Aranytorkú énekesnő lehet az Operaház új csillaga - Ismerd meg Tuznik Natáliát!
Operaénekesnő, ünnepelt díva, édesanya. Tuznik Natália Junior Príma-díjas operaénekes szerepről szerepre dönti le saját maga és szakmája tabuit, ám a sikerek mellett (vagy épp ellenére) sem felejti el, hogy a maximális teljesítmény érdekében a legfontosabb az, ha szakít időt a családjára és a pihenésre is.
„A legjobbkor kerestél! Kivételesen szabad vagyok” – mondja Tuznik Natália az interjú hallatán. Az Opera egyik legfiatalabb tehetsége valóban nagyon elfoglalt: vagy a következő szerepén dolgozik vagy meghallgatásra siet, netalán próbál, esetleg épp Donna Anna szerepében remekel az Operaházban. Izgatottan vártuk, milyen lehet vele leülni a sűrű mindennapok közepette egy kávéra. Különleges élményben volt részünk!
Akár az élsportolók
Natália olyan energiával lép be az átlagos újbudai kávézóba, hogy azonnal új színben pompázik a környezet. Majd kicsattan, és ez nem csupán egy felvett szerep, hanem a valóság. Magyarország egyik legfiatalabb és legtehetségesebb operaénekesét elsöprő lendület és irigylésre méltó optimizmus jellemzi.
Tuznik Natália márciusban kilenc alkalommal állt az Opera színpadán a nagy sikerű Don Giovanni című előadásban. „Az operaénekesi karriert leginkább az élsportolókéhoz tudom hasonlítani, hiszen folyamatos fizikai, mentális, valamint technikai felkészültséget, maximális koncentrációt, kitartást és összpontosítást igényel. Az előadásokat hosszú próbák előzik meg, így kritikus fontosságú a minőségi pihenésre és regenerálódásra való odafigyelés” – magyarázza a művésznő, és még megjegyzi, hogy az alvás kulcsfontosságú a teljesítmény érdekében.
Ezzel pedig rögtön ledönt egy, az operaénekesekre aggatott sztereotípiát. A művészek nem engedhetik meg maguknak az éjszakába nyúló szórakozást egy hosszú előadás sorozat alatt, elvégre a hangszálak alvás közben tudnak a legjobban regenerálódni.
„A minőségi alvás része a felkészülésnek, ezért amikor este énekelek, akkor próbálok sokáig aludni. Ugyanígy fontos az étkezés is. Egyáltalán nem mindegy, hogy egy operaénekes mikor és mit eszik, ez mind befolyásolja a teljesítményt és a hangszalagok egészségét” – mondja Natália, aki ennek megfelelően a hétköznapokban fegyelmezetten figyel arra, mit eszik, mennyit sportolt és mennyire pihen.
Példamutató anya és művésznő
A folyamatos munka része az utazás is. Tuznik Natália ilyenkor egyedül megy, és csak kivételes alkalmakkor van lehetősége a városnézésre, ugyanis ezek az utak nem a kikapcsolódásról szólnak. Ha szerencséje van, akkor esete belefér egy nagy séta a városban. Az utazás meghosszabbítása pedig nem is kérdéses, Natália ahogy teheti, azonnal siet haza kisfiához.
„Szabadúszóként magam osztom be az időmet. A következő szereptanulás, próbafolyamat és a hazai Don Giovanni előadások között két hét szabadságot adtam magamnak a pihenésre, ennyi kell a feltöltődéshez. Illetve ilyenkor igyekszem sokat együtt lenni a kisfiammal" - magyarázza a művész.
Az operaénekesnő egy kisfiú boldog anyukája, aki mellett képes volt felépíteni irigylésre méltó karrierjét. Kérdezem is, hogy mennyi időre vonult vissza a szülés után, mire visszakérdez: miért tettem volna ilyet?
„Elsőéves hallgató voltam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, amikor megszületett a kisfiam, de végül nem halasztottam. Egyedül az énekes tárgyakat toltam el egy félévvel, mivel a szoptatás alatt nem lehet énekelni. Viszont minden mást teljesítettem, a fiam ott volt velem a vizsgákon, és ameddig én számot adtam a mestereimnek a tudásomról, ő ott aludt mellettem a mózeskosárban. Fel sem merült bennem, hogy a kisfiam érkezése meggátol engem a fejlődésben, már csak azért sem, mivel egy kisgyermek nagyon sok örömöt és új lendületet ad, amiért hálás vagyok neki.”
A feldolgozás szerepe
Natália művészeti kiteljesedésének semmi sem szabhat határt, és bár még csak huszonnyolc éves, egy rangos szakmai elismeréssel, a Junior Príma-díjjal, valamint több főszereppel büszkélkedhet, mint például a Don Giovanni Donna Annája vagy Gluck-Richard Strauss Iphigeniája.
Az interjú alatt is érezni lehet, vibrál körülötte a levegő, tele van energiával, ugyanakkor a fegyelmezettségével mesteri módon irányítja a benne rejlő erőt, hogy előadásról előadásra elkápráztassa a közönséget. Legyen szó Budapestről, Londonról vagy Tokióról. Aki pedig azt hinné, hogy ezzel beérett egy hosszú munkafolyamat, téved. Tuznik Natália jelenleg is egymás után végzi el az újabb mesterkurzusokat, a rendszeres tanulással és sportolással pedig szeretne még többet kihozni magából.
„Most egy pihenőidőszak elején vagyok, de fejben nem tudom félretenni a felkészülést, a munkát. Lehet, hogy délután elmegyek futni a Margitszigetre, és valószínű, hogy közben az új szerepen fogok gondolkodni. Igaz, még csak a szövegfordítás fázisában tart ez a készülés, de áprilistól elkezdem a hangi kidolgozást, hogy a lehető legfelkészültebben kezdjem el a próbafolyamatot” – mondja a beszélgetés végéhez érve, végül még hozzáteszi, egy szabályból nem enged soha: a mennyiség nem mehet a minőség rovására.
Hogy legközelebb mikor és hol fogjuk hallani a tehetséges operaénekest? Ezt egyelőre még nem lehet tudni. Annyi biztos, hogy érdemes figyelni a hazai operákat is, hiszen bármikor felbukkanhat egy főszerepben. Hogy meddig lehet ilyen erődbedobással, ilyen magas fokon teljesíteni minden felkérést? Tuznik Natália szerint ez egyedül rajta múlik, és azon, hogy mennyire becsüli meg a pihenésre szánt időt, amiből újra és újra töltekezhet.