Mennyire fenntartható az elektromos autózás?

Vajon csak előnye van az elektromos autózásnak?
Vajon csak előnye van az elektromos autózásnak?
Fotó: GLAMOUR/Getty Images

Autóval jutunk el A-ból B-be, az ételünk és alapanyagaink így jutnak el hozzánk. Ham nem használunk autót, fogyasztásunk révén akkor is ki vagyunk szolgáltatva a közlekedésnek, szállításnak. Senkiben sem merül fel annak a kérdése, hogy kell-e fenntarthatóbbá tenni a közlekedést, a hogyant illetően azonban sok mindenről tudunk vitatkozni.

Sokan meglepődnek rajta, hogy az elektromos autó első prototípusát Jedlik Ányos magyar fizikus (és pap) tervezte és tesztelte még a 19. század végén. A 20. században nagyon sokan dolgoztak a hosszabb utakra tervezett és nagyobb akkumulátor kapacitású autók gyártásán, amíg a 21.század elején a 2000-es években a TESLA Motors volt az első, aki elkezdte a nagyipari gyártást. Manapság többféle (teljesen elektromos vagy épp hibrid meghajtású) jármű közül válogathatunk, melyek közül mindenki a saját életvitelének megfelelően választhat.

Matek és az elektromos autók

A körforgásos gazdálkodás egy olyan közgazdasági modell, ami a fenntarthatóbb irányba mutat, de rengeteg kérdést vet fel. Már az 1990-es évek legelején teljesen nyilvánvaló volt, hogy csökkenteni kell az ipar okozta károsanyag kibocsátást. Tudták is, hogyan kell, mégis nagyon kevés intézkedés született ennek irányában, mert mindegyik a termelés, és ezáltal a fogyasztás csökkentésével járt volna.

Az elektromos autók megjelenésével egy új reménycsillag gyúlt, mert lehetett tovább gyártani, csupán a technológiát kell megváltoztatni. A hosszú életű akkumulátorokkal együtt megjelentek az akkumulátor gyárak, amiknek szintén kérdéses a környezetre gyakorolt hatása – nem beszélve a selejtes, illetve már nem használható akkumulátorokról.

glamour plusz ikon „A fenntarthatóság soha nem pénz kérdése, ez csak egy piaci fogás, amit el akarnak hitetni velünk”

„A fenntarthatóság soha nem pénz kérdése, ez csak egy piaci fogás, amit el akarnak hitetni velünk”

Az elektromos autók valóban nem bocsájtanak ki szén-dioxidot használat közben, azonban a környezetszennyezés kérdése több szempontból is kérdéses marad. A hagyományos belső tüzelésű modellek már a gyártás során folyamatos terhelést jelentenek a környezetnek és ez a terhelés nem csökken, míg az elektromos autóknál ez egészen másképp alakul. A karbonlábnyom mérések folyamatosak és mind a benzines, mind az elektromos autóknak mérik a szén-dioxid-kibocsátását.

Ez az alapanyagok bányászatánál kezdődik és egészen az autó élettartamának végéig tart. A gyártási időszak „versenyében” a benzines autók vezetnek, hiszen az akkumulátorokhoz szükséges lítiumbányászat rendkívül környezetterhelő, a hagyományos autók azonnal vesztésre állnak, amint kigurultak a gyárból és megtették az első pár kilométert a károsanyag-kibocsátás miatt. Az elégetett benzinből tudjuk mi lesz, de azt kevésbé, hogy az elhasznált akkumulátoroknak pontosan milyen a környezetre gyakorolt hatása.

Bíztató hír, hogy az elemek részben - és reméljük hamarosan teljesen - újrafelhasználhatóak, és sikerül kiiktatni azokat az összetevőket, amik túlságosan megterhelőek a környezetnek - például a lítium, kobalt vagy nikkel. A másik fontos számadat, amit figyelembe lehet venni és a mérleg nyelvét az elektromos autók felé billenteni, az az energiahatékonyság kérdése. Míg hagyományos autók az üzemanyag elégetéskor keletkező energia 25-30%-át használják fel, addig az akkumulátoros autók a megtermelt energia a 85-90%-át is fel tudják használni.

Miért jó, ha elektromos autóm van?

Az elektromos autó vásárlása esetén többféle szempontot is érdemes figyelembe venni, mert nem csak az elsődleges költségei nagyok – még ha használtan vásároljuk is elég nagy tud lenni – hanem a töltési áram költség is elég magas lehet. Az elmúlt években Európa szerte megemelkedtek a háztartási energia költségek.

glamour plusz ikon Városlakóként is lehetséges a zero waste táplálkozás - mutatjuk, hogyan!

Városlakóként is lehetséges a zero waste táplálkozás - mutatjuk, hogyan!

Az egyik megoldás a helyzet kezelésére, hogy nagyon sok kormány - köztük Magyarország is – elkezdett napelemprogramokat hirdetni a lakosság körében. Így az elmúlt években megemelkedett a napelemekkel rendelkező háztartások száma, akik így nagyon jól ki tudják használni a keletkező extra energiát. Így tiszta és megújuló energiával tudod tölteni az autód - ami a napenergián túl, lehet szél vagy vízenergia is.

Amellett, hogy hozzájárulsz a szén-dioxid csökkentéséhez, csökkeneted a zajszintet is, mely a városokban igen magas lehet - ami károsan befolyásolhatja akár az egészségünket is. Az elektromos autók sokkal csendesebbek, ami hosszú távon szintén minket és a mentális egészségünket szolgálja. A kevesebb kipufogógáz továbbá nemcsak a környezetnek tesz jót, hanem a testünk is hálás érte. A jobb minőségű levegő a nagyobb városokban sokszor luxus és vannak önkormányzatok, akiknek már kellett extra intézkedéseket tenni a levegő minőségének javításáért. Az elektromos autók ezen a szituáción is tudnak segíteni hosszú távon.

Körforgásban marad?

A 2000-es évektől kezdve rengeteg kutatás született arról, hogy milyen környezeti terhelést jelentenek az elektromos autók valójában – hiszen ugyan a teljesen elektromos autóknak (EV) valóban nincsen káros anyag kibocsátásuk, azonban a gyártás és a használt elemek után ugyanígy megjelenik a környezeti terhelés.

Egy európai egyetemek által készített 2021-es kutatás eredményeiből az derült ki, hogy még nem teljesen világos, ha valóban teljesen lecserélik az összes benzines autót, akkor milyen mértékű terhelés lenne a környezetre nézve az összes legyártott akkumulátor, illetve később a már nem használt elemek elhelyezésének megoldása. Ma az Európai Unióban kb. 700 autóból mindössze tíz elektromos.

glamour plusz ikon Utazás tudatosan: egyensúly a tömegturizmus helyszíneinek felkeresése és a lassú turizmus között

Utazás tudatosan: egyensúly a tömegturizmus helyszíneinek felkeresése és a lassú turizmus között

Attól függően, hogy ki rendeli a kutatást, lehetséges bemutatni az elektromos autózást, mint jó példát vagy épp mint egy újabb szöget a bolygó koporsóján.

Nincsen egy olyan független kutatás, ami bizonyítaná, hogy az elektromos autózás fenntarthatóbb hosszú távon, mint a jelenlegi modell. Annyiban természetesen igaz, hogy a káros anyag kibocsátás a felhasználáskor valóban kisebb vagy esetenként nincsen, azonban valóban kérdéseket vet fel, hogy a szükséges alapanyagok bányászata, szállítsa, készítése, majd használt elemek biztonságos feldolgozása mennyire megoldható.

Abban minden kutató kivétel nélkül egyetért, hogy a legjobb megoldás, ha csökkentjük a fogyasztásunk, racionalizáljuk az utazásaink, kerüljük, hogy csak egyedül üljünk az autóban. A közösségi közlekedés fejlesztése mindenhol elsőként ajánlott. Tervezzük meg, mikor és mennyit használjuk az autót, akár hagyományos benzines vagy elektromos autónk van és ha tehetjük, gondolkozzunk közösségi megoldásokban.