„Az ember egy furcsa, hazátlan állat, akinek meg kell csinálnia a helyét, és ennek az emberlétnek a kettősségéről és problémáiról beszélek a munkáimban” - beszélgetés Szalai Dániel fotóművésszel
Ritka, hogy egy fotóművész már az iskolai projektjével nemzetközi visszhangot vált ki, Szalai Dánielnek azonban ez sikerült. Design- és művészetteoretikusként végzett, majd a filmgyártásban dolgozott, mindkettő nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre visszatérve hamar elismerje munkáját a nemzetközi szakma is.
Külföldi piacra reklámfilmekkel és divatfotózással foglalkozó cégnél dolgozott öt évet, ahogyan ő fogalmaz, iszonyatosan erős versenyszférában szocializálódott, aminek előnyeit később is kamatoztatni tudta, a negatívumokat pedig sikerült inspirációvá alakítania.
„Mondjuk úgy, hogy a neoliberális kapitalista rendszer végtelen önkizsákmányolását eléggé erősen megtapasztaltam, és ez fontos témája és perspektívája a későbbi munkáimnak”- foglalja össze Szalai Dániel. Az alapvégzettsége miatt pedig a gazdasági, politikai, pszichológiai attitűd kiegészült egy nagyon erős elméleti érdeklődéssel, aminek köszönhetően projektjeit intenzív kutatómunkával alapozza meg.
Fontos számára, hogy egy projektnek legyen egy jól körülhatárolható, verbálisan is kommunikálható egyértelmű történeti magja, mert ez ad számára magabiztosságot a kivitelezés alatt.
A sikert jelentő csirkék
„A csirkés munka volt az első, amiben beleálltam fotós vagy művész szerepbe. Előtte mindig kerülőúton voltam - ezt nem pejoratív értelemben mondom. Azelőtt sokáig eszköztelennek, tapasztalatlannak éreztem magam”- huszonhét évesen ment vissza a MOME-ra, ahol az egyik feladatban a technológiai fejlődés hatásain kellett gondolkozni.
A filmes munkáiból hozott tapasztalatai révén az elejétől kezdve olyan ambícióval dolgozott, hogy nemzetközi környezetben is megállja a helyét. „Ijesztő nem volt, de meglepő igen”- mondja a hirtelen jött sikerről, miközben azt is megtapasztalta, hogyan tud hatni a munka a személyiségfejlődésére, és fordítva. Az elején minden megjelenésben csak a történetet szerette volna elmondani, majd később kezdett el arra reflektálni, hogy ebben hogyan jelenik meg ő.
A Londonban élő képzőművész számára az alkotás terápia
A téma a pandémia kitörése után még időszerűbb lett, és mikor a kiállítóterek bezártak, adekvát módja volt a projekt eljuttatásának és lezárásának, hogy megjelenjen könyvként, amelyben holland kiadója, és a sikeres közösségi finanszírozási projektje segített.
Szocio, de máshogy
A csirkés projektnél elsőre sokan az éttermi fogyasztásra fókuszálnak, miközben a Novogen White Light csirkék a gyógyszeripar számára termelnek, tojásaikból nyerik embereknek és állatoknak szánt oltóanyagok egyik alapanyagát.