„A slow márkák biztosan nem tudnak a Shein-nel versenyezni, de ez nem is lehet a céljuk” - beszélgetés Mengyán Eszter divatszakértővel
A Shein napjaink egyik legismertebb fast fashion márkája, amely körül rengeteg vélemény és elmélet kering az interneten. Emberek milliói imádják, hiszen olyan ruházati cikkeket kínál, amelyek jóval olcsóbbak, mint a hagyományos üzletekben kapható darabok. Nem mindegy, hogy egy pulóvert tizenötezer forintért, vagy csak ötezer forintért vásárolunk meg, így nem meglepő, hogy egyre többen választják ezt a márkát. De miért lett ekkora divat, és mi az, ami ennyire vonzza a vásárlókat?
A Shein, kínai székhelyű divatkereskedelmi platform, amely világszerte nagy népszerűségnek örvend. A női, gyermek-, férfi- és plus size ruházati daraboktól kezdve az ékszereken át egészen a lakberendezési termékekig minden megtalálható az oldalukon, ráadásul olyan megfizethető áron, hogy szinte elhinni sem lehet, főleg a mai árak mellett. Cipők, táskák, ruhák, függönyök, kanapéhuzatok, kisállatjátékok, szőnyegek, fogkefetartók… Egyszóval: minden.
Pro és kontra
A Shein mellett szól, hogy divatos ruhákat vásárolhatunk kedvező árakon, rengeteg akcióval és kedvezménnyel, valamint széles termékválasztékkal. A vásárlás kényelmes, hiszen mobilon és laptopon keresztül is könnyen megrendelhetjük a kívánt darabokat.
Az oldalon található termékek értékelései segítenek eldönteni, hogy valóban nekünk való-e a választott termék. A szállítás gyors, átlagosan hét munkanapon belül megérkeznek a termékek - bár a karácsonyi időszakban, vagy ha egyszerre nagyon sok terméket rendelünk, előfordulhatnak kisebb késések.
Ugyanakkor vannak hátrányai is. A termékek minősége vegyes: vannak olyanok, amelyek nem érik el a várakozásokat, és jelentős eltéréseket mutatnak a weboldalon látható képektől. A méretezés is problémás lehet, van, hogy egy adott termék sokkal kisebb vagy éppen nagyobb méretezésű, ezért fontos alaposan megnézni a mérettáblázatot vásárlás előtt.
Ezen kívül még inkább a beküldött értékeléseket és fotókat érdemes átnézni, mert azok alapján általában el lehet dönteni, hogy az adott termékből inkább kisebbet vagy nagyobbat rendeljünk. Előfordulhat, hogy a termékek nem érkeznek meg időben, vagy nem úgy jönnek meg, mint vártuk, és a visszaküldés is néha bonyolult és lassú lehet, de ez nem mindennapos.
A fenntarthatóság ára
Felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri összességében erről az online platformról vásárolni? A Shein gyakran kap kritikát a gyorsdivat (fast fashion) környezeti és etikai hatásai miatt. Mengyán Eszter divatszakértőt kérdeztük a márka szerepéről, és arról, hogy milyen következményekkel járhat, ha a fenntarthatóságot és a munkakörülményeket nem vesszük kellően figyelembe.
„A Shein már túl is lépett azon, amit a gyors divatról (fast fashion) tudunk, és egy még gyorsabb, úgynevezett ultra fast fashion gyártási modellben dolgozik, ezzel megteremtve a példát más feltörekvő, a divatipart uralni kívánó márkák számára is. Ez a modell még gyorsabb, a gyártási idő minimális, a rengeteg felhasználói adat pedig abban segíti a céget, hogy azonnal reagáljon a piacra, ezzel kiszolgálva a vásárlói vágyakat” – magyarázza Mengyán Eszter.
A szakember hozzáteszi, hogy a Shein pont azt adja, amit nagyon sokan szeretnének: „divatos ruhának, cipőnek, táskának látszó tárgyakat nagyon olcsón. Bár a termékek között biztosan van olyan, amelyik bírja akár néhány szezonon keresztül is, azért az esetek nagy százalékában nem ez a helyzet: silány, egy-két mosást megélő darabok kerülnek a vásárlókhoz. Ha pedig véletlenül kicsit is jobban bírják, akkor pillanatokon belül »kimennek a divatból«.”
A márka népszerűsége nagyrészt az alacsony áraknak és a gyors termékfrissítéseknek köszönhető. De vajon mennyire fenntartható ez a modell a divatipar jövője szempontjából, és hogyan befolyásolja ez a márka imázsát a tudatos vásárlók körében?
Ha a vásárlás a probléma, akkor azt nem tudjuk a fenntarthatósággal orvosolni
– írja Alec Leach, fenntartható divattal foglalkozó újságíró és könyvszerző. Mengyán Eszter, a divat egyik szakértője szerint ez a modell egyértelműen nem fenntartható. „A végletekig feszített, egyszerűen nincs ennyi ruhára szüksége a világnak.” Alec Leach véleménye alapján a divatipar az olyan emberi igényekre reagál, mint az újdonságra való vágy, egy csoporthoz tartozás igénye, vagy a státusz megszerzése. „A vásárlás azonban nem képes beteljesíteni a valódi vágyainkat.
Sokszor pillanatnyi boldogságot okoz csak, és máris új darabokra vágyunk.
A szakértő úgy véli, a slow divat mozgalma megoldást jelenthet. „A slow márkák biztosan nem tudnak a Shein-nel versenyezni, de ez nem is lehet a céljuk. Mással kell megfogniuk a fogyasztókat, ami nagyon kemény munka, és rengeteg kreativitás kell ahhoz, hogy a széllel szemben haladjunk, de én hiszek benne, hogy el lehet érni a fogyasztókat, vásárlókat másképp is.”
GLAM-tippek
Íme három trükk, amelyek segítségével még több akcióhoz és kedvezményhez juthatunk, ha rendszeresen használjuk az alkalmazást:
- Vásárlói vélemények átnézése: Nézzük meg a termékekhez írt értékeléseket és a mellékelt képeket, hogy reális képet kapjunk a választott áruról.
- Kuponkódok használata: Keressünk akciós kódokat, amelyekkel akár 20%-os kedvezményt is kaphatunk!
- Minőség ellenőrzése: Fehér termékek vagy táskák esetén különösen figyeljünk a vásárlói fotókra, hogy elkerüljük a csalódásokat.