A nosztalgia kora – reneszánszát éli a vintage divat

2025. április 11.
A fast fashion uniformizálja az öltözködést, míg a vintage ruhák egyediséget és önkifejezést kínálnak, amit a Z generáció előnyben részesít
A fast fashion uniformizálja az öltözködést, míg a vintage ruhák egyediséget és önkifejezést kínálnak, amit a Z generáció előnyben részesít
Fotó: EyeEm Mobile GmbH/Getty Images

A vintage divat napjaink egyik legmarkánsabb trendjévé vált, amely nemcsak az öltözködésben, hanem a kultúra más területein is egyre hangsúlyosabban jelenik meg. A múlt stílusjegyei iránti vonzalom egyszerre reflektál társadalmi bizonytalanságra, nosztalgiára és a fenntarthatóság iránti igényre. A Z generáció és a fiatalabb milleniálok tudatosan keresik azokat a ruhadarabokat, amelyek egyediségük mellett történetet is hordoznak. A vintage így nem csupán divat, hanem identitásformáló életérzés is.

Egyre erősebb trendként jelenik meg a divatban, és a mindennapi életünkben is a múltba való visszatekintés. A vintage ruhák iránti növekvő érdeklődés nem csupán fenntarthatósági szempontokból lehet érdekes, hanem mélyebb érzelmi és kulturális gyökerei is vannak. A nosztalgia ereje vezérli ezt a jelenséget, különösen a fiatal generációk körében, akik a múlt stílusában keresik a hitelességet, és az önkifejezés egyedi formáját.

A vintage az új luxus

De mit is jelent a vintage kifejezés a ruházat terén? Általában húsz–harminc éves, vagy annál régebbi, de százévesnél nem idősebb darabokat szokás vintage-nek nevezni. Nagyon érdekes jelenség napjainkban, hogy a fiatalok a kilencvenes és kétezres évek esztétikáját idéző outfitekkel fejezik ki magukat, a divatmárkák ontják magukból az ezt az időszakot idéző stílusjegyeket, ugyanakkor, mivel nem volt túlságosan régen,

az ebből a korból származó eredeti ruhadarabok még nagyon jó minőségben lelhetők fel a secondhand és vintage butikokban.

A Z generáció nosztalgiája: stílus vagy tudatos lázadás?

A Z generáció öltözködése kirívóan hordozza magában korunk kihívásait és szellemiségét. Nemcsak újonnan vásárolt ruháikkal idézik fel ezt az elmúlt kort, de a vintage ruhák iránti rajongásuk is beszédes lenyomata korunk társadalmi, kulturális hangulatának. A Z generáció és a milleniálok fiatalabbjai számára a vintage ruhák nem egyszerűen régi ruhadarabok, vagy secondhand turis holmik, hanem egy-egy korszak hangulatának képviselői.

Egy vintage kabát vagy egy retró póló viselése olyan, mintha egy másik időszak szellemiségét öltenénk magunkra, ezzel új értelmet adva a divatnak. A WGSN trendelőrejelzése szerint a szorongás és a bizonytalanság korát éljük sok szempontból: a nemrégiben lezajlott világjárványtól kezdve, a gazdasági bizonytalanságon és az ökológiai problémákon át, a politikai szélsőségekig, életünk és világunk sok területén bizonytalanságokat élünk meg.

glamour plusz ikon A máglyától a popfeminizmusig: Hogyan alakult ki a rebellis nő, a boszorkány alakja?

Itt a vége, távozik a TV2 Média Csoport vezérigazgatója

A fogyasztói trendek emiatt fordulnak bizonyos kapaszkodók felé, mint például a nosztalgia; elvágyódás az aranykorba. Ez a jelenség egyfajta nosztalgikus menekülésként is értelmezhető, amelyben az emberek a múlt stabilitásában keresnek vigaszt a jelen bizonytalanságaival szemben.

Egyediség a tömeggyártás korában – mit üzennek a vintage ruhák?

A Zeitgeist egy másik aspektusa is hozzájárul a vintage trendek terjedéséhez. A piacuraló fast fashion által diktált trendek uniformizálják az öltözködést, ezzel szemben a vintage darabok az egyediség és önkifejezés lehetőségét kínálják. Minden egyes régi ruha egy történetet hordoz, és segít abban, hogy

a viselője saját, megismételhetetlen stílusát alakítsa ki – távol a tömeggyártott divat egyformaságától.

A tömeggyártott fast fashionnel szemben a vintage ruhák egyediséget és karaktert kölcsönöznek a megjelenésnek. Egy-egy régi kabát, póló vagy farmer nemcsak esztétikai értéket képvisel, hanem egy korszak identitását is hordozza, ezáltal karakteresebbé teszik a megjelenést. Ez a fajta nosztalgia nemcsak az öltözködésben, hanem az élet más területein is megmutatkozik.

glamour plusz ikon Az evolúció során kialakult folyamatos elégedetlenség régen életmentő volt, de ma zsákutcába, szomorú élethez vezet

Itt a vége, távozik a TV2 Média Csoport vezérigazgatója

Az analóg fényképezés, a bakelitlemezek, vagy a régi filmek iránti rajongás mind az elmúlt korok felé fordulást jelzik, az emberek emellett keresik a személyesebb élményeket egy egyre digitalizáltabb világban. A vintage divat ebben az értelemben nem csupán egy stílusirányzat, hanem egy életérzés is, amely fontos összetevője napjaink korszellemének.

Fenntarthatóság és divat: miért választanak sokan secondhand darabokat?

A vörös szőnyegen is egyre gyakrabban látunk sztárokat vintage holmikban pózolni. A luxusdivatmárkák vintage darabjai különös státuszszimbólumként kezdtek el működni napjainkban. Samina Virk, a Vestiaire Collective amerikai vezérigazgatója szerint a vintage darabok önálló luxusstátuszszimbólummá váltak, mivel a vásárlók egyre inkább keresik a régi, nehezen beszerezhető darabokat.

A platformon különösen keresettek az archív Gucci, Prada, Miu Miu és Saint Laurent termékek. Az „archív” kifejezés általában a tíz évnél régebbi, ikonikus darabokra utal, míg a "trófea vintage" a különösen ritka és vágyott ruhadarabokat jelöli. A dolog szimbolikája többek között abban is rejlik, hogy a nehezen fellelhető darabok „levadászása” hozzáértést és sok szabadidőt igényel, ami manapság önmagában is luxus.

A fenntarthatóság iránti növekvő érdeklődés is szerepet játszik a vintage darabok térnyerésében. Az új ruhák tömeggyártása óriási környezeti terheléssel jár, míg a régi darabok újrahasznosítása csökkenti a textilhulladékot és a túltermelést. Bár a használt ruhák körforgásban tartása önmagában nem oldja meg a divatipar környezeti problémáit, mégis hozzájárul a már legyártott darabok ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. A vásárlók egyre tudatosabbak, és szívesebben döntenek olyan darabok mellett, amelyek nemcsak stílusosak, hanem környezetvédelmi szempontból is felelősségteljesebb választásnak számítanak.

glamour plusz ikon Sorsfordító szálak: A Pinkponilo Divatstúdió és az Adománytaxi Alapítvány közös projektje a mélyszegénységben élők felzárkóztatásáért

Itt a vége, távozik a TV2 Média Csoport vezérigazgatója

A vintage divat nem csupán egy múló trend, hanem a jelen bizonytalanságaira adott személyes és kollektív válasz. A múlt stílusában rejlő nosztalgia, az önkifejezés iránti vágy és a fenntarthatóság iránti elköteleződés olyan értékeket képviselnek, amelyek különösen fontossá váltak a fiatal generációk számára. A vintage darabok viselése így egyszerre jelent divattudatos döntést és egyfajta értékválasztást is. A nosztalgia korában a ruháink is történeteket mesélnek – rólunk, a világról és arról, hová tartunk.