Elég egy jó illat és már költjük is a pénzt? Szakértővel vettük végig, hogyan ösztönöznek vásárlásra bizonyos aromák
Régebben az üzletek előtti betonlapokra öntöttek ki illatos mosószereket és öblítős vizeket a márkák, ma már kész tudományággá fejlődött ki az illatmarketing, amiben sokkal több van, mint hinnéd. De mi is az az illatmarketing? És miért van szüksége egy márkának egy egyedi parfümre?
Az illatmarketing ugyanolyan marketingstratégia, mint a többi, azzal a különbséggel, hogy a szem helyett a másik meghatározó érzékszerv, az orr bevonásával történik mindez. Az orr által érzékelt illatok segítségével megismertethetünk egy terméket, vonzóvá tehetünk egy árut, illetve népszerűsíthetjük (vagy akár el is adhatjuk) azt. Persze csak akkor, ha olyan illatról van szó, ami az orrnak is kellemes, az azonban, hogy kinek mi a kellemes, rendkívül objektív.
Vannak, akik például kedvelik a levendula illatát, ők nagy eséllyel azonnal be fognak térni egy ilyen üzletbe. Azok viszont, akikben ez az aroma kellemetlen emlékeket idéz fel, nagyban ki fogják kerülni az üzletet. A márkáknak tehát az a feladatuk, hogy megtalálják azokat az illatkeverékeket, amiket mindenki - vagy a legtöbb ember - szeret. Vagyis az illatmarketing pont úgy működik, mint bármelyik másik marketinges folyamat.
Fő célja ennek is a tervezett profit elérése, valamint a vásárlók magatartásának befolyásolása (a pénzköltés), illetve a márkaidentitás elérése. Az, hogy egyfajta jellegzetes illattal, egy identitással legyen azonosítható a márka. Mégis, vajon mennyire hatásos ez a típusú marketing? Hiszen, a szemmel érzékelhető képi és videós világ általában nagyobb jelentőséggel van felruházva: előbb vesszük őket észre, előbb érzékeljük őket, mint az illatokat. Legalábbis ezt hisszük.
A legtöbb márkának komoly illatmarketingje van, amit a legtöbbször észre sem veszünk
Az illatmarketingnek viszont nagyobb jelentősége van, mint bármilyen más marketingnek. Bem érdemes félvállról venni, mert a márkák egyedi illatainak segítéségével egy jellegzetes és emlékezetes vásárlási légkört lehet megteremteni. Ez pedig ideális esetben még a vásárlók kedvét, napi hangulatát is pozitív irányba tudja befolyásolni. Ezt tapasztalja Madari Szilvia illatszakértő is, aki szerint a megfelelő illatokkal tényleg befolyásolni lehet az embereket a vásárlásra.
„Az illat már az őskor óta az egyik legmeghatározóbb érzékszervünk. Befolyásolni tudjuk velük a hangulatunkat, le tudjuk csillapítani vagy akár fel is tudjuk pörgetni azt. Növeli az önbizalmat, erőt és magabiztosságot ad – ez a cégek és az üzletek esetében is így van. Az illatmarketing elképesztő fontos, mert arra sarkalja a vevőt, hogy először is lépjen be az üzletbe, másodszor, hagyja kint minden problémáját, harmadszor pedig érezze jól magát, válogasson és vásároljon sokáig.” – mondja a szakértő, amibe belegondolva még laikus szemmel is van valami.
Ha például egy levegőtlen, rosszul szellőző boltba megyünk be, vagy valamilyen olyan helyiségbe, ahol kifejezetten rossz, kellemetlen illat kering a levegőben, szinte azonnal menekülőre fogjuk a dolgot. Ugyan ki akarna egy fojtó, kábító és kellemetlen illatú helyen tartózkodni, kínáljanak akármilyen szuper termékeket is benne? Amennyiben viszont egy olyan üzletbe lépünk be, amiben válogatva csak arra tudunk gondolni, mennyire kellemes itt, mennyire finom ez a harmatos, illatos parfüm, akkor ott biztosan több időt eltöltünk majd.
Nem sietünk, nyugodtan válogatunk, kiélvezzük a kellemes perceket. Ha pedig tényleg valamilyen nagyon tuti illat ütötte meg az orrunkat, a kasszánál meg is kérdezzük, hogy mit is használtak. Tulajdonképpen ezért is árulnak a pénztár mellett parfümöket a lakberendezési boltoktól kezdve a ruhaüzleteken át egészen a fehérneműs butikokig szinte mindenhol. Szinte biztosra vehető, hogy a márkák jó pár parfümöt eladnak ezzel az okos stratégiai elhelyezéssel.
A brandek másra figyelnek egy „üzleti belépős” és másra egy „kasszánál fizetős” illat megalkotásánál
Ezek azonban nem olyan parfümök, amiket bárhol meg lehet vásárolni, mert olyan különlegességek, amiket csak és kizárólag az adott márkánál lehet beszerezni. Ha tehát veszel egyet és rákattansz, akkor megint vissza kell menned az üzletbe - már ebben is van egy nagy marketinges ügyesség. „A nagy brandek azért alkotják meg a saját illataikat, mert azok a parfümök akkor csak rájuk jellemzőek és a vevők hozzájuk fogják társítani az illatot, bármerre is járjanak a világban.
Ez biztonságot ad a vásárlónak, aki ettől úgy érzi, jó helyen van és nagyobb magabiztosággal fogja költeni a pénzét. Épp ezért nagyon fontos, hogy egy üzletnek, egy brandnek legyen egy saját, meghatározó illata” – mondja Madari Szilvia illatszakértő, aki szerint azonban külön kategóriákba lehet sorolni azokat a parfümöket, melyek maradásra, nézelődésre sarkallnak és azokat, amelyek a pénz költésére, a mielőbb vásárlásra ösztönöznek.
”Ha üzletekről beszélünk, akkor tipikusan a két, esetleg három kombinációs illatok azok, melyek a kellemes üzleti környezetet biztosítanak. Gondolok itt a könnyedebb és a kicsit édesebb illatokra is, mint például a csokoládé. A csokoládé sok ember számára a kényelem, az otthon illatát biztosítja, ezért általános, hogy a csokoládé illatú üzletekben jól is érezzük magunkat.
Ezt pedig lehet kombinálni frissebb illatokkal is (pl. kardamon, szegfűszeg, zsálya, bazsalikom), melyek nyugtató hatásúak és maradásra, nézelődésre ösztönzik a vásárlót” – meséli a szakértő, aki azonban biztosan állítja, hogy az adott márkának van egy speciális területük, egy ahhoz szakosodott teamjük, melyek egy illatszakértővel vagy egy parfümőrrel együtt személyre szabottan készítik és variálják át az egyes aromákat.
A tökéletes illat inspirál, magabiztosságot ad és boldogabbá tesz
Ha kiválasztásra került az adott aroma, a legtöbbször azt is kell puhítani, lágyítani – méghozzá ahhoz mérten, mit kíván elérni a brand. Figyelembe szokták például venni az üzletpolitikát, az illatmarketing stratégiáját, valamint azt is, hogy pontosan milyen változást szeretnének elérni azokon az embereken, akik belépnek az üzletbe. „A kiválasztott aroma milyensége természetesen az üzlet jellegétől és nagyságától is függ.
A parfümőrök mindenképpen olyan illatot fognak megalkotni vagy választani az adott márkához, ami szerintük stílusban és szintben is hozzá illik. De ez egy hosszadalmas folyamat” – mondja Madari Szilvia illatszakértő. „Először is meg kell határozni a célcsoport korát. Nem mindegy ugyanis, hogy a fiatalok a kiválasztott célcsoport vagy a 45+ korosztály! Más a tűrőképességük, mások azok az illatok, amikkel bizalmat lehet kiépíteni rájuk.
De olyan is van, hogy egy adott üzletnek más a „belépő” illata (azaz, amit a bejárati ajtónál érez) és más „fizetős” illata, amivel a kasszánál találkoznak a vásárlók” – avat be a részletekbe az illatszakértő, aki szerint az egyéni parfümválasztás már teljes másként működik egy üzleti illat kiválasztásával szemben.
„Az egyéni parfümkészítésnél ez a folyamat más, hiszen ott az adott egyén vezet. A hozzá legjobban illő parfümöt állítjuk össze és ahhoz kell alkalmazkodni, hogy neki éppen mire van szüksége van. Ideálisan egy parfüm olyan, mint egy láthatatlan ruhaköltemény. Mesél rólunk, meghatározza az egyéniségünket. Erőt, önbizalmat ad, megnyugtat. Meghatározza a személyiséget.
Ezért fordulhat elő, hogy ha valakinek ilyen meghatározó, jellegzetes illata van, akkor mindenki tudni fogja, hogy az illető mikor járt az adott helyiségben” – mondja Madari Szilvia illatszakértő, aki szerint parfümválasztásnál (legyen szó egyénre szabott illatkeverékről vagy akár egy parfümériában is megvásárolható illatról) mindenképpen arra érdemes figyelni, hogy az egyéniség és az illat összhangban legyen.
„Egy nagyon szerény, félős típusú emberhez nem illik egy provokatív, szexi illat, mert nincs vele összhangban. Nem fogja viselni és nem is fogja magát benne jól érezni! Az a tökéletes illat, ami inspirál, öltöztet, meghatároz és felejthetetlenné tesz. Örökre!”