Már akkor mobiltokokkal foglalkoztak, amikor az okostelefonok még nem léteztek - a Cellect Hungary története

Szinte biztos, hogy egy telefontok vagy egy fülhallgató mindannyiunknál van ebben a percben is
Szinte biztos, hogy egy telefontok vagy egy fülhallgató mindannyiunknál van ebben a percben is
Fotó: pixdeluxe/Getty Images

Még nem létezett az okostelefon kifejezés sem, amikor a kis családi garázscégből indult magyar vállalkozás már rég telefontokokat forgalmazott, mára a Cellect Hungary a mobilkiegészítők piacát domináló céggé vált. A fejlődés során számos kihívással kellett szembenézniük, ahogy az iparág többi szereplőjének is: például a műanyagipar megreformálásával.

Vannak olyan tárgyak, amelyeket szinte mindannyian használunk, de csak kevesen gondolunk bele, hogy ezeket valaki megtervezi, elkészíti és végül eladja, hogy észrevétlenül szolgálják a mi kényelmünket. Ilyenek a mobilkiegészítők is. Szinte biztos, hogy egy telefontok, vagy egy fülhallgató mindannyiunknál van ebben a percben is, nem beszélve az egyéb kiegészítőkről, mint például a töltő vagy az autós mobiltartó és még hosszan sorolhatnánk.

Bár ezeket a tárgyakat nap mint nap több órán keresztül használjuk, vajmi keveset tudunk a születésükről, éppen ezért meglepő, amikor kiderül egy hazai vállalkozásról, hogy az egyik legjelentősebb mobiltelefon kiegészítőket foglalkozó cégként vannak jelen a nagykereskedelmi és a fogyasztói piacokon is. Ami pedig ennél is érdekesebb, hogy már akkor mobiltokokkal foglalkoztak, amikor az okostelefonok még nem léteztek. A vállalat bátor döntést hozott huszonkét éve, de a sikertörténetet nézve valószínű, hogy egy pillanatra sem bánták meg.

Az ötlet bevált, de a műanyagiparra is reagálni kell

Biró Gyula, a Cellect Hungary Kft. ügyvezető igazgatója azonnal egy régmúlt emlékkel kezdi. „2002-ben alapítottam a céget a nővéremmel, kifejezetten mobiltelefon-kiegészítőkre fókuszálva. Bevallom, eleinte szkeptikus voltam, viszont a testvérem hajtott, hogy vágjunk bele. A vállalat indításának idejében valóságos mobilforradalom zajlott, viszont ekkor még szinte luxuscikknek számított, és egyáltalán nem volt biztos, hogy egy napon minden embernek lesz mobilja.

A szolgáltatóknál viszont évről évre elképesztő ütemben növekedett az előfizetők száma, mindenki érdeklődve figyelte a mobiltelefon-ajánlatokat, és kereste a kedvező lehetőségeket. Végül elérkeztünk arra a pontra, amikor valóban minden ember zsebében, táskájában vagy a kezében ott van egy mobiltelefon. Érthető, hogy a Cellect Hungary növekedése is kiegyensúlyozott volt az évek során, átlagosan évente húsz százalékos árbevétel-növekedéssel.

Ez az ütemes fejlődés leginkább annak köszönhető, hogy az egészséges gyarapodás hívei vagyunk" – magyarázza a cégvezető, majd hozzáteszi, hogy mára több terméket is forgalmaznak, köztük mobiltelefon készülékeket is, de mindig is a telefontok lesz a favorit. „Talán nem meglepő, hogy a telefontokok nagyon közel állnak hozzám. Ez az egyetlen termék, ami huszonkét éve meghatározó szerepet tölt be a Cellect kínálatában.”

Csakhogy a sikeres cégépítés nem minden: ha a vállalat szeretné megtartani előkelő helyét a piacon, akkor a vezetőknek szembe kell néznie az aktuális kihívásokkal. Mert bár a telefontoknak valóban nagy szerepe van a készülék védelmében, és kiegészítőként is remek önkifejezési eszköz, ne feledjük, hogy többnyire műanyagból készül, és ezzel tovább növeli a környezeti károkat. Ezért a magyar vállalat új célt tűzött ki maga elé: szeretnének minél kevesebb műanyagot használni a termékeik gyártásához és csomagolásához, miközben egy egészen új ötletet forgatnak a fejükben.

A Cellectnek és Bíró Gyulának is fontos a környezettudatosság és a fenntarthatóság
Fotó: Cellect Hungary

Eldobható ötletek helyett

Amikor arról kérdezem az ügyvezetőt, mégis mit tesznek a fenntarthatóságért, határozott válasz érkezik. „Sokat foglalkozunk a polcokra kerülő termékeink csomagolásának méretbeli csökkentésével, ahogy nagyon odafigyelünk termékeink anyaghasználatára is. Már régóta zászlós termékcsaládunk a biológiailag lebomló, környezetbarát mobiltokok. Kis lépéseknek tűnnek, de nem azok, hiszen nagy volumenekről van szó.”

A jövőre is zölden tekint a cégvezető. „Olyan termékekben hiszünk, amelyek mobiltelefonunk kiterjesztett funkcióival energiatakarékossabbá és fenntarthatóbbá tehetik otthonainkat. Amikor az emberek tudatosan irányítják okosotthon-eszközeiket, akkor a saját kényelmünkön túl a Földnek is kedveznek, hiszen ezek használatával üzemidő, így áram takarítható meg. Végső soron pedig a pénztárcánk is jobban jár.“

A cég, ami idejekorán mobiltokokat kezdett forgalmazni, ma tehát már olyan eszközöket is forgalmaz, amelyek utat nyitnak a jövő zöld és okos megoldásai felé. Ki tudja, talán két-három évtized múlva minden lakás távvezérléssel fog működni, amit a telefonunkkal működtethetünk? Akárhogy is legyen, annyi biztos, hogy a mobiltelefonok és kiegészítőik velünk maradnak, de új ötletekre lesz szükség a zöldebb jövőhöz. A Cellect-sztori hallatán nem kétséges, lesz megoldás.

Jó tudni

Mára elképzelhetetlen, hogy úgy dolgozzunk, úgy kommunikáljunk a szeretteinkkel vagy úgy vásároljunk, hogy nincs nálunk a telefonunk. Hát vigyázzunk rá, őrizzük meg ezeknek a nélkülözhetetlen tárgyaknak a legjobb állapotát, amelyet akár környezetbarát, lebomló mobiltokkal is védhetünk, hogy a lehető legtovább használhassuk! A mobiltelefonok gyors technológiai elavulása és az újabb modellek iránti folyamatos kereslet következtében hatalmas mennyiségű elektronikai hulladék keletkezik.

Az ENSZ környezetvédelmi programja, az UNEP szerint évente mintegy 50 millió tonna elektronikai hulladékot termelünk világszerte, amelyből a mobiltelefonok és más hordozható elektronikai eszközök jelentős részt tesznek ki. Egy mobil lecserélése tehát nem csupán anyagi kérdés, hanem a Földünket is megterhelő döntés, ezért ehhez is érdemes tudatosan és fenntartható módon hozzáállnunk.