Szerettem volna az emberekben tudatosítani a tényt, hogy a divatipar nagyban hozzájárul a klímaváltozáshoz - beszélgetés Fritzson-Bajdor Tündével, a Swappis Ruhaforgó alapítójával
Fritzson-Bajdor Tünde 2014-ben indította el ruhacsere pop-up butikját Svédországban, 2018-ban pedig megérkezett Budapestre Swappis Ruhaforgó néven.
A Swappis egy olyan használtruha bolt, ahol nemcsak új kincsekre találhatsz, hanem te magad is leadhatod a ruháidat, pontokért és kedvezményekért cserébe, hiszen itt minden tevékenységeddel a fenntarthatóságot támogatod.
Tünde egyedülálló ötlete Magyarországon innovációnak számít, a használtruha boltok kedvelői pedig gyorsan rá is kaptak, így Tünde célja már csak az, hogy Budapesten kívül is sikereket tudjon elérni. A különleges utazásról és a Swappis ruhaforgó megalkotásáról faggatuk ki Tündét.
Hogyan indítottad el a Swappist?
A Swappis története Svédországba nyúlik vissza a 2010-es évekre. Akkor ugyanis kint éltem a családommal együtt Uppsalában. Miután elvégeztem egy kétéves mesterképzést (fenntartható fejlődés szakon) az Uppsala Egyetemen, két óvodáskorú kisgyermekes anyukaként 2014-ben regisztráltam be a vállalkozásomat, mint ruhacsere-rendezvényszervezés.
Évek óta törtem az agyam valami vállalkozáson, amit szívvel-lélekkel tudnék csinálni, és nem utolsó sorban még pénzt is hoz a házhoz. Hosszas töprengés, álláskeresés, önkénteskedés és szakmai gyakorlat után úgy döntöttem, nem halogatom tovább az ügyet, belevágok, lesz ami lesz alapon.
Mi a célja a vállalkozásodnak?
Célom a Swappissal a fenntartható gardróbfrissítés ösztönzése volt. A tagság, illetve pontrendszer segítségével szerettem volna még inkább motiválni a használt ruha vásárlásra, mint környezettudatos vásárlási módra az embereket. Továbbá szeretném felhívni a figyelmet a divatipar környezetszennyező voltára és a távol-keleti varrodákban éhbérért dolgozó nők, gyermekek kihasználására. Ezért is szeretném meggyőzni az embereket arról, hogy ne csak leadják hozzánk megunt ruháikat, hanem vásároljanak is tőlünk használt ruhát.
Szerettem volna tudatosítani a tényt, hogy a divatipar nagyban hozzájárul a klímaváltozáshoz és ehhez mi magunk, hétköznapi emberek is hozzájárulunk a vásárlásaink révén, és igenis tehetünk ellene. Tudatformáló szerepet szerettem volna betölteni a Swappisszal és felhívni a figyelmet a divatipar árnyoldalaira, az óriási nagy környezeti lábnyomára.
Mit gondolsz, mi a titka a Ruhaforgónak? Mennyire tud egy ilyen hely sikeres lenni?
Azt gondolom, hogy nem feltétlen kell nagy tömegeket elérni ahhoz, hogy elinduljon a változás folyamata. Lassú víz partot mos alapon, szépen lassan, emberről emberre is elérhetjük a tömegeket. Másrészt pedig ha egy eszme ideje eljött, akkor sokkal gyorsabban tud terjedni egy kisebb kezdeményezés is, mert megvan rá a befogadó közeg. Sokan hálásak, megkönnyebbülésnek veszik, hogy végre van erre lehetőség, hogy a megunt, de egykor szeretett ruháikat leadhatják valahova.
Örömmel veszik, hogy végre valaki más is gondolt erre, ugyanúgy, mint ők, hogy a ruháink ne a hulladéklerakóban végezzék. Meglepő és egyben jóleső érzés volt látni kint Svédországban is és itthon Magyarországon is, hogy sokan vannak ennek tudatában és egyre többen hajlandóak tenni érte valamit. Ebből a szempontból sikeresnek tartom a Swappist, és úgy érzem, elérte küldetését.
Milyen ruhákat fogadtok be?
Az elsődleges szempont a ruhák jó állapota. Fontos, hogy a leadott ruhák és kiegészítők tiszták és épek legyenek. Csak szezonális, megkímélt állapotban lévő női ruhákat veszünk át. Figyelembe vesszük a ruhadarab eladhatóságát is. Észrevettük az idő során, hogy bizonyos színek és fazonok nehezebben eladhatóak. Amikor valaki behozza hozzánk a ruháit, akkor mi felírjuk a leadó adatait (név, email cím) és átnézzük a ruhákat egyesével, majd mindegyikre szabunk egy pontokban meghatározott összeget, azaz értékeljük azokat.
A ruhákért kapott pontjait pedig beregisztráljuk az adatbázisunkba az online felületünkön. A pontokhoz a leadónak egy felhasználói fiókja is van, amit bármikor meg tud nézni és nyomon tud követni. A ruhaleadás által taggá válik az illető és onnantól kezdve, akár a leadás pillanata után, megilleti az 50 százalékos vásárlási kedvezmény, ami a tagjainkra vonatkozik. Magyarul, a leadott ruháiért cserébe, ő, mint tag, féláron hozzájut a készletünkhöz, amit mások adtak le hozzánk korábban.
Milyen problémákkal szoktál leggyakrabban találkozni a használtruha leadás és eladás területén? Hogyan oldjátok meg, ha például vannak ruhák, amelyeket senki nem akar?
Néha gondot jelent, ha hirtelen egyszerre többen jönnek ruhát leadni hozzánk, vagy sokan egymás után és mindeközben nekünk a vásárlóinkkal is kell foglalkozni, nem beszélve az online felületünkön lévő folyamatos kommunikációt az érdeklődőkkel. Sok feladatot kell ellátnunk egyszerre, egy kicsit néha lehet torlódás, kisebb várakozás. Másik problémás dolog lehet az, ha a leadó nem tudja elfogadni a mi döntésünket és bele szeretne avatkozni a mi értékelésünkbe.
Olyan is előfordul néha, hogy valaki nem ért egyet a mi értékelésünkkel és szeretne a leadott ruhájáért több pontot kapni, amit ha jogosnak tartunk, megadunk, ha nem, akkor visszaadjuk az adott ruhát. Azokat a ruhákat, amiket egy szezon alatt nem tudunk eladni, vagy rossz minőségűnek állapítunk meg utólag, leselejtezzük és elvisszük adományba egy karitatív szervezetnek vagy szeretetotthonba, ahol adunk még egy esélyt a továbbhasználatra.
Mi a terved a Swappissal a jövőre nézve?
Szeretném, ha a Swappis pénzügyileg is stabil lábakon állna és nem ingathatná meg egy újabb pandémia vagy gazdasági válság. Hála istennek a követőink, drukkolóink száma egyre nő, ami természetesen sok erőt ad nekünk a folytatáshoz. Számomra az áttörő sikert az jelentené, ha akár több üzletünk is lenne Budapesten, illetve a nagyvárosokban vidéken is jelen lehetnénk.
Szeretném, ha még többen tudnának csatlakozni ehhez a tudatos mozgalomhoz és egyre többen vásárolnának másodkézből, hazai gyűjtésből származó készletből. Az újrahasználat fokozása mellett persze szívesen támogatnám a magyar dizájnerek és készítők ruháit és kiegészítőit is. Van egy ezirányú törekvésem is. Egy álom válna valóra, ha ezt a két vonalat tudnám ötvözni a Ruhaforgóban, mivel a hazai dizájnerek támogatása is szívügyem és a fenntartható divat része.