Lébényi Anna, a VUUV Works alapítója: „Nem elég a szép kirakat, annak igazinak is kell lennie, valós emberi értékeket kell közvetítenie”

2025. január 30.
Lébényi Annában több mint tíz éve született meg a VUUV Works ötlete | Smink: Kiss Csilla Haj: Hevesi Krisztián
Lébényi Annában több mint tíz éve született meg a VUUV Works ötlete | Smink: Kiss Csilla Haj: Hevesi Krisztián
Fotó: Zsólyomi Norbert

A VUUV Works a hazai fenntartható divat egyik legizgalmasabb kezdeményezése. Tulajdonképpen kézművesek csoportjáról van szó, akik fenntartható és etikus keretek között készítenek egyedi darabokat. A márka alapítójával, Lébényi Annával beszélgettünk.

Céljuk, hogy pozitív hatást gyakoroljanak a divatiparra, és felhívják a figyelmet a kézművesség szépségére, aktualitására. A kézművesség szót hallva kevés divatrajongó kapja fel a fejét. Pedig kézműves szakmai tudás nélkül nem léteznének a párizsi haute couture kollekciók sem.

Miért kezdtél kézműves mesteremberekkel dolgozni?

Amikor tinédzser voltam, évekig építkezett a család. Akkor éreztem rá arra, milyen fával dolgozni, nagyon tetszett a formálhatósága, sikerélményem volt. Eközben a divat is nagyon érdekelt, ha külföldön járt valaki, mindig kértem, hogy hozzon egy Vogue-ot. Később építésznek tanultam, de nagyon hiányzott valami: a gyakorlat közbeni tudás megszerzése, a kapcsolódás az anyaggal, a kétkezi munka öröme. Addig már túl voltam pár permakultúrás táboron, ezek rengeteget formáltak a szemléletemen, elköteleződtem a fenntarthatóság mellett.

2013 elején úgy döntöttem, elmegyek egy asztalosműhelybe tanulni, ahol a srácok vizsgamunkája egy intarziás sakktábla volt, ekkor szerettem bele a technikába. Teljesen más tapasztalás volt a csípős tavaszi reggeleken felülni a bicajra, és betekerni a műhelybe, azt csinálni, amiért rajongok, úgy, ahogy nekem tetszik, mint részt venni a hazai, szigorúan szabályozott oktatási rendszerben. Ekkor ismertem meg a csapatból Köpf Jenőt és Nagy Ádám Jánost, és ekkor indult a VUUV Works, bútoripari melléktermékeket újrahasznosító márkaként.

glamour plusz ikon Természetközeliség és letisztult dizájn Bali ihletésében: a Czucz Studio filozófiája

Természetközeliség és letisztult dizájn Bali ihletésében: a Czucz Studio filozófiája

Ekkortájt indult a Botanika, a Kezemura, Fenyvesi Zsófinak ekkor készült a csodálatos longboardja. Volt valami a levegőben. Azóta is a kézművesek világa inspirál, a lenyűgöző tudásuk, szemléletük, maguk az emberek, akik nagy munka és türelem árán mesterévé válnak egy helyi anyagnak. A velük való együtt dolgozás egy fantasztikus emberközpontú közös munka, ami során rengeteget tanulhatok.

A fenntartható divatról a márkák, az alkotók is sokféle módon gondolkodnak. Számodra mit jelent a fenntartható divat?

Úgy gondolom, a fenntarthatóságnak különböző szintjei vannak, szorosan összefüggve az átláthatósággal és az etikával. Az első egy megfoghatatlan szint a vásárló számára, amit leginkább a greenwashing szó jellemez. A második a matéria szintje, a fenntartható anyaghasználat. A harmadik szinten pedig egy átfogóbb szemlélet szerepel, ahol belép a lelkiség. Itt azonfelül, hogy az anyaghasználat fenntartható, egy etikus és transzparens megközelítés is jelen van.

A VUUV Works hazánk egyik legismertebb bútoripari melléktermékeket újrahasznosító márkája
Fotó: Gabor Nagy Photography

Vizsgálják a működés környezetre gyakorolt terheit, dolgozva azok csökkentésén, kompenzálásán. Mi ezen a szinten vagyunk. Ezért vonzzuk be az embereket a készítők világába. Elmondjuk a történetünket, fákat ültetünk, hogy kompenzáljuk a szállításaink károsanyag-kibocsátását, teljesen transzparensek vagyunk a fenntartható anyagok, a készítők által befektetett munka tekintetében. Emellett azon törjük a fejünket, hogy lehetne ezt még jobban csinálni.

Illetve a készítők majdnem mind oktatják mesterségüket, ami szintén szorosan a fenntarthatósághoz kapcsolódik, hisz a tudás átadása nélkül ezek a mesterségek mind kihalnának.