Tanulmány mutatta ki, hogy az emberek nagy részének fogalma sincs az öko címkékről és leírásokról - neked van?

2024. december 9.
A fenntartható mindennapokhoz érdemes néha logókat bogarászni
A fenntartható mindennapokhoz érdemes néha logókat bogarászni
Fotó: Shutterstock

Aki szeretne tudatosabban élni, az előbb - utóbb utána fog nézni annak, hogyan és honnan kerül az asztalára, szekrényébe, fürdőszobájába vagy épp a lakásába egy adott tárgy vagy élelmiszer. Ehhez elengedhetetlen, hogy megismerjük címkék világát, ami jó kiindulási pont lehet - de könnyen el is tudunk veszni benne és feladni a küzdelmet. A következő cikkben szakértő segítésével fogunk együtt kiigazodni a hazai és európai címke rengetegben.

Az Európai Unió 2020-ban készített egy tanulmányt, amely a fenntartható választásokat vizsgálta a lakosság körében. Ebből az derült ki, hogy a megvizsgált címkék, leírások 53,3%- a, mely azt állította, hogy valamilyen módon kapcsolódik a fenntarthatósághoz, sajnos félrevezető, 40%-uk pedig nem megalapozott. A riport közel 230 féle környezetvédelmi címkét vizsgált, amik a piacon jelen vannak. A tanulmányból az is kiderült, hogy a vásárlók nehezen ismerik fel a különféle jelöléseket és nem tudják őket megkülönböztetni, arról nem is beszélve, hogy mivel rengeteg címke létezik párhuzamosan akár ugyanabban a témában is, nem tudnak elköteleződni egy mellett.

Az uniós ökocímke

Az egyik legismertebb védjegy az EU Ecolabel, ami magyarul uniós ökocímke néven szerepel. Egy független ügynökség folyamatosan monitorozza a címke használatára jogosult termékeket és szolgáltatásokat és rendszeresen vesz fel újakat is. Három fő területet számít be a szempontok közé: környezeti, egészségügyi és társadalmi, és mára közel 98000 termék és/vagy szolgáltatás érdemelte ki ezt a végjegyet. Leginkább Olaszország és Spanyolország vezet a legtöbb megszerzett védjeggyel Európában és az utóbbi években a turizmushoz kapcsolódóan vannak egyre többen regisztrálva, fontos még megemlíteni, hogy Magyarország egyelőre a sereghajtók csoportjában van.

glamour plusz ikon Több a férfi divattervező, de a fenntarthatósággal mégiscsak a nők foglalkoznak

Több a férfi divattervező, de a fenntarthatósággal mégiscsak a nők foglalkoznak