Meghódították a világot, de még mindig van feljebb: ezért olyan vonzóak a sneakerek
Először sportoláshoz hordták a sneakereket, később már a hétköznapokban is, aztán popkulturális ikonok lettek belőlük. Jelképek, becstárgyak. Most ott tart a dolog, hogy menő dolog lett őket gyűjteni és vannak, akik több hónapon át spórolnak azért, hogy százezreket kiadjanak egy-egy népszerű darabért. Mégis, mi ez a nagy sneaker-őrület? Egyáltalán, mi ennek a cipőnek a titka: mit tud, amit egyetlen más cipőfazon sem?
Elsőre rá lehetne vágni: azt, hogy nagyon kényelmes és trendi. Meg persze, lehet benne menőzni, ráadásul kényelmesen – úgy, hogy közben azt érzed, tiéd a világ! Nem nyom, nem tör, egyszerűen csak vagy benne és teljesen egybeolvad a lábaddal. De a sneakereket nem egyik pillanatról a másikra találták ki: komoly fejlődésen estek át azért, hogy most olyan divatos cipőket hordhass, ami például, ma is a lábadon van.
A szóban forgó lábbelik elődjeit először sportoláshoz használták a 19. század végén, formájukat, alakjukat tekintve csak részleteiben hasonlítottak a mai divatos sneakerekhez: inkább olyan balettcipő-szerűségek voltak, vékony gumibetéttel, felül pánttal. Boxhoz, futáshoz, kosárhoz, focihoz hordták, aztán az első modern olimpiai játékok alatt már szinte mindenki ilyen cipőben sportolt. Később, az 1930-as években a gyerekek is ilyenben játszottak, pár évre rá pedig megalakult az Adidas és a Puma cégek elődje.
Innentől kezdve folyamatosan termelődtek ki a sportcipő-gyártók, amik egyre nagyobb teret hódítottak a világban. Mindenki imádta a sneakereket, hiszen a gumitalp miatt nem csúszott, a fűzős megoldásnak köszönhetően pedig stabilon tartotta a lábfejet. A pasik azonnal rá is kattantak a dologra, a nők repertoárjába viszont csak szépen lassan került be, amolyan családi-futkározós-mászkálós cipőként. Szépen fel volt osztva a piac: a sok kicsi mellett ott volt a Nike, aki a sportcipők arca volt, az Adidas pedig a mindennapi sneakereket gyártotta. Ez mind szép és jó volt addig, amíg be nem robbant a nagybetűs Sneaker.
Berobbant a sneaker, megváltozott az egész világ
Nem másról van szó, mint az Air Jordanről, amit Michael Jordan világklasszis kosárlabdázónak - jobban mondva vele együtt - gyártott le a Nike, mert hamar felismerték, hogy egy sportsztáros együttműködéssel még nagyobb eladást lehet generálni – innentől kezdve pedig nem volt megállás. „A kreatív együttműködések, a kollaborációk (sportolókkal, előadókkal, művészekkel, designer márkákkal) egy olyan világba is behozták a sportos viseletet, ami korábban elképzelhetetlen volt.
A Nike pedig azóta is érti a dolgát: az Air Jordan 1 High és Mid modellek az elmúlt néhány évben nagyot mentek, mostanában pedig a Nike Jordan 4-esek felé esik a figyelem. Ez egy robosztus felépítésű kosárcipő, de a retro Adidas cipők (például a Samba vagy a Spezial) is népszerűek. New Balance sneakert is sokat lehet látni itthon, de tőlünk Nyugatra azért jóval felkapottabbak, akárcsak a Nike Dunk modellek” – sorolja Boroznaki Gergő, Magyarország legnagyobb sneakerese, a SneakerBox tulajdonosa.
Arra a kérdésre, hogy most mégis melyik az a sneaker, ami tényleg elképesztő népszerűségnek örvend és teljesen levakarhatatlan a sikerlisták éléről, azt feleli: „Kirobbanthatatlan alapdarab a fehér Nike Air Force 1 Low. De a legnépszerűbb sneakerek az aktuális trendeknek kínálóan változnak. Volt egy idő, amikor például az Adidas Superstar sneaker vagy a Vans Old Skool volt a legmenőbb” - mondja Boroznaki Gergő, aki szerint azonban nincs biztos, tuti recept arra, mitől lesz egy adott sneaker népszerű. Mert ez nagyon sok mindentől függ.
„A sneakerek rendkívül sokfélék lehetnek: hol a legfrissebb technikai újítások (mint anno a Nike Air légbetét, vagy nemrég az Adidas Boost talp), hol pedig egy adott sneakerhez való visszatérés (jelenleg például a retro sneakerek) jelenti a népszerűséget. A legbiztosabbnak ígérkező út egy menő sneakerhez azonban most egy-egy nagy névvel való együttműködés, egy kollaboráció – de ez sem garantált a sikerre” – vallja Boroznaki Gergő, aki szerint manapság már rengeteg olyan kollab létezik, amiben papíron minden megvan, hiszen csúcs a név, a styling és a dizájn is, mégis az outletben kötnek ki a cipők… Miért van ez?
Valószínűleg kell a hype-faktor is ahhoz, hogy megragadja az emberek figyelmét, és rajongást váltson ki egy sneaker
– mondja a cipőszakértő, aki szerint erre a legjobb példa erre a Travis Scott együttműködések sora. Nike, Helmut Lang, Dior – hogy csak párat említsünk a brandek közül, akik sikeresen kollaboráltak a rapperrel. „Bármilyen márkáról vagy cipőről van szó, szinte mindegyik arannyá válik, amihez ő hozzáér; de az Off-White márkával való együttműködés is elég sokáig működött a Nike-nak.”
Az tehát, hogy éppen melyik sneaker lesz a népszerű és miért, egy nagyon összetett kérdés, amire pontosan senki sem tudja a választ, maximum csak tippelni lehet. Az azonban biztos, hogy egy cipő népszerűségén a jó marketing, a dizájn és a hype is nagyot dobhat. Ahogyan az is, hogy mennyire kényelmes, praktikus és egyáltalán hordható-e egy cipő, mert egy kényelmetlen sneakert azért továbbra sem fog megvenni senki!
Egy jó sneaker nemcsak komfortos és dizájnos, de fel is szabadít
Szóval, tulajdonképpen mi is a sneakerek titka? „Természetesen a sneakerek népszerűségének olyan praktikus okai vannak, hogy ezek a cipők kényelmesek. De sokkal lényegesebb az, hogy a sneakerek az 1980-as évektől kezdve folyamatosan váltak popkulturális ikonná. Hiszen az utcai divatban, a fiataloknál már jó négy évtizede egyértelműen a sneakerek a legnépszerűbb – az utóbbi évtizedben pedig ez a trend tényleg kiterjedt minden korosztályra, nemre és stílusra. Arról nem is beszélve, hogy a divat világa is felfedezte magának a sneakereket” – mondja Boroznaki Gergő.
Ami pedig a divatban landol és trendi lesz, az nagy valószínűséggel kultikus darabbá válik a nők körében is. A sneakerek nagy előnye ugyanis az, hogy nem csak maszkulin szabású darabok léteznek: többségük teljesen unisex, ami miatt már a nők is ugyanolyan nagy magabiztosággal viseljük őket, mint a férfiak. „Nem lehet mondani, hogy a sneakerek kifejezetten fiús, férfias cipők. Ma már a nők is nadrágot hordanak! A régebbi korok divatjához képest pedig jócskán megváltozott, fejlődött a sneaker cipők alapkaraktere.
A kaptafák formája és a talpak például kifejezetten kecsesebbek és kifinomultabbá váltak az évek során. De személyes véleményem szerint a kényelmen és a dizájnon túl a sneakerek egy könnyen életérzést is hordoznak magukkal” – mondja Polgár Diána cipőgyártó szakértő, a DYAN Shoes tulajdonosa, aki rávilágít a sneakerek erősségére. Arra, hogy kényelmen túl olyan szabadságot adnak és annyi szabad teret biztosítanak a mozgásra, amire semmilyen más cipő nem képes.
Nem kell arra figyelni, hogyan járunk bennük és hol (macskaköves utcák, beton, földutak, teljesen mindegy), minden helyzetben lehet rájuk számítani. És már arra sem kell ügyelni, hogy nadrághoz vegyük fel őket. A sneakereket ugyanis egyre többször látni ruhákkal, szoknyákkal párosítva, amik egyáltalán nem tűnnek béna összeállításnak, sőt! Ha már itt tartunk: egyre nagyobb teret hódítanak az esküvői sneakerek, amik szépek, szexik és nem utolsósorban nagyon kényelmesek is lehetnek egy áttáncolt menyecsketánc alatt.
Egy évtizede azonban még porondon sem voltak ezek a sneakerek, kategóriájuk sem volt, senki sem tudott róluk. Ma már viszont szinte nincs olyan cipőmárka, aki ne kínálna esküvői sneakereket! „Tényleg nagyobb az igény a sneakerekre, mint a magassarkúkra. Ez valószínűleg azért van, mert jól kombinálható cipőfazonról van szó, amit az egész évben ki lehet használni, szezontól függetlenül. A dizájnok terén pedig az elegáns daraboktól kezdve az extravagánsokig sok mindent meg lehet vásárolni” – mondja Polgár Diána cipőtervező, aki bevallotta, hogy saját márkája kínálatában is a könnyed eleganciát hirdető, letisztult formájú Milly és Lili sneakerek a legnépszerűbb és legkeresettebb darabok.
Egyre nagyobb az őrület
A letisztult, nőies stílusú sneakerek tehát egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a divatvilágban – azt azonban, hogy a kedvenced divatos lesz-e néhány év múlva is, nehéz megmondani. A trendek ugyanis olyan szinten befolyásolják az aktuális divatot, hogy csak találgatni lehet, a szakértők szerint viszont nem úgy fest, hogy a közeljövőben csökkenne a sneakerek utáni kereslet. Az pedig, hogy valaha is alábbhagyna az egész sneaker-őrület, szinte kizárt!
„A sneaker egyenlő a kis fekete ruhával, ami minden nő ruhatárában megtalálható alapdarab. Nem fog kimenni a divatból, sőt, még tovább fog fejlődni anyagban és technológiában! A formavilága a szezonális trendekhez igazodva biztosan változni fog (pl. orr rész, talprész, talp vastagsága és sarok magassága), de nem lehet tudni, milyen irányba” - mondja Polgár Diána, a DYAN Shoes cipőtervezője. Az elmondottakkal pedig a SneakerBox tulajdonosa, Boroznaki Gergő is egyetért.
„Úgy gondolom, hogy nagyon kicsi az esélye annak, hogy a sneakerek valaha is kimenjenek a divatból. De, hogy pár év múlva milyen stílusú sneakerek lesznek népszerűek, az teljesen nyitott kérdés.” Azt tehát, hogy öt év múlva a futurisztikus cipők, vagy a retro változataik lesznek-e a nyerők, senki sem tudja. Az biztos, hogy a sneakerek most a legnépszerűbb cipők az egész világon – és ez még jó darabig így is lesz!