A közös értékteremtés ereje - beszélgetés Zsigmond Dórával

2025. április 13.
Zsigmond Dóra a vidéki gyökerek és a budapesti nyüzsgés összehangolására törekszik a márka tervezésében.
Zsigmond Dóra a vidéki gyökerek és a budapesti nyüzsgés összehangolására törekszik a márka tervezésében.
Fotó: MarinkaZsuzsannaAlexandrovna

Zsigmond Dóra finoman szövi egymásba a múlt hagyományait a modern életstílussal, összhangban kapcsolódnak egymáshoz a vidéki gyökerek és a budapesti nyüzsgés. Magabiztosan egyensúlyoz a hazai és a külföldi piacokon. A ZSIGMOND márkát épp tíz éve alapította a diplomakollekció bemutatójának flow állapotában

Bár merész kezdőlépésnek számít a magyar divat piacon kevés tapasztalattal vállalkozást indítani, de az idő őt igazolta. Az eredetileg férfiruha-kollekciókkal indító márka azóta következetesen képviseli a tradicionális kézművesség időtállóságát, a fenntarthatóságot és a megbízható minőséget.

Néphagyományok

Dóra a fővárosban él és dolgozik, de a világszemléletét és az érték rendjét nagyban a vidéken megélt gyerekkor élményei formálták. Élő kapcsolata van a városon túli világgal, hiszen a fizikai eltávolodás a szülőfalujától még inkább növelte a helyiek által őrzött hagyományokhoz való kapcsolódás igényét. A viseletek szakmai igényű szeretete fiatalkorában a különböző tájegységeket képviselő néptáncruhák felkutatása és gyűjtése idején kezdődött.

glamour plusz ikon Andy Warhol és a Gyémántporos Cipellők

Testvérével, Györggyel járták a falvakat az adott táncnak, helységnek és az életkoruknak meg felelő viseletek után kutatva. A közös utazások során a magyar falvak sokoldalú népművészeti és kulturális tudása tárult fel, amelyet a közösségek idősebb tagjai őriznek. Ennek a komplex öltözködési és szabászati tudásanyagnak a ruhákon keresztüli megörökítése és tovább éltetése Dóra tervezői vállalásává vált.

Az nem motivált soha, hogy még egy ruhadarab szülessen a világban, mert nem hiszem, hogy erre van szükség. Viszont nekem nagyon nagy büszkeség az, hogy egy New York-i üzletben ott van az a hetvenéves magyar falvédőből készült kabát, amit mi juttattunk el oda. A hagyományok tovább éltetése egyfajta küldetés számomra, ez ad értelmet a munkámnak.

Lélegezd be a múltat, és fújd ki a jövőt

A márka mottója: Inhale the past, exhale the future, rezonál a közös néphagyományok és a modern életstílus harmonikus összesimulására, amely a hagyományos kézművestechnikában és anyag használatban ölt formát. Ezt a szemléletmódot a legelemibb szinten a Zsigmond Remade vonala képviseli. A Remade darabok eredeti népi, illetve paraszti viselet anyagainak felhasználásával készülnek.

Zsigmond Dóra összehozza a múlt hagyományait a modern életstílussal
Fotó: MarinkaZsuzsannaAlexandrovna

Nemcsak egy új kabátot szeretnénk készíteni, hanem a kabát által meg őrizni annak a textilnek vagy a textil tulajdonosának a történetét, amit felhasználunk. Ez egyrészt kutatómunkát és feldolgozást igényel, aztán születik belőle egy »termék«, végül azon keresztül lehet beszélni arról a történetről, arról az anyagról, arról a sztoriról, ami emögött van.”

Összekapcsolódás

A Zsigmond márka, bár ezer szállal kötődik az itthoni öltözködési és kulturális hagyományainkhoz, Tokiótól Berlinen keresztül Portlandig a világ számos pontján megtalálható. A magyar divatpiac sajátosságaiból fakadóan természetes az, hogy a hazai közönség kisebb arányban tartozik a márka vásárlóihoz, de a külföld divatérzékeny rétegei kíváncsian fogadják a kortól, nemtől és alkattól függetlenül értelmezhető kollekciók darabjait.

Amikor nemzetközi környezetben mutatjuk be a ruhákat, fantasztikus számomra, hogy mennyire tudnak hozzájuk kapcsolódni. Minden nemzetnek megvan a saját kultúrája, de minél mélyebb, ősibb rétegekhez nyúl vissza az ember, annál jobban értékelik a külföldi vásárlók is. Mondok egy példát: az egyik kollekciónk a busójárásból inspirálódott, ami egy téltemető ünnep, és amihez maszkos és beöltözős hagyományok kapcsolódnak.

Nem is merik a busójárást, de megvan a saját helyükön is az a népszokás, aminek az alapja ugyanez. A lényege nagyjából formailag is meg egyezik, csak máshogy hívják. Van ennek a kulturális rétegnek egy összekötő ereje, ami szuper.”

A ZSIGMOND márka tíz éve alakult, mint férfiruha-kollekció. A brand tradicionális kézművességet, fenntarthatóságot, és megbízható minőséget képvisel
Fotó: MarinkaZsuzsannaAlexandrovna