Amiért a gyűjtők a lelküket is eladnák: a legendás Tiffany & Co. és a márka legsikeresebb kollaborációi
A Tiffany & Co. neve minden bizonnyal a legtöbbek számára ismerősen cseng, sőt, valószínűleg másodpercek töredéke alatt beugrik a kék-ezüst dupla szíves medál, az Atlas és csomózott gyűrűk, valamint a T betűt formáló karperec képe anélkül, hogy különösebben ismernénk az évtizedek alatt egyébként ikonikussá vált, világhírű ékszermárkát.
Nők százezrei hullajtanak könnycseppeket egy karácsonyfa alatt kékellő, fehér szalagos doboz láttán, és jegyzik fel kislánykori bakancslistájukra: leánykérés egy Tiffany-nál vásárolt eljegyzési gyűrűvel. Azt persze kevesebben tudják, milyen kuriózumokat rejt még az a bizonyos Kék Katalógus (szerencsésebb esetben Kék Doboz) – többek között olyan tervezői darabokat, amelyek nemcsak az évszám és a márka, hanem maga a designer miatt váltak ritka, gyűjtői műkinccsé.
Így, ha pár százezres nagyságrendben rábukkanunk egy-egy Tiffany kollaborációból született ékszerre az Ebay-en - természetesen a forrás és termék ellenőrzése, valamint az eredetiség megállapítása után - nem érdemes sokat gondolkodni a licitáláson: a termékre egyszerűen le-kell-csapni!
Jean Schlumberger
Jean Schlumberger francia ékszertervező 1956-ban csatlakozott a Tiffany & Co. csapatához alelnöki és tervezői szerepkörben. Szédületes kompozíciói túlzás nélkül a világ leggyönyörűbb, szívet dobogtató, könnyfakasztó, hajmeresztő remekművei. Schlumberger terveinél nem léteznek precízebben és ízlésesebben komponált tárgyak, stílusát színtiszta tökéletesség jellemzi.
Egyes modelleknél alig-alig érzékelhető a 18 karátos arany élénk sárga csillámlása, ugyanis sok száz apró brillcsiszolat tarkítja a kiegészítők teljes felületét – legyen az kitűző, gyűrű, nyakék vagy akár gyűrű. A Dahlia modellektől kezdve a Cascade és Starlight brossokon át egészen a türkiz tűzben égő Tiffany-kék cuprian elbaite típusú turmalinnal díszített Butterfly gyűrűig bármelyik darabért boldogan eladnánk a lelkünket.
Ám – mivel ritka gyűjtői kincsekről beszélünk – valószínűleg ez sem érne annyit, amennyit Schlumberger ékszer-műalkotásai.
Paloma Picasso
Paloma Picasso (Pablo Picasso és Françoise Gilot lánya) az 1980-as évektől kezdve mesésebbnél mesésebb ékszereket tervezett az amerikai vállalatnak. Az ismétlődő olívalevél formáira épülő romantikus fülbevalói, karperecei, gyűrűi és nyakékei mellett többek között mágikus, élénk színű ékkövekben pompázó koktélgyűrűk, szimpla és dupla bezelfoglalatos pecsétgyűrűk, valamint egy sajátos, reduktivista, szabálytalan X-ből álló sorminta is az ő nevéhez kötődik.
A kollaboráció 35. évfordulójára egy káprázatos, színpompás, tizenöt különböző drágakőből (például tanzanitból, rubinból, gyémántból) álló platina és fehérarany statement nyakéket hoztak létre, amely ízig-vérig Paloma: az ismétlődő, kőberakásos X alakzatok mellett összesen 416 karátnyi grandiózus csiszolat sorakozik.
Frank Gehry
Frank Owen Gehry-t a 20. század egyik legelismertebb építészeként tartják számon. Az általa tervezett bilbaoi Guggenheim Múzeum jellegzetes, titánborítású épületét a modern múzeumépítészet egyik legkiemelkedőbb példájaként emlegetik, de nem feledkezhetünk meg a Walt Disney koncertteremről, sem a Louis Vuitton Foundation impozáns architektúrájáról sem.
Gehry építészeti tervei geometrikus formák elforgatásának és hajlított élek eltolásának játékára épülnek, amelyek a Tiffany & Co. ékszervállalattal közösen létrehozott, 2003-as kollekciójának darabjaiban is vissza-visszaköszönnek. A selyemzsinórra húzott Sterling ezüst Szívmedál szívformáját két egymás mellett, átlósan eltolt, domborított levélforma képezi, az eredeti alakzatot (dekonstruktivista módon) két különálló geometrikus alakzatra bontva.
Gehry egyik legjellegzetesebb ékszerterve a Hal és ennek variációi: a leheletfinoman hullámzó stilizált sziluett hol egy darabként, hol párban, hol több különböző irányba helyezve, hol egymásnak simulva, ismétlődve, egyes modelleken tömör ezüstként, néhol izgalmas anyagtársításokkal kombinálva (faragott faként vagy drágakő formában felfűzve) jelenik meg.
Elsa Peretti
Elsa Peretti 1974-től kezdve szerves részét képezte a Tiffany & Co. működésének. Modelljeit valószínűleg azok is jól ismerik, akik nem tudják, hogy az adott darabot a világ egyik legsikeresebb olasz ékszertervező(nő)je álmodta meg. Elvégre ki ne látta volna az ankerláncokon hanyagul átfűzött aszimmetrikus, fluid szívformát, vagy az ikonikus Babot, amelyet karkötőtől kezdve choker nyakéken át egészen bájos bedugós fülbevalókig minden különböző ékszertípuson bemutattak.
A kevésbé műértő közönségnek kedvezve egy szintén jellegzetes, ám jóval visszafogottabb darab is napvilágot látott Peretti kollekciójában: a csöpp brillcsiszolású gyémánt (vagy zafír, esetleg smaragd) bezelfoglalatban, avagy a Diamonds by the Yard, amelyet két finom karikaerlivel erősítettek a leheletkönnyű kerekszemes ankerlánchoz.
A belsőépítészet szerelmeseinek minden bizonnyal nem ismeretlen a 925-ös ezüstből készült vázasorozat sem, amelynek darabjai – ötvös szemmel nézve is – valóságos mesterművek.
Patek Philippe
A Tiffany & Co. és Patek Philippe története egészen 1851-ig nyúlik vissza: Antoine Norbert de Patek – a legjobb óra-kereskedők felkutatása során – Charles Lewis Tiffany-ba botlott New York-ban – amikor is kezdetét vette minden idők legemlékezetesebb ékszer-óra kollaborációja.
Az együttműködésből ugyan számtalan kimagasló óraművészeti példa született az elmúlt évtizedek (évszázad!) során. Például a Twenty ~4-es acélkék számlapos, drágakő kerettel díszített női modell, vagy a konyakbarna alligátor bőrszíjas Complications holdnaptárral, 18 karátos rozéarany keretbe foglalva), mégis egy klasszikus Nautilus-t emelnénk ki.
Ugyanis 2021 decemberében, amikor az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, a világ vezető luxuscikkcsoportja felvásárolta az ékszervállalatot, újra piacra dobták a Nautilus 5711/1A-018-ast, egy klasszikus, rozsdamentes acélszíjas karórát. Természetesen Tiffany-kék számlappal.