Így tesznek a webshopok vásárlásfüggővé
Az internet függőség fogalma nem ismeretlen a pszichológiában, a különféle addikciókban szenvedők, főleg a fiatalabb korosztály képviselői között nem ritka, hogy elvonási tüneteket produkáljon valaki a világháló hiányában. Azonban a felnőtt, keresőképes korosztályra is leselkedik egy alattomos veszély, ami leginkább a koronavírus időszakának egyik maradandó hozadéka, ez pedig az online vásárlás.
Nem is kell messzire menni az emlékezetünkben, míg néhány éve a vásárlás, a bevásárlóközpontokban töltött idő klasszikus családi, baráti programnak számított, a pandémia gyökeresen átalakította ezen szokásainkat. Az internetes webshopok már jó ideje jelen voltak az életünkben, de a világjárvány alatt törtek be szó szerint a mindennapjainkba, a nappalinkba.
A személytelenség vonzó ereje
A webes vásárlás olyannyira megszokott lett, hogy világszerte egyre több áruház kénytelen bezárni a fizikai üzleteit. A webshopok folyamatosan bővülő kínálata pedig remek lehetőségként megnyitja az ajtót egy újabb függőség előtt. Nem mintha amúgy nem lenne már tele az életünk különféle problémákkal, amik függést okozhatnak, mint például az alkohol, a gyógyszerek, vagy épp az édességek.
Bármennyire is furcsának tűnhet, bizonyított tény, hogy az online vásárlásra is rá lehet kattanni! Hiszen mi sem egyszerűbb, mint rendelni, úgy, hogy még az asztaltól sem kell felállni, vagy parkolóhelyet vadászni, embereket kerülgetni, majd várakozni a pénztárnál a hosszú sorban. Nem áll fenn a veszélye sem, hogy összefut az ember rég nem látott ismerős arcokkal, el lehet kerülni a kapcsolatteremtést, ami egy szorongásra hajlamos egyén esetében máris félsiker.
Ráadásul a vásárlás, a megszerzés élménye valódi örömforrást jelent, és olyan hormonokat szabadít fel, mint például az endorfin, ami a boldogság érzetéért felelős. Mindezt személytelenül, hiszen a billentyűzeten kívül semmire nincs szükség, és legjobb esetben egy chatroboton kívül nem is kell beszélgetni senkivel.
Gyors boldogság, pár kattintással
Így amikor valaki rossz passzban van, akár egy szerelmi bánat miatt, vagy bármilyen feszültség levezetéseképp, vagy épp unalmában elég pár kattintás, és máris garantált a gyors boldogság.
Valóban az online vásárlás lenne a legjobb megoldás a felesleges energiák lekötésére, a hirtelen örömszerzésre? Átmenetileg mindenképp egyszerű választás felcsapni a laptopot, vagy megnyitni a telefonon egy alkalmazást és telepakolni egy virtuális kosarat hasznos, vagy teljesen szükségtelen termékekkel.
A vásárlás befejezése előtt érdemes egy percre megállni, vetni egy pillantást a hirtelen ötletből összeállított listára. Majd feltenni a kérdést: hogy mindezekre valóban szükség is van? Nem csak a gyorsan fellépő birtoklási vágy csapdájába készülünk-e újból belelépni, aminek már ismert a folyamata: megszerezni, várakozni, birtokolni, ünnepelni?
Azok a bűnös algoritmusok
„Az offline shoppingot kezdi kiváltani az internetes vásárlás, mivel könnyebb, gyorsabb, kímélőbb. Fel sem kell állni a székből, pillanatok alatt hatalmas árutömeget lehet végignézni, és néhány kattintással megszerezni. Ahogy az előbbitől, úgy utóbbitól is függővé lehet válni” – magyarázza dr. Ratkóczi Éva pszichiáter, pszichoterapeuta.
Fokozott veszélyt jelent a függőségre fogékonyabb páciensek esetében az az elképesztő mértékű információáradat, ami a mindennapok részévé vált. A külföldi, főleg a távol-keleti és magyar webáruházaktól érkező hírlevelek, a folyamatosan felugró hirdetési ablakok, amiket internetezés, hírolvasás közben szinte lehetetlenség megkerülni, és még nehezebb bezárni.
Ezek az oldalak ráadásul az úgynevezett algoritmusok révén nagyon okosan dolgoznak azon, hogy alattomos módon megkerülhetetlenek legyenek. Figyelik a böngészési szokásokat, és lehetőleg figyelemfelkeltő módon tolnak mindenféle ajánlatokat az ember orra elé. Így pedig nem nehéz szó szerint folyamatosan belebotlani a különféle oldalakon, vagy az e-mailek között a soha vissza nem térő, egyszeri és megismételhetetlen lehetőségekre.
„Az állandóan előttünk lévő csábító árutömeg könnyen bekapcsolja a gyűjtögetési ösztönt. A hagyományos internet függőséghez hasonlóan itt is szerepet játszik a képernyőfelületek időhatár nélküli, végtelen pörgethetősége, ami már önmagában biztosítja az öncélú örömforrást” – magyarázza a szakember.
Meglátni és megszerezni
Az ellenállást nehezíti, hogy mire feleszmélnénk a kattintásaink következménye alól, addigra már végig is vittük a fizetési folyamatot. Főleg, ha korábban megadtuk már a bankkártya adatokat, szó szerint egy klikk után már a magunkénak érezhetjük a hőn áhított terméket.
A birtoklási vágy pedig a csomag átvételekor teljesedik ki igazán. Ilyenkor természetesen izgatottan várjuk, hogy érkezzen a futár, aki már fejből ismeri a kapukódot, és inkább akkor lepődik meg, ha van olyan nap, amikor nem kopogtat. A felbontás, kicsomagolás után azonban gyakori és természetes reakció az öröm helyett érzett bűntudat. Szakértőnk pedig részletesen el is magyarázza, hogy mi áll a reakciók hátterében.
A függő viselkedés lefutása során az agyban ugyanazok a biokémiai változások zajlanak le, mint a kémiai függőségeknél a kémiai szerek hatására. A függő viselkedés izgalmi állapotot idéz elő, és öröm élményt létrehozó kémiai molekulák termelődését indítja el. A függőség nem jellemhiba, nem akaratgyengeség, hanem kemény feltételes reflex láncolaton és agyi biokémiai zavaron alapuló betegség, mély lelki háttérrel.
Szükségből kényszer
Fel-, és beismerni, hogy baj van, komoly őszinteséget és önvizsgálatot igényel. És joggal merül fel a kérdés, hogy mikor érkezik el az a pont, amikor érdemes szakemberhez fordulni segítségért?
Olyan esetben mindenképp, ha a mindennapokat teljesen rabul ejti az online térben, a különféle webáruházak kínálatának böngészésével eltöltött idő. Ha az online vásárlás kihat a hétköznapok megszokott ritmusára, akadályozza a munkavégzést, vagy épp a pihenésre szánt időt.
A (be)vásárlás, akár off-, akár online is történik alapvetően egy szükséglet, egy kötelezően végzendő feladat. Semmiképp nem kedvtelés, hobbi, így amikor rögeszmévé válik, akkor érdemes megkongatni a vészcsengőt.
Ha az újdonságok beszerzése iránti állandó sóvárgás, késztetés uralja a mindennapokat miközben a szociális kapcsolatok sérülnek, vagy rosszabb esetben már hazugságokra kényszerül valaki a megszállott költekezés következtében, akkor az már korántsem egészséges. Pláne, ha a családi kassza is ürül a féktelen rendelések következtében.
Dr. Ratkóczi Éva szakmai állásfoglalása szerint a felismerés már félsiker. „Hivatalosan az online vásárlás még nem tekinthető függőségnek, még nem került fel a betegségek listájára, de a jelenség már ismert a szakemberek körében” - hívja fel a figyelmet a pszichiáter.
Jó hír pedig, hogy a függőségek túlnyomó részéhez hasonlóan a vásárlásmánia is kezelhető. „Az addiktológiában megszokott és bevált módszerek alkalamzásával, önsegítő közösségek bevonásával a függőségeken lehet segíteni. A pszichoterápia pedig minden problémára egy olyan eszközt kínál, ami elindíthatja a változást" - mondja a doktornő.
Érzelmi alapú vásárlóból tudatos döntéshozó
A szakértő arra is felhívja a figyelmet, hogy érdemes mindig, minden vásárlást alaposan megfontolni, és akkor sem veszett még kárba minden, ha nagyon elkap valakit a hév. Ugyanis a jogszabályi környezet nagyon sok esetben a vevőnek kedvez, így el lehet állni a vásárlásoktól a legtöbb esetben 24 órán belül.
A másik ügyes taktika lehet, ha az azonnali bankkártyás fizetés helyett utánvéttel rendel valaki csomagot, így még marad 2-3 napja is akár, hogy átgondolja, valóban szüksége van-e a megrendelt árukra. Sőt, az átvételt követően is lehetőség van visszaküldésre a fogyasztóvédelmi rendeletek alapján.
Végezetül pedig íme néhány szempont, amikre mindenképp érdemes figyelni az internetes vásárlások biztonságának garantálásért, hogy véletlenül se legyen senki csalás áldozata:
- A webshop értékelései: érdemes elolvasni a vevők véleményét a Google-ben, és rákeresni a közösségi média felületein az adott üzletre, végigböngészni a hozzászólásokat
- Adatvédelmi tájékoztató és ÁSZF: A weblap alján legyen mindig egy kattintható link, ami átmutat a szerződési feltételekre, és a cég pontos adataira
- A webáruház fényképeinek minősége: sokat elárul egy üzletről, ha minőségi fotókkal illusztrálja az eladásra kínált termékeket.
- Ingyenes szállítás: garantálja-e bizonyos értékhatár felett a kedvezményes, vagy az ingyenes házhozszállítást és a visszaküldés lehetőségét az adott webshop? A megbízhatóságról ez az információ is sokat elárul