Énmárka az, amit azután mondanak rólad, hogy kimentél a szobából

Interjúnkban Csábi Boróka a personal branding vagyis az énmárka kialakításának fortélyairól mesélt
Interjúnkban Csábi Boróka a personal branding vagyis az énmárka kialakításának fortélyairól mesélt
Fotó: Csábi Boróka

A közösségi médiában jelen lenni ma már olyannyira természetes, hogy aki nem teszi tiszteletét a virtuális térben, szinte láthatatlan a társadalom számára. A tábor látványosan kettéválik a magánszemélyekre, illetve azokra, akik tudatosan próbálják megvetni a lábukat, hogy nyomot hagyjanak az online világ bevehetetlen felületein. Hogyan vállald magad? Milyen a rossz énmárka? Mi van, ha kevésnek érzed magad ahhoz, hogy felvállald magad?

Csábi Boróka ugyanúgy kezdte, mint bárki más, akinek szorongást okoz, hogyan mutassa meg magát az interneten. Mostanra a bátorságpróbája őt igazolja: ötéves pályafutása alatt több ezer embernek segített megtalálni a saját hangját az információs szupersztrádán. Ügyfelei között a befolyásos vállalkozóktól kezdve, a lelkes magánszemélyeken át az influencerekig mindenki megtalálható. De kezdjük az elején.

Mióta létezik az énmárkaépítés, mint fogalom?

Régen a jószágokat is úgy különböztették meg a családok, hogy égetéssel megjelölték őket, innen tudták, melyik állat kié. Alapvetően a branding legfontosabb, alapvető eleme a megkülönböztetés. Különbséget teszünk a Coca-Cola és a Pepsi Cola között, hiszen ránézésre nem tudod megmondani a fekete lötyi alapján, melyik-melyik, csak ha rajta van a logó.

A personal branding a 90-es évek végén jött szóba először, de az igazi nagy aranykort a social media megjelenése hozta el. A kétezres évek elején indult a Facebook, a Linkedin, a Twitter, az Instagram… Fontos megjegyezni, hogy a hírességek már korábban is foglalkoztak az énmárkaépítéssel, de egy civil ember vagy egy vállalkozó számára a klasszikus social media hozta el ezt a lehetőséget és engedett nagyobb teret az online életben.

A saját vállalkozásom öt éve indult, és ha csak a hazai piacot nézem is látszik, mekkorát fordult azóta. Először én is ellenállásba ütköztem, amikor azt mondtam, hogy posztoljunk a Facebookra, azt gondoltam, hogy nem vagyok normális... Most pedig a legbefolyásosabb emberek keresnek meg, hogy segítsek, dolgozzunk együtt és találjuk ki, hogyan tudnák megmutatni magukat a virtuális térben. Mostanra már megkerülhetetlen trend lett, kimondhatjuk, hogy kell csinálni, ezért is mondom, hogy most értünk ennek az aranykorához.

Miért tartod szükségesnek a személyes márka erősségét a munkaerőpiacon és a privát életben egyaránt?

Aki aktívan foglalkozik ezzel, az tapasztalja, mennyi hozadéka van. Sok ügyfelem számolt be arról, mennyi pozitív visszajelzést kapott, igazi „wow” élményeik vannak. Arról nem is beszélve, hogy ha van jelenlét és a kapcsolatépítés is jól megy, ennek köszönhetően számtalan üzleti lehetőség találhat meg, mindez pedig újabb partnerekhez, szereplésekhez vagy lehetőségekhez juttat el.

Az énmárkaépítésnek van egy személyiségfejlesztő hatása
Fotó: Shutterstock

Kimondhatjuk, hogy a cégek nagy részének ma már muszáj jelen lennie a közösségimédiában?

Igen. Nagyon kevesen vannak, akik ma mentesülhetnek. Talán az olyan kis Business-to-Business cégek, ahol 5-10 ügyfél van maximum. Ellenben azok a vállalkozások, akik magánszemélyeket céloznak meg, ezt már nem tehetik meg. A piacok megnyitásához, és az azon való betöréshez muszáj online is jelen lenni, ehhez pedig a social media olyan funkciót tölt be, mint a Google, hiszen ott is rákeresünk cégekre és személyekre alapvető információkért.

Honnan ismerhető fel egy rossz személyes márka?

Az énmárka az, amit azután mondanak rólad, hogy kimentél a szobából. Az, hogy te mit mutatsz a közösségi médiában, és mit teszel le az asztalra a szakmában, esetleg milyen a személyiséged, az ki fog ütközni. Éppen ezért az önazonosság nagyon fontos.

Nehéz megállapítani, hogy több vagy kevesebb, de érzésem szerint több olyan van, aki ezt nem csinálja jól. Kevés az igazán hiteles, szakmailag alátámasztott személy. Nagyon fontosnak tartom, hogyha tényleg jó szakember vagy és egy hiteles, jó személyiség, akkor meg kell ugranod az önfelvállalást.

Van például egy ingatlanos ügyfelem, aki azért kezdett el énmárkát építeni, mert a szakmájában a szereplőknek általában nagyon rossz a híre, és szerette volna, ha látnak egy jót is. Ez egy szakami felelősségvállalás is.

glamour plusz ikon Steiner Kristóf: „Az is jó, ha nincs minden jól, és vannak rossz napok, hetek”

Steiner Kristóf: „Az is jó, ha nincs minden jól, és vannak rossz napok, hetek”

Ha dobogóra kéne állítani a legfontosabb három dolgot a témával kapcsolatban, akkor mik kerülnének fel rá?

Az én filozófiám az, hogy találd meg az erősségeidet, azt, amiben igazán jó vagy. Vállald fel magad, bátorság, innovatív gondolkodás, merészség és az önazonosság. Mindenhez pedig kell, hogy tudd, ki vagy, mik az erősségeid, mik a céljaid, milyen hatásokat akarsz elérni, milyen nyomot kívánsz hagyni… Meg kell tanulod leküzdeni saját magadban gátjait, amik akadályoznak a célod elérésében. Ezekbe én minden nap belefutok, az önfelvállalás nagy falat.

Csakis ezután jöhet az a kérdés, hogyan tudok valami olyat létrehozni, ami értéket teremt a társadalmunkban, majd mindeközben elérni az anyagi céljainkat, ami nyilván személyenként teljesen mást jelent. A céloknak belőled kell kijönnie, így az énmárkaépítésben is belülről indulunk.

Az énmárka az, amit azután mondanak rólad, hogy kimentél a szobából - vallja Csábi Boróka
Fotó: Csábi Boróka

Ma már elképesztően nehéz kitűnni a tömegből, miközben mindenki erre törekszik. Mit gondolsz arról, hogy mindenki kényszeresen szeretne valamilyen lenni?

Én szerencsére sok pozitív és jó példát látok, akik értékes háttérrel rendelkeznek és fontos üzenettel próbálnak jelen lenni a közösségimédiában. Az én személyes küldetésem is az volt annak idején, hogy mutassak egy olyan női alakot, aki kemény munkával, az eszével, az ambícióival és a törekvéseivel próbál előre jutni, és nem csak azzal, milyen jól mutat a feneke tangában. Már szerencsére egyre több hasonló példával találkozni, és sok értelmes tartalomgyártó van, értékteremtő témákkal. Vannak jó és rossz példák, én igyekszem erősíteni és követni a jó oldalt.

Miként lehet az énmárkát hitelesen kommunikálni anélkül, hogy túlzásba esnénk vagy éppen alulprezentálnánk magunkat?

Jó a kérdés, ezen én magam is sokat gondolkodom. Ha nagyon magabiztos vagy, megszólnak nagyképűségért, ha meg nagyon nem vállalod fel az eredményeidet, értékeidet, akkor senkit sem fogsz érdekelni, hiszen nem látják a teljesítményedet. Kétféleképpen lehet énmárkát építeni. Lehet irritálni vagy inspirálni. Előbbinél az ego a hangsúlyos. Aztán lehet úgy is kommunikálni, hogy figyelj, itt vagyok, ezt így értem el, itt vannak ötletek és támpontok, hogy tanulhass belőle.

Figyeld csak meg, hogy kiket követsz, és észre fogod venni, ki az, aki csak a lájkokat gyűjti, és ki az, aki értéket teremt, valami fontosat akar mondani nekünk. Itt jön be az, hogyha az a bizonyos belső munka el van végezve, akkor alapból ez a szolgálatkész kommunikáció fog jönni belőled.

glamour plusz ikon Fogyasztunk, hogy boldogok legyünk, de a belső munkát már megspóroljuk - Pszichiáterrel beszélgettünk a mentális jóllétről

Fogyasztunk, hogy boldogok legyünk, de a belső munkát már megspóroljuk  - Pszichiáterrel beszélgettünk a mentális jóllétről

Hogyan kezeljük a visszajelzéseket ezzel kapcsolatban?

Aki nem tudja kezelni a kritikát, vagy nem tanulja meg kezelni a kritikát, az ne kezdjen el énmárkát építeni.

Aki kiáll, mindenképp fog kritikát kapni.

Az önfelvállalás része, hogy mindig is lesznek emberek, akik nemtetszésüket vagy ellenvetésüket fogják kifejezni. Ide is idetartozik a belülről fakadó hit önmagunkban. Az ember, és ahogyan fejlődik a személyisége, megerősödik. Rólam is lepereg már minden, nem célom, hogy bárkit meggyőzzek bármiről. Én magam arról beszélek, amiben én hiszek, nincs szükségem külső visszacsatolásra vagy arra, hogy bárki higgyen abban, amiről én már meggyőződtem. Ezt mindenkinek meg kell tanulnia.

Milyen platformokon érdemes jelen lenni?

Én azt látom, hogy bármelyik platform működhet, ha jól csinálod, beleteszed a megfelelő energiát és kompetensen csinálod. Egy tanácsot adnék: ne akarj mindenhol ott lenni! Inkább válassz egy-két-három platformot, amit rendesen tudsz építeni. Az emberek mindenhol fogyasztanak tartalmat, mindenkinek megvannak a preferenciái. Ha stratégiailag jól állítod össze a tartalmadat, egy éven belül szuper eredményeket érhetsz el.

Csábi Boróka szerint aki kiáll, mindenképp fog kritikát kapni
Fotó: Csábi Boróka

Tegyük fel, hogy azt mondom, nekem nincs karizmám. Mit lehet ezzel kezdeni?

Érdekes ez a karizma dolog. Azt gondolom, hogy ez is ugyanúgy fejleszthető. Ide vehetjük azt is, amit a „bántásnál” mondtam. Nem irritálsz, hanem inspirálsz. Tudd az erősségeidet, vállald fel magad, merj innoválni, formabontóan gondolkozni. Ehhez pedig jön még egy olyan magabiztosság, amikor nem tudnak kizökkenteni a szakmai meggyőződésedből, átestél kommunikációs kihívásokon is, így már helyt tudsz állni önállóan is. Szerintem kulcsfontosságú, hogy megtanuljon az ember kommunikálni. Erre pedig jó edzőtábor a social media.

Az énmárkaépítésnek van egy személyiségfejlesztő hatása: önismeret, önfelvállalás, írnod kell, össze kell szedned a gondolataidat, emberek előtt kell megnyilvánulni, mutatkozni. Általa olyan kihívásokba vagy beledobva, ami utána kihathat az életed minden területére, és fejlődsz ennek köszönhetően. Nekem ezt jelenti a karizma. Öt évvel ezelőtt nekem sem ilyen volt a karizmám. Ez fejlődik folyamatosan.

Milyen kezdő löketet adnál azoknak, akik most kezdik az énmárkaépítést?

Eleinte én is vásároltam tananyagokat, kurzusokat, senki sem úgy születik, hogy mindent tud a témával kapcsolatban. De a legfőbb tanácsom talán az, hogy el kell kezdeni. Ez pedig a legnehezebb lépés. Ehhez én is biztosítok jó pár anyagot a YouTube csatornámon és a honlapomon is, ami akár jó kiindulópont lehet.

Úgyhogy csak annyit mondanék, hogy hajrá!