Szoktál rendszeresen posztolni? Akkor bizony te is tartalomgyártó vagy

2025. február 18.
Tartalomstratéga avat be minket a jó tartalom rejtelmeibe
Tartalomstratéga avat be minket a jó tartalom rejtelmeibe
Fotó: Deagreez/Getty Images

Gondolkoztál azon, hogy a tartalomgyártás vajon inkább kihívás vagy lehetőség? Érzed a felelősségét? Milyen az értékteremtő tartalom? Az algoritmusoknak vagy a hitelességnek kell működnie ahhoz, hogy hatásos legyen az online jelenlét?

Az internet mindenkié. Éppen ezért vált egy túlzsúfolt, folyamatosan a digitális zajtól harsogó térré, ahol minőségi tartalmat gyártani és fogyasztani sem könnyű. Ebben a virtuális dzsungelben való eligazodáshoz Berkes-Bognár Nikolett tartalomstratégát hívtam segítségül, aki tíz éve foglalkozik tartalomstratégiával, így jó pár tippel és gondolattal gazdagított, valamint a cikk végén egy tartalom-útmutatóval is készültünk a digitális építkezéshez.

Elsőként egy egyszerű kérdés érdekelne: szerinted milyen a jó tartalom?

A jó tartalom őszinte, hozzám szól, megérint, érzelmeket vált ki belőlem. A jó tartalom eléri azt a célt, amiért létrehozták. A másik oldalról vizsgálva egy jó tartalom szívből jön. Nem azért készítették, hogy csak “kint legyen valami”, hanem azért, mert valóban fontos az adott téma az alkotónak is, akár az a cél, hogy megnevettessen, edukáljon vagy elgondolkoztasson. Az örömből, szenvedélyből készülő tartalmaknak mindig különleges ereje van.

Lassan tíz éve foglalkozol marketinggel. Miért pont a tartalommarketing szegmensbe szerettél bele?

Most januárban ünneplem épp a tizedik évfordulóját annak, hogy marketingesként kezdtem el dolgozni. Ez az, ami könnyedén jön számomra és amivel szenvedélyesen szeretek foglalkozni. Imádom, hogy annyi eleme van, annyiféleképpen tudjuk kifejezni önmagunkat, és mindenki meg tudja találni, hogy mi az, ami számára a legmegfelelőbb formátum. Lehet benne kreatívkodni, megmutatni az erősségeinket, de az őszinte megosztásoknak is van tere, az erejük pedig még nagyobb.

Mindamellett, hogy jó önkifejezési forma, szeretem, hogy közösséget is kovácsol, egyszerre segít látszódni és kapcsolódni. Egy sokrétű, csodálatos eszköz, amit ha ügyesen használunk, óriási segítség.

Jól sejtem, hogy a tartalomgyártás nulladik lépése valahol az önfelvállalásnál kezdődik?

Az egészen biztos, hogy hiába a jól kifundált tartalomterv, a pontosan átgondolt tartalomstratégia vagy a tökéletesen megtervezett arculat, ha nem merünk kilépni a reflektorfénybe és megmutatni magunkat, megosztani a gondolatainkat, a kincsünket a világgal. Hogy ezt meg merjük lépni, le kell győzni a félelmeinket, beleállni abba, akik vagyunk, merni kell hibázni és félretenni azt, hogy más mit gondol rólunk.

Ezt persze könnyebb mondani, mint véghez vinni, de belső munkával áttörhető ez a gát és óriási megkönnyebbülést hozhat számunkra. Azt tapasztalom, hogy a legtöbben éppen emiatt nem gyártanak tartalmakat, mert nincs meg hozzá az önbizalom, illetve félnek a következményektől, de én mindenképpen bátorítanám őket, hogy ha érzik a hívást, lépjék meg, mert bele lehet tanulni és ugyan minden kezdet nehéz, de bele fognak lendülni egy idő után.

Berkes-Bognár Nikit tíz éve foglalkozik tartalomstratégiával
Fotó: Kőfaragó Zsuzsi

Elsősorban márkákkal, vállalkozásokkal dolgozol együtt, de egy picit beszéljünk átfogóan a tartalomgyártásról, hiszen szinte mindenki csinálja. Miért van szükségünk tudatosságra a témában?

Egyrészt, aki most kezdi, azt könnyen bedarálhatja ez a világ. Rengeteg időnket el tudja vinni a tartalomgyártás és -fogyasztás, és ha nem vagyunk benne elég tudatosak, akkor egy ponton azt vesszük észre, hogy már csak erről szól minden, a másoknak való megfelelés kerül az előtérbe, mi pedig valahol elveszünk a folyamatban. Azt is jó tudatosítani, hogy mik a saját határaink, mi az, amit nem bánunk, ha ország-világ tud róla, és mi az, ami már egyáltalán nem tartozik másra, legyen szó magánszemélyről vagy énmárkáról.

Hiszen nem egy történetet hallottunk már arról, hogy visszaéltek valakinek a tartalmaival, kiforgatták a gondolatait, a sötétebb részeket nem is említve. Egyszerűen kell, hogy legyen rálátásunk arra, hogy hogyan működik az online világ és mik lehetnek a következmények. Sajnos sok az álhír és az adathalász oldal, ha valaki nem elég tájékozott, könnyedén bedőlhet ezeknek. Ezért is fontos, hogy tanítsuk a felmenőinket, beszélgessünk velük ezekről a dolgokról.

Vállalkozóként, márkaépítőként pedig különösen figyelni kell arra, hogy mit és hogyan kommunikálunk, hiszen ez adja a bizalom és hitelesség alapját, aminek a bevételünket köszönhetjük.