2015 januárjában elestem egy bevásárlóközpontban (hiányzott a sárga háromszög a felmosott folyosóról), és eltörtem a kisujjam. Egy szuper ügyvédhez kerültem, aki által komoly kártérítési összeget kaptam. Valami jóra szerettem volna felhasználni ezt az összeget, és hát mi lett volna jobb, minthogy – szó szerint – kivegyek egy évet az életemből?

Ahogy a könyvben is írtam, ebben az időszakban minden nap bent voltam az Operában: a bizalom kiépítéséhez ez elengedhetetlen, egyúttal fontos, hogy lássák, ez a projekt neked is ugyanolyan fontos, mint nekik. Ha harminckét Diótörő volt decemberben, akkor én végig ültem az összes előadást. Visszatérve az eredeti kérdésedre: a kisujjam egyáltalán nem fájt, szerintem a balettosoknak egy hólyag is jobban fáj a lábukon, mint nekem az a törött csont, ami hozzásegített a könyvek megszületéséhez.

glamour plusz ikon Keleti Éva fotóművész: Én mindig is az ellen küzdöttem, hogy a digitális fotográfia ne tudjon teret nyerni az analóg fotóval szemben

Ömleni fog a pénz, siker, szerencse jön ennek a 3 csillagjegynek április 22-től a cigánykártya szerint

A balett teremben kemény hierarchia uralkodik: a mester szava szent és sérthetetlen. Mennyire vagy ennek a fajta dogmatikusságnak a híve?

A felnőtt balettművészek esetében azt mondhatom, hogy kifejezetten szép ez a fajta hierarchia: a balettmestert legtöbbször rendkívül tisztelik a táncos múltja miatt. A legtöbb mester a legjobbat akarja kihozni a következő generációból, minden áron azon van, hogy átadja nekik a tudását.

Egy kicsit nehezebben fogadtam el ezt a dogmatikusságot a gyerekeknél: szomorú volt látni, ha egy tízéves gyerek nem tudott eleget tenni annak a követelményrendszernek, ami elé állították és ebből egy év után eltanácsolás lett. Ugyanakkor tévhit, hogy a szülők ráncigálták oda a gyerekeket azzal a céllal, hogy márpedig balett táncost faragnak belőlük: elképesztő, mennyire tudatosak tudnak lenni a tízéves gyerekek! Tényleg ott vannak, és csinálják, ugyanakkor tény, hogy a balettra születni kell! Mentálisan és fizikailag is elképesztő erőfeszítések kellenek ahhoz, hogy valakiből operaházi balettművész legyen.

Számomra a gyerekek világa nehezebben volt feldolgozható, mert egy balettmester az első perctől kezdve pont olyan szigorral bánik velük, mint a felnőttekkel. Ezzel együtt látni kell, hogy a balettnek van egy olyan rendszere, amibe bele kell helyezni a gyereket ahhoz, hogy végig tudja csinálni azt a kilenc évet, vagy akár az egész életet. A balettmester viszont sokszor szülőpótlék is egyben: a gyerekek gyakran vidéki kisvárosokból kerülnek ki, és bentlakásos rendszerben tanulnak.

A mester a kezdettől fogva egy biztos pont az életükben!

Czank Lívia saját testéhez való kapcsolatát is meghatározta a balerinák között töltött idő
Fotó: Czank Lívia

A könyvedből világossá válik, hogy a balerinák számára a testük nemcsak egy templom, hanem munkaeszköz is. Az ő testtudatukat látva te hogy jellemeznéd a saját testeddel való kapcsolatod?

2016 és 2020 között szinte bent laktam az Operaházban és a Magyar Táncművészeti Egyetemen. A balettnövendékek között vettem észre először, hogy méricskélem magam a tükörben. A könyveimbe az én fotóim kerültek bele illusztrációként, legtöbbször a tükörből visszafelé fotóztam a táncosokat, és ilyenkor akarva akaratlanul magamat is láttam.

2019-ben ráálltam az MTE-n egy speciális mérlegre, amely negyvenhét kilót mutatott a százhatvannégy centimhez. Akkoriban egyáltalán nem láttam magam vékonynak, sőt, rosszul éreztem magam amiatt, hogy nekem nem olyan hosszúak a lábaim, nem olyan szép a hátam. Emlékszem, egyszer Leblanc Gergely balettművésszel beszélgettem erről, aki komolyan óva intett attól, hogy így beszéljek magamról.

Figyelmeztetett, hogy ennek így nagyon rossz vége lesz! A méricskélés - szerencsére - nem fordult át mentális betegségbe, de tisztán megvan a fejemben, hogy mindenkit magasabbnak, szebbnek, és karcsúbbnak láttam. Valahogy soha nem voltam elégedett azzal, amit láttam. Ahogy kijöttem a balett világából, és újra az újságírás felé fordultam, ez el is múlt.

Érdekesség, hogy amikor a balerinákkal készítettem interjút, újra és újra előkerült az a téma, mennyire frusztráló tud lenni, hogy a tükör a mindennapjaik része. Ha pedig ez még nem lenne elég, a balettmester visszajelzései is a testre, tartásra irányulnak.

A könnyed mozdulatok mögött brutálisan kemény munka lakozik
Fotó: Czank Lívia

A balerinák közös jellemzője még az a szenvedély és elhivatottság, amellyel a munkájuk iránt viseltetnek. Mennyire tartod magad szenvedélyes típusnak? Mennyi szenvedély „ragadt rád” a balerinákból?

Inkább szentimentális és szenvedélyes típus vagyok. Nagyon bele tudok mélyedni a dolgokba! A függöny mögött volt az első olyan munkám, amelynél emlékszem, hogy sokszor egy-egy darab zenéjével álmodtam. A kézirat írásánál például az éjszaka közepén is képes voltam felkelni és írni: képtelen voltam kikapcsolni az agyam, de ezt nagyon élveztem! Úgy hiszem,

ha nincs meg benned ez a fajta elhivatottság, anélkül nem is lehet írni vagy fotózni.

Újságíróként fontos, hogy objektívek maradjunk, de ezt nagyon nehéz megtanulni! Használni kell az érzelmeinket is ahhoz, hogy remek anyagok kerüljenek ki a kezeink alól! Egyébként a mai napig nagyon tudok izgulni a balerinákért, ha a nézőtéren ülök, hiszen tisztában vagyok azzal, milyen keményen dolgoznak a színfalak mögött azért, hogy kihozzák magukból a maximumot.

Egyszerűen emberek ők is és nem robotok! Nagyon tudom sajnálni, ha valaki egy kulcs momentumban megbotlik, ne adj’ Isten megsérül. Ma már nem tudok e tudás nélkül tekinteni a balettra.

glamour plusz ikon „Szeretem, ha egy letisztult formavilág valamilyen váratlan geggel társul” - interjú Poprádi Flórával, a Cukovy vezető tervezőjével

Ömleni fog a pénz, siker, szerencse jön ennek a 3 csillagjegynek április 22-től a cigánykártya szerint

Felméry Lili táncművész egyszer úgy fogalmazott: a balerináknak nagyjából huszonöt évük van a kiteljesedésre, és huszonéves korukban vannak jellemzően a csúcson. Te mikor érezted magad a csúcson?

Íróként a függöny mögött volt eddig a top! Úgy hiszem, az életem része tudna maradni, hogy akár kétszáz interjúból összeállítsak egy könyvet. Ugyanakkor nem véletlenül jött be a fotózás az életembe! 2016 szeptemberétől kezdtem az első könyvhöz az anyaggyűjtést, és egészen 2017 decemberéig (ekkor jelent meg A függöny mögött, – a szerk.) nem kaptam semmiféle visszajelzést azzal kapcsolatban, jó-e, amit csinálok. Ez eléggé stresszelt!

2018-ban nyert teret az életemben a fotózás, főképp azért, mert egy kép esetén azonnali visszajelzésre számíthat az ember. Ez a két művészeti forma tökéletesen kiegészíti egymást az életemben. Ebben az évben nagyon jól éreztem magamat, többek között épp a GLAMOUR magazin miatt! Annyira érdekes, izgalmas témákat tudtam kidolgozni, olyan jó interjúim, és klassz fotózásaim voltak, amelyekért rendkívül hálás vagyok!