18+

Felnőtt tartalom

Elmúltál már 18 éves? Ezen az oldalon felnőtt tartalom található!

Száraz november: tényleg egy mozgalom kell ahhoz, hogy felfedezzük az alkoholmentes szekciót az itallapon?

Alkoholmentesen is készülhetnek ízletes és izgalmas koktélok
Alkoholmentesen is készülhetnek ízletes és izgalmas koktélok
Fotó: Panamy/ Socially

A november sokak számára egyet jelent azzal, hogy egy hónapig absztinenciát gyakorolnak. Rendszerint ilyenkor döbben rá az ember, mennyit jelent, ha egy koktélbár itallapján nemcsak limonádé-variációk közül válogathat! Szerencsére a legtöbb bár felismerte az egyre növekvő igényt, így itallapjukon – a csodás, alkoholos kreációk mellett – egyre gyakrabban jelennek meg mocktailok is. Szigeti István Pilu, a KAA Mixology general managere szerint a mocktailok a különböző életmódváltásoknak köszönhetően egyre nagyobb teret fognak nyerni, így egy bárnak több szempontból is érdeke, hogy minőségi alkoholmentes italok is szerepeljenek a választékában.

„Aki szeretne bent maradni a minőségi bárok között, egyáltalán benne lenni a flow-ban, annak muszáj mocktailokkal is megtisztelnie a vendéget és azokra is fókuszálni,” – válaszolja Szigeti István Pilu arra a kérdésre, mennyire várható el egy bártól 2024-ben, hogy alkoholmentes koktélok szerepeljenek az itallapján. Való igaz, a mocktailok – azaz olyan alkoholmentes italok, amelyek „kigúnyolják” (a mocking magyar fordításban csúfolódást jelent, – a szerk.) az alkoholos italokat úgy, hogy alkoholos ízt hoznak, mégis elmarad a bódító hatásuk –, a különböző életmódváltásoknak köszönhetően egyre inkább előtérbe kerülnek.

Nem véletlen, hogy a világ legjobb ötszáz bárja közül 2023-ban harmadikként kikerülő barcelonai Paradiso-ban például számos mocktail található meg az itallapon, de az idei ötödik helyezett, szingapúri Jigger&Pony-ban is több alkoholmentes verzió szerepel a menün. Ez nemcsak fogyasztói érdek: az elmúlt időszakban akárcsak a bárok, úgy a spiritek gyártói is felismerték az alkoholmentes verziókban rejlő üzleti potenciált.

Dübörgő piac

2023-as adatok szerint a korábbiakhoz képest 33%-kal nőtt az alkoholmentes italok értékesítése: az Egyesült Államokban nagyjából 1450 millió dollárra tehető a piacon elért bevétel. Az előrejelzések szerint az alkoholmentes italok népszerűsége a továbbiakban még inkább nőni fog: 2023 és 2027 között 4,56%-os, éves emelkedést várnak az üzletágtól az érintettek. A bárok szintén profitálhatnak a mocktailok értékesítéséből, hiszen ezek az italok – jellemzően – jóval drágábbak, mint például egy limonádé, de az összetételtől függően egy „szimpla” koktélnál is borsosabb lehet az áruk.

Az alkoholmentes italok és a belőlük készített koktélok a koronavírus-járvány után kezdtek egyre nagyobb népszerűségre szert tenni: Szigeti István Pilu szerint a COVID súlyos tapasztalatai olyasmit mozgattak meg az emberekben, amire eddig nem volt példa. „Trendi dolog manapság az egészségtudatosság,” – mondja a szakértő. Bár ennek a fókuszában legtöbbször az étkezés és a mozgás áll, de mára, – ha csak időszakosan is –beszélhetünk absztinens időszakokról is. Ezek azonban – meglepő módon – nem feltétlenül a száraz novemberhez hasonló mozgalmakkal kapcsolhatók össze, sőt, a szakértő szerint ebben az időszakban – feltehetően a gyors sötétedés miatt – több alkoholt fogyasztanak az emberek, mint az év során bármikor.

glamour plusz ikon Izgalmas italok, amelyek hihetetlen módon hatnak a bélrendszer egészségére

Izgalmas italok, amelyek hihetetlen módon hatnak a bélrendszer egészségére

Mocktailok és vezérelvek

Amikor Pilut arról kérdezem, hogyan állítják össze a KAA Mixology-ban az itallap alkoholmentes szekcióját, elgondolkodva válaszol. „Egy menü építése során sok mindenre oda kell figyelni. A fő kérdés az, mit szeretnénk prezentálni? Az alkoholmentes italoknál különösen érdemes odafigyelni az optimális anyaghasználatra” – magyarázza a szakértő, aki a fenntarthatósági alapértékekre is felhívja a figyelmet. „Nálunk, a KAA-ban két konyha működik: sok mindent igyekszünk újra hasznosítani. Rengeteg, olyan alapanyagunk van, amiket a mocktailoknál szuperül fel tudunk használni, de sok összetevőt (így például a cordialokat, a szirupokat stb.) mi magunk állítjuk elő a konyhatechnológia különböző eszközeivel. Ezekből álmodunk meg egy-egy alkoholmentes koktélt.”

A fenntarthatóság mellett Piluék a szezonalitásra is figyelnek: akárcsak a gasztronómiát, úgy a koktél kultúrát is meghatározza, milyen zöldségek és gyümölcsök teremnek az adott időszakban. A szezonalitás nemcsak a felhasznált alapanyagokra, hanem a vendégek igényeire is igaz, hiszen nyáron például elvitathatatlanul szívesebben fogyasztanak az emberek egy jeges long drinket, mint ősszel vagy télen.

„A szezonalitás arra is lehetőséget ad, hogy meg tudjuk mutatni magunkat, hiszen a különböző bárok különböző féle módon fognak ugyanazokhoz az alapanyagokhoz nyúlni. Ez adja ennek az irányzatnak a szépségét. Nem véltelen, hogy az italkultúrát mára simán pariba lehet állítani a gasztronómiával!” – osztja meg gondolatait a szakértő. Ami a mocktailok készítésének vezérelveit illeti: Pilu szerint általában az alap itallap-tematikájába igyekeznek becsatlakoztatni az alkoholmentes vonalat.

Még ha létezik is az itallapon a mocktail-szekció, nem mindig ismerik és kérik azokat a vendégek
Fotó: Panamy/ Socially

„Két deci koktélt, légy szíves!”

Az persze egy dolog, hogy létezik az itallapon a mocktail-szekció, az már merőben más kérdés, mennyire ismerik és kérik azokat a vendégek. „Sokféle ember van, sokféle igénnyel. Betévednek hozzánk olyanok, akiknek láthatóan fogalma sincs a koktél kultúráról – sem az alkoholosról, sem a mentesről –, és olyanok is bő számmal vannak, akik már jól körül tudják határolni, milyen ízre vágynak. Egy szűk réteg pedig mostanra pontosan el tudja mondani, milyen italt szeretne inni és konkrétan miből,” – osztja meg tapasztalatait Pilu.

Ami az értékesítést illeti, aláhúzza: vendéglátóként „kutya kötelességük” edukálni a hozzájuk betérőket, így bármit is kérjen a vendég, a bártenderek szívesen adnak részletes felvilágosítást a koktél összetételről és az áráról is. (Sőt, a KAA-ban Pilu szigorúan el is várja tőlük.)

glamour plusz ikon Fiatalok, köszönik, nem isznak, és nem is másnaposak - Egyre jobban hódít a sober curiosity trend

Fiatalok, köszönik, nem isznak, és nem is másnaposak - Egyre jobban hódít a sober curiosity trend

A KAA Mixology frekventált elhelyezkedése miatt (a bár a 6. kerületi Király utcában található, – a szerk.) a magyar vendégek mellett sok külföldi látogatja a bárt. Felmerül a kérdés: vajon van-e eltérés a különböző kultúrák között, ha a mocktailok rendeléséről van szó? Pilu szerint általánosságban elmondható, hogy „azok, akik járják a világot, általánosságban jobban képben vannak, hiszen az utazások alatt akarva-akaratlanul rengeteg gasztronómiai információ is »tapad« az emberre.” Érdekesség, hogy a statisztikák szerint mostanra korosztályi eltérés is megfigyelhető az alkoholfogyasztásban: az Y- és Z generációs fiatalok kevesebb alkoholt fogyasztanak felmenőiknél és „aktívan” keresik az alkoholmentes opciókat.

Pilu ugyanakkor aláhúzza: mostanra olyan klientúrát tudhatnak magukénak, akik tudatosan mennek hozzájuk azért, hogy signature KAA-kreációkat és újításokat próbáljanak ki. „A kellemes közegnek köszönhetően nyitottak az emberek, és jól veszik, ha ajánlasz nekik újdonságokat.”

Abból pedig bőven akad a KAA Mixology háza táján. A bár két hét múlva megjelenő, új itallapja például egészen különleges koncepció mentén készült: az italok jellemzően két klasszikus koktél „házasításából” születettek meg. A mocktailok esetében hasonló koncepció mentén igyekeztek haladni, de azért visszanyúltak az eddig best sellernek bizonyuló italjaikhoz is, amelyekből szintúgy izgalmas kollaborációkat hoztak létre.

Akár a száraz november, akár egy hosszabb távra szóló életmódváltás részeként kísérletezel tehát a mocktailokkal, ezek az italok biztosítják, hogy ne maradj ki semmiből. Mert a jó társaság, az ízletes italok és az önmagunkkal való törődés kéz a kézben járnak. Alkohol nélkül is!