Mostantól tényleg a TikTok diktálja a divatot a hozzáértő szakemberek helyett?

A TikTokról induló divat-mikrotrendek hódítanak manapság - ez lehet a jövő?
A TikTokról induló divat-mikrotrendek hódítanak manapság - ez lehet a jövő?
Fotó: GLAMOUR/Getty Images/Profimedia

Akár rajta vagy a TikTok-on, akár nem, azzal biztosan te is tisztában vagy, hogy ami ott trendi és menő lesz, az egy idő után a való életben is megkerülhetetlenné válik. MOB-wife, clean girl asthetic és tenniscore – a legnagyobb öltözködési trendeket már nem divatmárkák, a tervezők vagy a kifutók, sokkal inkább a közösségi média termeli ki. De hogyan?

Manapság minden villámgyorsasággal történik: feltöltenek egy jól sikerült videót egy trendinek gondolt stílusirányzatról, valamiért felkapják a sztárok, a márkák, az influencerek és persze a felhasználók tömkelege is, ami miatt az a divat minden szegmensébe beeszi magát. Az egymilliárd tagot számláló közegnek tehát méltán van beleszólása abba, hogy mi is lesz a trend, de pontosan hogyan is válik egy random videóból globális divatcsúcs?

TikTok trendből hamar lehet a nemzetközi divattrend

A divatteremtő TikTok-effektus megkérdőjelezhetetlen: pillanatok alatt lesz valami menő, de a divatjamúlt is – megdöntve ezzel azt a rendszert, amiben a Runway főszerkesztője, Miranda Priesley hitt Az ördög Pradát visel című filmben. A divat ugyanis már nem egy kis szobában születik, ahol a “fejesek” döntenek arról, mi a trendi és mi a nem: sokkal inkább közösségi alapon teremtődik meg az aktuális irányzat, amihez a divattervezők, a stylistok és a divatmarketingesek már csak alkalmazkodni tudnak, dönteni róla egyre kevésbé.

De hogy is lehetséges az, hogy egy videós közösségi médiaplatform gyorsabban, biztosabban és nagyobb közegben tud népszerűvé tenni egy adott ruhadarabot, egy táskát vagy egy akár trendet, mint éppen azok, akik 20-30 éve ezzel foglalkoznak? A XXI. században miért van egy appnak nagyobb trendteremtő hatása, mint egy hozzáértő szakembernek?

„A TikTok jellemzően egy olyan személyes terület, ahol a felhasználók megmutathatják másoknak az életvitelük egy részét. A legtöbben inspirációs felületként, önkifejezésként használják, egymáshoz pedig jobban tudnak kötődni, mint egy márkához vagy egy tervezőhöz. Egyszerűen nagyobb trendteremtő ereje van” – mondja Tóth Ticiána divatmenedzser, aki szerint a közösségi felületen jelenlévő divattrendek azért váltak globálisan népszerűvé, mert a TikTok tudatosan használja a neuromarketing eszközeit.

glamour plusz ikon Amikor alvás helyett is görgetsz - Így lettem rövid időre TikTok-függő

Amikor alvás helyett is görgetsz - Így lettem rövid időre TikTok-függő

Neuromarketinggel a divatpiramis csúcsa felé

A TikTok 10-30 másodperces videóival ugyanis szinte azonnal stimulálja az agyunk „legprimitívebb”, legősibb részét, az úgynevezett gyíkagyat, ami ösztönszerűen reagál a külső behatásokra – még jóval azelőtt, hogy egyáltalán értelmezni lehetne azt, amit látunk vagy hallunk. „Ennek a szervnek az aktiválódása, főleg, ha az rendszeresen történik, addikciót okoz és azonnal szükségleteket vált ki, amit ki kell elégíteni.

Ez pedig a mai felgyorsult világban nem is lehetne egyszerűbb, hiszen az információt, a lényegretörő összefoglalókat már azonnal meg lehet találni, ezáltal pedig kevesebb ideig terheljük meg a koncentrációs képességünket. Részben ez a TikTok sikerének a titka” – mondja Tóth Ticiána, aki szerint TikTok-on terjedő divattrendek népszerűségének másik oka a vizuális kultúra modernkori változásaiban keresendő.

A könyvek, tervek és lexikonok helyett ugyanis ma már főként csak képekből, sőt, leginkább rövid videókból informálódunk, amik persze az érzékekre is sokkal gyorsabban hatnak. Agyunk ugyanis nagyjából egy másodperc alatt dolgozza fel a látottakat, ezáltal pedig könnyen el lehet dönteni, hogy érdekel-e az adott dolog minket, vagy éppen nem. „Ez azért fontos, mert ha valaki egy nagyon esztétikus tartalmat gyárt, arra többen kattintanak, többen nézik, ami pedig már hatással van a TikTok algoritmusára is.

A népszerűségi skála nő, akár az egekben is lehet. És itt most teljesen mindegy, milyen trendről beszélünk” – mondja a szakértő, amiből egyértelművé válik, hogy a TikTok trendteremtő ereje igazából nem magából az újdonságokból, sokkal inkább a szép tartalmakból és a jól megvágott videókból fakad, amit aztán a közösség karol fel és tesz népszerűvé. Amit ugyanis sokan szeretnek, azt sokan lájkolnak, ami pedig sok lájkot kap, az hamar népszerű lesz. Végtére is ilyen egyszerű!

Fénykorukat élik a mikrotrendek

Az azonban még mindig nem egyértelmű, hogyan képes az alkalmazás évente több divatesztétikumnak tulajdonított trendet (pl. MOB-wife, clean girl, garden girl) is kitermelni. Régebben ugyanis csak a tavaszi-nyári trendek, az őszi divatok és a téli szezonális darabok voltak, most már viszont pillanatok alatt feltűnhet egy menő szabású ruha vagy egy trendi táska, amit hirtelen mindenki akar.

„A TikTok nagyjából három havonta képes frissülni, ha trendekről beszélünk. Ez persze lehet több vagy kevesebb is attól függően, mennyire áramlik gyorsan az információ és az mennyire válik népszerűvé. Az általános tapasztalat azonban az, hogy egy alapgondolat néhány hét, hónap alatt unalmassá válik vagy már kevésbé lesz izgalmas” – részletezi a divatmenedzser, aki szerint az is gyakori, hogy a divatesztétikumok egymásra épülnek, egymást egészítik ki, ezáltal pedig folyamatosan változnak és új trendeket termelnek ki.

A #cleangirlaestheticből például egész egyszerűen lehet #minimalistfashion, ahonnan már csak egy lépés az #oldmoneystyle és a #coastalgrandmother. Mindez pedig azt bizonyítja, hogy bár a hagyományos, szezonális divattrendek folyamatosan halványulnak el, a divat körforgása még mindig ugyanarra a sémára épül: az lesz trendi, amit szeretnek és amit örömmel hordanak az emberek – ami pedig nem népszerű, az hamar felejtőssé válik.

glamour plusz ikon Hiába a legújabb trendek, mégis nagymamáink gardróbjában keressük a boldogulást – Mi a grandmacore-trend titka?

Hiába a legújabb trendek, mégis nagymamáink gardróbjában keressük a boldogulást – Mi a grandmacore-trend titka?

Az utóbbi időszak legnépszerűbb TikTok divattrendjei

MOB-wife: Az angol mobsters wife, azaz a gengszterfeleségek rövidítése, akik a ’80-as évek Amerikájában élték a fénykorukat. Mindennapi viseletük közé tartozott a hosszú szőrmekabát, a fekete napszemüveg, valamint a bőr anyagú és állatmintájú ruhadarabok sokasága. Mindez persze erős sminkkel párosítva. Előszeretettel alkalmazta ezt a trendet a közelmúltban Dua Lipa és Kim Kardashian is.

Garden Girl: A Bridgerton sorozat népszerűségével párhuzamosan nőtt a puffos ujjú ruhák iránti kereslet, ami a nyári aprómintás ruhák darabjaiban teljesedett ki. Ehhez még vegyük hozzá a szalmatáskákat, a fejkendőket, a hajcsatokat és már kész is vagyunk. Kendall Jenner húsvéti outfitje pont

Clean Girl Aesthetic: Hailey Bieber és Sofia Ritchie Grainge stílusát figyelve könnyen rájöhetünk, mi is ez a trend. Egy dologra kell figyelni: ne viseljünk semmilyen mintás, rikító vagy bonyolult szabászati megoldással rendelkező ruhadarabot. Maradjunk az alapoknál, ami a feketét, a szürkét, a bézst és a fehéret foglalja magában, minimalista vonalakkal társítva.

Tenniscore: a Challengers című film hozta divatba ezt a trendet, melyet galléros pólók, rakott szoknyák és rövidnadrágok zöme alkot. A feltűnő, vakító színek kizárva, helyettük a letisztult vonalvezetések, fehér sneakersek és a hosszú zoknik számítanak menőnek. A mozi sajtóútján az egyik főszereplőt alakító Zendaya rendre ilyen stílusban jelent meg.

Coastal Grandmother: kvázi “az (amerikai) nagymama, aki a tengerparton él”. Kényelmes, laza, de mégis letisztult ruhadarabok viselése, úgy, mint a világoskék farmer, a laza fehér ing, a csíkos póló vagy pulóver halászsapkával és laza kendővel párosítva. A környezetbarát, lenge anyagok (pl. len, pamut, denim) viselése elsődleges. Ha még így sincs meg, hogyan is kellene felöltöznünk, ha ezt a trendet követnénk, nézzük meg Diane Keatont a Minden végzet nehéz című filmben.