Audrey Hepburn filmre vitte, Marilyn Monroe megénekelte - A Tiffany & Co. története

2025. március 7.
Színésznők, modellek, a legnagyobb A-listás sztárok mind Tiffany & Co. rajongók - már több, mint száznyolcvan éve
Színésznők, modellek, a legnagyobb A-listás sztárok mind Tiffany & Co. rajongók - már több, mint száznyolcvan éve
Fotó: G. Gershoff/Getty Images

Kevés olyan ékszerbirodalom van a világon, mint a Tiffany & Co., amit a legtöbben az ezüst ékszereivel, az elegáns eljegyzési gyűrűivel és persze, a csodás kis kék dobozaival azonosítjuk. A márkának azonban nagy utat kellett bejárnia a világhírnév felé: szerencsére azonban mindig jókor vol jó helyen, és ezért tudott olyan naggyá válni!

Ha luxus ékszermárkára gondolunk, a Cartier mellett a legtöbbünknek egyértelműen a Tiffany & Co. az, ami egyből beugrik. Míg azonban az előbbi az uralkodóházaknak készített kincseiről, addig az utóbbi az elegáns, ezüst ékszereiről, gyémánt eljegyzési gyűrűiről és kék dobozkáiról híresült el – nem hiába. Az elmúlt 188 évben alaposan megváltoztak az ékszerekről, az ékszerkészítésről és az ékszertrendekről alkotott elképzeléseink, ez pedig nagyban köszönhető a Tiffany & Co.-nak, ami egyszerre forradalmasította meg és modernizálta a női ékszerek divatját.

Egy kultikus brandről van szó, ami egy apró kis boltból nőtte ki magát a világ egyik legnépszerűbb luxusmárkájává. Mindezt ráadásul úgy, hogy közben a popkultúrába is beírta a nevét azért, hogy még véletlenül se felejtsük el: ma már pedig bármerre is nézzünk, mindenhol Tiffany-t látunk. Filmeken, sztárokon, vörös szőnyegen, premiereken, vagy akár csak az álmainkban. Mert az biztos, hogy minden nő álmodozik valami szépről, valami kékről és valami jóról a Tiffany-ból.

Tiffany-nak szeme volt ahhoz, amihez másnak nem

Az amerikai márkát csaknem két évszázaddal ezelőtt alapította Charles Lewis Tiffany, aki először írószer- és ajándékboltként üzemeltette boltját, később viszont fokozatosan áttért a régi értékek, porcelánok, üvegdekorációk és antikvár ékszerek, valamint a saját tervezésű ékszerek forgalmazására. Nemsokára már elsőként népszerűsítette az üzletét olyan prospektusokkal és hirdetőlapokkal, melyek ékszereket kínáltak a tehetősebb amerikaiaknak.

glamour plusz ikon Egy ötvösművész számára a legkedvesebb érzés, a boldog, kézfeltartós fotó látványa

házias

Volt rá igény, különösen úgy, hogy a ’48-as forradalmak idején olcsón hozzájutott az európai arisztokraták ékszereihez és gyémántjaihoz. Ezt pedig nagyon jól kihasználta Tiffany: Amerikába szállíttatta az ékszereket és ott adta el őket jó pénzért, ami hatalmas gazdagságot hozott neki.

Növekvő kapcsolatainak hála hatalmas szerepet játszott abban, hogy a 92,5% tisztaságú angol sterling ezüst szabványt (925) Amerikába vigyék, melyet később az Egyesült Államok kormánya is elfogadott. Kevesen tudják, de a mai napig ezért készítik a legtöbb Tiffany ékszert 925-ös ezüstből. Na, de vissza a történelemhez! Az egyre csak növekvő ezüstkészlet miatt az ékszerész remekül hozzá tudott járulni ahhoz, hogy az amerikai polgárháború során kardokat, pajzsokat, érméket és más nélkülözhetetlen hadifelszerelést készítsen.

Ezt persze, az amerikai kormány is értékelte és Abraham Lincoln elnök 1861-es beiktatására több ezüst ékszert és étkészletet is tervezhetett – akárcsak az elnök feleségének, akinek több tucat Tiffanyja lett a következő pár évben. A világhírnevet azonban nem ez hozta meg neki, hanem az, hogy 1866-ban bemutatta a világnak Amerika első stopperóráját, a Tiffanyt Timert.

Ez egy olyan ikonikus pillanat volt, amitől kezdve már minden elit férfi zsebében ott csücsült egy ilyen óra: a népszerűségére pedig rátett egy lapátra az, hogy az 1867-es párizsi világkiállításon is szerepelt Charles Tiffany. Bár a kiállításokon csak különböző ezüstmíves munkákat mutatott be az ékszerész, akkor már ott motoszkált a fejében, hogy az arannyal is kezdené kéne valamit, ezért hamarosan már nemcsak ezüst, hanem arany ékszereket is elkezdett forgalmazni a gazdag amerikaiak számára.

Beírta magát a világtörténelembe

A békés idők eljövetele után Tiffany úgy meggazdagodott, hogy be akarta írni magát a világtörténelembe: 1877-ben felvásárolta hát az ékszerek királynőjét, minden idők egyik legnagyobb sárga gyémántját, a 123,56 karátos Tiffany Diamondot. Eredetileg 287,42 karátos volt a kő, de többször félbevágták és alakra formálták azért, hogy a legtökéletesebb külsőjét mutassa.

glamour plusz ikon Randizási szokások, hagyományok átalakulása - mi változott anyáink, nagyanyáink kora óta, és mi nem?

házias

Valószínűleg te is láttad már Audrey Hepburn, Lady Gaga vagy Beyoncé nyakában – de máséban nem nagyon, mert összesen csak négy nő viselte ezt az ékszert (a negyedik Mary Whitehouse, egy amerikai társasági hölgy volt). Nagyon különleges, tényleg szemet gyönyörködtető ékszerről van szó, ami bemutatja azt a magas minőségű ékszerészeti bravúrt, ami a Tiffany képvisel.

Mivel azonban nők millióinak akarta valóra váltani az álmát az ékszerét, ezért skiccelt párat és felvázolta azt a modern vonalvezetésű eljegyzési gyűrűt, amit a mai napig ismerünk és hordunk. A Tiffany Settingről van szó, egy egyszerű, letisztult karikagyűrűről, amibe nem beleépítve, hanem rárakva van a gyémánt – ennek köszönhetően még több fény át tud rajta jutni, ezért még fényesebbnek és pompásabbnak hat a kő, mint egy sima, beépített keretben.

A XIX. század végéig ugyanis a vintage stílusú, keretbe foglalt eljegyzési gyűrűk számítottak trendinek, Tiffany viszont úgy gondolta, hogy ez a dizájn idejétmúlt, úgyhogy megtervezte a modern eljegyzési gyűrűk alapját. Ez egyébként a mai napig az egyik legnépszerűbb eljegyzési gyűrű dizájn a világon – Tiffany ide, vagy oda.

A kor ékszeresztétikumainak (francia királyi ékszerek) felvásárlása után Tiffany visszavonult és a fia, Louis Comfort vette át az üzletet. Ő már abban nőtt fel, hogy nagyot álmodjon és nagyot alkosson: vissza is nyúlt a kezdetekhez és a szecesszió művészeti stílus nagy szerelmeseként olyan lámpákat, üvegtárgyakat és egyéb festett üvegből készült dekorációs elemeket kezdett el kínálni a Tiffany üzleteiben, melyekre korábban nem volt példa.

Louis is olyan úttörő lett, mint az apja – de nemcsak ebben. Irányítása során a Tiffany vált az első olyan luxus ékszercéggé, aki gemológust (drágakövekkel foglalkozó tudóst) alkalmazott ékszerkutatáshoz. Okosan tette, mert neki dolgozó tudós, Dr. George F. Kunz Madagaszkárban felfedezte a rózsás-barackos színű morganitot, ami a berill kő egyik változata. Innentől kezdve pedig nem volt megállás: csak úgy bányászták a morganitot, ami ugyanolyan szépen ragyogott, mint a gyémánt, de akkoriban legalább tízszer olcsóbb volt.

Ma már pedig még annál is olcsóbb (a gyémánt minőségéhez képest karátonként akár száznegyvenszer is), de ez soha nem izgatott senkit. Tiffany-t sem. A kő szépen csillogott, a nők imádták az újdonságot, „olcsósága” miatt pedig még többen betértek a márka boltjába – ami nem is akármi volt!

Tiffany titka

1940-ben megnyílt a mai napig ikonikus Tiffany & Co. üzlet a New York-i Fifth Avenue-n, ami mérföldkő lett a márka életében. Nem lehetett nem észrevenni, mindenki látni akarta, ezért hamar látványosság lett az üzletből. Sikk lett a Tiffany közelében lakni, sétálni, ebédelni; a csodálatos kirakatai előtt pedig művészek és nők tucatjai álltak meg ábrándozni a luxus életmódról.

glamour plusz ikon „Minden áldott nap, amikor lefekszem hálás vagyok" - interjú Borbély Alexandrával

házias

Tulajdonképpen ez a kultusz inspirálta Truman Capote írót az Álom luxuskivitelben című regény megírására, amit 1961-ben meg is filmesítettek Audrey Hepburnnel a főszerepben. Hepburn szerepe, elegáns öltözéke, a nyakában lógó Tiffany Diamond (amiről már korábban is szó volt) és az ikonikus üzlet popkulturális szenzáció lett, amiből a mai napig nincs kiút.

Ha Tiffany & Co. addigi eszelősen nagy sikerét és rekordelsőségeit nem is vesszük figyelembe, akkor sem mehetünk el szó nélkül a film megjelenése mellett, ami olyan magasságokba repítette a márkát, ami miatt mindenki Tiffany-t akart – és akar azóta is. A kor akkori ünnepelt sztárjai, Elizabeth Taylor, Jacqueline Kennedy Onassis és Marilyn Monroe imádta a márka ékszereit. Utóbbi olyannyira, hogy Az urak a szőkéket szeretik egyik betétdalában énekelt is a Tiffany-ról a ’Diamonds Are a Girl's Best Friend’ című dalban.

Persze, az azóta eltelt csaknem nyolcvan évben is hihetetlen mennyiségű filmben is rengeteg Tiffany & Co. ékszer szerepelt. Hogy csak néhány különlegesség kerüljön említésre: a Titanicban lévő zafír nyaklánc is az ékszermárka tervezte, de A nagy Gatsby-ban szereplő 1920-as évek inspirálta ékszerek tekintélyes mennyisége is a Tiffany-ból van.

Érdekesség, hogy az a sárga köves nyaklánc, amit Kate Hudson viselt a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt? című filmben szinte egy az egyben a Tiffany Diamond nyaklánc, de biztonsági okokból nem adták kölcsön a forgatásra, ezért egy másik ékszermárkát bíztak meg azzal, hogy kreálja újra a sárga köves láncot. Bár ennek a Tiffany nem örült, annyi haszna mégis lett a dolognak, hogy a márka körüli elérhetetlen luxus és presztízs még nagyobb magasságokba repült.

glamour plusz ikon Az introvertált Audrey Hepburn nem tervezte beragyogni a világot, mégis sikerült neki

házias

Ma már mindenki szeretne magának egy darabot a Tiffany & Co-ból, ami miatt sok olyan kollaborációt is piacra dob a márka, amiért a gyűjtők a lelküket is eladnák. A Nike, a Fendi, a Supreme, a Pokémon és a Rimowa bőröndcég például már mind kapott egy kis szeletet a márkából: az jövőbeli együttműködések száma pedig feltehetően tovább fog nőni, mert egyre többen szeretnének maguknak egy kis kék dobozos ékszercsodát.