Tanulmány mutatta ki, hogy az emberek nagy részének fogalma sincs az öko címkékről és leírásokról - neked van?

2024. december 9.
A fenntartható mindennapokhoz érdemes néha logókat bogarászni
A fenntartható mindennapokhoz érdemes néha logókat bogarászni
Fotó: Shutterstock

Aki szeretne tudatosabban élni, az előbb - utóbb utána fog nézni annak, hogyan és honnan kerül az asztalára, szekrényébe, fürdőszobájába vagy épp a lakásába egy adott tárgy vagy élelmiszer. Ehhez elengedhetetlen, hogy megismerjük címkék világát, ami jó kiindulási pont lehet - de könnyen el is tudunk veszni benne és feladni a küzdelmet. A következő cikkben szakértő segítésével fogunk együtt kiigazodni a hazai és európai címke rengetegben.

Az Európai Unió 2020-ban készített egy tanulmányt, amely a fenntartható választásokat vizsgálta a lakosság körében. Ebből az derült ki, hogy a megvizsgált címkék, leírások 53,3%- a, mely azt állította, hogy valamilyen módon kapcsolódik a fenntarthatósághoz, sajnos félrevezető, 40%-uk pedig nem megalapozott. A riport közel 230 féle környezetvédelmi címkét vizsgált, amik a piacon jelen vannak. A tanulmányból az is kiderült, hogy a vásárlók nehezen ismerik fel a különféle jelöléseket és nem tudják őket megkülönböztetni, arról nem is beszélve, hogy mivel rengeteg címke létezik párhuzamosan akár ugyanabban a témában is, nem tudnak elköteleződni egy mellett.

Az uniós ökocímke

Az egyik legismertebb védjegy az EU Ecolabel, ami magyarul uniós ökocímke néven szerepel. Egy független ügynökség folyamatosan monitorozza a címke használatára jogosult termékeket és szolgáltatásokat és rendszeresen vesz fel újakat is. Három fő területet számít be a szempontok közé: környezeti, egészségügyi és társadalmi, és mára közel 98000 termék és/vagy szolgáltatás érdemelte ki ezt a végjegyet. Leginkább Olaszország és Spanyolország vezet a legtöbb megszerzett védjeggyel Európában és az utóbbi években a turizmushoz kapcsolódóan vannak egyre többen regisztrálva, fontos még megemlíteni, hogy Magyarország egyelőre a sereghajtók csoportjában van.

glamour plusz ikon Több a férfi divattervező, de a fenntarthatósággal mégiscsak a nők foglalkoznak

Több a férfi divattervező, de a fenntarthatósággal mégiscsak a nők foglalkoznak

Annak, hogy a hitelesítést végző feladatot egy olyan független intézmény végezze, akinek ez a kinevezett feladata, magunk is utána tudunk nézni. Ha erről hiányos az információ a csomagoláson, akkor érdemes gyanút fogni, hogy zöldremosás (greenwashing) jelenséggel állunk szemben. Az EU Ecolabel célja, hogy a bekerülő termékek gyártói figyelemmel legyenek a környezetre, hosszútávra tervezzék őket és garanciálisak legyenek. .

A hivatalos védjegy megszerzése azonban hosszú és költséges folyamat, ezért nagyon sok cég és gyártó inkább saját címkét készít, ami sajnos csak részben fedi a valóságot, ellenben teljes mértékben félre tudja vezetni a fogyasztókat. Ezek a saját kvalifikálás alá eső címkék sokszor csak egy-egy összetevőt emelnek ki, nem feltétlen jelennek meg más termékeken, innen könnyű őket felismerni.

Sajnos ennek eredményeképp a fogyasztók nem tudnak kiigazodni és jóhiszeműen egy olyan terméket is választhatnak, aminek valójában nincsen semmi kapcsolata a fenntarthatósággal. Itthon Nagy Réka klímakommunikációs szakember és kollégái fáradoznak azon, hogy erre felhívják a figyelmet. Ezért is hoztak létre egy honlapot és eseményeket is szerveznek Cleanwashers címmel, aminek a célja, hogy a fogyasztók a fenntarthatósággal kapcsolatban hiteles információkat kapjanak.

Magyar címke a terítéken

1993-ban döntött úgy a magyar kormány, hogy szeretne egy olyan védjegyet alkotni, mely egy megkülönböztető tanúsítványrendszerben kezeli a környezetbarát termékeket. A rendelet alapján „környezetbarát minősítést az a termék kaphat, amely az adott igényt kielégítő egyéb termékkel összehasonlítva az azonos vagy jobb termékminőség mellett a környezeti életútelemzés alapján bizonyított módon megfelel a minősítési feltételeknek”. Amennyiben a köznyelvben Cédrusként emlegetett jelet jogtalanul használják, bírság róható ki.

Ma Magyarországon ezeket a termékeket jelölheti ez a címke: csomagolóanyagok, építőipari alapanyagok, háztartási eszközök, papíráru, barkácstermékek, irodai berendezések, tisztítószerek, tűzoltó készülékek, egyéb ipari és mezőgazdasági termékek, takarítási szolgáltatás valamint környezetbarát szálláshelyek.

glamour plusz ikon „Made in…” – Mit rejt valójában a ruháid címkéje?

„Made in…” – Mit rejt valójában a ruháid címkéje?

Mire figyeljünk?

Amennyiben szeretnénk tudatosak lenni, érdemes megismerni a védjegyeket területenként. Kezdjük például az élelmiszerekkel! Az Európai Unióban az élelmiszeriparra vonatkoztatva nagyon szigorú szabályok vannak, például nem lehet génmódosított élelmiszert forgalmazni (azonban sajnos ez a vámbehozatalra már nem érvényes, amennyiben valaki külföldről rendel). Az EU élelmiszerekre kialakított logója azt jelenti, hogy a termék legalább 95% organikus alapanyagot tartalmaz és a maradék 5% pedig ellenőrzött körülményekből származik.

Akinek fontos, hogy tiszta forrásból származó termékek kerüljenek a konyhájába vagy kamrájába, a Demeter védjegyre is érdemes odafigyelnie, mely a föld megművelésének folyamatára is kiterjed. Ez azt jelenti, hogy a termék biodinamikus gazdaságból származik. Végül pedig létezik egy globális védjegy amit legfőképp élelmiszerre használnak de más, akár kozmetikai termékeken is előfordulhat. Ez a fair trade logó, ami az adott termék előállításának a körülményeit hivatott ellenőrizni. Itt is egy kihelyezett ügynökség végzi az ellenőrzést és azt hivatott vizsgálni, hogy a bérek, munkakörülmények megfelelőek-e. Az ilyen termékek vásárlásával így azt is támogatjuk, hogy akik a terméken dolgoztak megfelelő bánásmódban részesültek.

glamour plusz ikon „A fenntarthatóság soha nem pénz kérdése, ez csak egy piaci fogás, amit el akarnak hitetni velünk”

„A fenntarthatóság soha nem pénz kérdése, ez csak egy piaci fogás, amit el akarnak hitetni velünk”

Következzenek a bútorok, hiszen az otthonunkba is bekerülnek tárgyak, amiknek hatása van nem csak ránk, hanem a környezetre is. Itt egy fajta védjegyet érdemes a fejünkben tartani, ami egy globális címke: FSC (Forest Stewardship Council) vagyis Felelős Erdőgazdálkodási Tanács. A bútorokon túl megtalálod ezt a jelzést minden faanyagból készült terméken, tehát papír írószereken is, illetve építőanyagokon. A legfőbb célja a tanúsítványnak, hogy megfékezze az erdők pusztítását és egy felelős, tudatos gazdálkodást kezdeményezzen. A védjegyet 1993-ban alapították és több mint 25 ország csatlakozott hozzá.

Az elmúlt években egyre fontosabb lett, hogy a bőrünkre használt termékek előállítása állatkísérletmentes legyen, ehhez képest rengeteg kozmetikai cég ma is állatokon tesztel először. A sminktermékeken tehát „cruelty free” vagy a „Not tested on animals” feliratot és a jól ismert nyulas logót érdemes keresni. Legyen szó ételről, ruháról vagy épp egy szempillaspirálról, fontos tudnunk hogy a vásárlásunkkal minden alkalommal egy-egy szavazatot adunk le a cég mellett, akitől megvesszük az adott terméket.