A macskák szerepe a mentális egészség megőrzésében
Az állatasszisztált terápiák kialakulása a XX. század második felére nyúlik vissza. A témakör Boris M. Levinson amerikai gyermekpszichológusnak köszönhetően indult fejlődésnek. Elsősorban kutyákkal dolgozott, amelyek mára már világszerte nagy népszerűségnek örvendenek, mind a terápia, mind egyéb, embereket segítő területeken. A szakember munkássága azonban más állatok, köztük a macskák bevonását is elősegítette.
Kovács Petra, a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány pszichológusával beszélgettünk a szervezet tevékenységéről, és bársonytalpú barátaink mentális egészségre gyakorolt pozitív hatásáról.
Új módszer, új lehetőségek
A macskaterápia egyre nagyobb teret hódít, habár nemzetközi szinten is viszonylag új módszernek számít. „Az állat-asszisztált terápiák ezen formája kezdetben az Egyesült Államokban vált meghatározóvá, majd fokozatosan terjedt Európa-szerte, különösen Franciaországban és az Egyesült Királyságban.
Bár a terápiás állatok közül a kutyák dominanciája vitathatatlan, és a macskák terápiás célú alkalmazása, valamint tudományos alapú vizsgálatai viszonylag frissek a kutyaterápiához képest, a macskák egyedi jellemzőik révén egyre inkább elismerést nyernek az érzelmi és mentális egészség támogatásában” – emelte ki Kovács Petra.
Albérletet keresel házikedvenccel? Ezért utasítanak el sokan már az első körben
A pszichológus elmondta, hogy hazánkban a cicák terápiás képzése és alkalmazása az elmúlt két-három évben kezdett nagyobb figyelmet kapni. Továbbá jelenleg Magyarországon a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány egyedülálló módon foglalkozik a bársonyos segítőtársak képzésével és gyakorlati alkalmazásával.
Terápiás és segítő cicusok
Bármilyen munkát is végzel, ha szeretnél kedvenceddel elindulni egy különleges úton, amely során szorosabbra fűzhetitek a köteléketeket, akkor a lehetőség adott, hogy terápiás vagy segítő macska váljon belőle. Utóbbi esetén kizárólag saját gazdája mindennapjaiban nyújt érzelmi támaszt és jelenlétével teszi könnyebbé a kihívásokkal való megküzdést. Ezzel szemben a terápiás macskák gazdájukkal, vagyis szaknyelven a felvezetőjükkel segítenek másoknak csoportos vagy egyéni terápiás foglalkozásokon.
„A gazdáknak nem szükséges terápiás végzettséggel rendelkezniük, elég az Alapítvány speciális képzését elvégezniük, majd sikeresen teljesíteni a háromlépcsős vizsgasorozatot kedvencükkel. Bár előnyös, ha a felvezető egyben a foglalkozást vezető szakember is, de ez a ritkább eset. Általában két személy irányítja az alkalmakat: a macska felvezetője, aki az állatra összpontosít és koordinálja őt, valamint egy szakképzett terapeuta, aki a foglalkozás szakmai részéért felel.”
„Egy jó lovas attól jó lovas, hogy van hozzá érzéke és bizalmat sugároz az állat felé” - beszélgetés a legeredményesebb magyar női zsokéval
Kovács Petra elmondta, hogy a cicák szerepköre a foglalkozás típusától függ, ami lehet állatasszisztált oktatás, aktivitás, tréning vagy terápia. Nem minden macskának való az összes típusú munka, így a felkészítés során nemcsak az a kérdés, hogy alkalmas-e a terápiás feladatok ellátására, hanem az is, melyik típusú segítségnyújtás komfortos számára. Mindenesetre a nyitott, érdeklődő, ember-centrikus, a változásokhoz gyorsan alkalmazkodó és a saját gazdájukhoz erősen ragaszkodó állatok válhatnak jó segítővé, és előny, ha étellel jól motiválhatóak.
Kiemelt segítségnyújtás
A személyi segítő macskák hasznos társai az olyan pszichés zavarokkal élő személyeknek, mint például a pánikbetegséggel, szorongással, depresszióval küzdők, vagy az olyan atipikus idegrendszeri fejlődéssel élőknek, mint az autisták. Az utóbbi csoportot és az ADHD-val, valamint a szorongásos problémákkal küzdő gyermekek és felnőttek életminőségének javítását pedig leggyakrabban terápiás cicák támogatják.
„A Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendszeresen szervez programokat bölcsődékben, óvodákban, iskolákban és idősotthonokban. Ezek alkalmával a résztvevők megtapasztalhatják, hogy a macskák is taníthatók, alkalmasak kapcsolódásra, ezáltal hozzájárulnak a mentális és érzelmi jóllét elősegítéséhez. Az adott intézmény igényeihez igazított fejlesztő foglalkozásokba könnyen beépíthető a macskákkal történő munka, plusz motivációt adva a kliensnek a feladatvégzéshez.”
Tanuljunk tőlük
„A macskák okosak, képezhetők és képesek kapcsolódni az emberhez. Dorombolásukkal, hízelgésükkel könnyen belopják magukat a szívekbe, testfelépítésük, méretük miatt pedig a kisebb gyermekek is bátrabban közelednek hozzájuk. A macska független élőlény, ezáltal képes egyszerűen kilépni a számára már nem komfortos helyzetből. Érdemes ennek az önismereti oldalát megfigyelnünk, hiszen
ezt a viselkedést nekünk is sok esetben érdemes alkalmazni.
A jó értelemben vett függetlenségük megtaníthat arra, hogy akkor maradjunk egy kapcsolatban, ha örömünket leljük benne, és felismerjük, ha már nem válik előnyünkre, ilyenkor pedig képesek legyünk kilépni. Ez egyfajta határhúzás, ami a terhelhetőségre is érvényes.
A macskák bizonyos szintig terhelhetők, és jelzik, ha elfáradtak. Érdemes ezt nekünk is megtenni a mindennapi életben a munka és a magánélet során. Ezenfelül a macskákat a terápiában számos olyan helyzetben láthatjuk, amelyekkel mi is párhuzamot húzhatunk a mindennapi életben” - emelte ki a pszichológus.
„A kreativitás az az életerő-energia, amely formálja a világot” - interjú Nagy Boglárka festőművésszel
A foglalkozások négy típusa
Állatasszisztált aktivitás: A cica elsősorban a megnyugtató jelenlétével segít. Egyik leggyakoribb formája az úgynevezett látogató program, amikor például idősek otthonába, fogyatékos személyek napközi otthonába, kórházakba járnak a macskák felvezetőikkel együtt. A látogatások célja, hogy örömet és színt vigyenek az intézményekben lévők napjába. A macska a foglalkozások során általában a meglátogatott emberek ölében fekszik és élvezi a simogatást.
Állatasszisztált oktatás: A foglalkozások során a macska és felvezetője valamilyen tanulási, tanítási helyzetbe kapcsolódik be. Az állat szerepe ilyenkor leginkább a motiváció, érzelmi támogatás és a gyakorlás vonzóvá tétele. Nyelvórán, matematikaórán, de bármilyen más tantárgy esetén is hatékony lehet a jelenlétük. Ilyenkor a gyerekek piros pontok helyett jutalomfalatot gyűjthetnek, és a feladatok végén a finom nasiért cserébe trükköket kérhetnek a cicáktól, vagy az éppen hangosan olvasó gyerek ölében fekhet az állat.
A macskákkal segített olvasóprogramok több országban nagyon népszerűek, és az Alapítvány reményei szerint a módszer hazánkban is gyorsan elterjed. A foglalkozások szakmai hátterét pedagógiai végzettségű személy biztosítja.
Állatasszisztált terápia: A foglalkozásokat szakirányú végzettséggel rendelkezők tarthatják. A macska és felvezetője a szakember irányítása mellett kapcsolódik ebbe a folyamatba. Gyakori példái az állatasszisztált szociális készségfejlesztő csoportok, vagy a szorongós és önismereti csoportok. Ezeken a foglalkozásokon a macska általában aktív, akadálypályákat teljesít, trükköket hajt végre, intenzíven együttműködik a kliensekkel.
Divat helyett sokszor csak botrányokról szólnak a kifutók, de rendben van ez így?
Állatasszisztált tréning/coaching: A macska és felvezetője a tréner vagy coach irányítása mellett vesz részt a foglalkozásokon. Az állat szerepe általában aktív, és a klienssel szoros együttműködésben dolgozik. Az alkalmak fókuszában az ember és állat közötti interakciók, a kommunikáció, a helyzetekkel kapcsolatos érzelmi állapotok és a viselkedéses reakciók állhatnak.